Jump to content

Grillaus


Recommended Posts

7 hours ago, wp said:

Chilit menossa kiertoilmauuniin kuivumaan. Lajikkeesta ei tietoa, potkua tuntui piisaavan. Keväällä laitettiin valmis taimi kasvihuoneeseen jossa sai olla tähän päivään saakka. Pitäisiköhän nämä vielä savustaa kevyesti, texmex- tyylisiä lastuja olisi vielä kipollinen jäljellä.

 

Joopajoo, Kyllä tulee KeisariKuntaan het valmis puska chiliä takkahuoneen tasolle talvehtimaan ku semmoseen törmään, Liiterissä oli niitä noin 1.5kuukautta sitten mtta silloin ei ollut vielä valaistusta kokenut.. Ja joululta ruvetaan askarteleen sitten Kurren ohjeistuksella siemennystä..

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Laitoin pari peltiä chiliä kuivumaan. Sitten voin ihan vinkkinä sanoa, että elä mene kuselle chilien laitoin jälkeen ilman käsien pesua 😂

 

Itse en maistamiseen jälkeen uskaltanut edes käsitellä ilman vinyylikäsineitä, kantojen leikkaamisen jälkeen kinttaat roskiin...

  • Haha 1
Link to comment
17 hours ago, KimmoH said:

Mä kans meinasit tänään katkaista kasvihuoneen lämmöt ja napsia loput vihreäksi jääneet chilit talteen. Keksis vain mitä niille tekisi...

Nehän on käyttökelpoisia sellaisenaan. Helpoin tapa säilöä on pakastaminen ja niitä kelpaa käyttää ruoanlaittoon.

Jotkut lajikkeet menee kyllä ihan salaatin seassa tuoreena.

Link to comment

Kypsät mä oon aina vetänyt pakkaseen. Mutta nyt ekan kerran jäi käsiin pari litraa vihreitä mutta tuntuihan niissäkin paukkuja olevan.

 

Hyvin nuo näytti uunissa yön yli kuivuneen. Pitää jauhaa purkkiin ja muistaa tällä kertaa pestä kädet ennenkuin menee muita vehkeitä roplaamaan 😂

  • Like 1
Link to comment
49 minutes ago, KimmoH said:

Menee jo offtopiciksi mutta menkööt 😁Pakkasesta löytyi NOS hirveä joten sunnuntain kunniaksi käristystä ja perunamuusia!

 

Joo antaa mennä vaan eikö tässä topikissa jo puhuta laidasta laitaan pöperöiden kyhäämisestä, tuskin omaa kokkailutopiikkia tarvitaan..

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kaukana grillauksesta..

PikkuPedon pelin tuoksinnassa piti tehdä vanha kunnon makrulaatikko..

No reisillehän se meni.. eipä ollut sitä makaroonia.. ja hakemaanhan en lähe ku kaikki muut jo lähes valmiina.. interwebin haku päälle "makaronilaatikko ilman makaronia" ja sieltähän se löyty, makru korvattiin perunalla.. kilo siivuiksi, noin 2mm paksuus terävällä levveelapasella kokkivietellä.. ja latomaan.. 

No kyllä kait tollakin se murina mahassa loppuu, tiedä sitten ku vielä oo tullut maistettua.. tämmöstä oman elämän sankarin keittiösähellystä taas.. 

 

IMG_20201111_202325.jpg

  • Like 1
Link to comment
3 minutes ago, Perttipee said:

Tämäntyyppinen grilli ajoneuvo olis happeninkeissä jees, vai mitä @Urbantoy 🤔 tuo apukokki ei kuulu asiaan, mutta kai saattais mennä apuna😂

 

 

Tommonen on kyllä salaisena haaveena ollut.. Hodari/hamppari/ribskärrynä tapahtumissa.. Ja jono ois taattua.. tai sitten ei.. 

Apuessu löytys omasta takaa, voi sille kellohameenkin heittää päälle

 

Joku vuosi kauan aikaa sitten VolksWorldissä imastiin melkein tommonen viinivaunu tyhjäks ku oli niin mukavaa

Edited by Urbantoy
Link to comment
1 minute ago, Urbantoy said:

 

Tommonen on kyllä salaisena haaveena ollut.. Hodari/hamppari/ribskärrynä tapahtumissa.. Ja jono ois taattua.. tai sitten ei.. 

Apuessu löytys omasta takaa, voi sille kellohameenkin heittää päälle

 

Joku vuosi kauan aikaa sitten VolksWorldissä imastiin melkein tommonen viinivaunu tyhjäks ku oli niin mukavaa

Kyllä kattilalle päässeensä uskoisin jonoa löytyvän💪No ja helposti👍

Link to comment

Tollanen sivusta avattava ravintola-pallishan oli tässä taannoin Jyväskylässä myynnissä. En tiedä vaihtoiko omistajaa. Vehje seisoi vielä syksyllä tuossa Lutakossa vanhalla paikallaan piipunjuurella. Ihan kivan näköinen päällepäin mutta käsittääkseni siinä ei ole tekniikkaa ollenkaan eli ei liiku omin voimin 😞 Hinta oli jossain 15 kiloeuron paikkeilla, jos en väärin muista. 

Link to comment
1 hour ago, wp said:

Pari pätkää ribsejä kävi grillissä hakemassa rapsakan pinnan ja kevyen savustuksen. Moppaus esikypsytysliemellä ja Honey chipotle- bbq soosilla.

 

 

Komia näköstä.. Mulla muuten WP tommonen savustuspömpeli oottelee testausta.. 
Lyötkö kostutetut lastut sinne.. oli tosta puhetta mutta ei jaksa kaivella.. Ja ribsit sai varmaan esikäsittelyn uunissa? 
Paljon grillissä noin aika.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment
1 hour ago, Urbantoy said:

 

Komia näköstä.. Mulla muuten WP tommonen savustuspömpeli oottelee testausta.. 
Lyötkö kostutetut lastut sinne.. oli tosta puhetta mutta ei jaksa kaivella.. Ja ribsit sai varmaan esikäsittelyn uunissa? 
Paljon grillissä noin aika.. 

 

Weberin Pork smoking blend- lastut kostutettuna rasiaan. Ribsit oli tällä kertaa vajaat  kolme tuntia 125C uunissa, esimaustoin lihat savusuolalla, Burgers&ribs- seoksella sekä pienellä määrällä ruokosokeria. Ribs- maustetta laitoin normaalia vähemmän ja korvasin siitä osan Wicked Kitchenin Chipotle Tinga- seoksella. Yleensä en käytä bbq- soosia vielä tässä vaiheessa mutta pikku sipaisu pintaan auttaa mausteiden tarttumista. Uunista grilliin kun rasia alkaa pukata savua, korkealla lämmöllä tulee nopeasti paahteinen pinta. Moppasin lihat kahteen kertaan kääntäen, olisko mennyt reilu vartti grillissä ja sitten pöytään. Tuli mukavan tahmea ja makea pinta, hyvä savun ja grillin aromi.

  • Like 1
Link to comment
7 minutes ago, wp said:

 

Weberin Pork smoking blend- lastut kostutettuna rasiaan. Ribsit oli tällä kertaa vajaat  kolme tuntia 125C uunissa, esimaustoin lihat savusuolalla, Burgers&ribs- seoksella sekä pienellä määrällä ruokosokeria. Ribs- maustetta laitoin normaalia vähemmän ja korvasin siitä osan Wicked Kitchenin Chipotle Tinga- seoksella. Yleensä en käytä bbq- soosia vielä tässä vaiheessa mutta pikku sipaisu pintaan auttaa mausteiden tarttumista. Uunista grilliin kun rasia alkaa pukata savua, korkealla lämmöllä tulee nopeasti paahteinen pinta. Moppasin lihat kahteen kertaan kääntäen, olisko mennyt reilu vartti grillissä ja sitten pöytään. Tuli mukavan tahmea ja makea pinta, hyvä savun ja grillin aromi.

 

On se taikuri.. uskon että makiaa oli.. ressu menee testaukseen.. Kuhan kerkeen hakee tykötarpeet.. Uusia mausteita mulle.. mutta näin sitä oppii uutta

Link to comment

Tämähän ei nyt taas liity mitenkään rillaukseen. Hirvenpaisti oottaa ens vkl lihapataa.. ajatuksena oli kyytipoijaks tehdä kerma/valkosipuliperunat, tuoreesta.. puukko pysyy ihan hyvin räpylässä mutta aattelin että oisko joku nopeampi väylä..no sitten löyty joku vitun mandoliini.. ei muutakuin paketti auki ja testaan, ohjeet heti roskiin.. vaikutti hyvältä kunnes sormenjäljet oli 3mm paksuudelta siellä pottujen päällä..

Ja se mantoliini meni ohjeiden perässä.. puukkolinjalla jatketaan.. 

 

IMG_20201115_214505.jpg

Link to comment

Mandoliini on tekninen laite, eikä mikään virkkuukoukku  😉

 

Asiasta toiseen. Mun suuhun sopia sooseja löytyy http://chilifcktory.refr.cc/jarkkoo 

Pari laatua otin kokeeks ja löytyy miedompaa ja tujumpaa soosia. Käy marinointiin tai pöytämausteeks.

Suosittelen.
Burning Breakdown mukavan poltteleva. Ei liian vahva.

Caribbean Cousin  hedelmäinen ja mieto. 

Muita en oo vielä kokeillu.

 

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, johnmat said:

Täällä ribsit keitetään reilusti maustetussa liemessä, josta kokonnkeittämällä saadaan glase-kastikkeen pohja. Se maustetaan. Käytetään kuten kaupan soosit.

 

Tästäkin on varmaan niin monta mielipidettä ku on tekijääkin.. 
Mulle lihakeitto on erikseen,, Mutta jokainen tavallaan, pääasia että tulee mieleistään ja maistuu

Link to comment

Mä kans keitin aiemmin, mut nykyään ribsit on mausteiden kanssa vakuumissa ja ne on 83 asteisessa kylvyssä pari kolme tuntia.

Pussiin jäävästä tehdään soosi jatkamalla sopivasti.

Uuni kokeiltu ja en osaa. Tulee mun makuun liian kuiva.

Pitkää savua (luokkaa 12 tuntia) en oo kokeillu. Ehkä joskus paremmalla ajalla.

Link to comment
26 minutes ago, Kurre said:

Mä kans keitin aiemmin, mut nykyään ribsit on mausteiden kanssa vakuumissa ja ne on 83 asteisessa kylvyssä pari kolme tuntia.

Pussiin jäävästä tehdään soosi jatkamalla sopivasti.

Uuni kokeiltu ja en osaa. Tulee mun makuun liian kuiva.

Pitkää savua (luokkaa 12 tuntia) en oo kokeillu. Ehkä joskus paremmalla ajalla.

 

Eli Kurrella käytössä Sous Vide laitteet?
Niitä pitäs kyllä kokeilla.. jonkun verran lueskellut siitä, ja ruvennut kiinnostaan..
Tuolla ihan hyvä aloitusinfo: https://www.sousvide.fi/
Netti pullollaan kyllä muitakin sivuja

Edited by Urbantoy
Link to comment

Täällä taas köökki räjäytetty.. ja jauhelihapötkylä lähti parin sadan asteen helteeseen.. juustoraastetta, parpika hienonnettuna valkosipulin kera.. oli suunnitelmissa täyttää mutta taas perinteinen eli täytteet jäi sinne kauppaan.. sotkettiin sitten mitä kylskoopista löyty.. muistilappu ois kova ku aina jottain jää.. 

 

 

 

IMG_20201118_192532.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...