Jump to content

tietoa kaivataan.


Guest epe

Recommended Posts

Moikka! Tuli hommattua ensimmäinen lievä projekti, joten aika ulalla näistä värkeistä. Eli kupla 1300 -70 ensitöikseen sai purkaa sisustaa, koska ajoin auton Tampereelta Lahteen vesisateessa ja repsikan lattia lainehti vettä. oikea helmakotelo puolillaan vettä. Auto on rakennettu joitain vuosia sitten. Pohja näköjään vaihdettu,lämpö putket poistettu ja putken reijät tulpattu tunnelin päästä. Hyvät massat pohjassa ym . en ymmärrä mistä on vesi päässyt koteloon? Sitten on paljon muitakin kysymyksiä. jarrut tuntui huonoilta, edessä on levyt ja huonot semmoiset. satuloitten männät oli oudot kaikissa n.3mm pykälät pinnat ei siis suorat. Joten levyt kuluneet tosi epätasaisesti. tarkoitus olisi ottaa kone irti ja kunnostaa /piristää. mitä muuta vois samalla laittaa. Jos 1600 sylinterit /männät. kannet ilmeisesti joutuu koneistaa? Jos laitan uuden rst. käärmeenpesän kannattaako laittaa semmonen missä ei ole lämmönvaihtimia, eikös ylimääräiset mötikät ole tehon hukkaa? Kun kerran ei ole koko putkia paikallaan. mistä sais aurinko lipan ulkopuolelle tuulilasiin, on joskus semmonen ollut paikallaan. nyt siinä on rivi reikiä kotka pakattu jollain massalla. Kysymyksiä riittää, joten en laita kaikkia kerralla. :)

Link to comment

1600 pytyt jos laitta niin tosiaan menee kansien koneistuksella.

Itse suosittelen säilyttämään lämmönvaihtimet ei ne vakio koneessa oleellisesti ahdista ja samalla laittamaan putket takaisin paikalleen aika vittumaista ajella sateensattuessa jos ei mitään huurteenpoistoa ole. Ja mitä koneen piristämiseen tulee niin pikkubudjetilla käärmeenpesä ja uudet pytyt tekee jo ihmeitä. Mutta uusiin kansiin kannattaisi ehkä investoida jos auton meinaa kauan pitää kun 1300koneessa on erikokoiset kanavt ja oliko venatkin erikokoiset kuin 1600.

Link to comment

.... pitää kun 1300koneessa on erikokoiset kanavt ja oliko venatkin erikokoiset kuin 1600.

1300 pakonen ahistavampi kuin 1600. Molemmissa kuitenkin 35,5-32 venat.

Kanavasepän tekemän työn jälkeen molemmat virtaa yhtähyvin viri-viri käytössä.

Viimesimmät 043 kannet sitten 32/30 venoin, näissä 9mm pakovenanvarsi.

Sekasikiötä joissa on varhaista ja tuoreempaa vena-kokoa sekasin, on sitten tullu eteen vaikka mimmosta....

 

1300 kuitenkin halutumpi virityskäytössä. Saa paremman palotilan tehtyä.

Lisäboonus 1300 kansissa, se että on suuremmalla todenäkösyydellä ei-halki.

Link to comment

Tuohon koneen irrotukseen vielä, ei taida nuo motonetin pukit riittää kun max. Korkeus 430 kun ei ole saanut vielä nosturia talliin hommattua. jossain tais olla juttua että vaatii n.700 perää ylös?

Link to comment

Yksi vaihtoehto on että jos ostais valmiiksi laitetun motin,kun aika noviisi moottorin laitossa olen. Kuitenkin on kiinnostusta ja motivaatiota aiheeseen. kaikki pitää vaan kysellä kun ei ole tietoa.

Link to comment

Ostin honkkarista isoilla pyörillä olevan siirtoalustan (voi toki itsekin tehdä samanlaisen). Sen pitää olla kuitenkin niin korkea, että hallitunkki mahtuu alle. Alusta koneen alle -> tunkki alustan alle -> nostetaan alusta tunkilla koneeseen kiinni -> kone irti -> tunkki alas, alustan pyörien varaan ->tunkki pois ->vedä kone ulos auton alta. Tuolla alustalla koneen siirtäminen tallissa aika mutkatonta, jos ei heti mene korjaukseen.

Link to comment

Koneen irrotusvaiheessa autoa ei vielä kannata nostaa enempää kuin tarvitsee koneen irroittamiseksi. Auton voi nostaa korkeammalle siksi ajaksi kun vetää koneen pois sen alta.

 

Jos haluaa minimoida nostokorkeuden, niin voi laskea moottorin matolle ja vetää maton avulla sen pois auton alta. Tota joskus käyttänyt, kun oli pienellä nostolla oleva tunkki vaan käytettävissä.

Link to comment

Koneen irrotusvaiheessa autoa ei vielä kannata nostaa enempää kuin tarvitsee koneen irroittamiseksi.

Tämä on mielestäni hyvä ohje, pallokeulan koneen kanssa yksin telkutessa huomasin jossain vaiheessa saman. Kone solahtaa myös paikalleen helpommin jos auton perä ei ole korkealla. Eli kun hallitunkin varassa työntää konetta tasaisella lattialla niin on hyvä että kytkinakseli on kanssa vaakasuorassa.

Link to comment

Mites, joutuuko pakosarjan irrottaa jos käärmeenpesä? Nyt on kaikki irti mutta kone ei mahdu enempää taaksepäin ottaa putket kiinni ala lippaan. ja tuntuu että koko homma on pelkkää kyrpää. Yritin jo aiemmin ottaa pakosarjaa joutuu vääntää aika jännitykselle kun kierre osat on n. 30 mm pitkät.

Link to comment

Sain juuri koneen irti, piti ottaa pakosarja pois niin sitten helpotti. Mistähän sitä alottais purkamaan, jotta pääsen käsiksi sylintereihin. puhallinkoppa ja kaikki pellit ym. pois? Toki on koko talvi aikaa roppata jos purkais enemmänkin. tulisi homma tutuksi. :) kuhan osaisin vielä laittaa kuvia. Oli muutama ylimääräinen palikka tuossa startti rattaat alla ja laatikon lohkon pohjalla. näyttäis olevan jotkut jousen pätkät aspin muotoiset. Mistä lie irronnut. ?

Link to comment

Just samanlaiset, mietin jonkin aikaa että on siitä kolme sakaraisesta prikasta. se on heittänyt härän persettä siinä akselilla ja prikan sisäreikä kulunut aikas paljon. Myös laatikon akseli tuntuu olevan aika väljä. Onko sille muita laakereita kun se mikä on siinä näkyvillä ilmeisesti stefan alla?

Link to comment

Myös laatikon akseli tuntuu olevan aika väljä. Onko sille muita laakereita kun se mikä on siinä näkyvillä ilmeisesti stefan alla?

Vauhtipyörän kiinnityspultin sisällä on laakeri, johon akseli tukeutuu moottorin ollessa paikoillaan. Moottori irrallaan akseli pääsee heilumaan.

Link to comment

Mikä ihme prikka? Ethän nyt sentään tarkoita paineasetelman prikkaa.

 

Eli että näet vauhtipyörän pultin sisällä olevan laakerin sinun pitää ensiksi ottaa paineasetelma ja kytkin irti 6kpl 13mm pulttia.

 

Ja jos tämä oli tosiaan asian laita niin mene nyt ennen kuin teet enää mitään ostamaan se korjauskirja.

Link to comment

Ok, kiitos! Mites se "prikka " millä se kuuluisi olla kiinni vauhtipyörässä?

Tarkoitat varmaan paineasetelma keskirengasta, josta painelaakeri ko. asetelmaa painaa (kuva auttaisi)? Se tulee paineasetelman käpäliin sellaisilla pienillä rautalankajousilla kiinni.

Link to comment

Siis joo paineasetelman rengas. ei ole ollut millään kiinni. Ja sen kyllä myönnän että ei ole mitään tuntemusta näistä moottoreista! Eihän se mitään jos intoa riittää opiskella ja touhuta. Nyt täytyy ensimmäisenä etsiä käsiin korjauskirja! :) siinä ilmeisesti räjäytyskuvat?

Link to comment

Kun on kyse 1300 alakerta ja tulossa 1600 mäntä sylinteri sarja, niin onko merkitystä että laittaako yks tai kaks reikä kannet? Kaasari on solex 30. eli riittääkö bensan saanti? Meneekö suutinta isommalla vai?

Link to comment

Riippuu täysin siitä minkälaista moottoria olet tekemässä/mitä siltä odotat.

1600 moottoreita on vakiona 1-reikäkansilla ja 30 PICT:llä,30 PICT kaasuttimiakin on monta mallia,toiset sopivat paremmin isommalle moottorille kuin toiset.

"Liian pieni"kaasutin ei vaikuta bensan saannin riittävyyteen,jossain vaan tulee vastaan se raja ettei kaasuttimen läpi mene tarpeeksi ilmaa.

Link to comment

Ajatus on hieman piristää, mutta kuitenkin koneeseen ei ole tarkoitus laittaa paljoa yli tonnia rahaa. eipä sillä rahalla ihmeitä saa aikaan. Mutta ilmeisesti pelkkä 1600 sylinteri sarja niin kone on perus mopo vähän vääntävämpi. ?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym.

Link to comment

Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym.

Tuon kirjan avulla minkä linkkasin aikaisemmin tähän ketjuun osaa ummikkokin maalaisjärki mukana kasata moottorin kun on erittäin hyvät vaihe-vaiheelta ohjeet ja kaikki momentit sun muut.

 

Jos on ehjät 1300 kannet niin ei varmaan maksa koneistamolla kuin joku 100e että avartavat kannet isommille putkille jos vie putken mukana malliksi vielä. Työntötankoja tuskin tarvii vaihtaa jos ovat ehjiä, tosin eihän ne kauheasti maksa. Nokkana englen w110 voisi olla varmaan ihan ok perushyvä valinta.

Link to comment

Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym.

Melekosen varmasti löytyypi tarve myös aarporaukselle kun koneen vanhan koneen aukasee eli satanen taas lisää...

Link to comment

Juu, kiitos Soukka vinkistä. Tilasin kirjan ja olen sitä aina välillä vähän tutkinut. millä tavalla päittäisvälys mitataan jos ei ole heittokelloa? Kannet on täysin ehjät, ainoastaan pakosarjan pinnapultit pitäisi saada irti. Ne on ihan paskana, varmaan kannattaa nekin sitten poistattaa jos noista kansista tekee. Ajattelin vain että oisko kaks reikäkannet paremmat jos haluaa saada tehoja lisää. Sen olen huomannut että rahan menoa ei voi estää näissä hommissa. Toki sitten hommattava uudet imusarjat ja varmaan isompi kaasutin.

Link to comment

Ja tässä vaiheessa vielä tuli semmonen ajatus mieleen että entä jos minun kasaaminen jälkeen esim. jako pielessä tai säätöjä tehty väärin. pamautan motin tulille( jos se ylipäätään lähtee enää käyntiin )ja sitten se sanoo että Morjens! Itku voi päästä jos laittanut 1-2 tonnia siihen rahhoo. :)

Link to comment

Jos teet kasauksen ohjeiden mukaan ajatuksella oikeilla osilla täystuhon mahdollisuus on olematon. Tietenkään ei voi mennä takuuseen kenestäkään tuntemattomasta nettikeskustelujen perusteella. Itseä jos epäilyttäisi noilla seuduilla moottorin kasaus olisin yhteydessä P.Valtoseen ja kysyisin moottoriremontin mahdollisuutta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...