Jump to content

Sopru pop-top '71


Recommended Posts

Koffin myymisen jälkeen ajattelin, että nyt riittää nämä volkkarihommat vähäksi aikaa ja harrastetaan jotain muuta. Muutama viikko menikin ennenkuin ilmajäähy piti taas saada. Tarkoitus oli lähteä hakemaan notsia oikein ulkomailta, mutta myyjän kanssa ei oikein saatu aikatauluja natsaamaan niin jäi se kolkki sitten hakematta. No kuinka ollakaan, Tori.fi:stä löytyi myynnissä välimallin pallis ja vielä nostokatolla. Sitähän piti lähteä oikein porukalla ihmettelemään kun oli vielä parin tunnin ajomatkan päässä. Myyjä oli oikein asiallinen heppu, auto oli nostettu pukkien päälle ja kohdevalot viritetty jotta pohjaa pääsi tutkimaan kerrankin kunnolla. Puretut osat olivat nätisti pakattuna muovilaatikoihin ja äkkisilmäyksellä kaikki rojut olivat tallessa, joitakin jopa tuplamäärät. Kaffea juotiin ja pullaa syötiin pussitolkulla. No kaupathan siinä viimein syntyi ja myyjä lupasi vielä toimittaa auton minulle kotipihaan saakka.

 

Pallis on siis '71 -mallinen, alunperin Ruotsiin myyty. Jossain vaiheessa siihen on asennettu Australian VW:n ja E.Soprun tekemä nostokatto. Soprun katon tunnistaa helpoiten VW-logosta joka on laminoitu pieneen tuuletusluukkuun katon keskellä. Australian campereissa on ollut myös kengurupuskuri varapyörätelineellä... Hauska olisi tietää miten tuo katto on maapallon toiselta puolelta tänne päätynyt.

 

Autossa on ollut retkeilysisusta, joka on jossain välissä purettu pois. Mukana tuli 9 hengen musta bussisisusta. Avispalat on jossain vaiheessa asennettu etuakseliin joten homma on hyvällä alulla. Oikean kyljen lommoja on myös suoristettu asiallisen näköisesti.

 

Tästä olisi tarkoitus lähteä rakentamaan retkeilybussia. Simppeli täysleveä rock&roll -sänky ja vähän säilytystilaa olisi ajatuksissa.

 

 

post-739-0-76622200-1427093019_thumb.jpeg

post-739-0-63898000-1427093119_thumb.jpeg

post-739-0-83760500-1427093130_thumb.jpeg

post-739-0-50291700-1427093680_thumb.jpg

post-739-0-15705600-1427093696_thumb.jpg

post-739-0-92652800-1427093712_thumb.jpg

  • Like 10
Link to comment

Syksyksi ajoon?

 

Tykkään noista maalikoodi merkinnöistä tuolla pitkänkyljen sisäpuolella.

 

Oliko tässä joku tekniikkakin mukana?

 

Ja pitää kyllä sanoa että aika hyvä löytö tässä maassa.

Link to comment

Tuommoinen pata on paikallaan, käy mutta huonosti. (Bensa vuodelta 2009 voi vaikuttaa asiaan.) Valmistumisaikataulu riippuu työreissujen määrästä, mutta kauden päättäjäisiin ois tietty mukava lähteä omalla.

post-739-0-27260100-1427097544_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hitsailuharjoituksia aloiteltu ja maalausvalmisteluja tehty. Vanteet ja renkaat koesovitettu ja omaan silmään sopivat. Edessä 175/65R15 ja takana 195/65R15, vanteet SSP. Takapäätä pitänee pudottaa napsun verran sitten aikanaan. 5x112 -jakoisen palliksen pinnapultit jäävät lyhyiksi aluvanteiden kanssa, ne on vaihdettava pidempiin.

 

Konetta pyöritelty muutaman kerran ja vaihdettu toimimattoman keskikaasarin tilalle ehjäksi tiedetty 34Pict-3. Koneeseen jossain vaiheessa asennettu tölkin kärjetön sytytys ei näytä oikein pelaavan vakiokaasarin kanssa yhteen, ilmeisesti ennakot ei toimi oikein. Vakiot sytytyskamat menevät paikalleen jossain välissä.

post-739-0-30395100-1429158481_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ei noin! Vesi ei pääse kunnolla kuivamaan tiivisteen alta pois, pullauttaa uudehkon maalin alta aikayksikön ja ruostuttaa ikkunankehykset. Näin oli käyny Petterin tekemässä ovaalissa muutamassa vuodessa, kun oli Fairy vedellä laitettu lasit.

Link to comment

Millä lasit sitten paikalleen?

Molykote 111

 

Ei nyt ihan halvinta tavaraa mutta mulla ainakin toiminut pirun hyvin ja samalla tiivistää myös tiivisteen ja korin välin niin ettei sinne tulevaisuudessakaan pääse vettä. Estää myös kumin tarttumisen maaliin en nyt tiedä että onko se loppupeleissä enemmän haitta kuin etu.

Link to comment

Tectyl vaikuttaa hyvältä, vaihtoehtona vois käyttää pois haihtuvaa käsidesiä. Polkupyörien kumituppeja on liukastettu menestyksekkäästi hiuslakalla, mutta niissä on aika pirusti vaikka mitä kemikaaleja, joiden vaikutuksista maaliin tai tiivisteisiin ei ole tietoa. Molykotessa näyttää olevan silikonia, siitä saattaa olla haittaa uudestaan maalatessa, mutta lienee aika pieni haitta hyötyyn nähden. En näkisi Kotelosuoja-ainettakaan ihampaskana vaihtoehtona, mut se voi töhriä kattoverhousta.

Link to comment

Kotelonsuoja-ainetta miekin taisin laittaa doppeliin. Sitä vaan että kun tiivisteen ja korin väliin ei ymmärtääkseni tule hankausta, ja jos siellä on ehjä maalipinta alla ja vieläpä erittäin hyvässä suojassa (ts. ei pääse muuta paskaa) niin miten se (fairy-)vesi sen ruostuttaa? Eihän se tiivistä maalipinnasta läpi mene pirullakaan vaikka pintajännite olisikin poistettu, TAI jos menee niin sittenhän se myös haihtuisi? Vähän toki akateemista pohdintaa, itse kuvittelisin että Tipin tapauksessa ruoste olisi voinut tulla altapäin läpi.

Link to comment

Montako kuukautta tuore maalipinta kuivaa että kaikki liuottimet on haihtunu? Se uusi maali oli kuplinu ihan rakoille jatkuvan vesikosketuksen takia. En usko että oli altapäin tullut se ruoste. Eikä herkkään kumitiivisteen alta haihdu. Olis pitäny otta kuvat sillon. Mutta samapa tuo mulle, ite vetelen kuivana. Esim oman ovaalin etulasin laitoin paikalleen yksinään, ilma keijuja.

Edited by -tipi-
Link to comment

Rakoista tulee mieleen, että siellä on ollut jossain silikoonia maalin alla tai jotain muuta epäpuhtautta mikä on sitten ajan kanssa tehnyt tuhonsa...

 

Veden haitumiseen tiivisteiden välistä menee kyllä pitkään. Edellinen projekti seisoi muutaman kuukauden lämpöisessä tallissa ja silti tuulilasintiivisteen välistä tuli vettä kun lasin irroitin. Mutta ei sen maalin kai nyt pitäisi vedestä tai saippuasta itseensä ottaa vaikka kuinka kauan vesi siinä päällä seisoisi ?!?

 

Itse olen vetänyt aina saippuavedellä lasit kiinni eikä ongelmia ole eteen tullut. Itseasiassa ilman liukkaria bussiin en olisi sivulaseja edes saanut paikoilleen, oli sen verran tiukka sovitus.

 

Joskus aikoinaan isotpojat sanoivat, että ainakin puoli puotta tai vuosi kannattaa odottaa maalin kuivumista. Taisivat vähän koijata mutta itse olen odotellut viikon-pari ennen kuin olen sen suuremmin alkanut kasailemaan. Vesiväreistä en osaa sanoa, niitä en ole koskaan kokeillut.

Link to comment

Itse kävin laitattamassa paksutolppaan lasin Kuttilan Autolasissa ja äänen ihmettelin kun eivät käyttäneet liukastetta lainkaan. Ei ole kuulemma vielä ollut tarvetta kun menevät paikalleen ilmankin.

Eikös lasit mene tiivisteen kanssa paikaleen narua käyttämällä??????? ite olen useampaan vanhempaan vehkeeseen apunarua käyttänyt, 

vai onko kuppelin lasit sit jotenkin haasteellisia???

Link to comment

Mun tuttu autolasiasentaja sanoi, että vettä voi käyttää, koska se haihtuu ajan kanssa. Sellaista liukastetta ei pidä käyttää, joka jättää kumin liukkaaksi. Jos tiiviste ei pure kunnolla kiinni, lasi liikkuu tärinästä ja voi alkaa jopa vikistä ajossa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kuttilasta tilasin uuden tuulilasin, auton mukana tulleesta lasista oli laminointi lähtenyt irtoamaan ja lasi napsahti keskeltä halki heti kun alkoi vetämään lasia paikalleen.

Kuttilan mies sanoi että lasin asennuksessa voi käyttää renkaanasennusrasvaa muttei fairykaan välttämättä haitaksi ole.

Link to comment

Rengasrasva on eräänlaista saippuaa.

Kootrumukseltaan muuten aika samaa kuin tuo minun ehdottama molykote 111 mutta en nyt menisi sitä saippuaksi sanomaan.

 

Tälläisenkin vinkin kuulin että viemäriputkien asennuksessa käytettävä rasva olisi myös pätevää ja ei hinnalla pilattua.

 

Ja palliksen tuulilasit taitaa aika usein olla vittumaisia asentaa varsinkin jos auto on vakiokorkeudella.

 

Omat vinkit siihen hommaan on piirtää lasin keskikohtaan merkki ja vastaava merkki autoon ilman niitä lasin saa sentin pari helposti vinoon ja luonnollisesti se ei silloin oikein asetu kunnolla.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Viime syksynä auton mukana tulleesta lähes vakiosta 1600 -koneesta paukahti kampiakseli keskeltä poikki. Tämän innoittamana rakennutin sitten ammattimiehellä uuden myllyn. Koneeseen tuli 69 vakiokampi, 90,5 männät ja putket, Weber 34 ICT nurkat, 123 jakaja, hiottu nokka (Vastannee suunnilleen Engle W110:n profiilia) ja VintageSpeed rosteriputkisto. 

 

Tälle kesälle on tullut jo yli 7000 kilometriä, pisin 2600 kilometrin reissu Malmöön. Erittäin tyytyväinen olen kyllä koneeseen ollut ja bussiin muutenkin. Satasen matkavauhtia jaksaa mennä hyvin ja jos korvat kestää niin tarvittaessa lujempaakin.

post-739-0-56194400-1501767355_thumb.jpg

post-739-0-04844200-1501768442_thumb.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 years later...

Päivitetäänpäs tätäkin pitkästä aikaa... Viime kesänä pyörähdettiin palliksella mm. Pohjois-Ruotsissa ja Eteläisessä Norjassa. Tänä kesänä pysyttäneen kotimaan kamaralla. Kone pelaa muuten OK mutta tykkää puhaltaa vähän öljyä pihalle. Tarkoitus olisi päivittää huohotusta paremmaksi, ja ehkä ensi talvena pitää jo tiputella konetta tarkempaan syyniin. Onhan sillä jo 30 tonnia ajettu täysrempan jälkeen.

 

 Nyt sain viimein aikaiseksi viritellä vetokoukun paikalleen. Vähän piti modata että sai väistettyä putkiston. Ensimmäinen rengassarjakin tuli ajettua loppuun, alle vaihtui tämmöiselle  pussihousuharrastajalle paremmin sopiva 175/80R15 + 195/80r15 setti. Alustaa kärsii säätää vielä vähän ylöspäin ennenkuin autotallin ovenkarmi ottaa kiinni.

Bussi.jpg

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...