Jump to content

Made in mummola kiihdytin


Ketsa

Recommended Posts

Viime kesänä alkoi olemaan sellainen fiilis, että kaikenlainen pikkunäpräily ei nappaa ja kun kaikki keskeneräiset prokkikset ovat enemmän tai vähemmän siinä jamassa, niin piti alkaa miettiä jonkin uuden jutun aloittamista.

Pitkään funtsiskelin, että rakennan lopultakin jokkisauton, mutta Tomin topikin lueskelu ja myöhemmin Mikon auton näkeminen Ylöjärvellä saivat päässä pörräämään oudomman ajatuksen - voisiko omilla kätösillä ja rajallisilla työkaluilla saada aikaiseksi putkirunko härvelin ja miltähän se vain näyttäisi valmiina...?

 

Kun samoissa piireissä pyörivä kaveri vielä innostui aiheesta ja lupasi rakentaa autoon moottorin, niin homma alkoi jalostumaan syksyn pimeinä hetkinä suunnitelman tasolle. Vielä kun Pekka ja Tomi ystävällisesti valaisivat perusteita (ja vähän tarkempiakin detaileja) kiihdytysauton rakentamisesta, niin kuvio alkoi olla selvä. Ei takuita lopputuloksesta, ei edes epäilystä itse tekemisen fiksuudesta, mutta täysin varma fiilis siitä, että pajalla tulee olemaan hauskaa tätä rakennellessa!

 

Koska innostus tähän kumpusi netistä, niin ajattelin laittaa pienen projektitopikin aiheesta pystyyn sillä ajatuksella, että ehkäpä tästäkin sitten joku saa innostuksen rakentaa jossain jonkinlaista kilpavolkkaria :-)

 

----END OF ALKULÖPINÄ----

 

 

Paja-aikaa mummolassa on käytössä rajallisesti, joten pyrin tekemään alkuun niin paljon virtuaalisuunnittelua kuin mahdollista. CADiä on nuorempana tuijottanut kyllästymiseen asti, joten ensisijainen suunnittelutekniikka perustuu paperiin, kynään ja insinööriviivottimeen.

 

post-52-0-39314200-1453757215_thumb.jpg

 

 

Kun lähdemateriaalia oli kerätty riittävästi ja löydetty sopiva suhteeseen piirretty kuva, oli aika aloittaa selvittää tarvittava putkimäärä. Kiihdyttiminen putket ovat hiukan poikkeavalla mitalla AKK:n sääntöihin verrattuna ja hankalasti saatavilla, joten pitäisi osata kerralla hankkia sopiva määrä.

 

post-52-0-72791200-1453757484_thumb.jpg

 

 

 

Putkimäärän selvittyä, mutta hankintakanavan ollessa vielä hakusessa törmäsin googlaillessa mielenkiintoiseen laskuriin ja sillähän piti sitten testailla, että mitenkä sinne kympi puolelle voitaisiin päästä...

 

post-52-0-33533700-1453757738_thumb.jpg

 

 

 

Jostakin on aina alussa saatava lukittua jokin kiintokohta sille mitä ollaan rakentamassa. Tällä kertaa sellaiseksi muodostui Tomin tallilta noudettu ylimääräinen takanapapari. Noiden avulla pääsi sitten hahmottelemaan miltä takajousitus voisi palliksen askin kanssa näyttää ja mitä osia kannattaa alkaa kyttäilemään ebaystä ja maailman kyliltä.

 

post-52-0-89232100-1453758023_thumb.jpg

 

 

 

Sitten osui joulun pyhät ja oli aikaa kaivella takinmaisesta nurkasta projektiin valittu aihio. Esiinkaivaminen ja purku oli raskasta hommaa, mutta onneksi jouluna tulee syötyä hyvin... Hymyilytti ja oli kameraankin tarttunut tälläinen yksityiskohta - sen kerran kun on oletettavaa, että paloseinälle tulee lähtö, on aihio sisätakakulmista ehjä...

 

post-52-0-09999300-1453758263_thumb.jpg

 

 

 

Putkien tekoa helpottamaan sain entiseltä volkkariharrastajalta lainaan tälläisen työkalun. Lienee tarkin työkalu mitä tähän tullaan käyttämään :-)

 

post-52-0-75620700-1453758370_thumb.jpg

 

 

 

Tapanin päivänä koppa rullasi pajalle ja kun putkia ei ollut vielä tontilla, väkästelin aikani kuluksi toisen puolen sisälokarin kimpussa. Peltihommat on muuten mukavempia silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään minkä pitäisi näyttää joltain aikaisemmin tehdyltä. Eli kun aina tulee onnistuminen...

 

post-52-0-73478100-1453758480_thumb.jpg

 

 

 

Välipäivinä sain sitten putket kotitalliin ja siitä iso kiitos Åkelle. Kotitallissa ei oikeastaan mitään mahdu tekemään talvisin, mutta sahailin taivutettavia oikeisiin pituuksiin, täytin vedellä ja jäädyttelin odotamaan taivuttelua.

 

post-52-0-46676400-1453758753_thumb.jpg

 

 

 

Sitten viimeinen "työkuva" ja taivutustyömaa oli valmis alkamaan. Oli muuten kohtuu rapsakka keli väännellä jäisiä putkia.

 

post-52-0-62170200-1453758884_thumb.jpg

 

post-52-0-80250600-1453758911_thumb.jpg

 

 

Nyt taitaa olla parempi lähteä nukkumaan ja postata tämän vuoden puolelta olevat kuvat myöhemmin.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 16
Link to comment

Kyllä Lasse sun pitää tuosta ilmaisesta tinkiä ainakin puolet vielä, aivan liian kallista muuten..

Ite olisin kyllä cadillä kaaret mallintanut ja tilannut koordinaateilla valmiit palat :) No eipä se olisi silloin kotipajalta. Innolla odotan kyllä mitä tuleman pitää. Ei muuta kuin liekkiä kintaisiin.

Link to comment

Vaihtoehto B itsetekemisen sijaan olisi ollut valmiin rungon tilaaminen sieltä mistä niitä tehdään, mutta se ei ole harrastuksessani se juttu, joten se siitä :-)

Muutama kuva vielä tähän, että topikki saadaan samaan tilaan kuin missä projekti on.

 

Pähkäilyjen jälkeen päädyin siihen, että käytettävissä olevilla vempaimilla ja konsteilla on parasta käyttää orkkis pohjalevyä "jiginä" rungon pohjaa tehdessä. Joten päädyin aloittamaan rungon tekemisen helmaputkista. Etuluukun alta helmaputket on kohdistettu etuakseliin ja korin sisälle toin latan pätkät pohjalevyn ja lämpökotelon välistä. Eli ensimmäisen putken jälkeen homma näytti tältä.

 

post-52-0-26803100-1453839820_thumb.jpg

 

 

 

Kun molemmat helmaputket olivat paikoillaan, niin kaivon kolon runkotunneliin takapoikkiputkelle. Tuon takapoikkiputken sitten mittailin paikoilleen kaikkia mahdollisia ja mahdottomia apuvälineitä käyttäen mahdollisimman tarkasti vaateriin suhteessa koriin. Varmuuden vuoksi pitää mainita, että orkkis pohjalevyä ei ole tarkoitus saada lopuksi ehjänä irti :-)

 

post-52-0-97277800-1453840126_thumb.jpg

 

 

 

Jostain syystä näihin rojekteihin kuuluu aina kiiltävien osien ostaminen paljon ennen kuin niitä tarvitaan. Tässä projektin ensimmäinen ennenaikainen on tämän näköinen...

 

post-52-0-97667900-1453840266_thumb.jpg

 

 

 

Sen verran oli tiukaa pakkassettiä tuossa tammikuun alkupuolella, että jossain vaiheessa piti vain lämmitellä rälläkän kanssa riehumalla ja hävittämällä paloseinä. No, oikeesti johtui tuo toimenpide siitä, että Jali kävi pyörähtämässä pajalla ja hyödynsin ylimääräistä käsiparia.

 

post-52-0-60863400-1453840597_thumb.jpg

 

 

 

Kabiinin putkitus eteni loogisesti, ensin 42 millin putket ja sitten muutama 38. Hiukan alkoi tätä kuvaa ottaessa jo hirvittämään, että pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan vatsasta luopumista... No pilkkihaalareista sen täytyy johtua, että tuo kulkukolo tuntuu ahtaalta :-)

 

post-52-0-62633900-1453840857_thumb.jpg

 

 

 

Ja sitten viimeinen kuva tällä erää. Kun kabiinin osuus oli riittävän lujasti hahmollaan, pudotin laatikon pois ja aloin hahmottelemaan kuinka takarungon alaputkille mitoittamani paikka suhtautuu pohjalevyn aisoihin. Hyvinhän se näytti osuvan, koska putken saa paikoilleen kun aisasta kaivaa kyljestä rälläkällä auki, eli pystyn rakentamaan kohdistuksen taka-aisoista. Alla oleva kuva kertookin sitten tämän hetken tilanteen tässä rojektissa.

 

post-52-0-77495200-1453841199_thumb.jpg

 

 

Takarunkoa ja ripustuksia rakennellessa tuleekin nyt sitten hetki vierähtämään. Ajatuksena se, että auto on takapyörät maassa oikeaan ajokorkeuteen säädettynä ennen etuakselin nostoa, jotta voin varmistaa etuakseliston olevan oikeassa asennossa suhteessa taka-akselistoon (eli sulkea pois mahdollisuus mittavirheeseen mahdollisen pohjalevyn kierouden vuoksi).

 

 

Jatkoa seuraa viimeistään talviloman jälkeen...

 

 

 

  • Like 5
Link to comment

Thänxs, yritetään pitää tahti tiukkana jatkossakin ja saada runko ja koppa maalauskuntoon kesälomiin mennessä. Olisi kyllä aika koleeta saada joskus aikaiseksi kiihdytyskisat vain volkkareille oikein lajitteluiden ja kaavion kera. Tyyliin BSD:ssä lauantaina vapaat kiihdytelyt ja sunnuntaina leirintäalueharrastajien pääkivun parantamiseksi volkkarikisat...

  • Like 4
Link to comment

Tässä rojektissa on Bug run classic vielä hyvin kaukana :-)

 

Vähän ehti mailla pajan puolellakin piipahtamaan. En ollut misään kohtaan kuvitellut rungon vääntämistä helpoksi hommaksi, mutta nyt se tuntui ensimmäistä kertaa vaikeammalta kuin mitä olin osannut odottaa. Takarungon tekeminen ýrittänytkää edetä mihinkään ennen kuin käänsin insinööriajattelun pois päältä ja keskityin vain tekemiseen rullamitan, vatupassien ja vanerijigien avulla liiallisen ja monimutkaisen miettimisen sijaan. Tänään homma jäi näyttämään tältä

 

post-52-0-61059200-1454263939_thumb.jpg

 

 

Seuravaksi pitää tehdä tuohon takarunkoon pari välitukea varmistamaan ala-aisojen linjassa pysyminen ja sitten pääsee hieromaan vaihdelaatikkoa paikoilleen. Tosin pitää EHKÄ ensin tukea jotenkin tuota korin takaosaa... Puuttuvat takapyörät kun aiheuttavat sellaisen ongelman, että kaikki pajalla piipahtavat tuntuvat poikkeuksetta harjoittelevan rohkeaa etunojaa ottaen tukea takalasin aukon alareunasta perinteisen harmittoman talliTelemarkin sijaan... :-/

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Volkkaripalstaristeily vaihdettiin tänäkin vuonna piiitkään viikonloppuun pajalla ja sen verran hauskaa oli, että perinne jatkunee ensi vuonnakin :-)

 

Takarunko tosin oli saanut viimeiset D38 mm putkensa jo aikaisemmin ja alkoi näyttämään tältä:

 

post-52-0-88962900-1456825327_thumb.jpg

 

 

Tarkistusmittauksissa kiinnittyi huomio putkien hiukan oletettua suurempaan vetelyyn ja sen pohjalta piti hiukan muuttaa suunniteltua työjärjestystä ja jättää takarungon tekemisen tuosta eteenpäin myöhäisemmäksi vaiheeksi. Ja kun takapää jäi odottamaan, niin silloinhan piti käydä etupään kimppuun. 

 

Etuakselin nostossa käytettiin apuna alkuperäistä pohjalevyä ja vanhemman mallista etuakselia. Kuvatusta ei tuosta vaiheesta tullut otettua, mutta ideana oli se, että olkatappiakselin alaputki oli kohdistettuna rungonpään ylemmän putken koloon ja kallistettu jonkin verran taaksepäin. Kun olkatappiakseli oli mittausten perusteella suorassa ja halutussa kulmassa taaksepäin, tehtiin eturungon yläputket. Akselin kiinnitykseen käytettiin simpukan kiinnitysrautoja, jotka oli tarkoitus myöhemmin muuttaa Empi-raudoiksi, mutta tarkempien funtsimisien jälkeen taitaa jäädä vaihtamatta. Tämän jälkeen sitten tulikin lopullinen lähtö pohjalevylle, oikea etuakseli yläputkistaan kiinni alaputkien päihin Empi-raudat.

 

Yläputki ja puuttuva pohjalevy ikuistettuna alla:

 

post-52-0-71040600-1456826240_thumb.jpg

 

 

Ja etupää näytti tässä vaiheessa tältä:

 

post-52-0-06366900-1456826694_thumb.jpg

 

 

Mittailujen perusteella vekotin tarvitsi kavennetun etuakselin, joten varastosta kaivettiin parhaalta näyttänyt akseli aihioksi. Kun päivä oli edennyt muutaman tunnin, oli pakko todeta hyväkuntoisen pallonivelakselin olevan muisto menetetystä nuoruudesta :-(  Sisällä oleva kura hoitaa hommansa ilmeisesti varaston perälläkin...

Mittailujen mukaan akselia voi kaventaa max 100 mm, joten sen verran keskeltä pois ja sorvissa holkit keskilimppuun, jotta samalla voi varmistella osuuko pähkäilyt halutusta ajokorkeudesta hehtaarille.

 

post-52-0-03814000-1456826732_thumb.jpg

 

 

Ajokorkeus osui aika hyvin sinne minne pitikin (lopullinen versio saa säätöpalat hienosäätöön), puhuttua casteria ei ole mitattu olkalinjasta, mutta etuakseli on kallistettu 8,5 astetta verrattuna rungon alaputkeen, raidetankojen flippausholkit pitää hommata ja sopivaa hammastankoa alkaa kyttäilemään. Kavennus oli vähän liikan suuri ja iskaritornit tuossa akselissa kuviteltua huonommat - pitää miettiä tekeekö jossain kohtaa uuden akselin vai puhaltaako ja korjata tämä yksilö.

 

Pajan siivouksen ajaksi projekti pääsi aurinkoon ja suurin piirtein tähän jamaan projekti jäi tällä kertaa odottelemaan seuraavaa rypistystä (mikä lienee kopan ruostevikojen korjaus ja sen jälkeen korin nostaminen pois rungon päältä):

 

post-52-0-35171700-1456827134_thumb.jpg

 

 

 

  • Like 8
Link to comment

Takanapa vaatii pitkittäistukivarsien vuoksi varsin pienen backspacen vanteille, mutta mahdollistaa samalla kohtuu pystyn asennuksen coilovereille.

 

Nettivakoilun perusteella tuollainen kulma ainakin toimii kohtuudessa ;-)

 

post-52-0-49909700-1456991016_thumb.jpg

Edited by Ketsa
Link to comment

 

 

Tarkistusmittauksissa kiinnittyi huomio putkien hiukan oletettua suurempaan vetelyyn ja sen pohjalta piti hiukan muuttaa suunniteltua työjärjestystä ja jättää takarungon tekemisen tuosta eteenpäin myöhäisemmäksi vaiheeksi. Ja kun takapää jäi odottamaan, niin silloinhan piti käydä etupään kimppuun. 

 

 

Mukavan oloinen projekti. Kannattaisiko turvallisuuden nimissä kuitenkin satsata kunnolliseen jigiin, jotta saisit rungon varmasti suoraksi? 

Link to comment
  • 1 month later...

Tämä ei ole hirveästi edistynyt, mutta pikku hiljaa kopan peltityöt alkaa olemaan sillä mallilla, että kopan voisi nostaa pois rungon päältä. 

 

Kilpurin peltityöt on kilpurin peltitöitä, joten niissä ei ole kuvattavaa, mutta laitetaanpa tälläinen keventävä kuva peliin. Pöyhin taannoin välikaton varastoa haaveillen kohtuu kuntoista makaavalamppuisista lokareista. Löytyneet lokarit eivät olleet ihan voittajia, mutta muuta hauskaa löytyi... Jarakun postauksista päätelle kasariloksut ja kevennysreiät ovat kuuminta hottia isolla kirkolla, joten ei kun kopioimaan ja olemaan trendikäs :)

 

post-52-0-29572600-1460401166_thumb.jpg

Edited by Ketsa
  • Like 4
Link to comment

Heh! En tiedä olenko miehisyydestä niin varma, että auto pinkiksi päätyisi :)

 

Vajaat 10 vuotta sitten maalasin yhden kilpurin kolmiväriseksi ja kovasti uhosin sen homman jälkeen, että jäi viimeiseksi moniväriseksi autoksi. Vaikka tämän säksättimen maalaus voi olla vielä kaukana, niin pikkuisen aihettä alkanut pyörittämään takaraivossa. Tästä kun ei tule katuautoa, niin ei tarvitse näyttää sleeperiltä, rahaa ja aikaa saa kulumaan muutenkin, joten vesivärit ja lakat jää kaupaan, mutta jotain erikoista (retrohenkistä tjms.) voisi koittaa loihtia omaksi iloksi. Olisiko aika hommata eka pinstripe pensseli... Ideoita saa heittää! 

  • Like 2
Link to comment

Tähän tyyliin niinku mun ähtärissä? Olenko mä nyt sitten ajastani edellä vai normaaliin tapaani ajastani jäljessä...?

Tuostakin voisi saada vielä ihan hienon. 

 

En ajatellut, että keula olisi takapäätä korkeammalla, paitsi lähdössä. Vaikka ei sekään välttämättä hullumpi olisi.  

Enemmän tätä tyyliä ajattelin. Kuva napattu netistä. 

post-128-0-86748800-1460784943_thumb.jpg

VW Gasser googleen, niin tulee komeita. 

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Tänään oli pitkästä aikaa mahdollista viettää pajapäivää tämän projektin ääressä. Tarkoituksena oli mitoittaa takajousitusta, jotta voisi laitta tukivarret tilaukseen, mutta meni käsi päähän heti alkupelistä. Piti vääntää sovituskummit sovitusvanteille, mutta en keksinyt kuinka tuollaisen lirpakerenkaan saa "nousemaan vanteelle"... Osaako kukaan antaa toimiviksi havaittuja vinkkejä?

 

 

M3JHVVYdHzYqJ_VCMyDvb_9lpoFpX-QaXNz68Vz7

 

 

 

Kun ei rengastyöt onnistuneet, niin takajousituksen mitoitus sai jäädä toiseen kertaan ja käytin päivän keulan nysväämiseen. Nyt alkavat olemaan keulassa isot linjat kohdallaan ja enää pientä hitsaamista ja tinaamista ennen pohjamaalausta. Kuudesta autosta pellin paloja jo pelkästään tuossa flipissä :-)

 

 

55V8wFfq1gmH9x_ePZNQKm_UqoG_vbYxlKVJDzLT

  • Like 2
Link to comment

Venttiili pois, renkaan ja vanteen välistä alta sekunnin suihkaus bräkleeniä ja tulta perään käsivarrenmitan päästä. Sliksistä en tiedä nouseeko mut tavisgummit ainakin nousee.

Edited by tolvana
Link to comment

Kiitokset vihjeistä. Liinalla yritin, mutta se ei toiminut tälle renkaalle, oikeastaan vaan pahensi tilannetta.

 

youtubesta löytyi mallisuoritus Tolvanan ehdotukselle, ehkäpä kokeilen tuota seuraavaksi https://www.youtube.com/watch?v=L3NghvLOVdc

 

Ilmakanuuna voisi olla kanssa toimiva ratkaisu, jos venttiili olisi tarkoitukseen sopivammin keskemmällä vannetta.

 

Mikon sisärengasideaan varmaan siirrytään sitten kun huomaan, että rengas ei pidä ilmaa =)

Link to comment

Joskus jo ajat sitten mun uudet sliksit oli samalla lailla kyljet sisällä, ei ne noussu liinalla eikä tykillä ampumalla vanteille. Sisärengasta vaan paikoilleen. Myöhemmin kun renkaat on muotoutuneet, niin voinee sisärenkaat ottaa pois.

Link to comment

Ok, nämä renkaat on käytetyt ja vanhaa vuosikertaa <8tarkoitus käyttää vain tässä rakenteluvaiheessa). Tiedä sitten onko varastoinnin aikana menneet takaisin suppuun vai onko vika vain suorittavissa käsissä :-/

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...