Jump to content

Pikku työkalu projekti: 6v kytkinkopan aukasu 12v vauhtikselle.. Valmis


Recommended Posts

Pöh. Kuva ei linkittyny. Ohessa uusiksi. Siinä tähän erään saadut lohkot ja niistä tulevat työkalut kuvassa raakileena.

Kertaluontone juttu. Eli rautalankaa; lisää ei o tulossa myöhemmin.

Jos tarviat tämmöstä; osta ny kun sitä o varattavissa :)

post-37-0-62762400-1440704352_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Täällä oltu sahan varressa ahkerana.

Joko testaus osasto saanu terät pysyy kiinni?

Loppu tunnit kesken tältä illalta. Imurin sain viriteltyä ja se istuu hyvin startin reikään, mutta itse kairaaminen jäi myöhemmäksi..

Link to comment

Osassa lootassa on eri 200mm paineaselelmien sopivuuksien kanssa ollu kuulemma ongelmia.

Useampi jousinen 200mm paineasetelma mahtuu, mutta laitas versio taas ottaa kiinni koppaan joskus, (edit Åken huomaama virhe oikastu)

(Kuvat pöllitty AC sivuilta http://aircooled.fi/kategoria/204/kytkinasetelmatlevyt )

c_j111198141.jpg_b4_0.jpgc_j111198141b.jpg_b4_0.jpg

 

* Typ-4 koneen 210 / 215 taas menee pääsääntöisesti kuten typ-1 200mm (myös samalla startilla)

* Noiden lisäksi on sitten 228mm (Typ4 / WBX), joka ei mahdu kuplan lootaan kuin rankalla materiaalin poistolla. Paineasetelma tulee niin paljon ulommas koneesta. Tämä vaatii lisäksi eri startin (kuplan pendiksin rojut ottaa kiinni asetelmaan).

 

Tähän ongelmaan mullon tulossa työkalu. Tai tää työkalu on pelkkä tulkki, että mahtuuko 200mm paineaselelmat kytkinkoppaan vai ei.

Mutta tähän palaan kun tuotannosta saatu tuo ulos....

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Osassa lootassa on eri 200mm paineaselelmien sopivuuksien kanssa ollu kuulemma ongelmia.

Useampi jousinen 200mm paineasetelma (vasen) ottaa koppaan kiinni joskus, ns (oik) lautas versio taas ei

(Kuvat pöllitty AC sivuilta http://aircooled.fi/kategoria/204/kytkinasetelmatlevyt )

c_j111198141.jpg_b4_0.jpgc_j111198141b.jpg_b4_0.jpg

Mulla meni juuri päinvastoin, eli tuollainen vasemmanpuoleinen mahtu, mutta kun vaihdoin Kennedyn tilalle niin nappas kytkinakselin patin kohdalta kiinni.

Link to comment

--> PP

Juuri noita tulossa, kun vaan tuotanto saa leikattua noita paksun nipun.

 

-->Å

Fitu, käsitin juuri väärinpäin sen sun aikasemman selityksen aiheeseen littyen :/

Korjattu ylle tämä virhe

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Uutta testiä..

 

Ns. alumiiniterällä ei tehnyt yhtikäs mitään. Ei pysy kiinni koska terässä on enemmän nousua ja lisäksi jälki on huonompi kuin edellisellä terällä. Paluu siis terään nr. 1.

 

Nyt terä ensimmäisellä kerralla niin syvälle kuin menee, eli poistettava materiaalin leveys mahdollisimman kapea, ehkä n. 25 - 28 mm. Tulos tästä näkyy ensimmäisessä kuvassa.

Sen jälkeen terää ulospäin oikeaan syvyyteen (38 mm) ja uusinta kierros. Tällä kertaa poistettavaa materiaalia n. 13 - 10 mm leveydeltä.

 

Terä pysyi hyvin kiinni, osittain johtuen siitä että kiristys tehtiin hieman paremmilla työkaluilla kuin vinkun mukana tulleilla peltileluilla, ja sillä että tuo kriittisempi toinen lastu koetettiin saada melko pieneksi. Työstön aikana oli imuri imemässä puruja startin reiässä ja käytännössä ei juurikaan lastuja lattialla homman jälkeen. Kopassa tietysti jonkin verran. Toisesta kierroksesta eli valmiista hommasta nuo kaksi jälkimmäistä kuvaa.

 

Toimii :)

post-243-0-66095200-1441368708_thumb.jpg

post-243-0-74673800-1441368723_thumb.jpg

post-243-0-10070500-1441368753_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Homma edistyny sen verran, jotta Åken mukaan vinkun runko on hyvä kädensija toisella puolella.

 

Toiselle puolelle olen tehnyt kädensijoja kaikesta mahdolllisesta rojusta jota tallista tullu vastaan:

- 1kpl Porakoneen lisäkädensija

- 2kpl Pyöreä, n d3cm pakeliittinen pää

- 2kpl Vanhista venttiileistä n d7cm pyöreät kädensijat

Eli yhteensä 5 lohkoa valmiina näitä osin.

Kahdessa alimmassa vaihtoehtossa saa sivuttain siirrettyä varmaan 10cm käden sijaa lohkoon nähden.

 

Nyt odottelen vielä suoranterän leikkaus testin tuloksia.

 

Sekä tietoa millon saan valmiiksi leikatut välilevyt (lohkon/vinkun väliin tuleva). Näissä oli 100% arvio hinta mulla.

Toivottavati ei vaikuta laitteen kokonaishintaan mitään. No suuruusluokka on kuitenkin tuo mikä on.

post-37-0-94278800-1441995551_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Perhanan Åke!

Nyt laitoit mulle ekan kunnon syy liittyä pärstäkirjaan, mutta pysyn periaatteen miehenä siitä nytkin erossa.

Jos voit, laita tuo sisältö mulle maililla....

 

**

 

Joku leikkeleet on valmiina alkavalla viikolla?

T: Nimimerkki hätänousu...

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 3 weeks later...

Mun kuvaama video on liian pitkä lähetettäväksi maililla, mut voin viel yrittää jos duunis joku osais neuva miten sen saa vaik juutuuubiin linkattua...

No? Onnistuko juutuubitus?

 

***

 

Väliaikadataa:

Lätkät poltettu ja pitäs olla ensiviikolla täällä. Pikkusen tuntuu venyvän taas tääki juttu. Mutta eipä haittaa :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään illan pimeydessä naapureille melusaastetta... Elikkä pihalla huusi kompura ja vinku eli taas yksi laatikko avarrettu ja hyvin mahtui konehuoneessa touhuamaan. Åkelle kans tiedoksi ettei tartte irrottaa laatikkoa saadakseen avarrus homman tehtyä :-)

 

-AKI-

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

---> Soukka

Kiitos tarjouksesta, mutta tuo testiterä on jo Åkella ja hää löyti kasastaan yhden avarrusta kaipaavan lootan.

Koesoiton tuloksia odotellen...

 

--> Loppu poppoo

Saatu tänään puuttuneet leikkeet. Noi pintakäsittelemättömät nyt.

Myynti puolella ilmoitus :)

Link to comment

Hienoa jälkeä kyllä tekee mutta se onko sillä mitään merkitystä on jäänyt mulle epäselväksi. Jos ei tukeudu pintaan niin ei ole merkitystä ellei kaiva liian syviä poteroita. Museoon kun ei taida kelvata kuitenkaan. Saa mielellään korjata jos olen väärässä.

Link to comment
  • 2 years later...

Pari vuotta ja jokunen averrus tehtynä.

 

Eli tuo Äken laite tuli käymään Heinolassa ja kaverini lootaan tutustumassa.

Parin vuoden aikana kuulemma tällä veivattu n 10 lootaa ja nyt homma ei enää toimi oikein; lämpiää ihan sikana ja leikkuunopeus olematon.

Boonus ongelmana on terän tulo ulos karasta, vaikka kuinka kiristää.

 

No, laitteen tarvitsija vaihtoi uuden Wyrth'in terän + pari tippaa öljyä masinan ilmaliittimeen ja nyt kone syö lootaa hiton hyvin.

Eli tuo speksaamani Bossin terä from Clasu-kauppa ei kestä em käytössä kymmentä kuorta enempää. Jos sitäkään.

Valitettavasti W terä oli jyrkempi nousunen, mutta ei pakoillu silti pahasti pakastaan. Eli tylsyminen tehostaa ilmeisesti samalla terän karkailua?

 

--> Åke

- Testas joskus se puuterällä, jotta jaksaako se syödä kuorta. Suorana sen ei luulisi vetävän mihinkään päin.

- En alkanu ostaa uutta vinkua tai terää, kun vaihto samanlaiseen ei helpota tilannetta tällä haavaa.

- Laita niitä jakajia tulee sankollinen. Testaan ne ja palautan ne postilla tän avartimen kera. =)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...