Jump to content

ostikos joku täältä täk -52 bussin?


Recommended Posts

Mun mielestä ei, loppuu meinaan näiden laitteiden kans pelleily muuten melko lyhyeen. Arvaan kyllä, että tarkoitat esim. tapausta, että tilataan vaikka barniin koko runko uutta. Kieltämättä pistää miettimään mutta jos ruostekorjaukset vaikuttavat prosentteihin niin kuinkas näitä sitten korjattais? Haastava aihe kaikkiaan...

Juu tai onko niin että alkuperäisestä pellistä pitäisi pystyä pelastamaan 50,01% :) Ja vielä parempi kysymys että miten tätä valvottaisiin.

Link to comment

Juu tai onko niin että alkuperäisestä pellistä pitäisi pystyä pelastamaan 50,01% :) Ja vielä parempi kysymys että miten tätä valvottaisiin.

Sepä se, kaikki autot vaan röntgeniin niin näkyy jälkeenpäin hitsatut saumat. Se onkin sitten toinen  juttu jos vaihtaa pistehitsauksista, kuinkas tämä todetaan?

Link to comment

Juu tai onko niin että alkuperäisestä pellistä pitäisi pystyä pelastamaan 50,01% :) Ja vielä parempi kysymys että miten tätä valvottaisiin.

Ymmärtäisin niin että jos alkuperäisestä korista on jäljellä alle 50% niin silloin kyseessä on korinvaihto. Tästähän selviää maksamalla autoveron jonka ei pitäisi olla mikään ongelma muuhun projektiin nähden.

Koko korinkin voisi siis mielestäni vaihtaa, muita osia pitäisi olla jäljellä sen verran että identiteetti säilyy .

Link to comment

Ymmärtäisin niin että jos alkuperäisestä korista on jäljellä alle 50% niin silloin kyseessä on korinvaihto. Tästähän selviää maksamalla autoveron jonka ei pitäisi olla mikään ongelma muuhun projektiin nähden.

Koko korinkin voisi siis mielestäni vaihtaa, muita osia pitäisi olla jäljellä sen verran että identiteetti säilyy .

Ei vaan ihan teoria tason pohdinta oli että jos itsestään kantavalla korilla varustettu auto (junis) peltiosista vaihdetaan yli 50% niin pitäisikö sitä silloin pohtia korin vaihtona. Varsinkin kun näihin yleensä lisätään vielä ei originaali moottori ja vaihteisto niin ei prosentti tarkastuksessa voisi mennä läpi varsinkin jos ajattelee että runkohan näistä menee käytännössä aina uusiksi. Eli missä on se raja milloin vanhan korjaamista ei katsota enää korjaamiseksi vain uuden auton rakentamiseksi.

Link to comment

Kuulostaa hienolta projektilta.

 

Eli nykystandardin tontitettu Barni näyttäisi osapuilleen tältä:

 

uusi alusta

uusi kori

uusi etuakseli jarruineen (tontittava levyillä)

Laatikko vetareineen (straight axle kit)

moottori oheislaitteineen (stroker/12 V vaihtovirta)

vanteet (aftermarket)

ikkunat (safarit/popout)

palliksen penkit

 

Sitten vaan leimalle esittelemään alkuperäistä Barnia (lue ohjauspyörää, jos ei sekin ole murentunut simpukan nostoremontissa)

 

:)

Link to comment

Otin tuosta pykälästä selvää kun rakentelin viisysiä. Tämä seuraava kirje tarkoittaa nimenomaan niitä peltejä, laseja, lokareita ja lattiapeltejä, verhoiluja ym ym joita katsastaja ei rupee kaivelemaan ja kyselemään. Käytännössä muutoskatsastettavia osia jää siten akselistot, vaihteisto ja moottori - jos niitä on muuteltu.

 

Hei,
kiitos kysymyksestänne ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

Muutosprosentit lasketaan samalla tavalla autoille vuosiluvusta riippumatta.

Vanhempaa kuin 1960-luvun autoa ei koske muutoskatsastusvelvollisuus vaikka ajoneuvoon on vaihdettu osia enemmän kuin 25%. Tämä ei kuitenkaan poista ajoneuvon rakennemuutoksista johtuvaa muutoskatsastusvelvollisuutta ajoneuvon vuosimallista riippumatta.


Ystävällisin terveisin,

 

(se sama inssi joka ilmeisesti on nuo uusimmat trafin säännökset autojen rakentelulle koonnut)

Edited by SePi
Link to comment

Tuon voisi kyllä ymmärtää niinkin että vanhoja autoja ei tarvitse muutoskatsastaa 25% rajan kohdalla. Mutta ehkä pitäisi silti olla korista yli 50% vanhaa tallella.

Joka tapauksessa käytännössä varmaan katsastusmies ei ala nipottamaan jos museoauton korissa on edes jotain vanhaa jäljellä. Mutta päteneekö enää jos "Pablo" ja "Ernesto" tekevät Guatemalassa mulle 100% uuden barnin korin ja pulttailen siihen Suomi-raadosta tekniikan...

Link to comment

Varsin turhaa jankkausta, koska kukaan teistä ei ole valmis panostamaan Barneihin moista rahallista tai harrastetunti määrää. Boxervillen puolella näemmä leipovat puolta tusinaa Barnia kasaan melkoisista harso kasoista. Hurrit ei oo vissiin niin persaukista porukkaa, että tarvii kaikkee dollarin kuvat silmissä ulkomaille myydä.

  • Like 7
Link to comment

Mutta ehkä pitäisi silti olla korista yli 50% vanhaa tallella.

Juniksen kohdalla juurikin näin, eli itsekantavasta korista on oltava jäljellä yli puolet. Kuplan kohdalla tilanne on toinen, koska siinä ei ole itsekantavaa koria, sen saa siis vaihtaa halutessaan vaikka kokonaan.

Link to comment

Juniksen kohdalla juurikin näin, eli itsekantavasta korista on oltava jäljellä yli puolet. Kuplan kohdalla tilanne on toinen, koska siinä ei ole itsekantavaa koria, sen saa siis vaihtaa halutessaan vaikka kokonaan.

 

Eli jos nyt ajatellaan perus maailmanluokan juniksen entisöintiä.

 

Alustasta vaihdetaan kaikki poikittaiset runkopalkit ja etu ja tavaratilan lattia ja 5-10cm takapyöränkaarista.

 

Keulasta kaikki alapellit ja koko etupelti ja tuulilasin alareuna.

 

Kyljistä b-pilarin alapäät + kaikkien kylkiä tukevien pilarien alapäästä 5-10cm ja doglegit. Lyhyt ja pitkä kylki menee kokonaan vaihtoon.

 

Kaikista ovista alareunat sisärakenteineen tai koko ovet vaihtoon.

 

Sisustasta 5-10cm väliseinän alareunasta

 

Takaa alanurkat ja koneluukun kehyksen kulmat.

 

Konehuoneesta akkuhyllyt ja kenties jopa koneen sivuhyllyt.

 

Eli tuossahan on jo käytännössä 50% koko auton pelleistä.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tämä oli omalla kohdallani yksi syy miksi sonderista luovuin. Hetkenä eräänä aloin miettimään että miltähän tuo auto näyttäisi jos siitä poistaisi kaiken mikä siihen on tehtaan linjan jälkeen vaihdettu. Siis ihan kaikki aina renkaan ilmoista lähtien.

 

Lopputulemaksi tuli pinnastaan leikelty peltinen torso ehjää peltiä, joitain pisteosia ja etuakseli sekin kavennettuna.

Ei laseja, verhoiluja, omia luukkuja, penkkejä, ei niin mitään.

 

Autosta tuli kaunis mutta sieluton.

Link to comment

Voi helvetti mitä sopaa persaukiset laskee prosentteja toisten autoista ja itkee ulkomaille myyntiä hitto jokainen tekee tavaralleen mitä haluaa kyllä jos peraukinen suomalainen löytäis barnin tallinvintiltä ja samalsen persaukisen muija sanois että pitää myydä tuo romu pois niin tuskin persaukinen olisi niin empaattinen että möisi barnin pussihousukaverilleen samalla 500 sadan hinnalla kun japanilainen tarjoaa 30-100 000 joka ukko joka itkee täällä että miksi myydään ulkomaille pitää pitää suomessa.siinä vaihessa kun suomalaisten pilaamlsta ähtäreistä ruvetaan maksamaan 10 000 euroa niin viikkari ja silja on täynnä jos jommonlaista volkkari romua kaikki myy ei löydy suomesta montaa pussihousuvolkkaristia joka ei myy jos saa kunnon rahat ja yleensä täällä itkee ne joilla ei ole mitään myytävää ja tipi ruottalaiset on myyny maailmassa eniten vanhoja volsuja ympärimaailmaa johtuen heidän kaluston määrästä ja laadusta.

Link to comment

Enpä usko että koko maassa on kovin montaa autoa jotka ei vaihtaisi omistajaa rahalla. Omistaja myy autonsa siihen hintaan mikä tuntuu hyvältä ja ostaja maksaa sen verran kun katsoo sopivaksi itselleen.

KUN MYYN JOTAIN NIIN MUA KIINNOSTAA PÄÄSTÄ ERON MYYTÄVÄSTÄ TUOTTEESTA. Se kelle myin ei kuulu muille, jos ahdistaa ulkomaille myynti niin kannattaa ruveta hamstraamaan volkkareita. Oisin tosi tyytyväinen jos löytäisin navetasta tai ladosta vanhan autonjonka vois muuttaa isoon raha kasaan.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Voi helvetti mitä sopaa persaukiset laskee prosentteja toisten autoista ja itkee ulkomaille myyntiä hitto jokainen tekee tavaralleen mitä haluaa kyllä jos peraukinen suomalainen löytäis barnin tallinvintiltä ja samalsen persaukisen muija sanois että pitää myydä tuo romu pois niin tuskin persaukinen olisi niin empaattinen että möisi barnin pussihousukaverilleen samalla 500 sadan hinnalla kun japanilainen tarjoaa 30-100 000 joka ukko joka itkee täällä että miksi myydään ulkomaille pitää pitää suomessa.siinä vaihessa kun suomalaisten pilaamlsta ähtäreistä ruvetaan maksamaan 10 000 euroa niin viikkari ja silja on täynnä jos jommonlaista volkkari romua kaikki myy ei löydy suomesta montaa pussihousuvolkkaristia joka ei myy jos saa kunnon rahat ja yleensä täällä itkee ne joilla ei ole mitään myytävää ja tipi ruottalaiset on myyny maailmassa eniten vanhoja volsuja ympärimaailmaa johtuen heidän kaluston määrästä ja laadusta.

 

Ihan samanlaista itkemistä tämäkin. Jos ei kestä keskustelua aiheesta, näitä ei kannata lukea.

Link to comment

Keskustelu prosenteistahan lähti siittä että kokonaisia barneja rupeaa kohta saamaan rakennussarjana. Mistä sä tän maastalähtö homman nyt tähän repäsit kun jos kolumbiasta rahdataan barnin koppa tänne niin ollaan aika kaukana suomesta ulosviennissä.

Link to comment

Ruotsin vapaammat säännöt ovat pelkkää urbaanilegendaa.... Ihan samaa byrokratiaa sielläkin. Sillä erolla että heillä on tuo mahdollisuus rakentaa myös "amatörbyggt fordon", elikkä omavalmiste ajoneuvo ilman veromätkyjä....

Niin no tämä amatööri rakentaminen tuntuu olevan se mikä tosiaan helpoittaa asioita kun suomessa jos ajattelisit rakentaa esim itse peltikorin kuplan alustan päälle niin se olisi käytännössä mahdotonta. Tai no kohta joku sanoo että ei siinä mitään estettä olisi pitäisi vain hakea erityislupaa siihen ja tähän ja tohon ja ilmeisesti ne erikoislupa hakemukset on vieläkin sellaisia että maksaa X- määrän euroja ja jos se ei mene läpi niin rahoja ei saa takaisin.

Link to comment

Kuplaan uus kori on sama riippumatta tekeekö kuitukirpun tai pelti verrarin Suomessa. Edelleen kuplan identtiteetti.

Omavalmiste ajoneuvo on täysin uudesta rakennettu esim. peltinen rodi tai ottais Kolombiasta täydellisen barnin korin ja rekisteröis sen omavalmisteena. Elikkä ei tarvi kanta-autoa vaan se on uusi auto. Eikä tarvi täyttää uusien tehdasvalmisteitten autojen määräyksiä kuten automaattisäädettävät ajovalot jne. jne....

Link to comment

Voi helvetti mitä sopaa persaukiset laskee prosentteja toisten autoista ja itkee ulkomaille myyntiä hitto jokainen tekee tavaralleen mitä haluaa kyllä jos peraukinen suomalainen löytäis barnin tallinvintiltä ja samalsen persaukisen muija sanois että pitää myydä tuo romu pois niin tuskin persaukinen olisi niin empaattinen että möisi barnin pussihousukaverilleen samalla 500 sadan hinnalla kun japanilainen tarjoaa 30-100 000 joka ukko joka itkee täällä että miksi myydään ulkomaille pitää pitää suomessa.siinä vaihessa kun suomalaisten pilaamlsta ähtäreistä ruvetaan maksamaan 10 000 euroa niin viikkari ja silja on täynnä jos jommonlaista volkkari romua kaikki myy ei löydy suomesta montaa pussihousuvolkkaristia joka ei myy jos saa kunnon rahat ja yleensä täällä itkee ne joilla ei ole mitään myytävää ja tipi ruottalaiset on myyny maailmassa eniten vanhoja volsuja ympärimaailmaa johtuen heidän kaluston määrästä ja laadusta.

Laskettiin mitä laskettiin mutta jos huomasit keskustelun sävyn, niin se nyt oli mielestäni lähinnä ironinen kuin totaali nillittämistä.

 

Meni mullakin yks junis sivu suun kun myyjä möi sen Saksaan suoralla rahalla versus mun kans olis joutunut ottaan käyttöauton vaihdossa, ymmärrän erittäin hyvin, että sille myydään kellä rahat on, niin minäkin tekisin.

Link to comment

Mistä ne siellä konttorilla näkisi montako prosenttia auton korin pelleistä on vaihdettu?

 

Kerran noihin busseihin saa niin hyvin korjauspeltejä niin eikös se nyt ole ihan sama vaikka leipoisi uusista osista periaattees koko auton? Eli huonokuntoista pakua käyttäisi "pohjana" johon vain vaihtaisi kaiken tarvittavan, vaikka kaiken katosta alaspäin :D

Link to comment

Aika jännä hiekkalaatikko tämä palsta..

Onko tämän vuoden saldo 2 tapausta oikeuteen, liittyen auton ostamiseen ja/tai LUVATTA maasta pois vientiin..

Eli odottaako joku sitä hetkeä jos tämä myydään ulkomaille vai jos se vielä valmistuis prosentit ylittävänä Suomen kilpiin?

 

Mun mielestä yksinkertaisesti= VITTU MITÄ PASKAA !!

 

-Pete-

  • Like 4
Link to comment
Guest Jussinbussi

Tuskin kukaan täällä mitään odottaa tai sen enempää ihmettelee, kunhan kirjoittelee aiheesta. Melko huvittavaa että jos joku aiheesta vähänkin varovaisesti aloittaa juttua niinkuin tässäkin topikissa niin heti ollaan pussihousuja, perseaukisia ja mitä lie vittuja...

 

Ja sanoakseni oman mielipiteen. Ei voisi vähempää kiinnostaa mihin tämän topikin auton raato menee. Mun puolesta vaikka Keniaan.

Link to comment

Mistä ne siellä konttorilla näkisi montako prosenttia auton korin pelleistä on vaihdettu?

 

Kerran noihin busseihin saa niin hyvin korjauspeltejä niin eikös se nyt ole ihan sama vaikka leipoisi uusista osista periaattees koko auton? Eli huonokuntoista pakua käyttäisi "pohjana" johon vain vaihtaisi kaiken tarvittavan, vaikka kaiken katosta alaspäin :D

Niin no mistä ne siellä konttorilla tietää mitä siellä koneen sisällä on. Mistä ne tietää onko siellä alkuperäinen kone. Eli koko keskustelun idea oli herättää keskustelua että lasketaanko vaihdetuista koriosista prosentteja jos ruvetaan ihan täysin pykälien mukaan rakentamaan. Selväähän se on että ei vaihdettujen koriosien prosentteja pystyisi mitenkään valvomaan.

Link to comment

Äkkiä luettuna taitaa ilmajäähy harrastajien pahin vhollinen olla kanssa harrastajat, jotka vaikeuttaa ja pilkkaa erikoisempien autojen omistajat lynkkaamis tyyliin muihin merkkeihin, joita saa myydä ja rakentaa niin kuin tykkää. Tapahtumiinkaan ei moni viitsi lähteä kun ei jaksa kuunella itkua siitä kuinka tuo ja tuo on väärin ja tämä on sen ja sen vanha auto ja toi on ostanu rahalla autonsa yms....  Kiitos ei mulle...

 

Tuo topikki voi saada paljon jatkoa jos lynkkaamista jatketaan. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11525-vw-harrastuksen-lopettaminen-miksi/?hl=harrastamisen&do=findComment&comment=135515

 

Ei ja mulla ei ole mitään erikoista ja ihmeellistä ja en ole oikeudessa kateellisen harrastajan toimesta.

 

Ennemin harrastajat vois kunnostautua romu-ukkojen infoamisessa että ei rahtais juniksia ja splittejä sulattoon kún saa sen 50e siitä.

Edited by Roope
  • Like 5
Link to comment

 Eli koko keskustelun idea oli herättää keskustelua että lasketaanko vaihdetuista koriosista prosentteja jos ruvetaan ihan täysin pykälien mukaan rakentamaan.

Näin just.

Ja semmosenkin joka ei pysty tai halua kaikkia säännöksiä noudattaa on ehkä hyvä tietää miten asiat pitäisi oikeasti mennä (helpompi kiertää säännöksiä jos tietää mitä ne on). Voihan olla että joku tuleva junisraadon kasaajakin hyötyy tästä keskustelusta.

 

Disclaimer: Itse noudatan suht tarkkaan kaikkia lakeja ja säädöksiä mutta en ole kovin kiinnostunut mitä muut tekevät. Minulla ei ole myöskään mielipidettä mihin maahan joku itselleni merkityksetön autonromu pitäisi myydä. Tulojeni ja omaisuuteni huomioon ottaen kuulun ryhmään "persaukiset VW-harrastajat" (ymmärrän että tämä aiheuttaa haittaa ja pahaa mieltä, yritän korjata asian lähivuosina).

Link to comment

Nii-in... Nyt tosiaan jokainen voi tutkiskella itseään?

 

Kuvitellaan että saat/löydät tuommoisen "harson" naapurin ukolta jallupullolla, tms. ilmaiseksi... Kuinka monella on pinkka/tilat/muut resurssit siinä kunnossa että alkaa sitä ihan alusta asti uusiksi tekemään?

 

Itse en ainakaan alkaisi, myisin ensimmäiselle joka siitä ihan oikeasti jotain maksaisi ja keskittyisin kokonaan johonkin muuhun. Näinhän ne kaikkien tälläkin palstalla halveksumat "jobbarit" toimivat...

Link to comment

Noissa ennen autoveron ilmestymistä tänne saaduissa autoissa ei ole perittävää tai perimättä jäävää veroa, jolloin jos niiden identiteettipaperit täsmää alustanumeroon, niin sehän riittää. Niistä on ehkä tuontitullit aikoinaan maksettu silloisten tuontirajoitusten ja kiintiöiden mukaan, joten sitäkään ei voi tulla ongelmaa. Vanhat autot ovat ihan samanlaisia kuin ihmiset. Aikoinaan saatu sotu ei muutu, mutta minussa ainakaan ei ole paljon alkuperäistä solukkoa enää jäljellä. Onneksi tämän ymmärtää moni katsastajakin. Tää prosenttien kanssa puljaaminen tuli korkean verotuksen aikana kun teille alkoi ilmestyä coupe korisia diesel mersuja jotka oikeasti olivat vanhoja ambulansseja.

  • Like 2
Link to comment

Kai minä oon vaan jotenki tyhmä kun en nyt mitenkään ymmärrä miksi tässä threadissä pitää tasaisin välein jonkun puolustella auton myyntiä ulkomaille ja haistatella sitä "paheksuville". Näyttää olevan joku muoti ilmiö täällä että se asia pitää ottaa esille vaikka puhutaan joistain aivan eri asioista. Kaikille lienee ihan sama mihin tuo eka sivun rottelo päätyy :)

Link to comment

Kaippa niitten perään joku on itkenytkin? Turha itkeä kun niitä edelleen paalataankin... Eli osa ei pidä niitä paskankaan arvoisina.. Murheellisena kuulin tänään doppelin ja pitkällä lavalla olevan junan menneen paaliin ja samaan kuormaan pari splitti kuupelia... Että hyvä vaan jos joku ostaa.

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...