Jump to content

Moottori kiinni Kuplaan, muutama haaste


Recommended Posts

Hei,

 

Elikkäs ensimmäistä kertaa pitäisi laittaa moottori kiinni kuplaan. Koneessa tulpakaasarit, jossa omatekoinen vivusto.

 

Haaste nro 1: Kaasuvaijeri

 

Tällä hetkellä kaasuvaijeri yltää hätinä konetilaan. Ilmeisesti pitäisi hommata katkaistava vaijeri, jotta saisi vedettyä konehuoneeseen asti. Ja ilmeisesti pitäisi hommata vaijerisuoja, jotta vaijerin saisi vedettyä puhallinkopan lähi suojatusti. Olenko oikeassa?

 

2015-06-13%2B15.10.43.jpg

 

Haaste nro 2: Kaasarivivusto

 

Koneessa on kaksi "puolan Weberiä" nurkissa. Vivustona toimii kierretanko. Siinä ei siis ole minkäänlaista käännintä, joka pystyisi kääntämään vaijerin vedon sivuttaiseen liikkeeseen. Ilmeisesti pitäisi siis jotenkin kääntää kaasuvaijeri loppumatkasta poikittain, jotta se vetäisi kierretankohässäkkää sivuttaissuunnassa. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi vivusto, jossa käännin mukana. Mikähän malli tuohon sopii. Onko tähän ideoita? Pitäisikö taivuttaa putkea ja kiinnittää se jotenkin puhallinkoppaan. Vaijeri suojaputkessa hässäkästä läpi, jolloin se vetäisi kierretankoa sivuttaissuunnassa.

 

2015-06-13%2B15.13.47.jpg

 

2015-06-13%2B15.14.47.jpg

Link to comment

Oukei. Pitää kalastella sitä tuolta suunnalta. Laitoin Aircoolediin kyselyä tuosta vivusto-asiasta, eli mikä vivusto sopii noihin kaasareihin. Hintaa noilla näytti olevan n. 100 - n. 200€, joten mun tuurilla se on tuo kalliimpi. Toisaalta vois kyllä askarrella pidemmän vaijerin kanssa jonkun mutkan itsekin ja hyödyntä DIY-vivustoa.

Link to comment

Itse olen tehnyt monia kaasuvivustoja nurkka kaasareille ja tuosta sinun kierretanko vivustosta hyviä kokemuksia. Eli ostat vain pitkän kaasuvaijerin ja teet putken siitä puhallin kopan läpi ja 90 ast mutka siihen noin 2cm riittää pituudeksi kurvin jälkeen. Pientä paine putkea olen itse käyttänyt kun se on paksu seinämäistä niin ei kulu puhki. Sitten siihen pitää hitsata pieni kiinnike millä saat sen pysymään puhallin kopassa suorassa. Jää monta turhaa niveltä pois eli aina kun on nivel niin voi ainakin ajan myötä tulla synkassa pysymis ongelmia. Jos löydän kuvan jostain omasta valmiista niin yritän lähettää puhelimella otetun kuvan selvennykseksi. Toki voit myös itse soittaa jos haluat sanallisia neuvoja. -AKI- nol45675731nel

Link to comment

Moottorin mukana tuli tällainen. Varmaan juuri se putki jota tarkoitit. Ainoastaan mietityttää tuo jyrkkä käännös. Eikös vaijeri kannata vetää vaijerinsuojaputkessa tuon läpi, niin ei tule hankaamisen kanssa ongelmia. Ja olis varmaan asennuksellisesti helpompaa, jos tekis pidemmän putken, joka yltää koko puhallinkopan läpi. Sen voi sitten vaikka kiinnittää koneen takapuolelta puhallinkoppaan.

 

2015-06-13%2B15.19.27.jpg

Link to comment

Juu tuo putki luultavasti tulee alkuperäisen puhallinkopasta läpi tulevaan putkeen jatkeeksi. Ainakin näyttäis että tuolla sika kitillä ollut siinä kiinni.Ja nuo mutkat ohjaa varmaankin sopivasti vaijerin linjan tuohon kierretangossa olevaan vaijerin kiinnikkeeseen. Noiden pallonivelien tarkoitusta en varmaksi osaa sanoa mitta olisko ollut joskus joku ryyppy vipstaaki tehtynä. 

Link to comment

No joo, ryyppy onkin sitten ihan uus ongelma ;) Ei mitään hajua miten siihen löytyisi ratkaisu.

 

Ja mitä kaasuun tulee, niin vivuston pitäisi liikkua kaasua painaessa vasemmalle, joten oikealla puolella oleva reikä ei oikein sovellu. Tai no, jos tuon vivuston kääntäisi toisin päin. Sitä en ole kokeillut, koska kuvien perusteella vivusto oli noin päin kun kone oli viimeksi kiinni. Voihan tuohon koppaan tietysti tehdä uudenkin reiän...

Link to comment

Onko kaasarit olleet irti imusarjoista? Jos on vaihtaneet paikkansa? Tai sitten tuo mikä on kaasuläppä akselilla oleva pallonivelen kiinnitys niin sen vain käännät 180 ast eli suoraan toiselle puolelle niin silloin vaijerin vetosuunta myös muuttuu toiseen suuntaa. Harmi kun on niin paljon etäisyyttä muuten oolisin voinut poiketa paikan päällä näyttämässä. 

Link to comment

Kokeilin kääntää toisinpäin. Vähän ahdasta laturin oikealla puolella. Itse asiassa näyttää siltä, että tuota vaijerin kiinnityskohtaa pystyy kiertämään haluamaansa paikkaan. Näin se saisi heti laturin vasemmalle puolelle. Teen ehkä oman reiän tuuletuskoppaan tuon läpiviennille, niin saa parhaaseen kohtaan.

Link to comment

Eli ensin käänsin toisinpäin koko vivuston. Turhan kaukana laturin takana. Sitten pyöritin sen laturin vasemmalle puolelle. Nyt alkaisi olla hyvässä paikassa. Vielä putkesta taivuttamalla sopiva mutka tuohon läpivientiin.

 

2015-06-14%2B19.05.58.jpg

 

2015-06-14%2B19.06.23.jpg

 

2015-06-15%2B09.44.41.jpg

Link to comment

Scat vivusto ei ainakaan kuvien perusteella tuo hirveästi lisäarvoa. Jos siis meinaat vaikka tätä: http://www.aircooled.fi/tuote/313/kaasutinvivusto-t1-yleismallinen-nurkkakaasuttimille-scat

 

Ja tämäkö oli se toinen vaihtoehto: http://www.aircooled.fi/tuote/556/kaasutinvivusto-t1-idfdrla-porsche-tuulettimella-csp

 

Jos mä hommaisin jonkun valmiin, niin mun mielestä sen kanssa ei tarvitse pelata ajatuksella, sitä varten on tämä oma tekele 10% kustannuksin.

Link to comment

Kumpikin noista ovat hyviä vaihtoehtoja, itselläni oli tuo ensimmäinen kiinni ja kun sain sen pelaamaan ihmettelin jälkeenpäin että jaksoin pelata niinkin pitkään tuommoisella patentilla joka sinulla on.

 

DIY pensasmekaanikon tapaan rakentelin samantyylisen systeemin kun minäkin alkuun ajattelin että eihän tuohon nyt montaa euroa mene kun otan tosta kierretankoa, muutaman mutterin, yms. tarvikkeita... Ei toki mennytkään mutta ei se "vivusto" sitten toiminutkaan...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...