Jump to content

Kattopalan vaihto&moottorin teho


Recommended Posts

Elikkäs olis tarkotuksena vaihtaa splitin kattopala "ison" ikkunan tilalle.splitin kattopala on irrotettu vesikourua myöten ja halkastu sisä ja ulkopuolisko erilleen,mutta miten kannattaa kiinnittää koriin?onnistuuko pisteillä vanhan päälle ja pakkelilla häivyttää muotoon.jos onnistuu pysyykö siistinä,vai vai onko talkoot jonkin ajan päästä edessä?

Vai pitäiskö leikata tarkalleen muotoonsa ja kiroilla pellin vetelyn kanssa?ei taida jälkimmäiselläkään pakkelitta säästytä...jos kokemuksia jakakaa ihmeessä!

 

Sitten kiukaan tehoista,paljonko hv:a saa löytyä että saa leimat lappuihin?pitääkö toi n.60hv paikkansa?eli jos haluaa enemmän hummia pitääkö hommata jotain lupia jne.siis että pysytään lain ja kirjaimen sisällä...

Link to comment

Toivottavasti emme tule näkemään 70 luvun kuplaa johon asennettu splitti-ikkuna vanhan päälle!

 

Moottori 25%1584 kuutioon lisää tilavuutta ja 7kg/kw rajaan asti.ilman muutoskatsastusta saa käytännössä 1.6 papereilla olevaan kuplaan laittaa kasikasit pytyt laillisesti ilman muutoskats. ) = 1679cm3

koko pitää muutoskatsastaa jos nousee yli 10%.

Ja tehoista pitää olla toditus jos kasvatat iskutilavuutta yli 20% 60Hv maks.

Muutoskatsastuksen jälkeen taas saa sitä 60 heppaistakin virittää 7kg/kw rajaan asti. Vaikeeta mutta helppoa.

Link to comment

pitihän se arvata että ikkunasta tulee tääl sanomisia,ehkä kuitenkin parempi et raiskaan jonkun jo valmiiks irtileikkaaman kattopalan kun orkkis 52?oli miten oli kiinni menee..neuvot olis vaan kullanarvosia.

 

eli siis 1600 paperilla lähetään leimaan Kiitoksia!

Link to comment

tutkailin samaa sivustoa aiemmin,mutta jotta säästyis tolta tarkan reunan leikkaukselta voisko sinne jättää aluperäistä kattoa vaikka pari senttiä alle,porata reijät päälle tulevaan (spiltin palaan) hitsta pisteillä reijistä kiinni ja häivyttää sitten sauma pakkeloimalla?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eli käytännöss noin kaks viikkoa.

 

Oikeesti paras ratkasu on jättää se takalasi ihan normiksi ja pelkästää laittaa se splittilasi siihen päälle poppareilla. Sitten pakkelilla sileeks ja maali päälle.

Ei tarvii kato hitsata, niin ei vetele ja se orgis lasinkarmi pitää korin kuosissa.

 

Muista laittaa mangelssit alle!

Link to comment

Sori jos loukkasin jotain kommentillani,mutta alkuperäisen lasin reijän päälle hitsattu splittilasikehikko ei vaan mee jakeluun!

Eikä myöskään se että ohuttolppaiseen laitetaan splittilasi ainakaan ilman choppausta.paksutolppaiseen sen vielä hyväksyn. Ja tämä on vaan tosin mun mielipide siitä ei kannata kenekään ottaa nokkiinsa. Onnea vaan projektiin toivottavasti saat itseäsi miellyttävän lopputuloksen. Ja tinaa ne saumat jotta pysyy,ohjeet löytyy täältä palstaltakin muistaakseni Bugfuelin kirjoittamana.

Link to comment
Guest Sami W

Itselläni on tuollainen "sekasikiö" hallussa, joskaan ei ole kyllä omatoimisesti tehty. Ei se omasta mielestäni pahalta näytä, mutta omaani on myös vaihdettu lokasuojat ja etu-/takaluukku vanhempaan.

Nyt on auto menossa osiin ja hiukan jännittää mitä tuon maalipinnan alta paljastuu.

3578517.jpg

68:n alustalle tehty siis.

Link to comment
Eli siintä oikeesti on hyötyäkin kun ei käytännössä harrasta kun virtuaalisesti? :p

 

Tsop-tsop, kyllä sitä on silti tallissa vietetty iltoja ja öitä harrastamassa. Mutta oikeasti kannattaa joskus visioida hieman pidempään ennen toteutusta jotta on sitten varma siitä mitä tekee.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mika Raussi

Iltoja aja öitä tallilla kaljaa litkimässä ja vaimoa karussa...

 

No mut oikeesti kannattaa kyl suunnitella suht hartaasti. Sitä saattaa asiat vaikkapa parissa vuodessa muuttua kovastikin.

 

Mut ehkä ensimmäinen projekti pitää yleensä olla semmonen, josta ei aina kovin ylpee voi olla. Moni tekee ähtärin.

Link to comment

Harvaa noi sekasikiöt jaksaa kauaa innostaa. Eikä niistä kovin helpolla pääse eroon, ellei ilmasiks anna. Mut sama kai se on vapaa-aikansa tollaseen laittaa.

 

Tästäkin '58:sta ois saanu pitempään nauttia, kun oisin kunnostanu korin orkkis kuosiin, ja laittunu orkkisalustalle. Mutta nuoruuden innosta joutuu maksamaan. Itse hitsasin orkkisikkunan mutkaan, silleen että jäi orkkiskaarta sinne vahvikkeeksi. Sitten tinaa ja loput pakkelilla, ei halkeillut ainakaan sen 5-6 vuoden aikana mitä mulla oli. Nyt aikaa jo kymmenen vuotta, auto vissiin edelleen ajossa jossain pääkaupunkiseudulla.

 

http://www.dwl.fi/shows/otr/otr/P0002433.html

 

Pintapeltejä en menis päällekkäin hitsaamaan ja sitten pakkelilla häivyttämään. En usko että kestää pellin paksunen kittikerros halkeamatta siinä rajassa. Tinallakin hurja homma saada muotoon häivytettyä.

post-70-13888358196681_thumb.jpg

post-70-13888358197403_thumb.jpg

Link to comment
Guest ritariässä

mikä siinä on negatiivista savyä jos raaka fakta on ettei paksut pakkelikerrokset tahdo kestää isältä pojalle. kittikasat on aina kittikasoja.

Link to comment
Ja joskus kannattaa antaa idean kypsyä hieman pidempään. Nimimerkillä onneksi en aikoinaan plagioinut TM:n lookkeria.

 

t. Mika

 

Olisit plagioinu vaan ihan surutta...

 

Kumpis on pahempi: laittaa pienempi klasi suuremman tilalle vaiko toisin päin. Kumpaakin on tässä maassa harrastettu.

 

Mulle saa tulla tarjoamaan tollasta paksutolppasta koska vaan, kunhan on em."puoli ilmainen". Ei noi museohommat ja nahkahousut kiinnosta, että alkuperäisyydella ei niin väliä.

Link to comment

Joo ja massasta pitää erottua!

Ja ulkonäöstä ei tingitä! Kyllähän jotkut aikoinaan WasserWiimaanikin epäili, mutta eipä tuo menoa haittaa. Ja itellehän näitä tehdään. Yhenkin ovaalin persikaksi maalannut.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Joo, itelleen kun tekee niin saa mun mielestä tehä millasen haluaa, eikös just tuo rakentelu oo aika iso osa tätä harrastusta kuitenkin...?

 

Osta tai lainaa joltakin semmoset pellin pokkauspihdit, niin ei tarvi tehdä päittäissaumaa. Silloin pellit tulee noin 10mm päällekkäin eikä pakkelia edes kulu niin paljon...

Nyt ei oo kuvaa näyttää semmosista, mut joku varmaan osaa selventää mitä tarkotan..

 

Ja eikun laikka laulamaan!

Link to comment
Guest laiska`s custom

ei peltejä ikinä noin päällekkäin..eikös toi nyt ole kuitenkin helpoin ja parhain tapa tehdä ähtäri hitsata se vanhaan ikkuna aukkoon..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Aivan varmasti helpointa nimeomaan jättää vanha karmi paikoilleen ja hitsata siihen nurkkaan. Vedellä tiuhoilla hepeillä kiinni ja tinata. Sitten sisäpuolelle vaikka pari reikää, joista saa kotelomassaa sinne sisälle.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
ei peltejä ikinä noin päällekkäin..

 

Jäi pois tuosta vastauksestani, että se sauma pitää silloin tinata..

Itellä kestäny n.10v, kun muistaa sen ruostesuojauksen.

Link to comment
Guest zemial

biltemalta tuo paineilmakäyttöinen pokkauskone, leikkaa korisahalla orggispeltiin sopivasti pienemmän aukon, pokkaa reunat ja koriliimalla kiinni, sauman suojaa sikalla sisäpuolelta. ja ei muuta ku made in ähtäri -tarrat laseihin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...