Jump to content

-64 Kuplan madallus?


Guest pnukkari

Recommended Posts

Guest pnukkari

Tervehdykset! Ensikertalainen volkkaripalstalainen kyselisi neuvoja viisaammilta koskien kuplan tontitusta. Hankin vuoden -64 kuplan tuossa keväällä ja nyt olisi tarkoituksena hieman madaltaa menopeliä.

 

Taakse hankin vannepajalta 8x15" kuplan 5-pulttiset umpivanteet. Vanteiden kokonaisleveys oli muuten noin 225mm kun eilen mittasin, eli lähempänä 9 kuin 8 tuumaa. Onkohan tässä käynyt joku virhe vai onko juuri niinkuin pitääkin? Ohjeet takapään laskuun jo löysinkin vanhoista keskusteluista, mutta kyselisin että minkä kokoiset renkaat noille vanteille kannattaa hankkia ja monta napsua perää kannataa laskea että renkaat mahtuvat alle? Taka-akselihan -64 kuplassa on kapea. Uudet iskunvaimentimet tilasin myös taakse, eli ne menevät samalla vaihtoon.

 

Eteen hankin Aircooled.fi:ltä droppiolat, uudet raidetangonpäät ja etupyörien laakerit. Löytyykö hyviä neuvoja siitä, minkä kokoiset renkaat eteen olisi hyvä hankkia? Vanteina ovat vakiot 5-pulttiset umpivanteet. Nyt vanteilla on 155 R15 82S -renkaat, mutta varmaan kannattaisi hankkia jotkut hieman pienemmät etteivät raavi lokareita keulan laskun jälkeen?

 

Tottakai jos jollain teillä käyttäjistä löytyy hyviä ja toimivia ehdotuksia renkaista niin linkit otetaan ilomielin vastaan :)

Link to comment
Guest pitkäpoika

Omaan 64:seen laitoin eteen 145/65 ja takana 195/60. Mulla kans aircooletilta tilatut olat, laskee keula aikalailla alas, mulla tosin empin kopio vanteet joissa et on paljon pienempi kun vakio vanteissa. Takapäätä laskettiin pari naksua eli Takapäätä laski sen 11 senttiä ja etupää 10 senttiä. Mulla takana pitkät vetarit.

Link to comment

Vanteen leveys mitataan olkapään sisäreunasta, 205-225/60-55 vanteen offset loppupelissä määrää mahtuuko alle. Droppiolat levittää 8-13mm per puoli valmistajasta riippuen joten joudut kaventaa akselia tai muuttaa vanteen offsettia 165-185/60-55 aika yleisiä.

Link to comment

Anpu, kyseessä oli vakiot 5-pulttivanteet, eli 4", niihin alkaa jo 165 matalalla profiililla olemaan ylileveä kumi. menisin 145/65:lla tai 155/60 jotak nekin tiputtaa monta senttiä tuohon vakio kumiin verrattuna.

Edited by -tipi-
Link to comment

Anpu, kyseessä oli vakiot 5-pulttivanteet, eli 4", niihin alkaa jo 165 matalalla profiililla olemaan ylileveä kumi. menisin 145/65:lla tai 155/60 jotak nekin tiputtaa monta senttiä tuohon vakio kumiin verrattuna.

Juu niin olikin, tunnustan virheeni. 8" vanteelle 195, voip olla kylet pullollaan.

Link to comment

Jossain lähi/tutussa rengasliikkeessä käyt väännättämäs yhden sliksix menneen= romukasasta siis 195 tai 205 matalan (50 /55) sille 8" ja heität alle jonka jälkeen autoa varovasti laskien alaspäin ja samalla kytäten ettei mene lokarin kantti ruttuun.Ei tartte olla napsuteltu vielä mitään rihloista kun jossain ajotilanteessa se kuitenkin käy myös ns. vakiopaikallaan jossa taatusti ahtainta.Koe mallinnus suoritetaan silmämääräisesti tai mitaten alunperin ahtaammalle puolelle kun noitten välys yleensä hiukan vaihtelee vaikka olis lokarit samaa srj.

Link to comment

 

Oon samaa mieltä. 135/70 on jo niin pieni että näyttää vähän hölmöltä. Koitin tuossa yks kesä ja en montaa päivää ajanu kun tilasin 135 täyskorkeet tilalle ja niitä on sittemmin menny useempi satsi. -64 kupla kavennettu säätöakseli dropeilla.

Link to comment
Guest pnukkari

Oon samaa mieltä. 135/70 on jo niin pieni että näyttää vähän hölmöltä. Koitin tuossa yks kesä ja en montaa päivää ajanu kun tilasin 135 täyskorkeet tilalle ja niitä on sittemmin menny useempi satsi. -64 kupla kavennettu säätöakseli dropeilla.

Mullahan ei kavennettua etuakselia ole, niin sitä mietin että kannattaisko kuitenkin pelata niin sanotusti varman päälle ja ottaa noi matalammat 135/70 15 -renkaat. Vaikka varmaan kaikki renkaat siellä aika ahtaalla on kun akseli on vakio. 

Link to comment

Mullahan ei kavennettua etuakselia ole, niin sitä mietin että kannattaisko kuitenkin pelata niin sanotusti varman päälle ja ottaa noi matalammat 135/70 15 -renkaat. Vaikka varmaan kaikki renkaat siellä aika ahtaalla on kun akseli on vakio. 

Varmemmin ne tietysti mahtuu, mutta jää maavara aika pieneksi droppien kanssa. Mulla oli joskus 145/65 ja vaihdoin "täyskorkeet" 135:t. Tuli 1,5 cm lisää maavaraa ja olin tyytyväinen. Kannattaa varmaan mittailla ja laskeskella. Dropit pudotta muistaaksen 5,5 cm ja renkaat  sitten valinnasta riippuen, jonkin sentin lisää. Vaikka eri valmistajien rengasmitat vähän heittelee, niin aika lähelle totuutta pääsee. Castershimmeillä saa pikkasen nostettua maavaraa ja ne olis muutenkin hyvät http://www.aircooled.fi/tuote/836/castershimmit-pari

Link to comment

Miusta taas 70 ja sitä korkeemmat on mutkassa niin nuljut ajaa, etten menisi yli 65% profiilin, jos edes jonkunlaisia ajo-ominaisuuksia arvostaa. Lisäksi nuo korkeemmat raapii helposti loksuihin, jos oikeesti madalletaan.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...