Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

Eipä ainakaan itsellä tule mitään erikoista tehtyä, kosteudenkerääjä ois hyvä olla ja virallisestihan öljyt pitäisi vaihtaa kun jättää seisomaan eikä konetta saisi käynnistää, vetäisee vain epäpuhtaudet uusiinkin öljyihin.

Share this post


Link to post

Terve

No itse tekisen niin että ajaisin tankin melko tyhjiin ja tankkaisin sinne hieman pienkonebensaa(4t) ja sillä käyttöä hieman ennen seisotusta. Akku ladatataan täyteen ja kenkä irti talveksi , jos on viileä seisotuspaikka  niin ei tarvi (kannata ) tehdä mitään, mutta lämpimässä voi kerran/pari käydä huvikseen lataamassa sen ihan tavan laturilla, mutta ei oikeastaan paranna tilannetta, vaan ehkä lataus vain ennen käyttöön ottoa.

Share this post


Link to post

Jos kylmässä tilassa säilytyksessä niin homeeneston kannalta on tärkeää että se auto on puhdas ja kuiva säilöön vietäessä. Itse pitänyt ikkunaa vähän rauollaan että ilma pääsee kiertämään. Myös kosteudenimiöitä olen käyttänyt.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa. Tarkastan, ettei mattojen alla ole vettä tai kosteutta. Jos on, niin kuivaus ja sanomalehtiä niihin paikkoihin. Jos auto seisoo vain yhden talven, niin mulla ei ole koskaan ollut pulmia bensan koostumuksen kanssa. Tosin talven aikana bensa voi kadota kaasuttimesta siten, että ekaa käynnistystä keväällä helpotetaan lorauttamalla vähän bensaa suoraan kaasuttimeen. 

Share this post


Link to post
15 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa. Tarkastan, ettei mattojen alla ole vettä tai kosteutta. Jos on, niin kuivaus ja sanomalehtiä niihin paikkoihin. Jos auto seisoo vain yhden talven, niin mulla ei ole koskaan ollut pulmia bensan koostumuksen kanssa. Tosin talven aikana bensa voi kadota kaasuttimesta siten, että ekaa käynnistystä keväällä helpotetaan lorauttamalla vähän bensaa suoraan kaasuttimeen. 

Itselläni on tätä ensikäynnistystä varten lääkeruisku millä saa täytettyä suurimmassa osassa vakiokaasareista kohokammion suoraan kaasarin kurkusta.

Share this post


Link to post

pikainen varmistuskysymys mihin kaipaisin varmistusta ennen huomista iltapäivää: Tuulilasin pyyhkijät lakkas toimimasta kun vaihdoin vivuston akselit, syynä oli väärin päin asennetut vivut. Laitoin johdon takaisin kiinni ja irtaallaan kokeilin toimiiko nyt vivuston moottori niin se pyörii jatkuvasti läpi ympyrää? Tämähän siis vissiin toimii niinkuin pitääkin? se rupee tekeemään edestakaista liikettä kun sen asentaa takaisin koriin kiinni? En kerenny testaamaan tätä teoriaa kun tuli äkkilähtö.

Share this post


Link to post

Siis pyyhkijänmoottori pyörii ympyrää yhteensuuntaan ja edestakainen liike tulee moottorissa kiinni olevasta varresta. Eli vivusto itsessään tekee edestakaisen liikkeen mekaanisesti ei moottori.

Share this post


Link to post

https://www.dropbox.com/s/yv34kxz9zlp3l84/MOV_0355[1].mp4?dl=0

En aio enää tänä syksynä purkaa kojelautaa pois ja vivustoa syliin. Mutta onko kellään käyny näin että apukuskin puoleiseen pyyhkijään tuli pyyhkijänakselin vaihdon jälkeen sen verran väljää ettei se enää pyyhi koko alueelta jolta sen pitäis? Muistaakseni akselin vivustoon kiinni tuleva varsi aavistuksen pitempi kuin alkuperäinen, uusien valmistaja JP Groups Aircooledilta.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Kahviäijä said:

https://www.dropbox.com/s/yv34kxz9zlp3l84/MOV_0355[1].mp4?dl=0

En aio enää tänä syksynä purkaa kojelautaa pois ja vivustoa syliin. Mutta onko kellään käyny näin että apukuskin puoleiseen pyyhkijään tuli pyyhkijänakselin vaihdon jälkeen sen verran väljää ettei se enää pyyhi koko alueelta jolta sen pitäis? Muistaakseni akselin vivustoon kiinni tuleva varsi aavistuksen pitempi kuin alkuperäinen, uusien valmistaja JP Groups Aircooledilta.

Tarkistitko ettei välys o akselin ja varren välillä, jossain vehkeessä mulla akseli pyörähti aina vähän ennenkun otti varren mukaansa

Share this post


Link to post

Kyllähän miä sen messinkisen kierre akselin ainakin yritin kiristää siihen peltiin kiinni, putkessa ja sisemmässä akselin välissä tais olla vähän väljää mutta kuulunee asiaan. Moottorin akselin ja pyyhkijän akselin välissä en ymmärrä miten siihen voi tulla väljää ilman että se varsi tippuu paikaltaan? nehän pitäis olla kiinteitä ne välit.

Share this post


Link to post

Minulla on haussa pallikseen ilmanputsarin kotelosta puuttuva osa eli kuvassa punaisella ympyröidyn ovaalinmuotoisen aukon jatkeena oleva torvi. IMG_20181019_145607486.thumb.jpg.a46680cc50476372f52b489d8c0f4745.jpg

 Tässä netistä löydetyssä kuvassa torvi näkyy ja siihen tulee yläosaan ohut letku jostain, tietääkö joku mistä? Tuohon torveen tulee myös alhaalta harmaa isompi letku mustan lämpöputken vierestä, onko sen tarkoituksena tuoda lämmintä ilmaa kaasariin vai mitä ihmettä?

 

moottori.jpg.29a4f4e49d367d5baa109bb1198e04ae.jpg

Lisäksi ilmanputsarin kotelossa on takana myös lähdöt kahdelle letkulle, nuokin letkut omasta Volkkarista puuttuvat, mitä ja mistä niihin pitäisi jotain tulla?putket.thumb.jpg.ae7003e4248346173ba71ae7a6973350.jpg

Mikä näiden kaikkien letkujen tarkoitus ja toiminta ilmanputsarin yhteydessä siis on ja pitääkö olla huolissaan kun nuo omasta autosta puuttuvat?

 

Share this post


Link to post

Ei pidä olla huolissaan, paksu harmaa letku tuo esilämmitettyä imuilmaa moottorille,  ohueen letkuun tulee tulee alipaine imusarjasta termokytkimen(ne kaksi vierekkäistä natsaa) kautta. 

Kylmällä ilmalla imuilma otetaan esilämmitettynä moottorin jäähdytysilmasta, lämpimällä suoraan konehuoneesta.  Kesäkäytössä aikalailla turha systeemi.

Share this post


Link to post

Ok, jotain tuommoista ounastelinkin. Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Onkohan tuolla "torven" puuttumisellakaan mitään suurempaa merkitystä? Autoni ei ole talvikäytössä.

Share this post


Link to post

Pitäisikö kuvassa olevan palliksen vaihdekepin osan olla täysin pyöreä eli onko tämä kulumaa? Tässä on siis tasainen kohta oikealla puolella eli siinä kohtaa mikä on kontaktissa haittalevyn ramppiin.

 vaihdekeppi.thumb.jpg.78a021edcf5bb7ccf593ebb62941b722.jpg

Share this post


Link to post

Mitäs tälle kannelle kannattaisi tehdä? Voiko halkeaman hitsata vai jätänkö tuollaiseksi?

20181122_223735.jpg

Share this post


Link to post
On 22.11.2018 at 10:45 PM, jupsu said:

Mitäs tälle kannelle kannattaisi tehdä? Voiko halkeaman hitsata vai jätänkö tuollaiseksi?

 

Jätä tuollaiseksi, ei haittaa vakiokoneessa mitään.

Share this post


Link to post

Oliko t2a:n ja t2b:n ohjaussimpukoissa jotakin eroa? Oon päivittämässä 70-mallisen vastaamaan jarruiltaan 75-mallista, joten pysynkö omassa ohjaussimpukassa vai vaihdanko tuoreemman tilalle? Mistäs näihin simpukoihin löytää stefoja ja tiivisteitä?

Share this post


Link to post

Toimiiko vakiopituiset iskarit (punaset konit) 1 pykälää ulommasta spoorista lasketussa kuplan perässä, vai pohjaako? Ja paljonko pohjaanlyöntikumia kannattaa lyhentää? Jos pitää iskarit vaihtaa niin suosituksia?

Share this post


Link to post
50 minutes ago, Mikko S said:

Toimiiko vakiopituiset iskarit (punaset konit) 1 pykälää ulommasta spoorista lasketussa kuplan perässä, vai pohjaako? Ja paljonko pohjaanlyöntikumia kannattaa lyhentää? Jos pitää iskarit vaihtaa niin suosituksia?

Toimii! Mulla punaisetkonit takana ja napsu tiputettu(noin 5cm) . Ne on toki laitettu miltei jäykimpään asentoon eikä pohjaanlyötikumiakaan joudu operoimaan.

Share this post


Link to post
18 minutes ago, UltraVW said:

Toimii! Mulla punaisetkonit takana ja napsu tiputettu(noin 5cm) . Ne on toki laitettu miltei jäykimpään asentoon eikä pohjaanlyötikumiakaan joudu operoimaan.

 

Ok kiitokset, eli tänään saa lyödä auton takasin nippuun... Hyvä pointti tuo, että kiertää vähän jäykemmiksi niitä iskareita.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Mikko S said:

 

Hyvä pointti tuo, että kiertää vähän jäykemmiksi niitä iskareita.

 

Säätö vaikuttaa ulosjouston jäykkyyteen, joten pohjaamiseen sillä ei ole merkitystä.

Share this post


Link to post

Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. 

Share this post


Link to post
On 4/28/2019 at 12:14 AM, jarkki86 said:

Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. 

Ei käy, osta uusi ratas.

Share this post


Link to post
On ‎4‎/‎28‎/‎2019 at 12:14 AM, jarkki86 said:

Jos ostan uuden esim. Empi "w100" nokan niin saanko siirrettyä nokkarattaan vakionokasta siihen matalilla pulteilla vai pitääkö hommata joku muu nokkaratas. 

 

Poraa kiinnitysreiät 8mm. ja upota kolme kiinnityspulttia syvemmälle jotta pulttien kannat eivät ota kiinni mihinkään ylimääräiseen. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi ratas ja nokka Keiteleen Koneesta.

Share this post


Link to post
On ‎11‎/‎24‎/‎2018 at 10:34 PM, metake said:

 

Jätä tuollaiseksi, ei haittaa vakiokoneessa mitään.

 

En jättäisi tuollaiseksi ..... palotila pitäisi puhdistaa. Halkeaman tiiviyden voi testata laittamalla venttiilit paikoilleen ja palotilaan vettä jonka jälkeen paineilmapistoolilla ilmaa imukanavaan.... jos vesi ei kupli halkeaman kohdalla niin kohta on tiivis.

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Maasturi said:

 

En jättäisi tuollaiseksi ..... palotila pitäisi puhdistaa. Halkeaman tiiviyden voi testata laittamalla venttiilit paikoilleen ja palotilaan vettä jonka jälkeen paineilmapistoolilla ilmaa imukanavaan.... jos vesi ei kupli halkeaman kohdalla niin kohta on tiivis.

Näin tuli tehtyä ja ei vuotanut. Seuraavaksi pitäisi käyttää kannet ohjureiden vaihdossa.

Share this post


Link to post

 

Samalla voi testata sytytystulpan ympäristön puhaltamalla paineilmaa s.tulpan ulkopuolelta tulppaa kiertäen alkaako kuplia halkeaman kohdalla.

Share this post


Link to post

Hei jätkät tein havainnon bussista että jarrupoljinta pumppaamalla saa moottorin sammumaan tyhjäkäynniltä? Onko tämä ominaisuus vai vian oire? Muuten käy hyvin ja tyhjäkäynnilläkin pyörii nätisti vaikka bensan seassa on pien määrä E85:ta että jos vaikka kaasari vähän puhdistuisi sisältä. Moottoritilasta on ainakin jarrukliinerillä katottu ilmavuodot.

Edit: Niin siis ihan kunnolla pumppaamalla useita kertoja, kerran pari normaali jarrupainallus ei taida tehä yhtään mitään ylimäärästä.

Edited by Kahviäijä

Share this post


Link to post

Sanokaas kumpi on oikeanlainen...minulla on kaksi kampiakselia jossa ei ole tuota lukkosokkaa? Vauhtiksenpään laakerissa eikä myöskään tuollaista isoa kartiolevyä hihnapyörän päässä. Kuitenkin purkamassani 1öpv f lohkon kammessa sellaiset on. Nuo kaksi muuta ovat 2öpv 1600 koneista (toinen pakusta, toinen uudemmasta d-lohkosta)

Lähinnä vain se että millainen paketti minun pitää tuohon d-lohkoon kasata.

 

Alin kuva on kammesta sellaisenaan kun sen d-lohkosta purin.

20190523_193448-1612x1209.jpg

20190523_193439-1612x1209.jpg

20190523_193614-1612x1209.jpg

Share this post


Link to post

Hihnapyöräpäässä pitää olla tuo pelti joka on öljynheittolevy... ja tuo laakerin päällä oleva teräsrinkula ei ole lukkorengas vaan täyterengas laakerin ja kampikammion laakeripukin väliin. Kyseistä rengasta ei tarvitse jos on oikean levyinen laakeri kavennettuun laakeripukkiin(laakeripukki kavennetaan kampikammiosta runkolinjan kunnostuksen yhteydessä). Lukkorengas taas pitää olla virranjakajan käyttörattaan vieressä urassaan tai muuten rattaat lähtevät liikkeelle kohti pienintä runkolaakeria.. alimmassa kuvassa myös rattaitten välissä pitäisi olla täyterengas eikä viimeisenä ennen lukkorengasta niinkuin nyt on.

 

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

Kiitos! Tuo arpakone oli aarporattu ja laakeroitu mikä oli positiivinen yllätys. Arvelinkin että jokin siinä on pielessä oltava koska ilmeisesti tuota ei ole edes käytetty käynnissä.

 

Ainakin messinkirattaassa oli naarmuja ja messinkisilppua, jakajan akselin alla ei ollut prikkaa, päätylaakerin öljykanavat olivat tukossa tiivisteliimasta ja öljynpaineventtiilit olivat vaihtaneet paikkaa.

Share this post


Link to post

Kertokaapas viisaammat, että miksi kupla ei lähde lämpimänä käyntiin? Potilas on 1300:n yksireikäkansilla, Brosol H30/31 kaasari ja 034 kärjetön jakaja. 

 

Kylmänä lähtee käyntiin heti, mutta lämpimänä saa starttailla niin että hävettää. Ja kuitenkin jos lämpimänä sammuttaa ja heti käynnistää uudelleen niin lähtee, mutta pidempi breikki on myrkkyä. Myöskin työntämällä lähtee lämpimänä käyntiin (eli ei ehkä bensan saannista ole kiinni, vai onko?)

 

Perussäädöt on tehty, ei imuvuotoja eikä muutakaan ongelmaa ja kampe toimii muutoinkin normaalisti.

 

Lueskelin aiempia keskusteluja aiheesta ja niissä ehdotettiin startin puslaa ongelman aiheuttajaksi. Sekin on vaihdettu, joten se ei ole ongelman lähde.

 

Mietin, että oisko mulla startti väsyny tai sitten akku. Mutta eikö nuo oireilis myös kylmällä koneella?

Share this post


Link to post
2 hours ago, Amatööri said:

Kertokaapas viisaammat, että miksi kupla ei lähde lämpimänä käyntiin? Potilas on 1300:n yksireikäkansilla, Brosol H30/31 kaasari ja 034 kärjetön jakaja. 

 

 

 

26 minutes ago, jarkki86 said:

Omani oli täysin vakio 1200 samoilla oireilla. Säädin sytytyksen+kärjet ja ongelma poistui.

 

Ei tässä kärkien säätöä taida olla.

 

omassa vakiokuplassa oikein kuumilla keleillä samaa murhetta. Pohtinut syytä ja ainoa mieleen tullut asia on kuuma bensa. Voisiko se haihtua kohokammiosta, täten joutuu pyörittämään kauan että on taas ainetta tarjolla starttiin? Ei siis sillä että bensa olisi kuumaa jo tankissa, vaan kuumiaisi jäädessään seisomaan kaasariin...

Edited by peruskallio

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...