Jump to content

Seiskakolmonen pallis, Westfalia conversio


Paadre

Recommended Posts

Korjasin tuon rattiakselin välyksen käyttämällä tilkkeenä elintarvikealumiinia. Kuplan rattiakselin laakerille tarkoitettu holkki oli liian paksu joten päädyin tuohon elintarvikealumiiniin. Kävi vaan gauhia moka kun kävin sitä ostamassa, ostin hiukan liikaa (kahdeksan tankoa) tuota materiaalia ja kaiken hyvän lisäksi niissä oli jotain rusehtavaa nestettä sisällä, joka maistui kylläkin aikas hyvälle. Yhdestä tangosta tuli riittävästi tilkettä mutta pitäähän ne loputkin tyhjentää jos vaikka joskus tarvis johinkin toiseen projektiin. Metka olo tuli muuten siitä nesteestä kun enemmän joi...

  • Like 3
Link to comment

Nyt olis taas vähän epäselvyyttä... Kuuluuko ton lämmönsäätimen päästää kuuma ilma jostain ohi kiinni ollessaan? Mietin vaan, kun iteltä noi puuttuu, niin voisko ne korvata jollain helpolla patentilla? Ovat nyt sen verran arvokkaat, ettei pystyis sijoittamaan ihan heti alkuperäisiin.

 

J10642-0_4.jpg

Link to comment

Nuo podit tulee heti lämmönvaihtimilta ylös nousevien putkien päähän. Siitä sitten muoviset "haitaritötteröt" eteenpäin mitkä päätyvät taka-akselin ylittävään lämppärin metalliseen putkistoon. Ja kiinni ollessaan päästävät nuiden "sienien" kautta kuuman pihalle.

 

Helpoimmalla pääset, kun ostat uudet tuollaiset ellei jostain toimivia käytettyjä löydy.

Edited by KimmoH
Link to comment

Sellainen pielavetinen voisi tietysti olla helppo toteuttaa, että vetää lämmönvaihtimilta suoraan kaikki putket kiinni alle tuleviin putkiin, ilman podeja. Sitten tekisi sinne auton etupäähän, yhtenäkulkevaan putkeen vaijerilla ohjattavan räppänän millä ilma tulisi joko kabiiniin tai sitten harakoille. 

 

Tuonkin virittelyyn menevälle ajalle jos laskee työtunteja, niin kaksi uutta podia ei äkkiseltään tunnukkaan kalliilta...

Link to comment

Sellainen pielavetinen voisi tietysti olla helppo toteuttaa, että vetää lämmönvaihtimilta suoraan kaikki putket kiinni alle tuleviin putkiin, ilman podeja. Sitten tekisi sinne auton etupäähän, yhtenäkulkevaan putkeen vaijerilla ohjattavan räppänän millä ilma tulisi joko kabiiniin tai sitten harakoille. 

 

Tuonkin virittelyyn menevälle ajalle jos laskee työtunteja, niin kaksi uutta podia ei äkkiseltään tunnukkaan kalliilta...

 

Totta turiset. Olis ollu vaan niin hiton helppo tehdä kahdesta kaasuläpästä korvaavat säätimet, niihin on vaan vähän haastavampi rakentaa toi ohivirtaus. Tosin, jos jaksais kikkailla niin tuossa olis pari y-haaraa joissa moottoroitu läppä ohjaamassa kumpaa haaraa käytetään, on vaan on/off-tyyppinen joten ei oikein käy.

Link to comment

Mimmonen toi rakenne muuten on ton podin sisältä? Onko se vaan niin yksinkertainen, että kun ilma ei pääse eteenpäin niin se palaa takas ja tulee siitä "sienestä" ulos? Ja onko sen tatin sisällä joku esihistoriallinen takaiskuventtiili vai onko se ihan vaan suora linja ulos?

 

Edit: Aivopieru... Se läppähän sen sienen sulkee tai päinvastoin...

Edited by Paadre
  • Like 1
Link to comment

Purin taka-akselin päältä sen lämppärin y-haaran ja totesin, että ei ole kovin helppo laittaa ehjää palikkaa tilalle. Se on ollut leikkisällä tuulella se tehtaan setä joka ton lämppärin putkiston on suunnitellut. Perhana kun meinaa ahdistaa tollanen.

 

Onko siihen joku tietty viikonpäivä tai kellonaika kun sitä y-haaraa kannattais kokeilla paikalleen? Ja juu, ei ole ihan yhtenä kappaleena tämä entrattukaan haara.

Link to comment

Purin taka-akselin päältä sen lämppärin y-haaran ja totesin, että ei ole kovin helppo laittaa ehjää palikkaa tilalle. Se on ollut leikkisällä tuulella se tehtaan setä joka ton lämppärin putkiston on suunnitellut. Perhana kun meinaa ahdistaa tollanen.

 

Onko siihen joku tietty viikonpäivä tai kellonaika kun sitä y-haaraa kannattais kokeilla paikalleen? Ja juu, ei ole ihan yhtenä kappaleena tämä entrattukaan haara.

 

 

EDIT....

 

Piti kaivella arkistoja ja omassa sain Y-haaran paikoilleen kun tuon taka poikkipalkin vaihdoin samalla (muistelin, että lattiapeltikin piti olla pois mutta muistin väärin)

 

http://dasbussi.blogspot.fi/2013/04/y-haaran-paikkaus.html

Edited by KimmoH
Link to comment

Ok, kiitos! Kerros nyt, että millä sait noi putket tonne akselin päälle ehjänä kun tuntuis aika ahtaalta paikalta. Ei meinaan tulleet vanhatkaan sovinnolla pois. 

Mulla on muuten tuossa poikkipalkissa hitokseen enemmän läpivientireikiä ihan tehtaan jäljiltä.

Link to comment

Nuita poikkipalkkejakin taitaa olla ollut vuosien varrella useampaakin erilaista. Tuo minkä liimasin paikoilleen aikoinaan, taitaa olla viimeisin "kompromissi" missä on välttämättömimmän reiät suurimmalle osalle kohteista. 

 

Putki meni paikoilleen just ja just, kun oikeasta kohdasta junttasi menemään. Sen verran tiukka paikka oli, että parista kohtaa lähti ihan maalitkin, piti pensselillä sitten paikkailla asennuksen jälkeen. Alunperinhän tuo taitaa olla taka-akseliin jo kiinni hitsattuna ennen kuin peltejä päälle on tehtaalla viritelty.

Link to comment

Oli meiningeissä tilata tollanen laturi. Sitä on mulle pari harrastajaa kehunu ja tiedän, että on elvyttänyt puolikuolleen akunkin toiselta. Jenkkilästä suoraan tilaamalla jäis maksaan jotain parisataa€. Haluaako joku muukin tilata niin saadaan lähetyskulut pienemmiksi/laite? Jää siis huomattavasti edukkaammaksi kun joku vastaava C-tek.

 

http://www.venesahkotukku.suomalainenverkkokauppa.fi/tuote/18/laturi-25a

Link to comment

Jos noin kalliin laturin meinaa hankkia niin kannattaa lähitulevaisuuden varalle varmistaa että laturista saa pakotettua sulfatoinnin poiston pois. Silloin se mahdollisesti käy myös litium-rauta-akkujen lataukseen jotka jo esim. mopokäytössä alkavat hissuksiaan yleistyä. Niitä kun ei perus-C-Tekillä voi ladata kun se sulfatoinninpoisto on automaattinen ja rikkoo akun (tai akun elektroniikan, en tiedä kumman).

Link to comment

Itse onnistuin elvyttämään jäätyneen akun halpis automaattilaturilla pari talvea sitten. Otin akun ulkoa ja laitoin sen lämpöpatterin viereen sulamaan, kytkin laturin kiinni heti ja pidin kiinni sitä pari vuorokautta. Akku oli käytössä sen jälkeen ainakin viime kesään, jolloin auto myytiin.

Tuollaisen laturin hinnalla saa kyllä muutaman akun autoon.

Link to comment

Jos noin kalliin laturin meinaa hankkia niin kannattaa lähitulevaisuuden varalle varmistaa että laturista saa pakotettua sulfatoinnin poiston pois. Silloin se mahdollisesti käy myös litium-rauta-akkujen lataukseen jotka jo esim. mopokäytössä alkavat hissuksiaan yleistyä. Niitä kun ei perus-C-Tekillä voi ladata kun se sulfatoinninpoisto on automaattinen ja rikkoo akun (tai akun elektroniikan, en tiedä kumman).

Ahaa, tähänpä täytyykin perehtyä enemmän. 

 

Itse onnistuin elvyttämään jäätyneen akun halpis automaattilaturilla pari talvea sitten. Otin akun ulkoa ja laitoin sen lämpöpatterin viereen sulamaan, kytkin laturin kiinni heti ja pidin kiinni sitä pari vuorokautta. Akku oli käytössä sen jälkeen ainakin viime kesään, jolloin auto myytiin.

Tuollaisen laturin hinnalla saa kyllä muutaman akun autoon.

Kaverin mönkijän akku saatiin elävien kirjoihin syksyllä kun laitettiin laturi kii ja H4-polttimo tekemään kulutusta, tolleen se oli puolisen päivää ja sen jälkeen alko akku ottamaan virtaa vastaan, Sama toimii autossa kun laittaa esim. parkit päälle kun alkaa lataamaan (jobbari opetti mulle ton kikan) 

 

Onko sulle tulossa joku iso hupiakusto vai mihin tuollaista mietit?

Autossa on jo nyt kaksi 100Ah:n akkua joten saisi vähän nopeammin ladattua ja toisekseen toi hupiakku sais olla iso niin ei kyykkäis heti jos ipanat hetken (päivän) katsoo piirrettyjä tai soittelee musiikkia parkissa. Laitan ainakin yhden vahvarin takasin mitä sieltä purinkin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kyllä minä taas mieleni niin pahoitin... 

 

Toi lämmitysputkisto olis nyt voiton puolella, taka-akselin ylitys meni vielä siedettävällä ähertämisellä paikalleen mut etuakselin laskeminen alaspäin ahtaassa tallissa yhdellä hallitunkilla oli lähes verrattavissa kolonoskopiaan hauskuusasteeltaan, noin niinku jos kauniisti sanotaan.

 

Onneksi joku fiksu oli laittanut pultteihin vaseliinia niin lähtivät edes ne kivuttomasti auki.

 

No, imusarjat lähtee tällä viikolla tekijälle niin saa alipaineen tehostajalle. Josko ens viikolla käyntiin?

Link to comment

Ekassa kuvassa näkyy hyvin paljonko tankoa pitää säätää jotta osuu polkimelle ja tokassa kuvassa näkyy kuinka alhaalla poljin on ollut kun se on ton työntötangon kans kohillaan. Liekö vaikuttanut tuohon jarrujen jumimiseen? No, pitää saada auto eka taas käyntiin ja pumppailla jarruja niin näkee onko toi tanko oikeasti tuossa kohdassa, muistelisin kyllä, että jarrupoljin oli oudon alhaalla.

post-1416-0-02061600-1455985356_thumb.jpg

post-1416-0-96254200-1455985381_thumb.jpg

Edited by Paadre
Link to comment
  • 4 weeks later...

Tullu tuossa vähän sairasteltua mutta nyt alkaa taas oleen elävien kirjoissa. Eli tänään ja parina muuna päivänä aavistus edistytty:

 

-Tankki + tulipelti paikallaan

-Bensaletkut asenneltu

-Kojetaulu + sen sähköt aikas hyvin nipussa 

-Konehuoneen johtoja siivottu

-Takapenkin/sängyn etutuki heppailtu hahmolleen

-Vuotavan venakopantiivisteen vaihtelin kans, on muuten yllättävän ahtaassa paikassa kuplaan verrattuna

 

Torstaina saan imusarjat ja sit saakin alkaa asentamaan Webruja+vivustoa.'

 

Osu mielenkiintoinen juttu silmiin kun netissä pööpöilin, menee aika kivuttomasti tollanen Holdenin tehostin tonne. 

http://forums.kombiclub.com/threads/brake-booster-master-cyl-retrofit.28252/

 

Asiahan ei muuten kiinnostaisi mutta jos tossa omassa tehostimessa on vikaa niin en kyllä suosiolla uutta osta kun maksaa ihan hitokseen eli

joku korvaava tuote pitää laittaa, jos niin huono tuuri kävisi.

Edited by Paadre
Link to comment

Mulla meni aluksi tehostimia hurjaan tahtiin. Sitten hokasin että vika oli siinä että alipaineletkussa ei ollut takaiskuventtiiliä. Aina kun moottorin sammutti niin kaasarin kautta meni seosta tehostimeen. Siellä on joku osa (kalvo?) joka ei kestä bensaa ja meni rikki.

Takaiskuventtiilin olemassaolon ja toiminnan voi kokeilla tälleen: Sammuta sopivassa kohtaa moottori liikkeellä ollessa; Jarrutehostimen pitäisi toimia vielä ainakin yhdessä jarrutuksessa joka tehdään muutama sekunti moottorin sammuttamisen jälkeen.

Link to comment

Ei maksa paljoa vw brassi tehostinkaan ja hyvällä onnella on asenneltu,ja aina pesee raa'an pohje voiman ;)

No hyvä, alko hiukan hirvittämään noi hinnat!

 

Mulla meni aluksi tehostimia hurjaan tahtiin. Sitten hokasin että vika oli siinä että alipaineletkussa ei ollut takaiskuventtiiliä. Aina kun moottorin sammutti niin kaasarin kautta meni seosta tehostimeen. Siellä on joku osa (kalvo?) joka ei kestä bensaa ja meni rikki.

Takaiskuventtiilin olemassaolon ja toiminnan voi kokeilla tälleen: Sammuta sopivassa kohtaa moottori liikkeellä ollessa; Jarrutehostimen pitäisi toimia vielä ainakin yhdessä jarrutuksessa joka tehdään muutama sekunti moottorin sammuttamisen jälkeen.

Hyvä ohje. Takaiskuventtiili löytyikin letkuista ja tuntui ainakin toimivan mitä nyt puhaltamalla/imemällä sai ilmaa liikkumaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei tule toistaiseksi saranoita. Ei nääs riitä pelimerkit moisiin hömpötyksiin. Toi on tehty nyt niin, että kun tuosta tekee sängyn niin aikaa

tuhraantuu noin 20-30 sekuntia, eli onhan se selvästi hitaampi kun saranat mutta iittävän nopea jotta viitsii käyttää. 

 

Kyllä siihen saranat joskus tulee kunhan löytyy huomaamattomat jotka eivät vie yhtään säilytystilasta ja ovat tukevat. 

 

No, kuten sanottu, tää on EVO-1.0 variaatio. Ajetaan kesällä "viat pihalle" niin tietää joutuuko alkaa suunnittelemaan muutoksia.

Link to comment

Menee taas lapaan nää remontit. Vaihdetangon kun jouduin purkamaan pois ton akselin lasku takia niin nyt sitten pakki ei toimikaan enää.

Keppiä säätänyt vaikka kuinka ja vähän uhannut jo väkivallallakin. No uhkaus lienee auttanut koska pakki löytyy kun aikansa kauhoo...

Nivelissäkään nyt niin isoja välyksiä tuntuisi olevan, että pakki häviäisi. Autossahan on Empn keppi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...