Jump to content

URHO koneen parsiminen - projectos


Recommended Posts

Sitten männät ja putket

- puristekorkeus joka irto männistä

- joka putken pituus irto tavarana

- joka sylinterin puriste korkeus, kun rojut lohkossa

 

Tää taitaa vaatia korotusta :) Huomaa keraami männän laki venakoloin

post-37-0-46166600-1438197930_thumb.jpg

Link to comment

Vähä tiukka ykkönen, kun 0.3 puree kiinni :/
No tarkkuus viilaa ja hyvä tulee...

Kakkoseen koetin käytettyjä totaleita, mutta ne oli liian väljät.
Jännää että 6h urhoa kuluttaa ne hylkyrajan yli reilusti.
No nyt kakkoseen oli ok välyksiset vakiotyyliset.

Kysymys; mikä on kolmoseen oikea välys? Yksi osaneen sama kuin muihin. Mutta entä 3 osaset? Noissa kylkiliuskat jo valmiksi poskettomilla raoilla. Mikäs niissä minimi arvo?

#

Grantin sarjassa piti loppujen lopuksi kahta 1rengasta vähän viilata.

post-37-0-10432400-1438246875_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Sitten dekin kimppuun.

Nyt sylinterisä 0.23mm. Palotilassa ns noki tilaa (oikasuvara keraamin takia) 0.20mm.

Millin liuskoillla menee 1,4mm tasoon ja 0.7 liuskoillla taas 1,2mm tasoon.

 

Nämä oli tasalaatuset. Ja ilman pursetta.

post-37-0-90625100-1438248772_thumb.jpg

Link to comment

Hienoa että osa rikoista jäi kantamaan lohkon oikasun kulmaa vasten. No nyt se hoidossa. Samaten putken juuressa oleva sorvauksen kulma kantoi ekassa mittauksessa.

 

Kaikki tehty nyt tarkemmin. Toinen dekki jää n 1,25 ja toinen 1,4.

Lohkossa oli 0,15 korkeus ero 1-2 & 3-4 sylttyjen välillä.

 

Kuvassa insinöörimatematiikkaa :)

post-37-0-32718600-1438257302_thumb.jpg

Link to comment

Typ3 dementia-alapelti on suosittuja kuplaan laitettuna.

Mutta ilman tätä modausta ihan väärä osa kuplan koneeseen.

Kyllä puhaltaa ohi ja komeesti. Katto itte mikä julmettu rako tonne jää!

 

 

Harmi ettei noita modattuja ole myynnissä kellään osakauppiaalla. Vai onko?

 

Vasen suoraa paketista..........................Oikea modattu, jotta ilman pysyys sisällä

post-37-0-96476400-1438260939_thumb.jpg

post-37-0-07692800-1438261184_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Loppusuora aukemassa, mutta tässä vaiheessa totean;
Jotta on tässä tullu tehtyä jokunen tätä rumempiki mosa :)

Vena geometria ja kasaan painuvat tönärinputket, sitte nakkaan tuon kilpurin kanssa samaan talliin.

 

Edit kuva suurennettu

 

post-37-0-28704200-1438267729.jpg

post-37-0-28704200-1438267729_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 3
Link to comment

Doniin, tallimestarille jäi vielä oheiset hommat;

 

- Kaasarin korjaussarjaa toimitetaan ilman kiihdytyspumpun kalvoja, ne ostettava & asennettava.

- Imarin tivari kanteen asentamatta. Tulee koneen mukana irto-tavarana

- Tulppien asennus kanteen ja remmi laturille. Ekat mukana, jälkimmäinen ostettava

- AN liittimen ö-kiertoon; putsari - imu - paluu. Rojut mukana, vain työ puuttuu.

- Pakosarja on ihmeissään tuon ö-pumpun kanssa. Mennee uusiksi kokonaan

- 3-4 kanteen tönärisuojaputket paikalleen

- Venojen tarkka säätö koko koneeseen. Nyt ovat löysällä ja näppi tarkkuudessa.

 

Klo 20 lähden viemään mosaa Mäntsälän hurjille.

Pari viikkoa BSD-päiville, äijät kerkee tekee mosan loppuun tästä vaiheesta.

 

 

Case-Close

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Noniin, ei tää ollukkaan close

Huomenna Mäntsälää kohti työkalut kontissa. BSD testissä huomattiin että lohko halki, fittu :/

No vauriopaikka on paras mahdollinen; ö-kellosta hihnistä kohti lähtevä kanava, se tulpattu. Tässä on hihniksen päässä n 15-20mm halkeema.

 

- ensiksi testaan poranteräsarjaa hyväksi käyttäen, mikä on kanavan koko

- sitten valitaan kierre koko, optimi olis ettei tarvitse porata alkuperästä kanavaa mihinkään suuntaan

- alkuporaus siis vain tarvittaessa ja tappilla perään. Poran & tapin urat vaseliinia täyteen ennen käyttöä, jotta ottaa kaikki lastut kiinni teriin.

- kun kierre valmis (ohi halkeema kohdan 10-15mm), ö- kellon reijästä paineilmaa ja jarrukliineriä vuorotellen, kunnes kierre osuus om 100% puhdas

- lopuksi hyde tiivisteen kera kierretangon pätkä kanavaan ja hyvä tuli :) Nyt mukana 8mm-10mm-12mm kokoset tangot

 

*

 

Toinen havaittu probleema oli että vaikka vakio startit väänti minkä pysty, kone ei vaan pyöri Mäntsälän laitteilla. Dynaaminen ruttu 9,5 tarpeeksi? :D

Otan mukaan tallistani AC'n halppis high-torquen. Saa nähdä miten rokkaa hankalassa paikassa.

 

Tommone:

c_1190302800.jpg_b4_0.jpg

http://aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08-kw-classic

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Nyt kanava kunnossa ja startit jätetty Mänksälän hurjulle asennettavaski kilpuriin.

Jätin sinne myös toisen startin (vakio uusi kinukki) koekäyttöön, jos ne +40v vanhat orggis-startit olikin kaikki puolikuntosia jo valmiiksi.

 

Tässä sitä odotellaan koe-starttauksen tuloksia kieli pitkällä :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Minulla oli skodan startin kanssa sellainen ongelma, ettei ratas uponnut tarpeeksi syvälle vauhtipyörän hammastukseen. Uppos vain vähän yli puoliväliin. Otin siivun pois startin laipasta. Tossa startissa on niin paljon voimaa, että vauhtipyörän hampaat on kovilla.

Link to comment

Minulla oli skodan startin kanssa sellainen ongelma, ettei ratas uponnut tarpeeksi syvälle vauhtipyörän hammastukseen. Uppos vain vähän yli puoliväliin. Otin siivun pois startin laipasta. Tossa startissa on niin paljon voimaa, että vauhtipyörän hampaat on kovilla.

Samaa murhetta. Alkuun sorvasin laipasta pois minkä uskalsi, ei apuja. seutaavaksi syvensin laakeripesää ja otin vastaavasti toisesta pinnasta pois, auttoi hetken. Lopullinen ratkaisu ongelmaan löytyi kun jatkoin akselia missä ratas kiinni, minkä päästä siis solenoidi painaa. Muistakseni 6mm lisää akselia päähän ja nyt Ratas pitää! Siellä oli keskiöreikä alkuperäisessä akselissa, pronssista tein akselinpätkän jonka rympällä keskiöreikään ja loppu samaa halkaisijaa kuin alkuperäinen akseli. Olisiko 6mm tullut jatkoa alkuperäiseen verraten. Toimii. Ratas on lepotilassa vajaan pari milliä irti vauhtipyörästä ja tulee pyörälle melkein koko leveydeltään.

 

Rele piti laittaa startin väliin, ei jaksanut enää vetää solenoidia alkuperäisillä sähköillä niin ulos, että startti olisi lähtenyt pyörimään.

Link to comment

Jorrma tarkoitus olis Jurvaan lähteä jos vaan saadaan startti onkelma hoidettua/ratkaistua. Pieni imuvuoto löyty vielä eilen illalla niin täytyy toinen kiikari nappaa vielä irti ja tiivistää. Sitten ei olis kun sytkän säätö niin alkais olla valmis. 

Link to comment

Jurva meni aivan päin vi*t*a.

 

Toinen kansi ei tuottanut tehoa ollenkaan. Pakosarjat oli kylmänä pelkääjän kannessa, kun laserlämpömittarilla niitä mitattiin. Kuollu mikä kuollu.

 

Ensin katsottiin sähköjä...

Jakajan vaihto kärettömästä kärelliseen, ei vaikutusta

Sitten uudet tulpat pimeeseen kanteen (kiitos lainaajille), ei vaikutusta

Ristiin kansista syttyjohot, ei vaikutusta

Ristiin vanhat tulpat, ei vaikutusta

Venakoppa irti ja tarkistettu että on oikea YKK jonka mukaan etsittiin kipunakohtia.

Joissakin tuolla välissä laitoimme vetoauton syöttämään sähköjä, jotta vältymme siltä että startin kyykyttämä akkujännite

laskee niin alas ettei kilpurin kipunapuoli enää jaksa toimia normaalisti.

Boonuksena tulppien kanssa tusatessa ne testattiin, että kipunaa tulee irrallaan ollessaaan (puskurin päällä),

sekä tarkastettiin tulpanpiuhojen sytytysjärjestys sen tusina kertaa.

Miten tuo sähkövikana vois edes olla mahdolista? Toisessa kannessa maadotusvika...?....

Homma alko haista pensavialle samaa tahtia kuin potutuskäyrä kurvaa kaakkoa kohti.....

 

No sitten tutkii pensavikaa

Kaasu polkiessa kaasarit anto kiihdytyspumpun kautta runsaasti ja nättinä sumuna polttoainetta joka kurkkuun, ei mitään vaikutusta koneen käydessä.

Sama homma kun kone kävi ja anto starttipilottia kiihdytys suppioihin, ei vaikutusta pelkääjänpuolen kannessa.

Jos Tellervon pääsuuttimet olis tukossa, ei kone sais kakkua käydessä. Mutta kiihdytyspumpun piiriin tulee taas soppa toista kautta,

ja kiihdytys toimi OK, muttei vaikuttanut koneen toimimiseen...

Eli ei polttoaineessakaan vikaa ole.

 

Mitäs tässä sitten on enää jälellä, kun sähkö ja pensat tuntus olevan kunnossa....mekaaniset viat?

Venakoppa pois pelkääjän puolelta (taas) ja kattomaan että onko tikut unohtunu koneesta. Siellä ne kaikki heilu.

Onko venat niin kantamassa, ettei tule puristusta. Ei sitäkään vikaa ollu, kun välykset oli OK

Mekaniikka toimi kuten pitää.

 

Tässä vaiheessa ideat ja aika alkoivat molemmat olemaan lopussa. No tilalle hiipiny sitä suurempi fitutus.

Leirin purku ja auto trailerille. Ajoharjottelua oli enää vartti jäljellä, kun kuskimme nosti kytkintä ja poistuimme paikalta. 

 

*

 

Räyskälän BSD tätä ongelmaa ei ollu, eli vika tullu sen jälkeen. Mutta mikä vika.... Ideoita jollakin?

 

*

 

Ne ketkä miettii wtf tällä laitteella oli vikana, mainittakoot vielä yksi lisähauskuus:

 

Normaalisti jos kuplan koneen virranjajan & sen kiinnitys klämpin merkkaa tussilla (missä on oikea syttykohta), niin tästä kohtaa voi mosan käydessä tyhjäkäynnillä kiertää jakajaa abaut +-7-10mm suuntaan ja toiseen. Eli pystyy hakemaan kohdan jossa kone toimii parhaiten. Säätöalueen ääripäitä lähestyessä alkaa moottori toimimaan huonommin ja huonommin.

Tässä koneessani tuo em sama säätö oli +-1mm ja kone sammu kerta laakista jos alueelta mentiin ulos.

 

*

 

Hain koneen tänään Mikalta.

Öljypohjasta lirutettu öljy oli ilman mtn mekaanista lastua etc shittua. Positiivisin juttu tässä casessa...

Talven aikana tutustun äkäpussiin & hänen apulaitteisiin tarkemmin.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Mystistä on, mutta ongelman ratkaiseminen on oivaa aivo voimistelua.. ;-) Joku selkee sieltä vielä löytyy.

Jos kerran "on saavinaan" polttoainetta / startpilottia ( tai ainakin on syöttöä imusarjaan, mutta ei vaikuta käyntiin ) ja kipinää tulee ja oikeaan aikaan ( ainakin tulppa irtonaisena ) ja vena mekaniikka periaatteessa ok, niin arvataan maallikkona että joko ei kipinää palotilassa tai polttoaine ei mystisesti pääse palotilaan saakka ;-(

 

Mites ajoituslampulla kokeillen, meneekö ko tulpan johdoissa eloa koneen käydessä?

 

Lisä kysymyksenä, korjattiinko sitä jotain imuvuotoa samalla puolella kun käy nyt kylmänä?

Edited by vw_g1
Link to comment

Kone pukkiin ja nokan mittaus astelevyn kanssa... YKK selville joka pytystä, sen jälkeen tarkat asteet joka venalta ylös.. Milloin on auki ja milloin kiinni...

 

Muuten on aika mysteeri...

 

Mulla on joskus ollut yksi Fiiatin kone joka oli myös ihan hemmetin tarkka tuon jakajan asennon suhteen, otaksuin siinä olevan jonkun hiotun nokan kiinni. Sehän olisi pitänyt mitata myös samaan tyyliin että olisi päässyt tolkulle että tekeekö koko mosalla mitään?

 

Tuli sitten myytyä auto ja se konekin meni sitten varakoneena auton mukana joten mittaamatta ja selvittämättä jäi...

Link to comment

Tuon kannen maadoitusvika idean kun kerroit niin rupesin miettimään että putsasistko pyttyjen tiivistepinnasta keraamit pois. Mut sit taas kyllähän sen maata pitäisi saada pakoputken kautta toisesta kannesta.

 

Kaasareiden kuntoa kun katteli edelliseltä sivulta niin itse lähtisin etsimään vikaa niistä.

Link to comment

Kyllä tuo kuulostaa ihan polttoaineen syöttö vialta mun korvaan kanssa. En huomannut että olisitte kaantaneet bensaa suoraan kurkuista sisään, sillä tavalla oon joutunut laittamaan muutamia koneita käyntiin pitkän seisonnan jälkeen kun ei ole pumppua jaksanut pyörittää niin pitkään että olisi uimuri täyttynyt.

Link to comment

Tuon kannen maadoitusvika idean kun kerroit niin rupesin miettimään että putsasistko pyttyjen tiivistepinnasta keraamit pois. Mut sit taas kyllähän sen maata pitäisi saada pakoputken kautta toisesta kannesta.

 

Kaasareiden kuntoa kun katteli edelliseltä sivulta niin itse lähtisin etsimään vikaa niistä.

Maadottuu myös kannen pinnapulttien kautta. Keraamit poistettu molemmat kannet.

 

Kaasaria itte veikkaan. Tuossa on yksi vähemmän hapettunu drla 2x40 vaihdan sen tilalle

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Kyllä tuo kuulostaa ihan polttoaineen syöttö vialta mun korvaan kanssa. En huomannut että olisitte kaantaneet bensaa suoraan kurkuista sisään, sillä tavalla oon joutunut laittamaan muutamia koneita käyntiin pitkän seisonnan jälkeen kun ei ole pumppua jaksanut pyörittää niin pitkään että olisi uimuri täyttynyt.

Kaasarissa oli kurkussa nätti pensa pilvi, kun kaasu paino, kuten mainitisn ilmalla. Ja joka röörissä, myös pimeellä puolella.

Sähkönen pensapumppe hoitaa pensat molempien kaasarien kohokammioihin kuten pitää (se selvis jo Ohkolan jumpassa ennen Jurvaa)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

On. Tosin testattiin paikanpäällä vain "ota tulppa irti ja kokeile kumiletkulla" tyylisellä ratkasulla.

 

Koneessa rankat puristukset. Kun tulpat otti pois, kone pyöri vauhtiksesta vääntämällä normalisti.

Kun tulpat oli kiinni, koneen pyöritys oli lyhyellä jakarilla Jurvan varikolla hihniksen päästä yhtä tuskaa. 

 

Voin testata nyt kun on irrallaan tulppa kerrallaan, vaatiiko saman voiman joka sylinterillä. 

Ja paskat, kaivan jostakin suoraan puristepainemittarin ja katton sillä.....

  • Like 1
Link to comment
  • 5 months later...
  • 11 months later...

Möntti keränny motivaatiota tallin nurkassa kohta vuoden. Nyt taitaa olla tarpeeni, vai pölyäkö tuo lie?

 

Aloitetaan nyt sitten pikkuhiljaa, kun tuli luvattua tää näytille tuonne Lahden klassikkiin.. ..

 

Eli ensin imarien kohdistamista kansiin. En muista mistä nää imarit mulle o kulkeutunut, mutta pultinreijät kansiin n10mm, eli poskettoman väljät. Bonuksena imukanava kanteen nähden vähintään pielessä. Eli ihan normi Kaukoidän tavaraa :)

post-37-0-72056700-1489852413_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...