Jump to content

Ivory -69


Recommended Posts

Rouvalle kuplaa jo vuodesta 2005. Ensimmäinen koppa taisi olla -68 joka ensimmäisen kesän jälkeen todettiin umpimäksi. Tilan ja kalujen puutteen takia auto kiersi muutamassakin pihassa odottamassa taitavampaa hitsaria.

 

Viime vuonna löytyi Facebook ryhmästä kohtuuhinnalla ehjä koppa ja rojekti herätettiin henkiin kaverin tallissa. Tänä keväänä iski mielenhäiriö ja pankin myötävaikutuksella rakensin tallin omaan pihaan jotta tulee kuplallekin tehtyä joskus jotain . Vanha raato tyhjennettiin ylimääräisistä osista varalle ja Ivory tuotiin kotiin purettavaksi. Toistaiseksi on pohja purettu totaalisesti ja hiekkapuhallus aloitettu. Mistäs niitä kuvia sai lisäillä....?

post-2719-0-36307700-1451816127_thumb.jpg

post-2719-0-48262600-1451816142_thumb.jpg

post-2719-0-57053900-1451816175_thumb.jpg

post-2719-0-86316700-1451816192_thumb.jpg

Edited by Lohikallio
Link to comment

Hieman laitoin moottoria kappaleiksi. Mikä olisi helpoin tapa vaihtaa pakoputken pinnapultti? Miten saada pellityksen pultit kannesta ehjänä irti? Tohokaan ei auttanut. Kun saan nuo pellit riisuttua pois niin millä lohkon etc. Saisi puhtaammaksi. En aikonut moottoria avata tässä yhteydessä. Kilahtaa kun kilahtaa. post-2719-0-09080700-1451835629_thumb.jpg

Tässä pinnassa ei ollut mutteria lainkaanpost-2719-0-75724700-1451835646_thumb.jpgpost-2719-0-52770700-1451835667_thumb.jpg

Kuuluuko kaasutinvipujen näyttää tältä? Onko noita väännetty?post-2719-0-48925100-1451835686_thumb.jpg

Link to comment

Kaasariin on ilmeisesti haluttu lisää jousivoimaa kun on tuplana tuo palautusjousi ja sitten vielä lisää kireyttäkin väännetty. Yleensä kaasarit itsessään toimivat ihan hyvin mutta kaasuvaijeri jumittaa. Tämmöisessä isommassa remontissa vaijeri tullee käytyä läpi joten jos alkuperäisyyttä haluaa niin voisihan tuon väännellä takaisin suoraksi ja laittaa uuden kiiltävämmän jousen.

 

Pultit voi saada irti hitsaamalla niihin isolla virralla mutterin. Sitten kun em. pultti tai pinnapultti kuitenkin vain katkeaa niin samaa vaan uudelleen ja uudelleen, lopulta ne yleensä irtoaa mutta vaatiiko 2 vai 10 vai 20 mutteria...

Link to comment

Kiitos vinkeistä, hitsaaminen unohtui kun on vasta 2 viikkoa Migin omistanut. Ja kyllä vaijerit etc tulee tässä kohtaa vaihtoon. Ajattelin samalla riipaista kaasarin auki. Olisiko korjaussarja kaasuttimeen varmuuden vuoksi perusteltua. Auto on käynyt kyllä vuosi sitten, mutta vain testimielessä joten isompaa kokemusta ei tuosta ole.

Link to comment

Päittäisvälystä olisi tarkoitus kurkata, kannet saa olla. Otetaan sitten asiaan kuuluva jumppa leiman jälkeen ;-) moottori on vanhasta yksilöstä ja merkkien mukaan mielestäni 1/-70 mallia. Mukana tuli muovinen ilmanputsari, eikös tohon kaasariin menisi hieman vanhempi öljymallin pönttö?. Minä kun niin tykkään noista vanhoista jutuista. Mukavan aktiivista jengiä täällä, palkitaan uusilla kuvilla loppuviikosta ;-)

  • Like 1
Link to comment

Vaulammillahan tämä, onko nimimerkin takana tuttuja? Tu poikkeamaan tallissa.! Kylmyys pitää hiekkapuhalluksen pois laskuista joten käväisin Hyvinkäällä osien hakureissulla. Paikalliselta harrastajalta jäi käteen puskurit, umpiot ja peltiputsari. Uuttakin osaa löytyi. Vetaripukien kumit, laakereita ja tiivisteitä. Pakohuilut ja pakoputken asennussarja.

post-2719-0-10722600-1452439085_thumb.jpg

post-2719-0-31931100-1452439112_thumb.jpg

post-2719-0-08053200-1452439148_thumb.jpg

post-2719-0-44461000-1452439172_thumb.jpg

Link to comment
  • 10 months later...

Melkein vuosi on taas mennyt, pohja ja iso kasa osia tuli maalattua viime talvena mutta keväällä iski työkiireet päälle. Taas ollaan romujen kimpussa ja otin etuakselin työn alle. Korin mukana tullut akselisto osoittautui haperoksi vaikeista paikoista ja ostin vanhan putkiston tilalle - sekin hapero mutta eri paikoista.

 

Nuukana miehenä en raaskinut uutta akselistoa ostaa joten yritän parsia kahdesta yhden ehjän. En tiedä miten "kosheria" tämmöinen touhu on mutta kavennetaanhan näitä rälläkällä ja Migillä, miksei siis korjatakin. Selvyydeksi fotoja:

 

post-2719-0-36067800-1480535094_thumb.jpg

post-2719-0-71807300-1480535152_thumb.jpg

post-2719-0-36694500-1480535213_thumb.jpg

post-2719-0-76898200-1480535257_thumb.jpg

post-2719-0-34654600-1480535303_thumb.jpg

post-2719-0-56626900-1480535333_thumb.jpg

post-2719-0-11229700-1480535389_thumb.jpg

 

Nappasin iskaritornit tuosta ekojen kuvien akselista kun nuo putken ympäristöt oli pahassa kunnossa. Veikkasin ettei amatööriltä taitu noin monimutkaisen kappaleen hitsaaminen ja hionta säälliseen kuntoon. Leikkauskohdat merkkasin teippiin tuolle suht suoralle osuudelle jotta hionta ja linjaus olisi mahdollisimman helppoa.

 

Pituudesta hukkui 2mm mutta tuskin haittaa mitään.?

 

Oisko jollain hyvää kuvaa tai mittaa minkä kokoinen ja missä kohtaa kuuluu iskarin reikä olla. Meinasin tempaista siihen pari jykevää prikkaa...

 

Loput hitsaukset tuohon onkin jo pieniä, pitäisi saada seuraavaan hiekkapuhallus / maalaus kierrokseen.

 

Miten neulalaakerit saa irti? Vai riittääkö että vetelee rätillä puhtaaksi ja uudet rasvat sisään?

 

Link to comment

Tämmöinen kuva löytyi omasta akseliprojektista. kannattaa vaikka pistää hieman ulommaskin tuo reikä, itsellä iskarin pölysuojat ottavat hieman tukivarsiin kiinni.

Itse ainakin puhdistin vain laakerit kunnolla, kun olivat vielä hyväkuntoiset.

 

Edit: Tuntuu tää palsta kääntelevän näitä kuvia aina miten sattuu.

post-1668-0-65946900-1480537478_thumb.jpg

Edited by jannuz
Link to comment
  • 11 months later...

Pitkästä aikaa kuplan kimpussa. Pohja alkaa olemaan kasassa. Muutama jarruosa ja iskarit eteen . Kori on tyhjennetty pikkuosista ja pissapojan pohja porattu irti. Myös nokkapala menee vaihtoon kunhan saan uusia pistehitsiteriä. Nyt odotellaan keliä että pääsee puhaltamaan korista pahimmat pois . Suunnitelmana on että korin siistimmältä osat kuten katto ja ovien suorat pinnat jätetään puhaltamatta? Viikonloppuna tuli myös startti putsailtua ja asennettua. Tietäjät voisi vilkaista kuvia sillä silmällä että onko kaikki asennettu oikein? 74e3fbbb4b1b92d6342d1dec78e6625a.jpg5bfae593f08b6b5cd6613a4d12b9913c.jpgf69a9eb4fbad387310080a472a425e8c.jpg1e24f0720d00c6bfd89e3f9add1cc46c.jpg260e839b35c1936a954d6cecabd6ce3f.jpga1fa1b4bceabf861f510db9a3e260460.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

Kun olet maalannut laatikon noin nätiksi niin muista huolehtia startin maadoituksesta.

 

Mikäli tuo kontaktipinta startin ja laatikon välillä ei maadoita kunnolla alkaa startti maadoittamaan startin keskiakselin kautta jolloin kieputtaa huonosti ja lopulta palaa koko startti.

  • Like 1
Link to comment

Laatikon maadoitus löytyy sieltä vaihteenvalitsimen välittömästä läheisyydestä ja tulee sinne rungonkiinnikkeeseen.

 

Moottorilla ei omaa maadoitusta kun maadoittuu laatikon kautta kuten starttikin.

 

Akun maadoitus muistaakseni lähimpään korin kiinnityspulttiin vai olikos siinä jokin oma pulttinsa joka rungossa kiinni?

  • Like 1
Link to comment

Kiitos näistä , eiköhän jostain kuva löydy kun aika koittaa. Olisiko kellään imusarjaa kaksireikä kansille jossa yksittäiset lämmitysputket. Nyt kun laatikosta sen kaivoin ja mallailin, niin siitähän on katkottu lämpöputket rajulla kädellä pois.....

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Moottorin apulaitteiden koekasausta.

Launosten swapista löytynyt kaasutin on uusilla tiivisteillä paikoillaan ja orkkis imusarja löysi paikkansa. Melkein tekisi mieli ottaa viikonloppuna sauhut.

 

Pari kysymystä jos joku sattuu lukemaan...

 

Onko tuo kaasarin kiihdytyspumpun vipu liian lähellä laturia?

Onko jollain kuvaa mitä reittiä tulpan johdot on vedetty ?ee18d5c852b58ba81c27f43682d52382.jpga0819d3509ab174e74b163954c79573f.jpg91b8e7bfa0cf55f9105e84b7c1fc6c1e.jpg402b410dcf9ded3be2e4fc5ccaec7c6e.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
  • 4 months later...

Helou pitkästä aikaa. Koppaa on puhalleltu ja näyttäisi tarvitsevan takapenkin taakse tavaratilan ja moottorin väliin uutta peltiä. Onko kellään laikata -69 tulipeltiä vai millä nimellä tuo kulkee?
Korjauspala kaupassa yli 300 ... huh.

Toinen ongelma tietäjille. 1200-1300 kone johon vain vaihtelin tiivisteitä apulaitteisiin, oireilee siten että jakajan ”haarukka” ei pysy paikallaan.

Kun on oikein niin lähtee kuin palmun alta mutta pyörähtää esim kierrosten laskiessa tai muuten vaan sen 180astetta ja tietty sammuu.

Jakaja ja sen akseli etc on samat kuin purettaessa.

Oisko tähän jotain pikapatenttia kun autoa pitäisi siirtää hieman ensi viikonloppuna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
  • 1 year later...

Pitkästä aikaa tallissa tapahtuu. Edellisten postausten jälkeen on alusta saatu ajokuntoon, ja ajettukin Someron tapahtumaan ja tapahtumassa 😉

 

Viime talvena oli aikomus käydä korin kimppuun, mutta vuodet vaihtui ja aika on nyt.  

Koppa on suurinpiirtein hiekkapuhallettu toissa kesänä ja nyt sovitellaan paskaa brassinokkaa paikoilleen.

Meinasi usko loppua kunnes poikkesin Raisiossa hakemassa korjuspalaa tulipeltiin ja kokeneemman harrastajan neuvoilla riipaisin aftermarket osasta vaakapalkit pois.

Johan rupesi nokka menemään asentoonsa. Kuvissa vielä sovituksessa. Korjauspalakin osoittautui kelpo yksilöksi putsausten jälkeen.

 

Lisäksi tuli tehtyä hitsauskärry korille, jotta sitä on helpompi siirtää pojan Audin alta pois kun taas pitää asentaa poppia etc. 2. versio kärrystä oli tehdä siitä c muotoinen jotta saa projektin puolikkaat "päällekkäin".

 

Tästä jatkellaan taas lähiaikoina. Lisänä sekalaista kuvatauhkaa.

IMG_1155.JPG

IMG_1151.JPG

IMG_1200.JPG

IMG_1170.JPG

IMG_1184.JPG

IMG_1188.JPG

IMG_1190.JPG

IMG_1154.JPG

IMG_1177.JPG

IMG_1169.JPG

IMG_1168.JPG

IMG_1165.JPG

IMG_1199.JPG

IMG_1153.JPG

IMG_1191.JPG

  • Like 2
Link to comment

Sun kaasari on varmaan nyt 31-4 joka on tarkoitettu vaihtovirtalaturin kanssa joka on ohuempi tuosta kohtaa muistaakseni. Ja tarttis laittaa korokepala imusarja ja kaasarin väliin.

Brassi keulapalaa ei olisi kannattanut vaihtaa kokonaisena vaan tehdä keula paloista osa kerrallaan mahdollisimman paljon alkuperäistä ehjää säästäen ja saumat järjeviin kohtiin.

 

Link to comment
  • 2 years later...

Hupsista, taas vierähti 3 vuotta. Nyt olisi suurimmat korjaukset tehty, muutama pikkupaikka vielä. Tavoittena saada koppa maaliin tänä talvena.

Kunhan loput paikat on tehty ja kelit sallii niin puhaltelen hitsaukset ja muut puhaltamattomat puhtaaksi.

Tema gpls pohjaan ja sitten suuri korikittikysymys..

 

Mikä korikitti? Ja tuleeko kaikkiin saumoihin ? Mitenkäs ne on tehtaalla vedetty? Liikaa aikaa välissä ja liian vähän valokuvia tullut otettua..

 

Maalauksen ajattelin itse harjoitella, otetan sitten roskat etc hiomalla ja myllyllä pois ;-)

Onko noi Samban väritaulukot ehdoton totuus?

Haluaisin jonkun muun kuin -68/-69 värin mutta meneekö pussihousuus samalla vai onko mahdollista ollut tilata esim. pakun värikoodilla kuplaa?

 

PS. Etuluukkua olisin vailla jossa ei olisi hitsattavaa...IMG_8237.jpg.f99da89b69c093d6fb3533809d9c56a9.jpgIMG_8255.jpg.b52b9002685d6d91015fb78403af3a72.jpgIMG_8257.jpg.13170f6ee98775084c2f5513987eb8d5.jpgIMG_8262.jpg.abeb2f9be9ca1c667d92078d572b1680.jpgIMG_8272.jpg.f2136d92235aaa94934cbdb3ad6c896f.jpgIMG_8327.jpg.6694c5bb67b605b703934162186a2443.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...