Jump to content

Rengaspaineet


Recommended Posts

Rengaspaineista tuntuu olevan jokaisella oma mielipiteensä. Ohjekirjan suositukset koskevat valmistusajankohdan renkaita. Rengasvalmistajien hienot sivustot ja laskurit eivät tunne vanhempia autoja. Käytännössä rengaspaineet vaihtelevat renkaan ja käyttötarkoituksen mukaan. Millaisia rengaspaineita olette käyttäneet nykyrenkailla (ja millaisilla) normaalikuormalla

A) kuplassa?

B) juniksessa/palliksessa?

Link to comment

Eli kuplassa takana n. 2,0 ja edessä vaihtelee 1,3 - 2.0.

 

Mitenkä pallokeulassa? Ohjekirjan mukaan edessä 2,1 ja takana kuormattuna 3,25. Minulla rengasliike oli uusiin renkaisiin (195/70/15 C) kaiken varalta heittänyt 3,0 eteen ja taakse. Pallis löysi kotimatkalla kaikki kolot tiessä ...

Edited by Aku
Link to comment

Palliksessa pitäis joko olla C luokitellut renkaat tai sitten reippaasti kantavuutta renkaassa joka nykysillä matalarunkosilla toki täyttyy herkästi. Mutta koska sitä painoa on reippaasti enempi kuin kuplassa pitää paineitakin olla, 3 baria on ihan hyvä lähtökohta. Lussut kumit voi olla "löytämättä" joka tärskyä niin hyvin mutta samalla sen renkaan vierintävastus kasvaa joka nostaa kulutusta, renkaan lämpötilaa ja sen seurauksena myös renkaan kuluminen lisääntyy huimasti.

 

Kuplaan keulaan 1.5 baria tosiaan riittää kaksi on jo liikaa sehän on höyhenenkevyt se keula ajossa.

Link to comment

Joskus telttakärryn oikeita rengaspaineita kun haeskelin niin löysin laskukaavan jolla laskettiin renkaan max kuormasta ja kärryn todellisesta painosta oikeat rengaspaineet mutta nyt en ainakaan nopealla haulla kyseistä kaavaa löytänyt. Onko joku muu törmännyt tälläiseen kaavaan?

 

 

Edit:

 

Kun vähän etsiin niin löytää mitä hakee.

 

For an example I’ll use a tire rated at 2270 lbs @ 50 psi and a vehicle that weighs 4850 lbs.

Step 1 - Multiply the max load times 4. This is the maximum weight your four tires can safely carry.
2270 lbs * 4 = 9080 lbs

Step 2 - Divide the weight of the vehicle (placard on driver’s door jam) by the number you got in the first step. This is the percent of the max load you are actually carrying on the tires.
4850/9080 = 53%

Step 3 - Multiply the psi stated on the tire for max load by the percentage you got in step 2. This will give you an optimal pressure for you tire on the road.
50 psi * 53% = 27 psi

Edited by Tanhis
Link to comment

Siistäh...oikeesti vaan 1,3 kuplan eturattaisiin???

En minä ainakaa halua tuon empää laittaa. Takana voi olla vaikka kaksi.

 

Varttimaililla olen laittanut eteen kaksi, joskus vähän ylikin. Aika surkea on niillä paineilla ajella, mutta vierintävastus on pieni.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...