Guest epe Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Moikka! Tuli hommattua ensimmäinen lievä projekti, joten aika ulalla näistä värkeistä. Eli kupla 1300 -70 ensitöikseen sai purkaa sisustaa, koska ajoin auton Tampereelta Lahteen vesisateessa ja repsikan lattia lainehti vettä. oikea helmakotelo puolillaan vettä. Auto on rakennettu joitain vuosia sitten. Pohja näköjään vaihdettu,lämpö putket poistettu ja putken reijät tulpattu tunnelin päästä. Hyvät massat pohjassa ym . en ymmärrä mistä on vesi päässyt koteloon? Sitten on paljon muitakin kysymyksiä. jarrut tuntui huonoilta, edessä on levyt ja huonot semmoiset. satuloitten männät oli oudot kaikissa n.3mm pykälät pinnat ei siis suorat. Joten levyt kuluneet tosi epätasaisesti. tarkoitus olisi ottaa kone irti ja kunnostaa /piristää. mitä muuta vois samalla laittaa. Jos 1600 sylinterit /männät. kannet ilmeisesti joutuu koneistaa? Jos laitan uuden rst. käärmeenpesän kannattaako laittaa semmonen missä ei ole lämmönvaihtimia, eikös ylimääräiset mötikät ole tehon hukkaa? Kun kerran ei ole koko putkia paikallaan. mistä sais aurinko lipan ulkopuolelle tuulilasiin, on joskus semmonen ollut paikallaan. nyt siinä on rivi reikiä kotka pakattu jollain massalla. Kysymyksiä riittää, joten en laita kaikkia kerralla. :) Quote Link to comment
Tanhis Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 1600 pytyt jos laitta niin tosiaan menee kansien koneistuksella. Itse suosittelen säilyttämään lämmönvaihtimet ei ne vakio koneessa oleellisesti ahdista ja samalla laittamaan putket takaisin paikalleen aika vittumaista ajella sateensattuessa jos ei mitään huurteenpoistoa ole. Ja mitä koneen piristämiseen tulee niin pikkubudjetilla käärmeenpesä ja uudet pytyt tekee jo ihmeitä. Mutta uusiin kansiin kannattaisi ehkä investoida jos auton meinaa kauan pitää kun 1300koneessa on erikokoiset kanavt ja oliko venatkin erikokoiset kuin 1600. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 .... pitää kun 1300koneessa on erikokoiset kanavt ja oliko venatkin erikokoiset kuin 1600. 1300 pakonen ahistavampi kuin 1600. Molemmissa kuitenkin 35,5-32 venat. Kanavasepän tekemän työn jälkeen molemmat virtaa yhtähyvin viri-viri käytössä. Viimesimmät 043 kannet sitten 32/30 venoin, näissä 9mm pakovenanvarsi. Sekasikiötä joissa on varhaista ja tuoreempaa vena-kokoa sekasin, on sitten tullu eteen vaikka mimmosta.... 1300 kuitenkin halutumpi virityskäytössä. Saa paremman palotilan tehtyä. Lisäboonus 1300 kansissa, se että on suuremmalla todenäkösyydellä ei-halki. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Tuohon koneen irrotukseen vielä, ei taida nuo motonetin pukit riittää kun max. Korkeus 430 kun ei ole saanut vielä nosturia talliin hommattua. jossain tais olla juttua että vaatii n.700 perää ylös? Quote Link to comment
Guest epe Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Yksi vaihtoehto on että jos ostais valmiiksi laitetun motin,kun aika noviisi moottorin laitossa olen. Kuitenkin on kiinnostusta ja motivaatiota aiheeseen. kaikki pitää vaan kysellä kun ei ole tietoa. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Koneen irroituksen saa tehtyä pienellä 20€ hallitunkilla ja muutamalla koneen pituisella kakkosnelosen pätkällä pukit on tietenkin fiksut olla olemassa että koneen saa auton alta poiskin. Quote Link to comment
jazi Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Ostin honkkarista isoilla pyörillä olevan siirtoalustan (voi toki itsekin tehdä samanlaisen). Sen pitää olla kuitenkin niin korkea, että hallitunkki mahtuu alle. Alusta koneen alle -> tunkki alustan alle -> nostetaan alusta tunkilla koneeseen kiinni -> kone irti -> tunkki alas, alustan pyörien varaan ->tunkki pois ->vedä kone ulos auton alta. Tuolla alustalla koneen siirtäminen tallissa aika mutkatonta, jos ei heti mene korjaukseen. Quote Link to comment
x-pj Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Koneen irrotusvaiheessa autoa ei vielä kannata nostaa enempää kuin tarvitsee koneen irroittamiseksi. Auton voi nostaa korkeammalle siksi ajaksi kun vetää koneen pois sen alta. Jos haluaa minimoida nostokorkeuden, niin voi laskea moottorin matolle ja vetää maton avulla sen pois auton alta. Tota joskus käyttänyt, kun oli pienellä nostolla oleva tunkki vaan käytettävissä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/23581-ostaja-katosi-uudestaan-myyntiin-hyvä-aihio/ Quote Link to comment
multanen Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Koneen irrotusvaiheessa autoa ei vielä kannata nostaa enempää kuin tarvitsee koneen irroittamiseksi. Tämä on mielestäni hyvä ohje, pallokeulan koneen kanssa yksin telkutessa huomasin jossain vaiheessa saman. Kone solahtaa myös paikalleen helpommin jos auton perä ei ole korkealla. Eli kun hallitunkin varassa työntää konetta tasaisella lattialla niin on hyvä että kytkinakseli on kanssa vaakasuorassa. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Mites, joutuuko pakosarjan irrottaa jos käärmeenpesä? Nyt on kaikki irti mutta kone ei mahdu enempää taaksepäin ottaa putket kiinni ala lippaan. ja tuntuu että koko homma on pelkkää kyrpää. Yritin jo aiemmin ottaa pakosarjaa joutuu vääntää aika jännitykselle kun kierre osat on n. 30 mm pitkät. Quote Link to comment
Meto Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Pakosarja pois niin tulee tilaa.. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Sain juuri koneen irti, piti ottaa pakosarja pois niin sitten helpotti. Mistähän sitä alottais purkamaan, jotta pääsen käsiksi sylintereihin. puhallinkoppa ja kaikki pellit ym. pois? Toki on koko talvi aikaa roppata jos purkais enemmänkin. tulisi homma tutuksi. :) kuhan osaisin vielä laittaa kuvia. Oli muutama ylimääräinen palikka tuossa startti rattaat alla ja laatikon lohkon pohjalla. näyttäis olevan jotkut jousen pätkät aspin muotoiset. Mistä lie irronnut. ? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Minkähän muotoinen on "aspi" mutta veikkaan painelaakerin kiinnipitojousia: http://aircooled.fi/tuote/1181/painelaakerin-pidinjousi-vakio-t123-1247770 Quote Link to comment
Guest epe Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Ne osat on n . 1.5 -2.0mm paksuista "lankaa " v.een muotoiset. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Just samanlaiset, mietin jonkin aikaa että on siitä kolme sakaraisesta prikasta. se on heittänyt härän persettä siinä akselilla ja prikan sisäreikä kulunut aikas paljon. Myös laatikon akseli tuntuu olevan aika väljä. Onko sille muita laakereita kun se mikä on siinä näkyvillä ilmeisesti stefan alla? Quote Link to comment
x-pj Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Myös laatikon akseli tuntuu olevan aika väljä. Onko sille muita laakereita kun se mikä on siinä näkyvillä ilmeisesti stefan alla? Vauhtipyörän kiinnityspultin sisällä on laakeri, johon akseli tukeutuu moottorin ollessa paikoillaan. Moottori irrallaan akseli pääsee heilumaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Kantsii ostaa korjausohjekirja ja momenttiavain. Niiden avulla saa kyllä koneen kunnostettua, jos on sen irti saanut. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Ok, kiitos! Mites se "prikka " millä se kuuluisi olla kiinni vauhtipyörässä? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Mikä ihme prikka? Ethän nyt sentään tarkoita paineasetelman prikkaa. Eli että näet vauhtipyörän pultin sisällä olevan laakerin sinun pitää ensiksi ottaa paineasetelma ja kytkin irti 6kpl 13mm pulttia. Ja jos tämä oli tosiaan asian laita niin mene nyt ennen kuin teet enää mitään ostamaan se korjauskirja. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Tanhis siis tarkottaa 6kpl M8 pulttia 13mm kannalla 1 Quote Link to comment
metake Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Ok, kiitos! Mites se "prikka " millä se kuuluisi olla kiinni vauhtipyörässä? Tarkoitat varmaan paineasetelma keskirengasta, josta painelaakeri ko. asetelmaa painaa (kuva auttaisi)? Se tulee paineasetelman käpäliin sellaisilla pienillä rautalankajousilla kiinni. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Siis joo paineasetelman rengas. ei ole ollut millään kiinni. Ja sen kyllä myönnän että ei ole mitään tuntemusta näistä moottoreista! Eihän se mitään jos intoa riittää opiskella ja touhuta. Nyt täytyy ensimmäisenä etsiä käsiin korjauskirja! :) siinä ilmeisesti räjäytyskuvat? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Juu ei siinä mitään jos ei tiedä kunhan myöntää sen eikä valehtele. Kyllä täältä saa apua vaikka ei tietäisi yhtään mitään. Quote Link to comment
Soukka Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Kannattaa tämä ostaa http://www.moposport.fi/kokoamisopas-kirja-vw Vielä kuva minkä näköinen. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 epe lue yksityisviestisi. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Kun on kyse 1300 alakerta ja tulossa 1600 mäntä sylinteri sarja, niin onko merkitystä että laittaako yks tai kaks reikä kannet? Kaasari on solex 30. eli riittääkö bensan saanti? Meneekö suutinta isommalla vai? Quote Link to comment
vwagen Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Riippuu täysin siitä minkälaista moottoria olet tekemässä/mitä siltä odotat. 1600 moottoreita on vakiona 1-reikäkansilla ja 30 PICT:llä,30 PICT kaasuttimiakin on monta mallia,toiset sopivat paremmin isommalle moottorille kuin toiset. "Liian pieni"kaasutin ei vaikuta bensan saannin riittävyyteen,jossain vaan tulee vastaan se raja ettei kaasuttimen läpi mene tarpeeksi ilmaa. Quote Link to comment
Guest epe Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Ajatus on hieman piristää, mutta kuitenkin koneeseen ei ole tarkoitus laittaa paljoa yli tonnia rahaa. eipä sillä rahalla ihmeitä saa aikaan. Mutta ilmeisesti pelkkä 1600 sylinteri sarja niin kone on perus mopo vähän vääntävämpi. ? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 1600 pytyt menee kyllä 1300 lohkoon suoraan mutta ei kansiin eli kannet pitää koneistaa suuremmille pystyille tai ostaa valmiit 1600 kannet. Ja ei noi 1600 imarit ja kaasarit nyt ihan mahdottomia käytettyinä maksa. Quote Link to comment
Guest epe Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym. Quote Link to comment
Soukka Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym. Tuon kirjan avulla minkä linkkasin aikaisemmin tähän ketjuun osaa ummikkokin maalaisjärki mukana kasata moottorin kun on erittäin hyvät vaihe-vaiheelta ohjeet ja kaikki momentit sun muut. Jos on ehjät 1300 kannet niin ei varmaan maksa koneistamolla kuin joku 100e että avartavat kannet isommille putkille jos vie putken mukana malliksi vielä. Työntötankoja tuskin tarvii vaihtaa jos ovat ehjiä, tosin eihän ne kauheasti maksa. Nokkana englen w110 voisi olla varmaan ihan ok perushyvä valinta. Quote Link to comment
tolvana Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Onko hyvä ostos tuo aircoolilla oleva setti 1641 cc mihin tulee sylinteriputket, männät ja kannet h.719 ekua? ? Nälkä kasvaa syödessä, joten tekis mieli laittaa hieman tiukempi nokka. Mitä suosituksia? Pitääkö sitten laittaa paremmat työntötangot? Hieman kuitenkin arveluttaa halkasta konetta. jos lahti sektorilta tai miks ei hieman kauempaakin löytyisi auttava kaveri homman tekemiseen ja itse haluaisin olla mukana. voisin tietysti maksaa koneen kasaamisessa. eli pitäisi avata moottori ehkä vaihtaa nokka ja ilmeisesti runkolaakerit kannattaa vaihtaa samalla? Päittäisvälyksen säätö venttiilien säätö ym. Melekosen varmasti löytyypi tarve myös aarporaukselle kun koneen vanhan koneen aukasee eli satanen taas lisää... Quote Link to comment
Guest epe Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Juu, kiitos Soukka vinkistä. Tilasin kirjan ja olen sitä aina välillä vähän tutkinut. millä tavalla päittäisvälys mitataan jos ei ole heittokelloa? Kannet on täysin ehjät, ainoastaan pakosarjan pinnapultit pitäisi saada irti. Ne on ihan paskana, varmaan kannattaa nekin sitten poistattaa jos noista kansista tekee. Ajattelin vain että oisko kaks reikäkannet paremmat jos haluaa saada tehoja lisää. Sen olen huomannut että rahan menoa ei voi estää näissä hommissa. Toki sitten hommattava uudet imusarjat ja varmaan isompi kaasutin. Quote Link to comment
Guest epe Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Ainiin, mites onko väliä hommaanko tako vai valu männillä? Quote Link to comment
Guest epe Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Ja tässä vaiheessa vielä tuli semmonen ajatus mieleen että entä jos minun kasaaminen jälkeen esim. jako pielessä tai säätöjä tehty väärin. pamautan motin tulille( jos se ylipäätään lähtee enää käyntiin )ja sitten se sanoo että Morjens! Itku voi päästä jos laittanut 1-2 tonnia siihen rahhoo. :) Quote Link to comment
Guest a-p Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Jos teet kasauksen ohjeiden mukaan ajatuksella oikeilla osilla täystuhon mahdollisuus on olematon. Tietenkään ei voi mennä takuuseen kenestäkään tuntemattomasta nettikeskustelujen perusteella. Itseä jos epäilyttäisi noilla seuduilla moottorin kasaus olisin yhteydessä P.Valtoseen ja kysyisin moottoriremontin mahdollisuutta. Quote Link to comment
Guest epe Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Missä päin p.valtonen vaikuttaa? Täytyypä miettiä asiaa. Olen aina jotakin remppaa tehnyt, mutta jostain syystä moottorin alakertaa ei ole vielä tarvinnut availa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.