Jump to content

Hammastanko-ohjaus junikseen.


Anpu

Recommended Posts

Junakeula -65 on otettu työn alle, madalluksen johdosta simpukka pitäs nostaa mut jos kuitenkin laitettais hammastanko. Onko palstalaisilla valmista reseptiä ja kuvia miten ovat toteuttaneet? Haulla sain sen verran selvillle että passat/audi 80 tai 1303 hammastanko mut mistä kulmavaihde yms.?

Creative valmistaa sarjaa, mut kun apusimpukka jää käyttöön ja toi hinta.

http://creative-engineering.com/index.p ... &Itemid=26

Link to comment

Itse miettinyt samaa, mutta onko loppu tuloksena pelkästään rakentamisen vaiva ?

 

Iskussaan olevalla simpukka ohjauksella, tuntuu pärjäävän oikein hienosti..

 

Voisiko joku ko-homman tehnyt ilmaista mielipiteensä, hyötyä vai not ?

 

-Pete-

Link to comment

Itse aiheesta en tiedä mitään, mutta 10 vuoden pähkäilyjen jälkeen minulta joutaisi GSi Kadettin tehostamaton ohjausvaimentimella varustettu hammastanko myyntiin. Ja aasinsiltani tähän mainokseen oli se, että enklannissa näköjään ovat soveltaneet vastaavan tehostettua ja vääränkätistä mallia junikseen http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=47358&start=15

Link to comment
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

Link to comment
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

 

Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa?

Link to comment
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

 

Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa?

 

Juu ei, muttei ymmärrä miksi apusimpukan poisto olis kynnyskysymys. Olettaisin että simpukan vaihto hammastankoon olis tärkeempi juttu. Katsuria varmaankiin kiinnostaa eniten miten hammastangon kiinnitys on toteutettu.

  • Like 1
Link to comment

Trafin soveltamisohjetta lainaten:

"Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoituk-seltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava."

 

En sitten tiedä onko korvaavan hammastanko-ohjauksen mukanaan tuomaa ohjausgeometriaa keinotekoisesti huononnettava vai voidaanko tässä tapaiksessa hyväksyä geometrian parantuminen:)

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mites ohjausgeometria muuttuu, jos ulommat raidetangon päät (auraus) säädetään samaan asentoon, eli niiden välinen matka on sama systeemistä riippumatta. Ackermann-ehtohan tulee olka-akselista, jota ei muuteta mitenkään. Toki joustossa pienet muutokset ovat mahdollisia.

Link to comment

Kyllähän tuohon Ackermaniinkin hiukan vaikuttaa melkein kaikkien osien pituudet ja sijoitukset, viimeistään sitten kun käännytään. Esmes raidetangon pituudet ja raidetangon sisäpäiden sijainti auton pituussuunnassa.

 

Veikkaan että käytännön katsastusmies tulkitsee tuota "geometrian säilymistä" suht väljästi: Tyyliin tarkistaa että pyörät kääntyvät samaan suuntaan ja palttiarallaa saman verran. Koeajolla jos vielä tuntuu toimivan niin uskoisin että geometrian puolesta menee läpi. Tässä tietysti oletuksena että uudet osat ovat vähän siellä päin missä alkuperäisetkin, varmaan hankalampaa jos esim. ohjausvermeet siirretään akselin etupuolelta takapuolelle tms.

Link to comment
  • 2 months later...

Laitoin Doppeliin- 63 tuon Creative Engineering hammastankosarjan. Tarkka mutta hivenen jäykkä ohjaus, eikä pyörät käänny enää nin paljon kuin aiemmin.

 Tämä kuulostaa oudolta.

Itse olen kanssa tänä talvena asentanut ko. setin.  Simpukan kanssa pyörien kääntyminen rajoittui pyörännapa/olkatappi kokoonpanossa olevaan

kartiomaiseen stop-pulttiin. Nyt hammastangolla käännettäessä liike pysähtyy samaan stoppariin eli pyörät kääntyy tasan yhtä paljon.

Link to comment
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Mä alottelin kans nyt tämän hammastanko shown. Tölkin kulmavaihde ja vierasmerkin hammastanko.

 

Creativelta tuli kapea ja säädettävä etuakseli ja nyt viritellään hammastankoa.

 

Onko kellään mitään kivaa kikkaa rattiakselin liittämiseksi kulmavaihteeseen? Muilta osin näyttäs jotakuinkin hahmottuneen toi homma.

 

Raidetankoja pitäs kans miettii, onkohan uniballit vielä ihan no no konttorilla. Jostain on jäänyt tällänen muistikuva.

Link to comment
  • 4 months later...

En löytäny sitä vanhaa topiccia missä tätä mietittiin.

 

Nyt se kuitenkin alkas olemaan siellä!

 

Joo, noi uniballit ei kelpaa perus katsurille eikä varmasti ihan kaikki muukaan mutta takertumatta näihin suomen specseihin ja jonkun joutavan virkamieheksi luettavan pussihousun näkemyksen sivuuttaneena toi rupeis tuntumaan aika hyvältä!

 

Ei muuten oo enää vartti kierrosta klappia eikä mutrakaan kummaa ohjausgeometriassa. Yks tukilaakeri tulee vielä us-partsin pojilta tohon heti kulmanivelen jälkeen koska haluun pitää ton rättinivelen värinänvaimentimena enkä tehä semmosta rodi tyylistä kaikki tuntuu.

 

Seuraavaksi vaihetaan samalla mitotuksella oleva tehostettu hammastanko ja sähkö-hydraulinen tehostajan pumppu paikoilleen ja viimeistellään ja maalaillaan kaikki palikat kohalleen.

post-72-0-83206000-1455468096_thumb.jpeg

post-72-0-79884300-1455468109_thumb.jpeg

Edited by jocke biese
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Us-partsilta löytyy niveliä mitkä voi kiinnittä pulttaamalla, tapilla tai hitsaamalla tms. Mä värkkään sen niin että rattiakseli menee nivelen "holkkiin" sisään ja sitten tappi läpi ja tigillä varmistaen.

 

Kuvassa näkyvä setuppi muuttui vielä jonkun verran mm. kulmavaihteen ja hammastangon välinen osuus meni uusiksi ja tuli yhdestä kappaleesta kun usa pojilta löyty niin mukavia niveliä.

 

Kiinnikkeet saa tehdä ite, pitää olla asianmukaiset ja riittävän lujuuden omaavat. Vähän sama homma kun irs korvien hitsaaminen kuplaan tms.

 

Laitan pari kuvaa ens viikolla kun puran setupin irti viimeistelyä ja maalausta varten.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Näyttää hieman heppoiselta tuo kulmavaihteen kiinnitys.Siihen kohdistuu kovat voimat kun käännät rattia paikoillaan-varsinkin servolla..

Itse asiassa taitaa päästä helpommalla nyt tuo kulmavaihde nyt kun on tehostin. Voimat menee suurelta osin suoraan hammastangosta runkoon.

 

Ristinivelien asennosta en saanut kuvasta selvää ("prototyypissä" oli väärin päin). Samassa tangossa pitäs olla haarukat aina samaan suuntaan. Ei tuo ohjauksessa nyt kai niin tärkeä asia ole mutta onhan se aina fiksumman näköinen kun on oikein laitettu nekin.

 

Ebayssa olis muuten suojakumeja uniballeihein (uniball on ulkomaaksi "rose joint" ja suoja "dust cover" tai "sealing boot").

Link to comment
  • 1 month later...

Eilen Wheeler Dealeríssä laiteltiin -67 junista (oli vanha uusinta) ja asenneltiin Creativen hammastankosatsia. Tuota kanssa kerran tuli mietittyä, mutta kun kommentit oli täälläpäin jonkin verran ristiriitaisia, niin jäi ostamatta. Tuossa ohjelmassa annetaan ymmärtää, että ohjattavuus muuttuu täydellisesti? Voi tietysti kysellä, että minkäkuntoiseen simpukkaan verrattuna. Liekö Creative sponsoroinut tuon jakson vai olisko tuosta sarjasta hyötyä ? Kaipa näitä on täälläkin päin jo ainakin jonkin verran käytössä?

Myynti taitaa nykyisin tapahtua vain suoraan valmistajalta? Ainakin Kieft&Klokílla se oli vielä joku vuosi sitten. Nyt ei enää näkynyt.

Link to comment

Kyllä minä olen juniksessa ollut ääreistyytyväinen tuohon creativen settiin.

Korjaahan se paskan simpukan, joita ei oikein helpolla maailmalta enää löydä kun uustuotantoa ei taida olla.

Kyllähän simpukan sain suoraan ajaessa kiristettyä niin että isolla maantiellä selviää, mutta se klappi oli ainakin mulla

Todella häiritsevä ratin muissa asennoissa. Hammastangolla se pysyy tasasen timminä ratin ääriasennosta toiseen.

Siitä syystä kurvailu mutkaisella maaseutu asfalttitiellä on nykyään hauskaa hupia, vaikka olisi puuskainenkin päivä.

 

Creativeen päädyin, kun on helppo entisöidä takaisin vakioksi, mutta empä kyllä taida sitä oman kokemuksen perusteella

enää tehdä.

Link to comment

Sonderi -65 kulkee ihan mukavasti simpukalla-mitä vähän veivaa, mutta sehän on ominaisuus eikä vika, kuten Ed Chainakin totesi. Tällä mennään, paitsi jos saisi upouuden Sonderin.

Edited by kili
Link to comment

Näinhän tuo asia taitaa olla. Mulla sattui olemaan kolme simpukkaa, joista valkkasin parhaan. Tuolla nämä kaupunki ym paikallispyörittelyt sujuu siedettävästi. Maantiellä tunnin parin jälkeen alkaa kaivata parempaa.

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...