Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

Jos lähtee työntämällä käyntiin on sähkövika. Tietyn kuumuisessa moottorissa ja vaihdelaatikossa starttiin ja sytytykseen ei riitä jännitettä. Koita hyppyjohdolla ensin suoraan virtaa laturin navasta puolaan, jos ei auta niin sitten startin kimppuun. Voi mitata myös miten alas jännte laskee puolalla käynnistäessä ja myöskin akussa. Startti pyörii hyvinkin alhaisella jännitteellä mutta puola ei anna kipinää.

Share this post


Link to post
11 minutes ago, hpa said:

Jos lähtee työntämällä käyntiin on sähkövika. Tietyn kuumuisessa moottorissa ja vaihdelaatikossa starttiin ja sytytykseen ei riitä jännitettä. Koita hyppyjohdolla ensin suoraan virtaa laturin navasta puolaan, jos ei auta niin sitten startin kimppuun. Voi mitata myös miten alas jännte laskee puolalla käynnistäessä ja myöskin akussa. Startti pyörii hyvinkin alhaisella jännitteellä mutta puola ei anna kipinää.

Jos tälle linjalle lähdetään niin voisi tarkastaa myös moottorin maadoituksen (lienee vaihdelaatikosta metalliremeli koriin..?).

Share this post


Link to post
23 minutes ago, multanen said:

Jos tälle linjalle lähdetään niin voisi tarkastaa myös moottorin maadoituksen (lienee vaihdelaatikosta metalliremeli koriin..?).

 

Tuo maadoitusremeli on viime kesänä tarkastettu ja liittimet putsattu.

 

36 minutes ago, hpa said:

Jos lähtee työntämällä käyntiin on sähkövika. Tietyn kuumuisessa moottorissa ja vaihdelaatikossa starttiin ja sytytykseen ei riitä jännitettä. Koita hyppyjohdolla ensin suoraan virtaa laturin navasta puolaan, jos ei auta niin sitten startin kimppuun. Voi mitata myös miten alas jännte laskee puolalla käynnistäessä ja myöskin akussa. Startti pyörii hyvinkin alhaisella jännitteellä mutta puola ei anna 

 

No tätähän pitää kokeilla. Minkälainen jännite pitäs suunnilleen olla puolalla ja akulla?

 

Ja kuin tuo hyppyjohto kytketään? Tai mistä mihin? Tossa on vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä.

Share this post


Link to post

Laturista akkuun lähtevään paksuun punaiseen johtoon yhdistetään puolan plus.Paljon alle 10 voltin ei saa jännite laskea.Onko startti ja vauhtipyörä samaa paria?Jännite ja hammastus.1300 cc moottori yksireikäkansilla ja vaihtovirtalaturilla on irto-osista koottu.Mikä on moottorin kirjain ja numero?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Nopea kysymys:

 

-Kampikammion muttereiden kireys ja kiristysjärjestys?

 

-helpoin konsti saada nostajat pysymään pesissään kampikammion puolikkaita yhdistäessä?

 

 

 

 

Edited by jarkki86

Share this post


Link to post
4 hours ago, hpa said:

Laturista akkuun lähtevään paksuun punaiseen johtoon yhdistetään puolan plus.Paljon alle 10 voltin ei saa jännite laskea.Onko startti ja vauhtipyörä samaa paria?Jännite ja hammastus.1300 cc moottori yksireikäkansilla ja vaihtovirtalaturilla on irto-osista koottu.Mikä on moottorin kirjain ja numero?

 

Ookoo. Pitääpä testailla kun joutaa.

 

Moottori on AR ja jotain. Tuohon on vaihdettu joskus yksreikäkannet 2r kansien tilalle. Muutoin orkkis eli startti ja vauhtipyörä on samaa paria.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

EDIT:

 

Vois lukea toisenkin sivun ennen kuin postaa samat arpomiset kuin muutkin.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post

Paineasetelman pultit. Onnellisena vetelin tuoreilla 8.8. pulteilla paikalleen vaan näköjään ainakin aircooled myy tarkoitukseen 10.9. hipo pultteja.

Ei nuita kovin rajuun momenttiin vedetä vaan liekö tuo on kuitenki pulttikaupassa käytävä ennekuin laittaa koneen paikalleen... onko orkkiksetkin kovia?

Share this post


Link to post

8.8 välttää

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 5/28/2019 at 7:08 PM, hpa said:

Laturista akkuun lähtevään paksuun punaiseen johtoon yhdistetään puolan plus.Paljon alle 10 voltin ei saa jännite laskea.Onko startti ja vauhtipyörä samaa paria?Jännite ja hammastus.1300 cc moottori yksireikäkansilla ja vaihtovirtalaturilla on irto-osista koottu.Mikä on moottorin kirjain ja numero?

 

No nyt on ehditty mittailemaan. Startatessa akulla jännite pyörii 11 voltin päällä eli vissiin aivan hyvä.

 

Puolalta mitatessa jännite on kokonaista 1,2-1,5 volttia. Lähtee toki silti käyntiin ku hetken pyörittelee. Ei kai tuo jännite puolalla voi oikeasti olla noin matala?

 

Share this post


Link to post

Mittaa puolan jännite siten, että miinuksen otat esim. Moottorin kyljestä. Taitaa nyt kärjet tehdä temppuja mittaustulokselle.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, peruskallio said:

Mittaa puolan jännite siten, että miinuksen otat esim. Moottorin kyljestä. Taitaa nyt kärjet tehdä temppuja mittaustulokselle.

 

No näköjään. Uusintamittaus antoi käynnistäessä tulokseksi10.5 V alimmillaan. Eli onko nyt kuitenki niin, että tämä ei ole sähkövika vaan joku muu?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

En osaa sanoa paljonko tarvitsee jännitettä startatessa.

Jos puolan jännite arveluttaa, voit vetää sille sähköt irtonaisesta akusta suoraan puolan napoihin. Irrota auton plus puolen kaapeli puolalta varmuudeksi. Suoraan puolan napoihin akku kiinni.

 

jos et starttaa/pidä autoa käynnissä ei johtoja kannata jättää puolaan kiinni. Minuuteissa ei tapahdu mitään, mutta vartti alkaa olemaan pitkä aika. Saattaa käristää puolan... Riippuu siitä onko kärjet sattuneet jääneet auki vai kiinni. (sama voi tapahtua jos jättää autoon virrat päälle pidemmäksi aikaa kun kone ei käy)

 

 

 

Edited by peruskallio

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Öljynpainekello hommia. Lohkosta orkkispaikka soirona ja uusi kierre porattu lohkon päälle. Lohkoon tulee ensin kierreholkkiadapteri jolla kurrataan kierre anturille sopivaksi.  Mulla taitaa olla tuo painekello semmosta mallia että siinä olisi mittarin että valon lähtö, mutta ei mahdu pystyyn keskikaasarin imusarjan takia. Eli sen takia kulma-adapteri.

JA koska on niin helekatin ahdas paikka laitoin kulma-adapterin toiseen reikään tulpaksi alkuperäisen merkkivalon kytkimen, ihan siltä varalta että tuo painekello temppuilisikin tms.

Ahdas on paikka touhuta imusarja paikallaan koneessa jos sattuisikin referenssisignaalin tarvimaan ÖP valolle.

 

Koska tuo on nyt aika tarkka mihin kulmaan asettuu, jouduin käyttämään jenkateippiä.

Sittemmin tajusin että jenkateippi taitaa eristää myös eihän maadottava anturi silloin toimi 🤔

Onko raadilla idiksiä aiheeseen.

 

FF kierrossahan olisi tilaa painekellolle vaikka suodatinjalalla soppelin adapterin kera mutta siellä ei oikea paikka mitata?

Painekello pois ja pelkkä anturi paikalleen tiivistelitkun kera?

Nurkkakaasarit niin mahtuu painekellokin?

Hyppyjohto painekellon avainkannasta lohkoon?

 

image.thumb.png.fbfe888042eeda594c86b1fad0a70835.png

image.thumb.png.5622a81022d159ccd3d6df225f260fa8.png

 

 

EDIT:

Ei se ainakaan fullflow linjassa ole oikea paikka.

Ainoa "ulkopuolinen" paikka on ennen/jälkeen DH jäähdyttimen eli vaatisi sen tilalle erillisen jäähdytinkennon jne.

Tai Jäähdyttimen jalkaan paikan säveltäminen. räpeltämiseksi menee se pohdinta.

 

image.thumb.png.bf6ead5cb08e989a6f965bab3f8c5578.png

 

 

 

 

 

Edited by JariG_

Share this post


Link to post

Laita tuohon lohkoon letku ja siirrä nuo anturit kauemmas sinne letkun päähän.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
2 hours ago, metake said:

Laita tuohon lohkoon letku ja siirrä nuo anturit kauemmas sinne letkun päähän.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 No sehän vois olla, vaatinee teräspunosletkun.. sillähän tuo saattais toimia jos sen maadoituksen saa punoksen kautta kulkeen.

 

Nyt kyllä tajusin että senhän voipiii mitata onko lohkon ja anturin karan välillä jenkateipistä huolimatta yhteys 🙈

Share this post


Link to post
 No sehän vois olla, vaatinee teräspunosletkun.. sillähän tuo saattais toimia jos sen maadoituksen saa punoksen kautta kulkeen.


Saahan sen anturin maadoitettua erillisellä johdollakin. Rasvaprässin letkusta saa kätevästi sopivan, kierrekin on valmiiksi oikea.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, metake said:

 


Saahan sen anturin maadoitettua erillisellä johdollakin. Rasvaprässin letkusta saa kätevästi sopivan, kierrekin on valmiiksi oikea.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Kiitoksia niksipirkasta 😁

Täytyy askarrella varuiksi se lisämaa tuohon nyt ja tarvittaessa sitten vielä siirtää koko roska letkun avulla jos nuo jenkateippi viritelmät alkaa ahistaan.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Hey, nyt tarviis pikaisesti apua, pitäis keskiviikkoon mennessä saaha uusi 034-jakajan kansi ja pyörijä. Ja Bocar (solex) 34 pict 3 kiihdytyspumpun kalvo. Mahdollisesti myös 55 tyhjäkäyntisuutin, jos en maanantaina saa tutulta. Mistähän tämmöset vois löytyä nopeasti ku normaalisti tilaisin Mikolta Aircooledilta mutta nyt on sivuki suljettu loman ajaks. Paruzzilta yleensä ku on tilannu ni on kestäny vähintään viikko tuotteilla (laitoin viestiä silti). Ja Neoretron ja Hotcarsin tuotteista en ota selvää miten istuu toho 034-jakajaan.

 

ps. onko nämä oikein? sais hyödynnettyä tota bosch koodia:

https://www.topautoosat.fi/bosch-1185287.html

https://www.topautoosat.fi/vemo-2295339.html

 

 

Edited by Kahviäijä
boop

Share this post


Link to post
Posted (edited)

009 jakajan osat yleensä sopii. Löysin englannin kielisenä netistä ku vihdoin osasin oikeista paikoista ettiä, joten lähti Neoretrolle tilaus.

Edited by Kahviäijä
Boop

Share this post


Link to post

Järjestelin kuplan etupäässä  olevia johtoja siistimpään järjestykseen. Nyt huomasin että radio pitää jotakin "särinää" ja kovenee kierrosten noustessa. voiko jokin radion esim kaijuttimen johto olla liian lähellä jotakin relettä tai muuta joka antaa tuollaista "särinää. mielestäni "särinää ei ollut ennen.  jos alan hankkimaan jotakin häiriönpoistajaa, niin minne tälläisissä tapauksissa sellainen häiriönpoistaja asennetaan. niitä kun tuntuu olevan jos jonkin näköistä ja nimistä.

Share this post


Link to post
On 6/10/2019 at 3:53 PM, JariG_ said:

Paineasetelman pultit. Onnellisena vetelin tuoreilla 8.8. pulteilla paikalleen vaan näköjään ainakin aircooled myy tarkoitukseen 10.9. hipo pultteja.

Ei nuita kovin rajuun momenttiin vedetä vaan liekö tuo on kuitenki pulttikaupassa käytävä ennekuin laittaa koneen paikalleen... onko orkkiksetkin kovia?

 

Alkuperäiset taitavat olla peräti 12.2, mutta Tipin kanssa samaa mieltä siitä että 8.8 pitäisi riittämän ainakin vakiokytkimelle. VW on ottanut varman päälle aika monessa kohdassa.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Lisää puuhastelua. Olisi ensikäynnistyksen aika mutta sähköt on sekaisin 😁 ÖP valo ei syty, vilkku nakuttaa jatkuvasti päällä, latauksen merkkivalo ei syty.  

 

Tuumasin että katson loput kunhan saan öp valon pelittämään ja nappasin Vilkun releeltä maapiuhan pois. Mutta alkoi mietityttämään kun tuo latauksen merkkivalokaan ei syty että mikä mikä🤔🤔

 

ÖP anturia kerkesin selvitellä sen verran että polttimo on ehjä mutta kun anturin piuhan lyö maihin ei valo pala.

 

Tuleeko ylläolevasta jollain mieleen joku selvä "aina siinä vika" paikka joka kannataisi tutkia ekana vai alanko vaan laidasta lukien perkkaamaan johtosarjaa ja liittimiä.

Edited by JariG_

Share this post


Link to post
6 hours ago, JariG_ said:

Lisää puuhastelua. Olisi ensikäynnistyksen aika mutta sähköt on sekaisin 😁 ÖP valo ei syty, vilkku nakuttaa jatkuvasti päällä, latauksen merkkivalo ei syty.  

 

Tuumasin että katson loput kunhan saan öp valon pelittämään ja nappasin Vilkun releeltä maapiuhan pois. Mutta alkoi mietityttämään kun tuo latauksen merkkivalokaan ei syty että mikä mikä🤔🤔

 

ÖP anturia kerkesin selvitellä sen verran että polttimo on ehjä mutta kun anturin piuhan lyö maihin ei valo pala.

 

Tuleeko ylläolevasta jollain mieleen joku selvä "aina siinä vika" paikka joka kannataisi tutkia ekana vai alanko vaan laidasta lukien perkkaamaan johtosarjaa ja liittimiä.

 

Sieltähän se löytyi  mittariston takaa kun kun aikansa perkasi, yksi liitin ei kontaktissa.

 

Öljynpaineet ei tosin vieläkään nouse starttaamalla, siemenöljyt on annettu anturin reijästä ja pumpulta tuleva fullflown letkukin on kyllä jo täynnä öljyä🤔

Share this post


Link to post
24 minutes ago, JariG_ said:

 

Sieltähän se löytyi  mittariston takaa kun kun aikansa perkasi, yksi liitin ei kontaktissa.

 

Öljynpaineet ei tosin vieläkään nouse starttaamalla, siemenöljyt on annettu anturin reijästä ja pumpulta tuleva fullflown letkukin on kyllä jo täynnä öljyä🤔

Täytitkö öljynsuodattimen ennenkuin laitoit sen paikoilleen?

Jos letkut on väärinpäin suodatinjalassa, eli virtaussuunta väärin, niin suodattimen takaisinvirtausventiili estää öljynkierron.

Paineanturi voi myös olla viallinen tai jos on teippiä tai liimaa anturin kierteessä, se voi eristää anturin. Ei saa maata. 

Share this post


Link to post
41 minutes ago, x-pj said:

Täytitkö öljynsuodattimen ennenkuin laitoit sen paikoilleen?

Jos letkut on väärinpäin suodatinjalassa, eli virtaussuunta väärin, niin suodattimen takaisinvirtausventiili estää öljynkierron.

Paineanturi voi myös olla viallinen tai jos on teippiä tai liimaa anturin kierteessä, se voi eristää anturin. Ei saa maata. 

Täytin suodattimen, letkujen paikat tarkistin moneen kertaan (tarkistan vielä kerran). Paikallaan on anturi ja VDO kello, kumpikaan ei herää. Maita saapi kyllä kun valo syttyy mutta ei sammu, tosin mittasin myös jo aiemmin että saa maata just tuon kierreteipin takia.

Share this post


Link to post
8 hours ago, JariG_ said:

Täytin suodattimen, letkujen paikat tarkistin moneen kertaan (tarkistan vielä kerran). Paikallaan on anturi ja VDO kello, kumpikaan ei herää. Maita saapi kyllä kun valo syttyy mutta ei sammu, tosin mittasin myös jo aiemmin että saa maata just tuon kierreteipin takia.

Tosiaan maadoitus on OK. Onko painemittarille ja valolle omat anturit, vai onko se sellainen "yhdistelmäanturi". Yhdistelmäanturi vois tietysti olla myös viallinen. Jos on erilliset anturit, niin sitten sinne ei todellakaan synny painetta. Minulla on halpis mekaaninen painemittari vastaavia tilanteita varten. Laitan sen paineanturin tilalle testauksen ajaksi. Se on helppo asentaa. Letku kiinni moottoriin ja mittaria voi pitää kädessä testin ajan.

Olihan se tiedossa, että suodattimelle öljy menee sisään ulkoreunoilta ja palaa moottoriin suodattimen keskellä olevasta isosta reiästä.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
2 hours ago, x-pj said:

Tosiaan maadoitus on OK. Onko painemittarille ja valolle omat anturit, vai onko se sellainen "yhdistelmäanturi". Yhdistelmäanturi vois tietysti olla myös viallinen. Jos on erilliset anturit, niin sitten sinne ei todellakaan synny painetta. Minulla on halpis mekaaninen painemittari vastaavia tilanteita varten. Laitan sen paineanturin tilalle testauksen ajaksi. Se on helppo asentaa. Letku kiinni moottoriin ja mittaria voi pitää kädessä testin ajan.

Olihan se tiedossa, että suodattimelle öljy menee sisään ulkoreunoilta ja palaa moottoriin suodattimen keskellä olevasta isosta reiästä.

 

Paikallaan on sekä normaali kytkin/anturi että yhdistelmäkello. ÖP valoa kokeiltu myös ohjata sekä yhdistelmäkellon WK-lähdöllä että normaali paineanturilla. Molemmat on toki käytettyjä mutta jotenkin en usko että yhtäkkiä olisi molemmat hajonneet.

 

Tuota suodattimen kiertoa en tutkinut tarkemmin, laitoin vain jalan merkintöjen mukaan. Eli IN tulee pumpulta ja OUT lähtee lohkoon takaisin. Suodattimen keskellä oleva kierreosa/holkki oli irtaallaan tässä EMPI:n paketissa. Se on epäsymmetrinen eli lyhyempi ja pidempi kierre. sen laitoin niin että lyhyempi kierre tulee suodatinjalan puolelle ettei se tuki jalan kanavia, arvelin että pitkä kierre joka menee suodattimen sisälle ei siellä suodattimen öljytilassa haittaa.

 

Pitänee ehkä näpätä suodatinjalka tuosta pois ja katsoa nouseeko paineet jos menee vain letku pumpulta lohkolle...

Edited by JariG_

Share this post


Link to post
12 hours ago, JariG_ said:

 

Paikallaan on sekä normaali kytkin/anturi että yhdistelmäkello. ÖP valoa kokeiltu myös ohjata sekä yhdistelmäkellon WK-lähdöllä että normaali paineanturilla. Molemmat on toki käytettyjä mutta jotenkin en usko että yhtäkkiä olisi molemmat hajonneet.

 

Tuota suodattimen kiertoa en tutkinut tarkemmin, laitoin vain jalan merkintöjen mukaan. Eli IN tulee pumpulta ja OUT lähtee lohkoon takaisin. Suodattimen keskellä oleva kierreosa/holkki oli irtaallaan tässä EMPI:n paketissa. Se on epäsymmetrinen eli lyhyempi ja pidempi kierre. sen laitoin niin että lyhyempi kierre tulee suodatinjalan puolelle ettei se tuki jalan kanavia, arvelin että pitkä kierre joka menee suodattimen sisälle ei siellä suodattimen öljytilassa haittaa.

 

Pitänee ehkä näpätä suodatinjalka tuosta pois ja katsoa nouseeko paineet jos menee vain letku pumpulta lohkolle...

 

Testattu, suodattimelle tulee öljyä startatessa ja suodattimen poistopuolelta lähtee myös eli siinä kierrossa ei ole vikaa. Ja runkokoneen rakentaneen jumal velhon ohjeiden mukaan tsekattu vielä että anturin kun näppäsee irti ja starttaa niin komeasti pulauttaa sieltäkin öljyt.

 

Eli huomenna ostamaan mekaaninen mittari ja toivon mukaan toteamaan että sekä VDO painekello että orggis öp kytkin on kuin onkin molemmat sohloja 🙄

Share this post


Link to post
On 7/20/2019 at 9:32 PM, JariG_ said:

 

Testattu, suodattimelle tulee öljyä startatessa ja suodattimen poistopuolelta lähtee myös eli siinä kierrossa ei ole vikaa. Ja runkokoneen rakentaneen jumal velhon ohjeiden mukaan tsekattu vielä että anturin kun näppäsee irti ja starttaa niin komeasti pulauttaa sieltäkin öljyt.

 

Eli huomenna ostamaan mekaaninen mittari ja toivon mukaan toteamaan että sekä VDO painekello että orggis öp kytkin on kuin onkin molemmat sohloja 🙄

 

Noh, paineet löytyi lopulta. Mekaaninen anturi paikalleen, ei herännyt sekään. Mekaanisesta anturista näyttö irti, nousee öljy Mittaletkuun (tarkistus linttasiko helmiliitos nylon putken). Ei muutako näyttö/mittari takas kiinni ja vielä kerran sahausta - ja niin nousi paineet!

 

Kaippa siellä vain oli sitten lopulta tavallistakin ilkeämpiä ilmalukkoja kun näin paljon teetätti.

 

VDO:n comboanturikin toimii joten mekaanisen sai nostaa hyllyyn ja eka sisäänajo hurautettiin pois illan kruunuksi 🤩

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kupla -66 1300 .ostin uudet iskunvaimentimet eteen ja taakse  . halvat vakio iskarit (Paruzzi) . Irrallaan pöydällä takaiskunvaimentimet " kasvaa" pitkäksi ,joten niitä täytyy asentaessa painaa kasaan. etuiskarit taas ovat siinä asennossa mihin ne käsin asettaa ,ei mene kasaan eikä kasva pitkäksi.. miksi etu ja taka iskareissa on tälläinen ero.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Twn Cornet said:

Kupla -66 1300 .ostin uudet iskunvaimentimet eteen ja taakse  . halvat vakio iskarit (Paruzzi) . Irrallaan pöydällä takaiskunvaimentimet " kasvaa" pitkäksi ,joten niitä täytyy asentaessa painaa kasaan. etuiskarit taas ovat siinä asennossa mihin ne käsin asettaa ,ei mene kasaan eikä kasva pitkäksi.. miksi etu ja taka iskareissa on tälläinen ero.

Takaiskarit lienee kaasuiskarit.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Twn Cornet said:

Kupla -66 1300 .ostin uudet iskunvaimentimet eteen ja taakse  . halvat vakio iskarit (Paruzzi) . Irrallaan pöydällä takaiskunvaimentimet " kasvaa" pitkäksi ,joten niitä täytyy asentaessa painaa kasaan. etuiskarit taas ovat siinä asennossa mihin ne käsin asettaa ,ei mene kasaan eikä kasva pitkäksi.. miksi etu ja taka iskareissa on tälläinen ero.

Kaasu laajenee,neste ei. Eli takaset on kaasuiskaeit ja etuset vakionesteiskarit

 

Share this post


Link to post

Ilmausnippoja pitäisi käydä hakemassa varalle mutta en tähän hätään pääse irroittamaan mallia mukaan. Sattuisko joku muistamaan minkä kokoinen on passeli rumpujarrujen sylkkyihin? -69 kupla työn alla.

Share this post


Link to post

Tutulla saattaisi olla hyväkuntoiset Porschen 914 5.5Jx15 4x130 mangelsin peltivanteet, mikähän niille on tällä hetkellä järkevä hinta?

Niin harvoin näkee missään tarjolla, etten osaa sanoa yhtään.

Share this post


Link to post

Nyt tulee oikeesti Aloittelijan hölmö kysymys mikä on askarruttanut viime venttiilinvälysten säädöstä asti:

 

Eikö venttiilikoneiston pitäis suorastaan kylpeä öljyssä siellä kopan sisällä? välysten säätöön kun otin kopan pois niin öljyä tuli ehkä lusikallinen ulos, ja kannessa on vähäinen määrä kans. Eli jos siellä kuuluis olla reilusti öljyä niin eikös sitä pitäis desi tolkulla sieltä valua ku kannen avaa?

Share this post


Link to post

Terve

siellä kannen venttiilkoneistossa on lähinnä täsmä voitelu. Sinne tulee öljyä työntötankojen sisällä ja jakaantuu sitten keinuvivun ja säätöruuvin mallista riippuen hiukan sinne tänne, mutta määrä on pieni, ja ylimääräinen valuu työntötankojen suojaputkia pitkin takas lohkoon. Hieman siellä myös öljysumu osallistuu voiteluun, mutta ei siellä paljon öljyllä lutrata.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...