Jump to content

Miksi kone ei murahtele voimaa?


Recommended Posts

Mitähän kannattaisi seuraavaksi yrittää? Laitoin kasaamani koneen kuplan persiiseen ja ajoon pitäisi päästä. Kone lähti nöyrästi käyntiin, mutta ei suostu ottamaan kierroksia. Kaasua antaessa aloittaa kyllä, mutta sitten tulee stop aivan kun virta/bensa katkaistaisiin. Jos kaasun asennon pitää tässä kone sammuu ja jos päästää kaasun jää tyhjäkäynnille. Jakajassa uudet osat, tulpat ja johdot, kaasari putsailtu, bensan tuloputki tarkastettu, bensapumppu siirtää, mistään ei vuoda mitään. Perusennakko n.7.5. Auttakaa hölmöä.

post-2324-0-08517100-1441276903_thumb.jpg

Link to comment

Kokeilen illalla mitä tapahtuu kun vaihtaa puolan, jakajan ja bensapumpun. Ja testi aina välissä. Eiköhän se vikakin sieltä löydy.

Koeta nyt ekaksi pyöräyttää niitä tulpanjohtoja 180 astetta. Helppo ja nopea koettaa.

Link to comment

tuottaako pensapumppu tarpeeks tavaraa ja tarpeellisella paineella? mulla on sellanen testilamppu joka laitetaan tulupan ja johon väliin, sillä näkee kipinän, sitten T-haralla oleva painemittari pensalinjaa, kun ekat perusasiat saa selviettyä, niin siitä vaan johdonmukaisesti eteenpäin. Mitä tapahtuu, jos kuolleessa kohdassa antaa koneelle suoraan kaasariin pensaa? Sitten kun mulla männöö ymmärtäminen loppuun, kutun naapurin jokkisukon ja taas kohta vehkeet pelittää.

 

Kunhan otin osaa arvausleikkiin mukaan.

Link to comment

Juu, sen verran kävin tallissa ihmettelemässä, että vaihdoin virtapuolen osat toisiin (puola ja jakaja). Ei muutosta joten on uskottava, ettei tule bensaa kaasarille tarpeeksi, huomenna tietää mitä tehdä... Ihan vaan huvikseni kyselen, miten se oireilisi jos nokka on lipsahtanut pykälän viereen? Kaikkea tulee mieleen.

Link to comment

Tähän lottoon mun rivi:

 

Jakajan akseli lotastu arviolta lohkon sisään kasaus vaiheessa.

Nyt kun alkaa säätää ennakkoa rpm'n kasvaessa, siirtyy pyörijä kohtaan, jossa kipinä ei enää pääse hyppäämään seuraavaan "nastaan" kannen alla.

 

T:Nimimerkki; tuokin kokeiltu aikoinaan (ja oireita en enää muista)

Edited by P_Valtonen
Link to comment
Guest pitkäpoika

Miten käyttöakselin vääräasento vaikuttaa koneen käyntiin? Sytynsäätöön se vähän vaikuttaa jos konkka ottaa bensapumppuun kiinni mutta muuten ei taida olla merkitystä?

Link to comment

Miten käyttöakselin vääräasento vaikuttaa koneen käyntiin? Sytynsäätöön se vähän vaikuttaa jos konkka ottaa bensapumppuun kiinni mutta muuten ei taida olla merkitystä?

Ainut mihin käyttöakselin väärä asento voi vaikuttaa on jakajan akselin voiteluun mutta taitaa olla niin löyhä sovite että kyllä se tarvittavan öljynsä saa muutenkin.

Link to comment

Käyttöakselin asento ei vaikuta mitenkään ainakaan kipinän kohdistumiseen pyörijästä jakajan nastoihin.

Mitenkäs tuo 180 asteen virhe, kun siitä niin usein puhutaan. Mulla oli kerran 180 astetta pielessä ja starttailin konetta ihan pirusti, mutta en koskaan sitä saanut käymään. Vasta kun tajusin siirtää tulpanjohdot 180 astetta, niin heti hörähti käymään. Eli onko jollain tietoa, että kone voi yleensäkään käydä jos sytty on 180 astetta pielessä? Mulla se vain räjähteli vuoroin kaasarissa ja vuoroin pakoputkessa, mutta ei kertaakaan käynyt.

  • Like 1
Link to comment

Vaikka olisi akseli 180 astetta pielessä niin jakajaa saa käännettyä niin paljon että kyllä se jonkun sylinterin aina sytyttää. Muttei sitä hyvin saa toimimaan ennenkun piuhat kääntää. Ei oo mikään ihan harvinainen ongelma tuo 180 astetta pielessä oleva akseli... :)

  • Like 1
Link to comment

Yritän hieman täsmentää hölmöä kysymystäni. Jos kipinä menee jakajassa 180 astetta väärään kohtaan, niin voiko moottorin saada silloinkin käymään, mutta huonosti?

Eikös siellä ole silloin aina sytyttävässä pytyssä venttiili/venttiilit auki jolloin aika mahdotonta saada painetta männän päälle?  Siis tarkoitan edelleen tapausta jossa käyttöakseli asennettu 180 astetta väärään asentoon, mutta tulpanjohdot silti vanhoilla (alkuperäisillä) paikoilla. Ja vaikka sitten jakajaa pyörittäisi oletetusta oikeasta sytytyshetkestä puoleen tai toiseen, niin aina kipinän tullessa olisi jompi kumpi venttiili auki. Ennen yläkuolokohtaa on pakoventtiili auki (poistotahti) ja ykk:n jälkeen imuventtiili auki (imutahti).

 

Tässä vielä tämä mun loppukevennysvideo, jossa aluksi sytkäjohdot 180 astetta väärin ja vaikka kuinka koitin sytkää käännellä, niin korkeintaan löi käsille tai tulta vuoroin avoimesta imu- tai pakoventtiilistä, mutta ei luvannutkaan lähteä käyntiin. Lopussa johdot käännetty 180 astetta ja heti hörähti.

 

 

Toki jos sitä jakajaa pyörittää 90 astetta niin sitten on molemmat venttiilit kiinni, mutta taitaa olla mäntäkin jo valmiiksi alhaalla.

Taisi mennä pää vain enemmän sekaisin kun alla olevaa kuvaa katselin :D

 

post-1912-0-34116900-1441358709.gif

Link to comment

Juu kullä itsekkin on saanut 180 astetta pielessä olevan koneen käyntiin mutta heti kun antaa kiekkaa tai koettaa säätää sytkää ei homma enää onnistukkaan. Eli jos 180 astetta pielessä ja sytkän on säätänyt staattisesti kohdallaan niin ei se silloin taida käyntiin lähteä. Mutta jos 180 pielessä ja sytkää pyörittelee summamutikassa puolelta toiselle niin kyllä se käyntiin lähtee ei hyvin kun sytkä reilusti pielessä mutta lähtee kumminkin.

Edited by Tanhis
Link to comment

Kuvassa ainakin jakaja on oudostipäin, ja vaikka vaikea on katsoa, niin tulpan johdotkin menee ehkä hieman erikoisesti. Mätsäisi hyvin tuohon Hebsterin havaintoon...

 

Ehkä ei pitäisi tälläista ketjua edes lukea, oma koneprojekti kuitenkin tod.näk. räjähtää palikoiksi ekassa startissa...

Link to comment

Kyllä ne sytkät on ihan oikein. En ole vielä koskaan saanut noita sotkettua. Poissuljettu asioita yksi kerrallaan, eli kipinää tulee ja oikeaan aikaan ykkosen ollessa työtahdissa juurikin siihen johtoon joka tämän sylkyn tulpaan kytketty. Polttoaine kanava on auki, eikä suodatin kerää roskia. Pumppu siirtää hyvin, paineesta ei tietoa. Kaasarista en ole löytänyt mitään kummallista. Ihmettä on tämä, miksi kone kuolee vaikka bensaa on ja kipinää myös.

Link to comment

Ookkos ruikkijan toimintaan perehtynyt? Varmasti sammuu jollei pumppu pelaa tai on päin perzettä säädetty.härnäämällä voi saada kiekat ylös vaik tuo ei pelaiskaan. Liian iso kärkiväli kiinanpaskakärjilläkin voi leikata max jengat pariintonniin.

Link to comment

Niin, tuosta ei ole tietoa. Tämä sama kaasari on toiminut menestyksellä tässä samassa koneessa silloinkin ilman esilämmitystä. Taidan kokeilla tuonkin vaihtoehdon. Itsekin ajattelin, että yrittääkö kurkut ( 27mm) jäätyä. Kokeilin myös lorauttaa bensaa tuossa kuoleman kohdassa ja heräsi hetkeksi. Tästä päättelin, ettei polttoainetta ole tarpeeksi käyntiin.

Link to comment

Kuvan perusteella se johto joka lähtee ykköskohdasta (orggiskohta) meneekin nelispytylle? Ja nelospytyn kohdalta menee kolmospytylle.? Kakkos ja ykköspytyille menevistä johdoista vaikee kuvasta sanoa mistä lähtevät..

 

vrt. 6380.jpg

post-32-0-56691900-1441539422_thumb.png

Edited by Hebster52
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...