Jump to content

Rakennussarja liikenteeseen?


Recommended Posts

Moro

 

Pistänpä kaverin puolesta hieman kyselyä Kuplaan perustuvan rakennussarjan katsastusmahdollisuudesta.

 

Miten on, voiko vielä saada kilpiin aikoinaan tehdyn, mutta silloin kilvittämättä jääneen Gazellen?

Luvat on aikoinaan saatu ja muutokset hyväksytty AKElla.

 

Onko nuo kaikki pannassa, vai kuinka on? Onko kenelläkään omakohtaista tietoa?

 

Juha Pihkanen

Link to comment

Taitaa vaan olla suurimmat esteet tuossa, että katsastus on vain jäänyt ja se, että kun se on odottanut 25 vuotta, niin on hieman "entisöitävää". Jarrut jo temppuilivat 15 vuotta sitten, kun se viimeksi liikkui...

 

No ei muuta kuin rohkaisua rakentajalle ja kohti konttoria.

 

Saako uusia kirppujakin leimattua?

Link to comment

 

Muutoskatsastus ei siis riitä, niin kuin muinoin, vaan pitää valmiille asialle olla poikkeuslupa

 

Ahaa eli tämä on muuttunut? Eli ennen wanhaan navetassa laikattiin katto pois ja paikallisella katsastuskonttorilla auto leimaan muutoskatsastuksella.

 

Minun on nimittäin hyvin vaikea uskoa, kun miettii kuinka paljon näitä tehtiin 80- ja 90-luvulla, että rakentelu lopetettiin "muuten vaan". Tuo rakenteluluvan siirtäminen muutoskatsastuksesta poikkeuslupaan selittäisi tilanteen.

Link to comment

Itse olen väkästänyt kaksi kuplaa laikka-avoiksi 90-luvulla. Molempiin tarvittiin rakennuslupa läänin pääkonttorilta ja sitä sitten muutoskatsastuksessa herra katsastusinsinööri tulkitsi haluamallaan tavalla (ei ollut kilpailua konttorien välillä, eikä kyse ollut tuolloin palveluammatista...). Jälkinmäisen luvassa vaadittiin jopa kanta-autotarkistus. Luvat kyllä tulivat tuohon aikaan muutamassa viikossa ja eivät paljoa maksaneet.

Link to comment

En nyt tiedä miten nää oikeasti menee mutta eikös kirpun nyt saa helposti alle 50%

 

Eli alkuperäisestä nämä

Runko- tai pohjalevy1 ............................ 24 %

Moottori apulaitteineen (sisältää tankin) .. 26 %

Akselistot6 ............................................. 8 %

takavalaisimet ........................................ .2 %

kojelauta (mittaristo)................................. 2 %

 

Noilla alkuperäisten osien määrä 62%

  • Like 1
Link to comment

Niinkuin tuolla ylläkin jo totesin että en mä näistä mitään tiedä mutta vaikea se on uskoa että jos alkuperäistä muokataan että siittä menisi prosentteja. Varsinkin jos alusta laskettaisiin uudeksi osaksi niin eihän autokaan olisi enää kanta-auton mukainen vain täysin uusi. Ja eikös tämä 50% ole ns verokikkailujen takia ole ollut rajana eli jos menee yli 50% niin menisi verot uudelleen maksuun ns tuontiauto tyyppisesti. Mutta olisiko tämä verojen maksaminenkaan nykyään mikään ongelma.

 

Ja mahtaako putkistosta montaa prossaa mennä joten jäädään vieläkin alle 50%

Link to comment

Onnistuu toki mutta 1300S:t on sen verran vähissä että voi hetken joutua etsimään...

Saapi noutaa pihasta, 333€. Siis paperillinen 1300S ilman konetta ja sisustaa. Kuljetuskin onnaa egen per kilsa.

Edited by tolvana
  • Like 2
Link to comment

Juu, jos tästä alkaa uusi buumi, niin hieman pitää sitten muistaa rintaa röyhistää... Olikos se tuon pienen vaatimattoman kysymykseni ansiota?

 

Heh... buumi... Ois se kyllä kiva se kirppu... viimeksi 80-luvun alussa  kaverin sellaisella pöristeltiin...

Edited by rambler
Link to comment

Eiköhän buumin aikoinaan tappanut kuplien ikääntyminen (mätäneminen + jääminen pois liikenteestä) ja tovi sen jälkeen alkanut  hintojen nousu.

 

Vuonna -91 hiljan liikenteestä leiman vanhenemisen ja pienten ruostevaurioiden myötä pois jääneen pystärin hinta jokkismiehen varastolta ilman moottoria oli 500 markaa ja makaavalappuinen mätä varaosa-auto moottorin luovuttajaksi jonkin navetan takaa maksoi 100 markkaa. Tuollaisiin investointeihin oli varaa lama-aikana opiskelijallakin ja "rakennusoppaaksi" pystyi ostamaan keltaiseta pörsistä esitteen, jonka mukana tuli hinnaston lisäksi aitoja valokuvia erilaisista kaupallisesti tarjolla olleista rakennussarjoista. Eli halabaa ja helbboa :)

 

Nyt kuplien kanssa mikään ei ole halpaa, eikä helppoa...

Edited by Ketsa
  • Like 2
Link to comment
  • 2 months later...

Kopio uudesta Trafin auton muutosohjeesta...

 

Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmis-
tajan edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla.
Ajoneuvon kantavien rakenteiden lujuus ei saa muutoksen seurauksena
heikentyä
 
Meneekö nyt siis pohjalevyn katkaisu akselivälin muutostyönä pelkällä muutoskatsastuksena?
Olisi varmaan liiaan helppoa...
 

Ajoneuvon korin vaihtaminen tyyppiin
kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin
on seuraavin edellytyksin sallittu: pälä pälä....
 
Eli tuo tyyppiin kuuluva kori ei ole lasikuitukori....
:
Edited by rambler
Link to comment

Onkohan kukaan perillä siitä että jos jonkun häksättimen on saanu hyväksyttyä, niin se sama lupa kelpais sitten just vastaaville häksättimille jatkossa?

 

Ei. Mikään erivapaudella hyväksytty häksätin ei toimI ennakkotapauksena seuraavalle.

 

Viimeksi perjantaina keskustelin asiasta asiantuntijan kanssa ja TraFin uusittu määräys ajoneuvon rakenteen muuttamisesta on lausuntokierroksille, eli pian on odotettavissa virallisia mielipiteitä., Toistaiseksi kuitenkaan esillä olevien esitysten perusteella ei kannattane vielä laikkaan tarttua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...