Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Kaasarin pesu ja kunnostus. Kohokammion pohjalla on tuo mötikkä, ilmeisesti joku lämpötila ohjattu kiihdytykseen liittyvä juttu. Onko väliä kumpaa runkoa käytän. Säädöllä vai ilman? Mikä on säädettävän perusasetus ?

 

Tyhjäkäynti suuttimet. Kumpi on kumpi?

 

Tyhjäkäynnin ja seoksen ruuvit. Aluksi 2,5 kierrosta auki?2f78842aae54625fe2258cd134baa9ee.jpg788b23b47268b362fbe3260a02162395.jpge7f6f7fecfb0227f5e125f2e5e188b09.jpgc0aee61dce2144f8df4ce6dbc59a9e2b.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

Säätömötikkä toimii niin että kylmänä kiihdytyspumppu sylkäisee hieman enemmän kuin "tavallinen" ja lämpimänä vähemmän. Jos alkaa tuntua ongelmalta niin sen voi varmaan jälkikäteenkin muuttaa kiinteäksi.

 

Se mikä on murheenkryyni noin 50 prosentissa näistä on tyhjäkäyntisuutin (tuo mikä lähtee 45 asteen kulmassa taakse päin). Ilmeisesti suutinta koskettava pinta tms. kaasuttimen sisällä vahingoittuu eikä aine enää kulje. Mahdollisesti tämä tapahtuu suuttimen liiallisen kiristämisen seurauksena. Suuttimen vaihtaminen uuteen ei auta.

 

Jos käy niin että tyhjäkäyntiä ei säätämällä löydy voi käyttää jompaa kumpaa näistä kikoista:

1 Viilata pieni poikittaisura suuttimen päähän

Tai 2 Jättää suutin hieman löysälle (putkiteippiä tiivisteeksi)

Sen jälkeen normaali säätö.

Link to comment

ymmärtääkseni 31-4 kaasareissa on kolmea varianttia "mötikästä" mullakin on kaksi erilaista. Kysymys olikin että kumpi on parempi/varmempi.

No laitan tässä samalla 2 kaasutinta kasaan, mutta tiivisteitä on vain yhteen..

 

Jos ymmärsin nuo tyhjäkäyntisuuttimet oikein niin oikea joka on 90 asteen kulmassa on varsinainen tyhjäkäyntisuutin ja vasen oli joku lisäsuutin isommalla numerolla...

 

Säätöohjeet myös kertoivat että säätöruuvi varressa johon vaijeri tulee kiinni tulisi nipin napin koskettaa hammastettua ryyppyakselin levyä. Mulla oli molemmissa kaasareissa n. 10 mm päässä ylimmällä hampaalla.

Ilmeisesti joku on virheellisesti säätänyt tuolla ruuvilla tyhjäkäyntiä?

Onko tuo yleistä?

Säädinkö siis oikein kun ruuvi on 1/4 kierrosta kiinni hammaslevyn alimmassa kolossa?

Link to comment

Säätömötikkä toimii niin että kylmänä kiihdytyspumppu sylkäisee hieman enemmän kuin "tavallinen" ja lämpimänä vähemmän. Jos alkaa tuntua ongelmalta niin sen voi varmaan jälkikäteenkin muuttaa kiinteäksi.

 

Se mikä on murheenkryyni noin 50 prosentissa näistä on tyhjäkäyntisuutin (tuo mikä lähtee 45 asteen kulmassa taakse päin). Ilmeisesti suutinta koskettava pinta tms. kaasuttimen sisällä vahingoittuu eikä aine enää kulje. Mahdollisesti tämä tapahtuu suuttimen liiallisen kiristämisen seurauksena. Suuttimen vaihtaminen uuteen ei auta.

 

Jos käy niin että tyhjäkäyntiä ei säätämällä löydy voi käyttää jompaa kumpaa näistä kikoista:

1 Viilata pieni poikittaisura suuttimen päähän

Tai 2 Jättää suutin hieman löysälle (putkiteippiä tiivisteeksi)

Sen jälkeen normaali säätö.

Kiitos, ja kuitenkin mulla meni suuttimet väärinpäin...

 

Kasasin uusilla tiivisteillä nyt tuon version jossa on thermomötikkä ilman säätöä. Jää ainakin yksi ruuvi pois...

Link to comment

Säätöohjeet myös kertoivat että säätöruuvi varressa johon vaijeri tulee kiinni tulisi nipin napin koskettaa hammastettua ryyppyakselin levyä. Mulla oli molemmissa kaasareissa n. 10 mm päässä ylimmällä hampaalla.

Ilmeisesti joku on virheellisesti säätänyt tuolla ruuvilla tyhjäkäyntiä?

Onko tuo yleistä?

Viittaa tuohon em. suutin-ongelmaan joka taitaa olla odotettavissa.

Tämä on muuten tosi hyvä kaasari yhteensopivan jakajan kanssa mutta tyhjäkäyntipiiri on ongelmallinen.

Link to comment

Muistuuko jakaja mieleen heti ? Näin jossain taulukon... enkä muista mikä mulla on. Pitänee katsoa huomenna. Mulla oli siis 3 kaasaria joista kasasin 2. Kaikissa ryyppyruuvi reilusti ulkona.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

En muista vakioita, itsellä on kärjetön "034" joka toimii myös loistavasti. Vakionakin joku semmonen jakaja missä on sekä keskipako- että alipainesäätö.

Link to comment

No nyt! Ensimmäiset savut ulos koneesta yli 2 vuoteen. Pitää vielä hakea uudet tulpat ja öljyt koneeseen ja laatikkoon.

 

Miten polttoaineputki kytketään oikaoppisesti pumpulle ja siitä kaasuttimeen. 

Mikä on suodattimen optimipaikka.? 

 

En löytänyt sahallakaan kuvaa näistä. Kuuluko siellä olla metalliputki jossain välissä?

Link to comment

No nyt! Ensimmäiset savut ulos koneesta yli 2 vuoteen. Pitää vielä hakea uudet tulpat ja öljyt koneeseen ja laatikkoon.

 

Miten polttoaineputki kytketään oikaoppisesti pumpulle ja siitä kaasuttimeen. 

Mikä on suodattimen optimipaikka.? 

 

En löytänyt sahallakaan kuvaa näistä. Kuuluko siellä olla metalliputki jossain välissä?

Minulla suodatin vaihteiston vieressä. Metalliputki menee moottorin etupellin läpi ja vie lähelle pumppua.

Link to comment

Suodatinta ei painepuolelle. Eikä mielellään konehuoneen puolelle. Ja kuten aikaisemmin sanottu jos tankki ja linja on puhdas niin tankissa oleva orkkis suodatin riittää.

Jaa, empä oo tälläsestä tankin sisäisestä suodattimesta kuullukkaan. Mahtaako olla myös myöhäispalliksissa? Mullakin on konehuoneen puolella paineletkussa sellanen hieno lasi/kromi suodatin ettei ahista liikaa ja näkee selvästi jos sattuu keräämään jotain shaibaa.

Link to comment

Jaa, empä oo tälläsestä tankin sisäisestä suodattimesta kuullukkaan. Mahtaako olla myös myöhäispalliksissa? Mullakin on konehuoneen puolella paineletkussa sellanen hieno lasi/kromi suodatin ettei ahista liikaa ja näkee selvästi jos sattuu keräämään jotain shaibaa.

Kyllä suodatin on myös pallon tankin lähtöputkessa. Tässä havainnekuva paikkasta http://www.aircooled.fi/tuote/1394/polttoainetankin-lahtoputkisarja-t12-861479 ja tässä itse suodatin http://www.aircooled.fi/tuote/1662/polttoainetankin-lahtoputken-suodatin-oem-t12-1273

 

Monta volkkaria on historian saatossa palanut, kun on ollut suodatin konehuoneessa painepuolella.

Link to comment

En ole minäkään nähnyt -77 palliksessa tuota. Saisko sen kiinni sinne jos nyt ostaisi pelkän tuon suodattimen? Siinä lähdön ympärillä on vaan semmonen pieni pallukka (siis tankin sisällä).

Mulla asui takavuosina kynnen kokoinen pala sanomalehtipaperia tankin pohjalla ja se aiheutti pitkäaikaisen vianetsintäprojektin.

Link to comment

En tiedä onko sitä uudemmissa. Minun auton tankki on vielä sitä vanhempaa mallia (67-72) vaikka auto on 73.

 

Suodatin menee tankin sisään alakautta. Irrottaa lähtöputken ja tyäntää suodattimen sisään. Suodattimessa oleva kaulus pitää sen paikoillaan. Jos uudemmissa takeissa on samanlainen lähtöputki, niin luulisi tuon suodattimen sopivan.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
33 minutes ago, Kahviäijä said:

Pikainen kysymys: onko noista Bocar merkkisistä Solex 34 pict3 korvaavista kaasareista mihinkään? Vai kaikilla vain huonoja kokemuksia? En viitti tulevana kesänä panostaa hienompaan ja kalliimpiin kokoonpanoihin jos tällä pärjäis ees yhen vähäkilometrisen kesän vaikka. 

Minulla bussissa 34 pict bocar. Nyt sillä ajeltu yli 10 tkm vuoden ympäri. Ei mitään pahaa sanottavaa. Ihan on kuin ehta solex.

Link to comment
  • 2 months later...

Pitäisikö lämpöputken bakeliittisen läpivientikappaleen 22 pystyä laittamaan paikoilleen korin ollessa pohjalevyn päällä?

Se vaikutti nihkeältä tulemaan pois ja meni entistä enemmän murusiksi, kun yritin irrottaa. Täytyy kai tähänkin keksiä joku "hieno" korjaus, stana..

337309.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt kaivataan ideoita mikä avuksi.

 

Kleinbussi kulki aiemmin vanhalla käytetyllä kaasarilla jossa tyhjäkäyntipiiri pilalla n. 110 km/h. Isollakin vaihteella hyvin jakso kiihdyttää matkanopeuteen. Ja tässä oli viime kesänä asentajalla ollut ongelmia säätöjen ettimisessä kun hänellä joku vanha korjaamo opas jossa oli tarkat mallitiedot ja suuttimen koot ja muut. Kirjassa neuvottiin että tyhjäkäynnillä virranjakajalle tulevassa alipaineletkussa tulisi olla alipainetta 0, noh vanhalla kaasarilla oli lukema jotain muuta kuin 0, en nyt enää muista mitä. Aattelin että tarvii ostaa tulevaks kesäks uus kaasari.

 

Ja nyt täksi kesäksi sain ostettua Aircooledilta viimesen myynnissä olleen uuden Bocar 34pict3. Samainen aiempi asentaja tänään asenti uuden kaasuttimen paikoilleen ja etti säädöt kohdilleen, jakajaan ei ollut kuulemma koskenut kun sen pitäis ollakki ihan kohdallaan. Alipaineita ei ruvennut mittaamaan kun ei kerennyt, avaimia hakiessa mainitsi että säätäminen ei mennyt tälläkään kertaa ongelmitta. Jäi epäselväksi millä tavalla. Koeajolla ekaks tuntu että ei ota kunnolla kierroksia ihan ku jarrut jumis, pysähdyin ja testasin autoa työntämällä, ei jumita. Isolla tiellä sitten 4 vaihteella hädin tuskin tapahtuu mitään, pirusti vejättämällä huiput oli just ja just 80km/h, eli yläkierrokset puuttuu täysin. Nappasin jakajan alipaineletkun irti, matalissa nopeuksissa tuntu paremmalta mutta isolla tiellä huiput edelleen 80km/h. Sitten kokeilin ottaa bensakorkin irti jos alipainetta on ihan tankin puolella jopa. Kävin lenkillä, Huippunopeus aavistuksen parempi mutta silti niin hienoinen ero etten usko tankin huohotusletkun olevan tukossa. Lopuksi laitoin korkin kiinni ja alipaineletkun takaisin kiinni ja nyt on matalissa nopeuksissa aika ok, mutta huippunopeus edelleen 80.

 

Liitteenä asentajalta päästölappu tältä uudelta kaasarilta, mille säädöille jätettiin.

DSC_0260.JPG

Link to comment

Hi.Jos polttaa vaan kahdella sylinterillä?Sytytys säädetty vanhalla rikkinäisellä kaasuttimella, uusi säätö tehtävä.Jakaja-kaasutinkombo voi edellyttää jopa miinusmerkkistä ennakkoa.Mikäs oli vanha kaasutin ja mikä nykyinen jakaja?

Link to comment

Millainen kaasarin säätäjä ei tarkista sytytystä kuntoon ennen kuin rupeaa kaasaria säätämään? Kaasarin säätäminenhän aloitetaan sytkästä ja jos sytkällä säätää kaasaria niin alkaa olemaan hakoteillä heti alkuunsa.

Link to comment

Alipaine nollalla tarkoittaa sytytyksen säätämistä alipaineletku irti eikä sitä että kaasuttimesta ei tule alipainetta,ensimmäinen virhe oli tuo ja totuuden nimissä nykybensalla vaatii muutaman asteen lisää ennakkoa. Toinen virhe on vanhojen suutintietojen kaivaminen kaasuttimille nykybensalle joka ei ole ollenkaan samaa kuin kirjojen painamisakankohtana (jää nykybensalla laihalle jos niitä uskoo). Sanoisin et sytytys pielessä ja moottori käy laihalla tällähetkellä. Ainut oikea tapa saada seos oikeesti kohdalleen ajossa on seosmittari kiinni ajon aikan tai sitten käydä jossakin rullilla säätämässä. Ilman kuormitusta säätäminen paikallaan kaasutellen kaasarimoottorissa ei oikeestaan kerro juurikaan mitään tai saahan sillä just tuon tyhjäkäyntiseoksen mut ei kyllä mitään muuta.

Link to comment

Hyviä veikkauksia, mutta hetken tutkittuani tälläset löysin. Kaasu polkimen kun paino pohjaan käänsi vaijeri läppää auki ton verran kun ekassa liite kuvassa, sitten tarkistin että onhan pääsuutin oikean kokoinen, leima ei ollu selkeä mutta luulisin saaneeni selvää että 127,5 eli sekin ok, sitten rupesin miettimään enemmän tota läpän asentoa. Se aukee noin vähän koska tuo läpän oikealla puolella oleva säätöjalka ottaa kiinni laturiin (toinen liitekuva).

 

Eikös tuo ollut kiihdytyspumpun säätö? ja pystyi kääntämään 180 astetta ilman että sotkee säätöjä? vai muistelenko omia? Ja onkohan kaasuvaijeri tai joku muu nyt venähtänyt että ei enää käännykkään enempää, kun kaasupoljin ottaa pohjaan sen verran kevyellä painolla ainakin jalkatuntumalla

DSC_0262.thumb.JPG.6fed35e0e57f5f8c0bffd868f24ee0b6.JPGDSC_0263.thumb.JPG.f7a0c4c5ac3375184088aac7e9af3552.JPG

 

Edited by Kahviäijä
kuvat väärässä järjestyksessä
Link to comment

Kiihdytyspumpun säätölevy tulee tosiaan vaihtovirtalaturin kanssa kääntää toisinpäin. Tuossa vielä kuva siitä.

 

Kaasuvaijerin pituuden säädetään kaasarin päästä kiristämällä vaijerin lukitus oikealle kohdalle. Vetää ensin vaijerin niin taakse, kun tulee ja sitten kiristää lukon ruuvin. Kannattaa sen jälkeen vielä tarkistaa, että läppä on täysin auki, kun poljin on pohjassa. Vaijeriin ei myöskään saa jäädä venytystä kaasu pohjassa, jottei se katkea käytössä.

kiihdytyspumppu.gif

Link to comment

Sain eilen kikkailtua ton säätölevyn toisen päin, mutta uudessa oli niin että kiristysruuvi olis jäänyt väärin päin ja säätölevy olis jääny sellaseen asentoon että pumpun akseli olis ollu valmiiks vähän työntyneenä vaikka olis säätölevyn säätäny aivan toiseen laitaan. Päädyin siis purkamaan vanhasta kaasarista kuluneen säätölevyn ja pumpun akselin koska se oli pari milliä pitempi. uudella jousella asennettuna uuteen kaasariin ja säädöt niin että löysät pois akselista. Kaasari paikoilleen ja testasin vielä että nyt jos painaa kaasupolkimen pohjaan niin läppää aukee reilusti eli oletettavasti täysin. Koeajolla kaikki tuntuu toimivan niinkuin kuuluukin ja kiihtyy huippunopeuteen niinkuin ennenkin. 110 lasissa taas.

 

Täytyy vielä lopuks sanoa että en kyllä enää samalle korjaamolle vie, joo miehellä on paljon tietoa ja taitoa ja diagnostiikka laitteita. Mutta ei näissä vehkeissä osaa näköjään mitään. Ja tosihienoa että kun vien hänelle huoltoon ihan siks että hän kattois niilllä hienoilla diagnostiikka laitteilla että kaikki on just eikä melkein niinkuin pitääkin, ja sitten hän jättää nämä tekemättä koska: "en nähny sille tarvetta" tai "en koskenu siihen ku sen pitäis olla kunnossa". Lisäks seosmittarilla kaasarin säätö 125 euroa kuulostaa aika suolaselta.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...