Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Mun ongelmaan päivitystä: korjaamolla katottu että kaasutin ruikkii bensaa ja puolalta iskee kunnon kipinän eli siihen asti kaikki kunnossa.

 

Tolvanan ehdotusta on jarrukliinerillä lähtee tarkastamaan kun ei lähde ees käyntiin. Eiks pitäis vuotaa kaikki ulos jos ei ees käynnistyä jaksa?

 

Välillä satunnaisesti saa 2 sylinterillä käyntiin minuutiks mutta ei reagoi kaasuun sillo ja tääkin käynnistyminen tapahtuu vasta starttaamisen loputtua, eikä startatessa.

Oletan että sytytysjohdot on yritetty laittaa oikeaan järjestykseen jne?

 

Tarkasta pyörijä, jos siinä on muoviin valettu vastus. Ei saisi olla yhteys poikki kärjen ja keskiosan väliltä. Poikki mennyt voi vähän toimiakin kun kipinä hyppää vastuksen jämien läpi.

Link to comment

Ei se moottori montaa asiaa tarvitse toimiakseen, kipinän oikeaan aikaan (helppo todeta) ja polttoainetta.

Jos koneessa ei ole puristuksia, ei luultavasti ole virtausta millä polttoaine sylinteriin saataisiin, eikä ainakaan puristusta jolla seokseen saadaan ytyä.

Puristuksetkin helppo todeta.

Jos molemmat kunnossa keskittyy sitten kaasuttimeen, jos ei hoitaa aiemmin mainitut kuntoon ja koneella on edes mahdollisuus toimia.

Edited by peruskallio
Link to comment

Multasen ehdottama pyörijän vastuksen/langan poikkimeno saattaisi hyvinkin täsmätä, miulla oli golfissa aikoinaan juuri tuo vika, rakoa oli jo puolisen senttiä. Kun startin sammutti niin auto käynnistyi kun jännite nousi takaisin ja jaksoi hypätä raon yli. Muutoin miekin veikkaisin väärää sytkäjärjestystä, jos esim. jakajan akseli on laitettu pieleen konetta kasattaessa.

Link to comment

Jos sääsit jarrut minimiin ja rupesit polkemaan niin on voinut pyöräsylinteristäkin korkata mäntä ulos ja jos kumit tiftit niin voinut pysyä nesteet suojakumin sisällä. Tämä siis ihan hakuammuntaa mutta mä ottaisin sen rummun auki ja lähtisin sieltä etsimään vikaa.

Hei,

4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä.

Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus.

Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi.

Link to comment

Hei,

4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä.

Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus.

Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi.

Kyllä minäkin ensin tarkastaisin sen korjauksen tai muutoksen, jonka jälkeen vika ilmeni. Sitten vasta lähtisin uutta vikaa etsimään.

Link to comment

Pallis saatu käyntiin. Vika oli kuulemma ainakin pyörijän vastus. Lisäksi jakajan sisältä löyty merkkejä että kärjetön moduuli ei enää hyvässä kunnossa.

 

55 tyhjäkäynti suutin kiinni ei löydy tyhjäyntiä on nyt ongelmana vaikka miten koitti säätää. Kokeillaan maanantaina 75 suuttimella ku sellainen löytyy valmiina. Josko sen sais sitten säädettyä niin pienelle että ei tulpat nokeennu.

Link to comment

Pallis saatu käyntiin. Vika oli kuulemma ainakin pyörijän vastus. Lisäksi jakajan sisältä löyty merkkejä että kärjetön moduuli ei enää hyvässä kunnossa.

 

55 tyhjäkäynti suutin kiinni ei löydy tyhjäyntiä on nyt ongelmana vaikka miten koitti säätää. Kokeillaan maanantaina 75 suuttimella ku sellainen löytyy valmiina. Josko sen sais sitten säädettyä niin pienelle että ei tulpat nokeennu.

Seuraavaksi kannattaisi ehkä säätää ne venttiilinvälykset. Sen jälkeen kaasarin säätö ohjeen mukaan eikä summamutikassa pyörittelemällä =)

Ei ehkä kannata vaihtaa tuommosta järjettömän suurta tyhjäkäyntisuutinta jos ajaa normibensalla.

Link to comment

Sanokaas viisaat että mitä sillä pienellä ruuvilla oikeasti säädetään 34/3 kaasuttimessa ja kun se on selvillä niin mikä sen ruuvin nimi vois olla?

Isosta ruuvista kai säädetään ilma määrä, eli olisko se ilma ruuvi?

 

T.PETE.

Link to comment

Sanokaas viisaat että mitä sillä pienellä ruuvilla oikeasti säädetään 34/3 kaasuttimessa ja kun se on selvillä niin mikä sen ruuvin nimi vois olla?

Isosta ruuvista kai säädetään ilma määrä, eli olisko se ilma ruuvi?

Pienellä ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin seos, rikkaalle tai laihalle, joten se olkoon seosruuvi

 

Isolla ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin nopeus, hitaaksi tai nopammaksi, joten se olkoon tyhjäkäynnin säätöruuvi

Link to comment

Hei,

4x pyöräsylinterit uutta. Voihan nekin tietysti hajota, mutta epätodennäköistä.

Hain motonetistä uuden pääsylkyn, oikea mallitieto. Poraukset eroaa, putkilähdöt liian pienet. Onkohan tarkoitus jättää jäännöspaineventtiilit kokonaan pois, kun niiden kierteet ei käy?? Muutenkin LPR:n sylkyssä niin matalat "kierteet" mahtaisiko kiristyäkään. Toinen asia on, riittääkö putkissa pituus.

Taidan heittää pyyhkeen kehään VW-weekendin suhteen. Harmi.

En sanonut että hajonnut vaan mäntä pullahtanut ulos. Ja pura nyt vaan se rumpu uusiksi jonka jälkeen vika ilmeni.

Link to comment

Eli säätyykö siitä ruuvista polttoaineen määrä vai mikä?

Jep, polttoaineen määrä. Itse säädän (yleensä) siten että käännän ruuvin yhden kierroksen auki ja sitten auto tyhjäkäynnille ja rupean avaamaan sitä hitaasti siihen saakka kun käynti paranee. Sitten kun käynti ei enää parane niin jätän ruuvin siihen.

 

Tässä liitteenä yksi ohje tuohon säätöön.

Setting_the_34PICT.pdf

Link to comment

Onko mitä tehtävissä kun kaasuttimen ja imusarjan alipaine lähdöissä on jatkuvat paineet? tyhjäkäynnilläkin säätyy alipainekello kun on imua letkussa, korjaajan mukaan ei kuulemma merkitystä kummassa on kiinni, mikä musta on vähän omituista. Eikös 34 pict 3 kaasutin ja alipainekellollinen 034-kärjetön jakaja pitäis olla ihan käypä yhdistelmä?

 

Bussissa kiinni tällä hetkellä tälläinen krominen suodatin http://aircooled.fi/tuote/1739/ilmanpuhdistin-krominen-t12-1247479-136mm

Tarjosin varastosta alkuperäistä tilalle mihin saisi toisen paineletkun kiinni, mutta hänen mielestään ei pitäisi vaikuttaa.

 

Korjaaja ettii nyt 75 tyhjäkäynti suuttimella ja pakokaasu mittarilla säädöt kohilleen kun enempään ei ole aikaa. Venttiilivälykset ei tarkistettu, tarkistan lähipäivinä seuraavaks ja viimeeks tarkistettu viime talvena.

Link to comment

imusarjasta sitten sinne ilmansuodattimelle? vai onko sillä varsinaista merkitystä jos mielummin tulppaa vaan?

 

Imusarjasta jakajalle oli nyt ku töissä työkaverit käytti logiikkaa X ja tuli tulokseen että imusarjassa on isompi alipaine, sen täytyy olla jakajalle, tai joku muu järki siinä tais olla.

  • Like 2
Link to comment

Terve

Älä kuuntele nyt mitään "esson baari" neuvoja vaan täältä löytyy kyllä oikeet vinkit näihin vempuloihin. Imusarjan alipainetta käytetään, jarrutehostukseen..alipaineohjatun automaatin modulaattoriin..ilmanpuhdistimen esilämmityksen ohjauksen kelloihin jne..mutta alipaine säätöisen jakakan  ennakon säätöön otetaan alipaine siitä kaasuttimen kurkulta, jolloin se alipaineen taso reakoi kuormitukseen herkemmin /oikeammin kun imusarjasta otettuna. eli nyt taitaa olla ihan sama vaikka tulppaat sen imusarjan alipaineen ,jos sille ei jostain oikeaa reikää löydy, ja kytket sen kaasuttimen kurkussa (n. puolivälissä kaasutinta..) olevan pillin letkulla jakajan alipainekalvoon..kokeile putkesta imien liikkuuko ja palautuuko kalvo, eli ettei mekanismi ole jumissa tai kalvo puhki.. Kysy rohkeasti asia kerrallaan, niin täältä yleensä löytyy joku osaava vastaamaan asiasta..(enkä tarkoita siis itseäni..)

  • Like 1
Link to comment

Yhteenvedon omaisesti vielä Kahviäijälle:

 

-alipaine virranjakajalle kaasuttimen kuskinpuoleisessa sivussa olevasta yhteestä (sijaitsee tyhjäkäynnin säätöruuvien lähellä). Muut tukkoon jos ne eivät mene johonkin järkevään paikkaan

 

-tyhjäkäyntisuutin 75 ei voi olla mitenkään sopiva tai hyvä jos ajat normibensalla, laita takaisin se 55 tai joku 60 korkeintaan

 

Kaasuttimen voi säätää silleen karkeasti sinne päin kun pyörittää sekä pienen seosruuvin että ison tyhjäkäyntiruuvin kevyesti kiinni ja avaa sitten molempia 2 1/2 kierrosta.

 

Kaasuläpän mukana kääntyvä ruuvi ei saisi ihan koskettaa ryypyn hammastusta koneen ollessa lämmin (toisin sanoen kaasuläppä on täysin kiinni koneen ollessa lämmin).

Link to comment

Terve

Jos tavan 50..55 tyhjäkäyntisuutin ei riitä.. niin usein on jossain jotain vikaa tai tukos...itse huomasin että vw:n kaasuttimen tyhjäkäynti kanavien poraus on sen verta sokkelo että helposti porauksiin jää likaa joka tukkii sitten suuttimet/ahtaat kanavan kohdat. Täydellisen purkamisen ja ensin soodapuhalluksen jälkeen vielä piiiitkä utrapesu auttoi ja alkoi tyhjäkäyntipiiri toimia. Samoin tietysti liian pieni sytytysennakko jättää tyhjäkäynnin matalaksi ja voimattomaksi ym. säätöjen oikeellisuus...

Link to comment

Minkä kokoinen mahtaa olla takapyörän laakerin stefa, autona 4/67 kupla. Saako ihan normaalina hyllytavarana varaosaliikkeestä vai onko jokin erikoiskoko. Arvelin käydä jo valmiiksi ostamassa niin ei tarvihe jättää valuttamaan öljyjä lattialle.

Kannattaa ostaa tiivistesarja.

Siihen kuuluu muitakin tarvittavia tiivisteitä, kuten paperi ja o-renkaat.

http://aircooled.fi/tuote/397/vetoakselin-tiivistesarja-swingakseli-t1t2t3kg

Rearhuboilseals.jpg

Link to comment

http://www.ruddies-berlin.de/grafik/31PICT4VWA.gif

Olisko se tämä kuva?

 

Näitä säätömysteerioita on ainakin kolmea tyyppiä maailmalla liikenteessä, yksi näyttää umpinaiselta messinkitulpalta, yhdessä on termostaatti-pallukka (ylläolevan linkin kaltainen), kolmas on sellainen missä on alipaineliitin.

Jos olen ymmärtänyt oikein säätö toimii niin että lämpimänä osa ruiskautuksesta  päästetään ohitusreittiä takaisin uimurikammioon. Eli jos tämän reitin saa pultattua umpeen niin pitäisi toimia kuten normaali kiihdytyspumpu pienellä extralisällä.

Noniin ehdin taas vähän rassata. Putsailin vielä kerran kiihdytyspumpun kanavat ja samalla totesin, että kiihdytyspumpun suihkutusputki suihkuttaa bensan suoraan kaasuläpän akseliin. Käänsin sen suihkuttamaan suoraan kurkkuun. Joko kanavien putsailu tai tuo putken kääntäminen korjasi vian.

Link to comment

No vaihdoin sitte ite alipaine letkujen paikkaa, ja vaihoin 55 tyhjäkäyntisuuttimen takasi, säätöihin koskematta muuten käy tosi hyvin mutta lämpimänä välillä sammuu tyhjäkäynniltä, välillä jaksaa pysyä tyhjäkäynnillä. Ajaessa vakkarikorjaajan luo, jokaseen liikennevaloon sammu jarruttaessa kun ei kerenny samalla pumppaa kaasua(tämä ajo suoritettiin vieläpä 75 tyhjäkäyntisuuttimella kun en kerenny vaihtaa), tyhjäkäynnillä huomasin että vasemmanpuoleisten sylinterien venttiilit rallattaa aavistuksen enemmä ku oikeanpuoleiset.

 

Mutta sellanen kutina on persiissä tosta tyhjäkäynnistä että kaasarin kanavissa on vielä paskaa, ku paikka johon vein ultraäänipesuun ni jouduin ite purkaa, kuivaa, ja kasaamaan ku tyypillä oli kiire. Mutta se "pesu" tehtiin likaisella, ihan harmaalla vedellä. Ja kun ei ollut kummallakaan kokemusta tälläsistä kaasareista niin luultiin vieläpä että 3 tuntia liottamista riittää.

 

Olikos ne venttiilinvälykset kaikissa näissä koneissa sama? muistaakseni 0.15? oma kone 1600cc AS

Link to comment

Kromi-ilmanpuhdistin ei kuulu ilmajäähyautoon, siitä puuttuu imuilman esilämmitys.Kaasuttimen säätö tehdään käyttölämpöiseen moottoriin ja säätö pätee vain säätölämpötilaan.Alkuperäinen ilmanpuhdistin pitää alipaineella imuilman lämmitystä päällä kunnes moottori on lämmennyt ja esilämmitys vähän kerrassaan sulkeutuu. Välilämpöinen moottori sammuilee pysähdyttäessä.

Link to comment

Jarrutehostin jos vuotaa niin sammuu jarruttaessa, testi on helppo- tehostimen letku tukkoon ja jos ei sammu jarrua polkiessa niin tehostin vuotaa

Olen ollut huomaavinani että jos on laihalla seoksella ja muutenkin rajoilla niin sammuisi joskus ehjälläkin tehostimella?

Ehjäkin tehostin taitaa päästää joka polkaisulla pienen määrän ilmaa moottoriin..?

Link to comment

95 E - VW Kuplan polttoaine n. 1,45 eur./litra , alennus 20 % = 1,16 eur./ litra . Olisiko ruuhkaa esim. Eläintarhan Nesteellä ?

Hyvä pointti mut kuluuko sun myymät stefat samaan tahtiin kuin bensa kuplassa ;)

Link to comment

Nyt on jarruongelmat selätetty. Tuleeko mieleen syy, joka aiheuttaa hikoamisen vain tällä puolen? Aika kevyttä, mutta kuitenkin jostain puhaltaa. Imusarjan kumit on juuri vaihdettu ja laturin jalka näyttää olevan ihan ok liimattu.

DSC_1126-p_zpshkf7nqyn.jpg

Link to comment

Voisiko joku kertoa kuinka myöhäsen pallon kaasuvaijerin kulkee siitä tankin alta peltien läpi jos on kuplan kone?

Onko siinä joku samanlainen syöttöputki kun kuplassa mutta pidempi vai joku muu sydeemi? 

Minulla ainakin on samallainen syöttöputki kuin kuplassa. Putki menee läpi puhallinkopasta  ja etummaisesta pellistä. Putki kohdistuu tuohon korissa olevaan putkeen.

post-773-0-47590100-1498676490_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...