Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Tuli vahingossa tankattua löpöö bensamoottoriin. Tankki tyhjennettiin takapenkin päältä ulkoisella akulla omaa bensapumppua käyttäen tyhjäksi. Nyt bensamittari näyttää tyhjää. Sulakkeet kunnossa. Mikä voisi olla vikana? Autona vuoden 2014 Bensiini Polo 1.0. 

Link to comment

Itsellä tullut vastaan vakiokoneissa kaikennäköisiä messinkiosia. Mieleen tulee nyt äkkiseltään nuo messinkiset tönärin suojaputket (vakioita peltisiä vastaavat), sitten on tullut jonkun itse tekemät tönärit, nostajanpesän holkit, venan seetit, pytyn shimmit, kk-laakerit (kyllä, olivat kokonaan messinkiä), sitten on ollut yksi sarja 1600sen mäntiä jotka joku seppä oli holkittanut 1200sen tapeille ja viimeisenä 1300sen kanget mitkä tuplaholkitettu 1200sen männille. 

Siinä alkaa omalta osalta olemaan kaikki listattuna, osa noista on toki joidenkin seppien tekemiä virityksia.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tällä kertaa tyhmänä kysymyksenä venttiilivälykset ja venttiilien palaminen!

elikkäs nyt ensimmäistä kertaa venttiilejä säädellessä tuli vastaan että 3. Sylinterin pakoventtiilin välys oli (ainoana venttiilinä) kaukana ohjearvosta (0,15mm).

käytännössä 0,05mm tulkki meni nihkeästi väliin. Kone on lähtenyt hyvin käymään kylmänä ja kuumana (ja lähtee nyt säädön jälkeenkin), mutta heräsi ajatus että millä todennäköisyydellä tuo kantanut venttiilin on mahtanut ottaa damagea 🤔

koneena yksireikäisillä kansilla oleva vakio 1600 (B) jonka on ”tehdaskunnostanut” (tanskalainen tai hollantilainen) Vege-niminen yritys…

Link to comment
  • 1 month later...
4 hours ago, Vainika said:

Tuli sellainen kysymys mieleen kun olette A porautteneet kampilinjan niin oletko  samalla myös A porautteneet nokkalinjan? 

Tänpäivän kampikammioissa kannattaa porata nokkalinjakin stanukokoon aina,tahtoo olla keskimmäinen nokkalaakeripukki aina pienentynny reiästään.

Link to comment
On 7/31/2021 at 5:28 PM, JRi said:

Tällä kertaa tyhmänä kysymyksenä venttiilivälykset ja venttiilien palaminen!

elikkäs nyt ensimmäistä kertaa venttiilejä säädellessä tuli vastaan että 3. Sylinterin pakoventtiilin välys oli (ainoana venttiilinä) kaukana ohjearvosta (0,15mm).

käytännössä 0,05mm tulkki meni nihkeästi väliin. Kone on lähtenyt hyvin käymään kylmänä ja kuumana (ja lähtee nyt säädön jälkeenkin), mutta heräsi ajatus että millä todennäköisyydellä tuo kantanut venttiilin on mahtanut ottaa damagea 🤔

koneena yksireikäisillä kansilla oleva vakio 1600 (B) jonka on ”tehdaskunnostanut” (tanskalainen tai hollantilainen) Vege-niminen yritys…

Kolmosen pakoventtiili kuumenee ja venyy, tuota on seurattava vaikka viikottain. Omasta tt-korjaamasta moottorista venttiili katkesi kun välys oli loppunut kokonaan.Syytä kuumenemiseen olaaan muuallakin laajasti mietitty, yksi syy on ajon aikana sytytysennakon häviäminen.Toinen kolmosen pakoventtiilin kuumenemissyy on rakenteellinen, jos ei doghousea ole käytössä, jäähdytys on huonompi kuin muissa sylintereissä.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

-73 1300 kuplassa käyntiongelmia.

Kylmänä toimii asiallisesti mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa moottori hyytymään ja kaasulla pidätellä käynnissä.

Hiljalleen hiipuu sammuksiin vaikka kaasu tasaisesti pohjassa. Bensalinjat tarkistettu ja putsattu.

Sytkäpuolelle tämä nyt menee ilmeisesti. Sanokaahan mitä kannattaisi ensimmäisenä alkaa vaihtamaan...

Link to comment

Mitä siihen "bensalinjat tarkastettu" prosessiin kuului? jotenkin vaan tuntuisi että käy vaan ryypyn ajan ja sitten loppuu kakku,,,kun sitä käyttää siinä ja tuntuu alkavan uupuu, niin olisi mukava samalla seurata Ajoituslampulla (stropo) että loppuuko kipinä(välke) kun kone alkaa hyytyy ,vai tuikkiiko loppuun asti. Jos tuikkii niin silloin kyllä pitää katsoa takas kaasarin /pensapumpun suuntaan.

  • Like 1
Link to comment
  • 5 weeks later...

Sähköpuolta ymmärtämätön harrastaja kysyy: onko joku saanut 12V autossa tollasella jännitteenalentajamötikällä 6V tuulilasinpyyhkijöitä toimimaan järkevällä nopeudella? Mulla aina olleet vähän hitaat. Nyt kun aloin tutkimaan asiaa niin tiputtaa jännitettä vähän liikaakin, johonkin 4 volttiin. Onko mulla vaan huono vai onko ne kaikki tollasia?

 

Perjantaina pitäis lähteä siirtämään kuplaa talvisäilöön (600 km) ja lupaa vähän räntäsadetta matkalle, mietin että saisko pyyhkijät jotenkin liikkumaan vähän kovempaa.

mega2414.jpg?refresh=20211019184

 

Link to comment

Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. 

 

Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. 

Edited by Pyry
Link to comment
On 9/19/2021 at 7:10 PM, vichyvesi said:

-73 1300 kuplassa käyntiongelmia.

Kylmänä toimii asiallisesti mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa moottori hyytymään ja kaasulla pidätellä käynnissä.

Hiljalleen hiipuu sammuksiin vaikka kaasu tasaisesti pohjassa. Bensalinjat tarkistettu ja putsattu.

Sytkäpuolelle tämä nyt menee ilmeisesti. Sanokaahan mitä kannattaisi ensimmäisenä alkaa vaihtamaan...

Komppaamme M-P:aa: Kuulostaa aivan siltä että pensapumpun käytötanko jumittuu kiinni ja sitten ei pensapumppu enää pumppaakaan mitään.

 

Ihan vakiovika vanhemmissa koneissa ja niitähän nämä kaikki ovat jo nyt: Pumpun käyttötangon ohjurina oleva bakelliitti imaisee öljyä ja turpoaa ja sitten tanko ei enää seuraakaan käyttöpyörää, vaan jää ylös kun pumpun jousi ei jaksa painaa sitä alas.

 

Helppo kokeilla: Kuumasta koneesta pensapumppu pois ja heiluttelemaan käyttötankoa. Jos/kun se ei liiku mihinkään niin vika oli siinä, sen pitäisi liikkua aivan nollavoimalla ylös/alas ja aavistus välystä sivusuunnassakin saisi olla.

 

Korjauskeinoja on montakin. Paras tapa on vaihtaa uusi, vaan vanha ei yleensä lähde ehjänä irti ja sitten saa purkaa koneen että saa katkenneen alapään pois.

 

Viimeksi tein niin että 8mm poranterään tukevasti vaseliinia ja sentin pätkissä reikää isommaksi, välillä putsaus ja uusi rasva joka kerää porausmurut että ne eivät valu kaikki koneeseen. Kairataan syvemmälle kunnes käyttötanko taas liikkuu vapaasti, omassa riitti vähän yli puoleen väliin porailu.

 

Tuo reikähän valuu suoraan kampikammioon joten loput porausmurut voi huuhdella moottoriöljyllä ja sitten vaihtaa öljyt, saa ainakin enimmät murut pois koneesta.

 

Nimim. kahdesta koneesta tähän mennessä korjannut ja samat oireet: Kun kone kuumenee, se ensin hyytyy ja lopulta sammuu.

Link to comment
8 hours ago, Pyry said:

Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. 

 

Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. 

Partcolta löytyy vaihtoehtoja

Link to comment
Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. 
 
Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. 
https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/tuulilasin-pyyhkijat/2417/

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
14 hours ago, metake said:

Noilla vastuksilla on ikävä taipumus pienentää vastustaan lämmetessään, jos joutuu pidempään ajamaan pyyhkijät päällä niin nopeus nousee ja nousee...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Näin niinkuin tyhmänä kysymyksenä miksi pitää käyttää 50W vastusta jos esim 100W on myös saatavilla. Tai sitten ostaa neljä 50w vastusta ja laittaa kaksi rinnan ja kaksi sarjaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Että on hönö olo.

Missä vika kun takapään jouset jää "vajaaksi" eli ei tule boorituksen loppuun asti? Auto swing peräinen kolkki. Olivat ennestään jo hieman sisällä molemmilta puolin. Nyt vaihdoin kumit alkuperäisten tilalle ja homma vaan paheni. Autossa säätölatat. Jouset 627mm pitkät. Pultit menee kyllä pohjaan asti mutta silti jää useamman sentin vajaaksi.

 

Vai pitääkö edes tulla perille saakka eli hämääkö avonainen pääty?

Edited by Tero87
Link to comment

Paljoko ne jää vajaaksi?
Ei ne ihan tasalle tule jäiskö jotain millejä sisämmäksi. Tässä taitaa olla vaihtelua miten ne sinne asettuu, mutta en ois pikku vajauksesta huolissani jos paketti kasautuu ok.

Edited by SamiO
Link to comment
16 hours ago, SamiO said:

Paljoko ne jää vajaaksi?
Ei ne ihan tasalle tule jäiskö jotain millejä sisämmäksi. Tässä taitaa olla vaihtelua miten ne sinne asettuu, mutta en ois pikku vajauksesta huolissani jos paketti kasautuu ok.

Toiselle puolelle jäi 12mm ja toiselle 13mm vajautta. Uskoisin että pysyy nipussa koska toimi ennenkin. Meneehän boorit aika "syvälle" eikä jousessa ole pitkää booritusta. On vaan ruman näköinen. Kävin tänään asetteleen osat uudestaan ja meni ehkä hieman paremmin kasaan kun ekalla kertaa. Vaatii siis toistoa 😀 

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...