Jump to content

El Monitor


Recommended Posts

LCD näyttö kuplaan, elektroniikkaopit on saatu googlettamalla - kannattaa suhtautua varauksella.

 

Tarkoituksena puuhastella "ajotietokone" josta näkee kierrokset, lämmöt jne. Arduinossa on valmiina analogia sisääntuloja joten se ohjaa näyttöä. Voi olla että vaihdan vielä halvempaan versioon, mutta alkuun saa tuo mega kelvata.

Osat.jpg

 

Pikainen testi, ei ole oikeasti vielä autossa kiinni - LCD toimii.

 

LCD.jpg

 

Tällä hetkellä näyttö on kiinni karamellirasian muovista tehdyssä ikkunassa, pitää tuunata myöhemmin paremmin kunhan saa tämän ensin autoon kiinni.

 

Osat (noin): Arduino 30,- ja pulssianturi 4,- (Elektoriikkaosat), näyttö 10,- (Bebek), näytön kikkaus potikka katkaisimella 2,50, kontrasti 0,50 (Bebek), radion etulevy 20,- (Aircooled)

 

Tämä varmasti etenee hitaasti, kun on osaaminen on mitä on ja on paljon muutakin puuhaa :-j

  • Like 9
Link to comment

Tämä näyttää enemmän kuin mielenkiintoiselta.

 

Vielä näyttömoduli, joka mahtuu tuhkakuppiin, niin käsissä on ultra-stealth jenga+öljynlämpömittari. Näiden kanssa painiskelen, parasta olisi, kun kaikki mittarit olisivat tarvittaessa piilossa.

Link to comment

Väsäsin kierrosluvun mittauksen moottorilta (videon pätkä alla), josta voi päätellä tuota LCD näytön nopeutta. Valmistajan mukaan näyttö päivittyy 150 millisekunnissa, nyt päivitän numerot 500 millisekunnin välein ja palkkia niin nopeasti kun LCD ottaa vastaan - veikkaan että noin 70 ms. Pitää muuttaa toimintaa niin että numerolla näyttää suurimman mitatun lukeman ja palkki saa mennä niin kun nytkin. Minusta numerot muuttuivan lukukelvottomiksi kun päivitin niitä noin 200 ms välein, palkissa ei vastaavaa.

 

Kierrokset on mitattu puolan miinukselta, jännitettä pudotettu noin kolmannekseen vastuksilla - näytti toimivan hyvin:

<puolan -napa>-<20KO vastus>-<mittauspiste>-<10 KO vastus>-<runko>

 

Arduinon päässä sitten trigataan nousevaan jännitteeseen. Tuntui antavan muutaman pulssin peräkkäin joka kipinällä joten tein yksinkertaisen "alipäästösuotimen" - 3 ms viive mittausten väliin (lukee vähintään 7500 RPM saakka, joka riittää mulle).Varmaan joku kondensaattori ajaisi saman asian vaan kun tuo elektroniikka ei ole niin tuttua minulle :-j

 

Käsivaralta kuvattu video löytyy http://matto.pp.fi/LCD_RPM_test.mp4- en viitsinyt tubettaa.

Link to comment

Väsäsin kierrosluvun mittauksen moottorilta (videon pätkä alla), josta voi päätellä tuota LCD näytön nopeutta. Valmistajan mukaan näyttö päivittyy 150 millisekunnissa, nyt päivitän numerot 500 millisekunnin välein ja palkkia niin nopeasti kun LCD ottaa vastaan - veikkaan että noin 70 ms. Pitää muuttaa toimintaa niin että numerolla näyttää suurimman mitatun lukeman ja palkki saa mennä niin kun nytkin. Minusta numerot muuttuivan lukukelvottomiksi kun päivitin niitä noin 200 ms välein, palkissa ei vastaavaa.

 

Kierrokset on mitattu puolan miinukselta, jännitettä pudotettu noin kolmannekseen vastuksilla - näytti toimivan hyvin:

<puolan -napa>-<20KO vastus>-<mittauspiste>-<10 KO vastus>-<runko>

 

Arduinon päässä sitten trigataan nousevaan jännitteeseen. Tuntui antavan muutaman pulssin peräkkäin joka kipinällä joten tein yksinkertaisen "alipäästösuotimen" - 3 ms viive mittausten väliin (lukee vähintään 7500 RPM saakka, joka riittää mulle).Varmaan joku kondensaattori ajaisi saman asian vaan kun tuo elektroniikka ei ole niin tuttua minulle :-j

 

Käsivaralta kuvattu video löytyy http://matto.pp.fi/LCD_RPM_test.mp4- en viitsinyt tubettaa.

Hienosti toimii.

 

Olisko helpompi lukea jos värit olisi toisinpäin?

Link to comment

Kehittelin tommosen suodattimen sytytyspulsiille. Netissä ei ollu oikein hyviä valmiina.

post-77-0-35632700-1439649973.jpg

 

Kaikki komponentit saisi kestää jännitettä aika paljon, esim. 200v. Kondensaattori keraaminen tms.

 

Idea tässä on että kun kärjet aukeavat, latautuu kondensaattori heti yli 12v jännitteeseen. Vaikka puola värähtelee, se ei diodin takia enää pysty tyhjentämään kondensaattoria (tavallaan siis "sample and hold").

Vastukset tyhjentävät kondensaattorin sinä aikana kun kärjet ovat taas kiinni.

 

Ylimmät kaksi vastusta voi olla tietysti korvata yhdellä 10K vastuksella.

Toimi kokeiltaessa erittäin hyvin, mulla ei ollut edes tuota Zeneriä!

Arduinon koodihan mulla perustuu keskeytyksiin joten yhtään ylimääräistä pulssia ei saa tulla (tämä siksi että jatkossa tarkoitus mitata sytytysennakkoa).

Link to comment
  • 1 month later...

Pientä etenemistä tämänkin kanssa, ja vähän murheitakin :-j

 

Johdon pujottamien kattokourun alta kesti tuntitolkulla aikaa. Vihdoin sain johdot kytkettyä ja mittarin kojetauluun kiinni, kaikki näytti toimivan ja ei kun koeajolenkille.

 

Totta kai piti kokeilla miten näyttö seuraa kiihdytyksessä mukana, no niin siinä sitten kävi että takarummusta petti poorit ja ei kyllä naurattanut. Onneksi vain rummusta eikä akselista. Moottori on lähes vakio 1600, poorien pitäisi kestää kiihdyttelyn.

 

Siinä sitten tuli vaihdettua vähän muutakin kun kerran aloitti. Nyt on uudet rummut takana ja mutterit kiristetty tiukkaan ja monitori pelaa.

 

Kontrasti on nyt kohdallaan ja vaihdoin paremman muovin tuohon näytön suojaksi (vaihdoin myös tuon RPM -tekstin). Tuossa lyhyt viedon pätkä: http://matto.pp.fi/LCD_kojetaulussa.mp4

 

Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa pakoputki että saisin lambda-anturin kiinni (nyt paikalla on vakio putki). Jos tämä tahti jatkuu niin menee ensi kesälle...

  • Like 1
Link to comment
  • 2 years later...

Eka versiossa on kierrosluku, voltit, moottorin lämpö ja yritin laittaa myös happiarvoa - mutta siitä ei tullut luotettavaa. Semmoinen virhe tuli tehtyä että laitoin arduinon näytön viereen tuohon radion levyyn kiinni ja vedin pitkät anturipiuhat, veikkan että niistä tuli vaan liian pitkät.

 

Nyt on pöydällä ollut alkukesästä osat jossa radion etupaneelissa olisi vain näyttö ja i2c ohjain näyttöön ja arduino olisi moottoritilassa (tai tuliseinän takana tarvaratilassa). Happianturin aion myös vaihtaa laajakaistaan jo senkin takia että siinä jännite on helpommin mitattavissa arduinolla (tai ainakin kuvittelen näin).

 

Yhdessä katsastuksessa katsastusmies kehui " vanhaa radiota", sanoin ettei se ole radio vaan ajotietokone ja väänsin sen päälle - väitän että hän ei hetkeen keskittynyt valojen eikä iskareiden tarkastamiseen vaan tuijotti sitä herkeämättä :-j

 

Yritän muistaa laittaa tietoja kunhan saan tuon v2 mallin valmiiksi (ja kiinni autoon), jos se vaikka olisi parempi.

Link to comment
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...