kari Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Moro Bittiviidakossa ohjetta jos jonkin laista - onko kotimaisia vinkkejä type 3 1970 etupään laskuun? Löytyykö esim drop spindleseitä suomesta?? Vai mennäänkö samalla tavalla kuin peräpäänkin laskussa? Onko kellään ohjeita etten ihan ummikkona puuhastele....... pari tuumaa voisi laskea niin saisi ryhtiä enempi... vinkit/linkit tännepäin jos tietoa on kiitos Quote Link to comment
MU Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Alemmasta akseliputkesta löytyy vääntösauva jossa spoorit päässä eli vastaava systeemi kuin takana. Itse taisin ottaa kaksi pykälää alas joka vastaa n. 2-2,5 tuumaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=yfFC_IeUakI Yllä olevan kuvan mukaan saa aika hyvin kuvaa mistä ja miten paljon laskee. Ja yllä olevasta linkistä videoita ohjeiksi. En katsonut kuinka hyvä video oli mutta pitäisi antaa suuntaa homman toteuttamiseen. Ja type 3 droppi olat on vähän niin ja näin laillisuuden suhteen jos ovat hitsattuja niinkuin useat myynnissä olevat ovat. Mutta jos joku tarjoaa yhdestä palasta tehtyjä droppeja niin ei muutakuin tilaukseen. Omastamielestäni tyyppi kolmonen on kiva ajaa vaikka on madallettu ilmankin droppeja mutta tietty dropit olisi paremmat. Edited January 25, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Muistaakseni omasta tosta 66Tl menin kääntää 3ulkobooria. Tippu kyllä niin alas et ei jääny pohjaanlyöntikumien väliin juurikaan rakoa. Matalammat kumit niin jäi edes jotain joustovaraa. Juuri ja juuri menee katsastusaseman pukille jos tankki ei oo täynnä. Alle joutu heittää 6x14 mangelsit 185/60/14 kumeilla. 15 tuumaisilla ei ollu toivoakaan kääntää pyöriä. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) Joo, iskari jommasta kummasta päästä irti ja alapallo myös. Sitten vääntösauvan päähän ja tukivarteen merkkaa alkuperäisen asennon vaikka 1mm laikalla ja siitä sitten kaks tai kolme pykälää alas. Muistaakseni kahella napsulla ja 145/65R15 kumeilla mittautin 2005 tontituskisassa 45mm. Ei ollu noilla kumeilla ongelmia kääntymisen kanssa. Edited January 26, 2016 by -tipi- Quote Link to comment
Tanhis Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Ja kummasti eturenkaiden mahtumiseen vaikuttaa myös vanteen leveys ja et. Ja pohjaanlyöntikumit on olleet yleensä ekat mitä minä olen karsinut etupäästä pois kun type kolmosta ruvennut madaltamaan. Quote Link to comment
kari Posted January 28, 2016 Author Share Posted January 28, 2016 Juuh, noita droppiolkia saapi rahalla... sellaset vajaa 400 usd, yhtä puuta eli ei hitsattuja...toimiikohan sitten nopeusmittarin vaijerin kanssa en tiedä... laskee 2" suoraan bolt in-tyyliin eli kaiketi helpommalla pääsee kuin noita napsuja vääntää mikä kaiketi työläämpi? raaskiiko hankkia on sitten eri asia... Quote Link to comment
Tanhis Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 En nyt noiden napsujen kääntämistä näkisi kauhean työläänä hommana jos vertaa olkien vaihtoon. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Droppiolilla jousitus ei muutu muutoin kuin korkeudeltaan eli jousituksen pehmeys säilyy. Kovin matalassa autossa tämäkään ei tietenkään ole aina hyvä juttu. 3 tyyppiä en tunne lainkaan mutta ainakin juniksessa ja kuplassa keula menee kovaksi kun käännetään pelkkiä tukivarsia epäsuotuisaan asentoon. Tanhis tuolla mainitsi että 3 tyyppi olisi siedettävä ajaa vaikka säädetty pelkästään booreista, makuasioita kaikki. Matalampi rengas verottaa jousitusmukavuutta entisestään mutta onpahan parempi tuntuma tiehen. Oma tuttavapiiri on alkanut siirtyä madalluspaloista yms. droppi/flippiolkiin. Kun käy kaukana tapahtumissa niin ajomukavuuskin alkaa madalletuissakin kiinnostamaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 (edited) Droppiolilla jousitus ei muutu muutoin kuin korkeudeltaan eli jousituksen pehmeys säilyy. Kovin matalassa autossa tämäkään ei tietenkään ole aina hyvä juttu. 3 tyyppiä en tunne lainkaan mutta ainakin juniksessa ja kuplassa keula menee kovaksi kun käännetään pelkkiä tukivarsia epäsuotuisaan asentoon. Tanhis tuolla mainitsi että 3 tyyppi olisi siedettävä ajaa vaikka säädetty pelkästään booreista, makuasioita kaikki. Matalampi rengas verottaa jousitusmukavuutta entisestään mutta onpahan parempi tuntuma tiehen. Oma tuttavapiiri on alkanut siirtyä madalluspaloista yms. droppi/flippiolkiin. Kun käy kaukana tapahtumissa niin ajomukavuuskin alkaa madalletuissakin kiinnostamaan. Joo en siis mitenkään sano etteikö droppiolat olisi paremmat. Itse kun omani madalsin ei niitä pahemmin ollut saatavina kuin hitsattuja niin jäi sitten ostamatta. Sanoin vain että tyyppi kolmonen on oletuksenakin jo mukavempi kuin kupla tai bussi kun etupää on konstruktioltaan täysin kuplasta ja bussista poikkeava niin tuntuu ettei tukivarren kulma vaikuta niin pahasti jousituksen jäykkyyteen kuin kuplassa tai bussissa. Ja lisätään nyt vielä että ainakin oma ghia on 8cm etumaavaralla oli pirun kiva ajettava kunnes muutin rengastusta takana isommaksi niin suuntamukavuus huononi. Edited January 29, 2016 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Tanhis Today, 12:17 Ja lisätään nyt vielä että ainakin oma ghia on 8cm etumaavaralla oli pirun kiva ajettava kunnes muutin rengastusta takana isommaksi niin suuntamukavuus huononi. Edited by Tanhis, Today, 12:19. Tämä johtuu siitä että casterkulma muuttui renkaan halkaisija kasvoi. Shimmilevyillä geometrian pitäisi korjaantua normaaliksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 29, 2016 Share Posted January 29, 2016 Juu ja tämä oli tiedossa olen vain odotellut että olisi harraste budjetissa rako ostaa fiksumpi rengastus ja erilaiset vanteet. Ja kenties säätää vähän etupään korkeutta Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Kolmosen keulan madallukseen ei mene kyllä kovinkaan paljon aikaa. Tosi helppo käännellä booreista. Mielestäni ajomukavuus ei kyllä kärsi/ päinvastoin. Ite jätin kyllä pohjaanlyöntikumit mutta modatut versiot. Vakio peltivanteilla 165 15 renkailla ei kyllä itellä ollut mitään mahiksia kääntää pyöriä linkkuun, nappas heti kiinni. Lisäksi vakiovanteilla pyörät jää niin törkeästi sisään . Yhes ollu jopa 195/50/15 renkaat empi 8 spoke vanteilla. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 165R15 onkin halkasijaltaan 15" renkaista varsin suuri. Esim. laskennallisesti 185/70 ja 195/65 ovat pienempiä. Ja sanoisimpa että, jos ei ole madalletulla kolkilla ajanut, on aika turha siitä viisastella. 1 Quote Link to comment
beetles Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 (edited) Ja kummasti eturenkaiden mahtumiseen vaikuttaa myös vanteen leveys ja et. Ja pohjaanlyöntikumit on olleet yleensä ekat mitä minä olen karsinut etupäästä pois kun type kolmosta ruvennut madaltamaan. Ainakaan täällä, Katsastaja, Ei jakanut pisteitä moisesta operaatiosta, Korjauskehoituksen kyllä. Edited February 9, 2016 by beetles Quote Link to comment
Tanhis Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Niin no ei ne alkuperäisetpaikat ole ainuat mihin pohjaanlyöntikumit voi laittaa. Quote Link to comment
aki67 Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Onko type 3 sama raideleveys edessä vakiona sama kun kuplassa? Onko kukaan rakentanut kolkin etuputkistoa kuplaan? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Ei ole sama raideväli, Kuplassa 1305mm, Kolkissa 1310mm. 5mm vissi ero ;o) Mikä olisi hyöty Kolkin etuakselista Kuplassa? Quote Link to comment
kari Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 eli vakikumeilla ja vanteilla ei onnaa? Ottaako kiinni sinne rintapellin puolelle vai lokariin? Nyt normikunnossakin oli rintapellin puolella jäljet että olisi rengas ottanut kiinni käännettäessä - no, kiinni onkin sellaset aidot 60-lukuset pinnatut.... ts. jos tiputellaan nokkaa, tarvitaan matalampaa kumia? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 No orkkiskumit on kyllä ihan pellet, jos aletaan madaltaa. 1 Quote Link to comment
Tero87 Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 Onko kuinka tavatonta että jousi jumittaa sisäbooreihin? Koitin säätää sisäbooreista mutta tuntuu olevan ihan tuhannen jumissa. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Tätä sisäbooreista säätämistä en ole vielä ymmärtänyt, kun ulkoboorista se on niin helppoa ja tarkempaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 14 hours ago, Tero87 said: Onko kuinka tavatonta että jousi jumittaa sisäbooreihin? Koitin säätää sisäbooreista mutta tuntuu olevan ihan tuhannen jumissa. Pilliä jouduin muistaakseni aikoinaan omaan näyttämään että sain ulos. Ja tipille tiedoksi niin ulkoboorista oli vielä pahemmin jämähtänyt siksi sisäboorista säätö. Quote Link to comment
karhok Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Jos vakio renkailla kelpaa yksi napsu sisäboorista edestä ja takaa ...Ja pyöräkulmat kohdalleen = Aivan totaalisesti toinen auto ajaa. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 No jos on vakio 6.00/15 rättikumeilla niin varmasti vyörenkaisiin siirtyminen parantas ajo-ominaisuuksia enemmän kuin pienet jousituksen korkeusmuutokset. Quote Link to comment
karhok Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 51 minutes ago, -tipi- said: No jos on vakio 6.00/15 rättikumeilla niin varmasti vyörenkaisiin siirtyminen parantas ajo-ominaisuuksia enemmän kuin pienet jousituksen korkeusmuutokset. Jos nyt kuitenkin Michelin XZX 165-15... 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.