Jump to content

Kiihdytysauto. Ilma Volkkarin rakentaminen,


Recommended Posts

Mielenkiintoa kiihdytys motorsportin suuntaan? Ilmajäähdytteisillä Volkkareilla hyvä maine pärjätä ja mennä lujaa kiihdytyskisoissa.

 

Kiihdytysautosta puhuttaessa pitää erottaa kiihdytysauto ja katukiihdytysauto koska ne ovat lain ja säädösten puitteissa ihan eri mahdollisuuksissa. ( laillisesti )

 

VW ilmajäähdytteisessä oikeassa kiihdytysautossa on paljon potenttiaalia ja mahdollisuuksia joilla saa yhteisestä harrastuksesta ja VW yhteisistä tapahtumien luomisesta vieläkin väkevämpää. Hienoja tapahtumia on Suomessa mutta melko pienissä piireissä pyörii.

 

Kiihdytyksessä erilaisia luokkia joista ainakin VW ilmajäähdytteisellä pärjää SS/VX ( muistaakseni noin ) luokassa ja niille kisaluokkana on mahdollisuus koko Eurooppa ja kaikissa kisoissa. SM, PM, EM tasolla ja präketissä yms.

Muitakin luokkia on ja lujaa niissäkin VW ilmajäähyillä mennään.

 

Sääntöjä ja tarkkoja tietoja on NHRA ja FHRA sääntökirjoista ( pdf ) löydettävissä. Paljon paljon tietotaitoa sekä asiansa osaavia kiihdytysautojen suhteen Suomessa.

 

11,999sekunnin alitus ei ole mahdottomuus ja järkevällä budjetilla tuollaisiin suorituksiin suhteellisen helpostikki. 10,999sek alitukset ovatkin si jo kehityksen, testaamisen ja oikeiden osien valintojen kokonaisuus mutta ei mahdottoman kallista ( Turboilla ja vapareilla ) ja mahdotonta sekään.  9,999sek onkin si jo kokonaisuuden toiminnassa suuri suuri haaste vapaastihengittävänä mutta ahdettuna helpompaa. 8,999sek ilmajäähy turbolaitteisto on jo todella rajua ja hienoa tekniikkaa sekä kokonaisuuksien hieronnassa usein vuosien kokemus sekä paljon erilaista testausta ja kokonaisuuksien hallintaa.

 

Kiinnostaako mahdollisuus kiihdyttää ilmajäähdytteisellä kovaa ja hyviin aikoihin?

 

Erilaisista luokistaja säännöistä sekä tiimeistä / kilpureista voi jatkoa pistää ketjuun.

 

Kiihdytyskisoissa kilpailijakatoa ollut viimevuosina ja ajamaan pääsee kyllä kun laitteet on sellaisessa kunnossa kuin kuuluu. Turvallisuus ja turvavarusteet ensisiaisesti kuntoon.

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Menneen kesän viralliset tapahtumat löytyvät täältä http://www.fhra.fi/tapahtumat/ .

 

Virallisiin tapahtumiin vaaditaan lisenssi, jonka edellytyksenä on sääntökoe ja 4 / 6 lisenssilähtöä yhden kilpailutapahtuman yhteydessä. Kilpaillijan on myös suoritettava hyväksytysti sääntökoe, ennen kuin pääsee ajamaan lisenssilähtöjä. Joten ihan fiilispohjalta ei tuonne kisoihin pääse ajamaan. Katukisoihin on sitten omat sääntönsä. Huomioitavaa on, että esim. joissakin katukisoihissa täytyy olla voimassa oleva FHRA:n lisenssi, ennen kuin pääsee radalle. 

 

FHRA katsastaa kiihdytysautot ennen kuin ne päästetään radalle. Katuauto, johon on ympätty saumattomasta putkesta turvakaari, ei täytä katsastusmääräyksiä, joten kannattaa lukea tarkkaan sääntökirja ja konsultoida FHRA:ta vaativuusasioissa, ennen kuin lähtee rakentelemaan mitään.

 

Ensi kesän tapahtumia ei nähtävästi ole vielä lyöty lukkoon, kun ei näy kisakalenterissa.

 

Suurin osa kiihdytyskuplista ajoi luokissa PET ja SPET. 

 

Eli tämä postaus koskee siis vain FHRA:n tapahtumia. 

  • Like 1
Link to comment

1= Kotten @ Hitler`s Revenge

 

Taitaa niitä kuitenkin olla enemmän, riippuu millä kriteerillä lasketaan, West Coast Cupissa taisi olla Vaasastakin enemmän kuin tuo yksi mainittu ?

Bracket- luokkiin voi halutessaan osallistua jopa vakioautolla, turvamääräykset on ainoa rajoittava tekijä, hitaimmilla ehkä jopa varttimailiin

käytettävissä oleva aikakin. SS/VX on ainoa luokka tällä hetkellä jolla täydet NHRA (lue kansainväliset)- speksit.

60-70 luvulla ilmajäähyillä kilpailtiin menestyksellä NHRA:n GAS- ryhmissä, SS/VX on NHRA:n kädenojennus / mahdollisuus osallistua

kansainvälisen tason kiihdyttelyyn ilmajäähyllä.

 

Vanhoina hyvinä aikoina volkkareilla oli hallussaan toistuvasti jopa ryhmän NHRA- mestaruus, toki sääntöjä rukattiin autonvalmistajien ja NHRA:n toimesta tarpeen vaatiessa sopivampaan suuntaan. SS/VX- luokan indeksi tällä hetkellä hyvin armollinen pudotuskaavion pääsyn kannalta, jenkeissä tosin ajettu

pelottavan lujaa indeksin kiristystä ajatellen. Kaluston luotettavuus ollut suurin ongelma rapakon takana menestyksen kannalta, kuitenkin jokunen

NHRA:n Wally- pokaalikin on jo kuitattu.

 

Kiihdyttelyä tuntemattomalle lienee syytä selventää millaisesta luokasta kyse eli SS/VX kuuluu ns. stock- ryhmiin.

"Vakiohko" kori / runko kelpaa, moottorin tilavuus määrää kilpailupainon ja kansivalu oltava OEM- tyyppiä pinnapulttien sijoittelun suhteen.

Vapaastihengittävä, 44/37 suurimmat sallitut venttiilit kansissa, 0.630" suurin sallittu nosto ja 51.5mm kaasuttimet, max poraus 94.00mm

Minimipaino autolla 720 tai 730kg kuskin kera (muistaakseni), kuitenkin 12lbs / cubic inch moottorin kokoon nähden pyöristettynä seuraavaan tasalukuun kuuutiotuumissa. Kehikko/kaaret NHRA- speksien mukaisesti / ET eli varttimailin aika, sekventaalilaatikko ei sallittu. Jopa putkirungon cromosta saa tehdä mutta täysin alkuperäistyypinen jousitus vaaditaan, kaventaminen ja madallus kuitenkin sallittu. Indeksi nyt 11.60 s varttimailille eli saavutettavissa pienellä harjoittelulla, lajittelusijoitus pudotuskaaviossa määräytyy kaaviosssa indeksin alituksen suhteen.

Sääntötarkennuksia on toki lisää mutta tuossa pääkohdat joilla pääsisi ajamaan oikeasti kilpaa kansainvälisesti, stock/super stock kuitenkin pohjoismaisittain

useimmiten täydellä 8 tai 16 auton kaaviolla ajettava luokka.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ei taida hirveästi olla suomessa pelkkiä fhra säännön kaarien vääntäjiä. Etsin kanssa syksyllä vääntäjää suomesta, Päädyttiin sitten itse väännettyihin kun piti laddereille tehä kiinnitykset ym, joten en uskaltanut ns:rallikaari pajalle viedä kun vaatii aika pajon mittailua jotta tulee edes sinnepäin.

post-358-0-83448800-1451921295_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Olen aina ihmetelly noita indexiluokkia. Itteä ei ole ikinä kiinnostanut moinen rajoituksien mukaan ajaminen. Sen ymmärrän että helvetin tarkkaa hommaa se on saada auto kulkemaan aina samaa vauhtia mutta kisoissa ei ainakaan yhtään kiinnosta katsella kyseisiä luokkia.

 

Katu(lentokenttä)kisat on parhaita. Saa ajaa millä haluaa eikä tartte kaaria :)

  • Like 1
Link to comment

Ei taida hirveästi olla suomessa pelkkiä fhra säännön kaarien vääntäjiä. Etsin kanssa syksyllä vääntäjää suomesta, Päädyttiin sitten itse väännettyihin kun piti laddereille tehä kiinnitykset ym, joten en uskaltanut ns:rallikaari pajalle viedä kun vaatii aika pajon mittailua jotta tulee edes sinnepäin.

Muuten kun alkaa näyttää valmiilta niin muista laittaa joku pehmoke penkkiin brc:n katsuria varten kesäksi:)

Hyvältä näyttää!

Edited by jori
Link to comment

Kun otsikossa ei ole rajattu aihetta pelkästään koppiautoihin, niin on myös ilmajäähyille suunnattu dragsteri luokka NHRA:n siipien suojissa, Comp G/D. Compissa (Suomessa) ei kuitenkaan tällä hetkellä taida olla kuin EM kilpailuja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...