Jump to content

-67 Juniksen jarrupääsylinterin korjaus


Recommended Posts

Eli tämä asia jäi ainakin minulle epäselväksi ja visiitti paikalliseen varaosaliikkeeseen ei juurikaan auttanut asiaa eteenpäin.

 

Eli nopeana kertauksena mk2 gti pääsylinteri menee hienosti junikseen spacerin kanssa säiliöineen jos molemmissa päissä on levyjarrut.

 

Mutta jos takana on rummut niin tarvittaisiin toiseen piiriin residualli venttiili tms että takajarrut toimisivat oikein.

 

Eli nyt mietin että minkä sylinterin menen tilaamaan niin pitääkö vain tilata levyjarrullisen palliksen sylinteri tai tilata erillinen venttiili linjaan takajarruja varten jos käyttää mk2 gti sylinteriä.

 

Tai onko olemassa sopivaa sylinteriä jossain muussa autossa joka ei olis ihan palliksen sylinterin hinnoissa.

Link to comment

Itse olen laittamassa parhaillaan varhaispallikseen myöhäisemmän levyjarruja eteen. Osat purkuautosta napattu talteen.

Siinä takarumpujarruille menevässä putkessa on erillinen proportioning valve niminen venttiili.

Sen sisällä on joku kuula, joka jarruttaessa liikkuu sulkien kanavan tms. Estää takajarrujen lukkiutumisen liian herkästi.

 

Junikseen laitoin CSP levyjarrusetin eteen , takana rummut. Asennusohjeissa ei kyllä sanallakaan mainittu minkään

Venttiilin tarpeesta.

Link to comment

Mulla samanlanen jarrusetti, edessä CSP:n levyt takana rummut.. en tehnyt mitään sille venttiilille, siellä se on enkä ole huomannut mitään ihmeellistä jarrujen toiminnan kanssa. Ymmärtääkseni se venttiili tasapainottaa jarruja että takapiiri ei mene "jumiin"

 

 

Link to comment

Proportioning valve on eriasia se on jarrubalanssia säätävä kuulaventtiili tms. Sitten taas csp setin kanssa suositellaan käyttämään levyjarrupalliksen pääsylinteriä. Jossa luonnollisesti toiminta on oikeanlainen kun jarru konfiquraatio on sama. Ja tämä propotioning vale on siis eri kuin rumpujen painetta yllä pitä venttiili joka on sylinterissä.

 

Mutta pitää ilmeisesti ostaa joku sylinteri ja testata. Se nyt on selvä että juniksen orkkis sylinterillä saa csp levyjarrusetin pilalle aika nopeasti kun jarrut jää laahaamaan.

Link to comment

no se venttili eli proportion valve tasaa jarrupainetta etu ja takapiirin välillä. eli käytänössä estää takapiirin lukkiutumisen 

Voin minä kaivaa oikean tekstin tanhselle jos se englantia ymmärtää virallisesta manuaalista..

 

Edit: en muuten kaivakkaan ku manuska meni Valkovalaan mukana talviteloille eli en jaksa ajaa 200km suuntaan hakemaan sitä..

Edited by Urbantoy
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...