Jump to content

Alumiini kansien hitsaus.


Guest pitkäpoika

Recommended Posts

  • 1 year later...

Seetit pois, töhöllä kuumaksi ja sitte hitsaamaan. Mä hitsaan tigillä, joku muu voinee hitsata migilläkin. Mutta kuten yllä on mainittu, niin uudet kannet on sen verran halpoja että vakio kansia ei juuri kannata hitsata ja korjailla. Kilpavehkeet on sitte eri asia..

Link to comment

Minulla on tuossa keskeneräinen projekti jossa tulpanreikä pirrattiin reilusti auki molemmin puolin ja TIGillä umpeen ,myöhemmin tarkoitus tehdä 12mm tulpanteikä ja siirtää se ulommaksi seeteistä pois päin.....

 

yhdessä imukanavassa seetin halkeama alkoi jatkua niin oli tarkoitus aukasta ko imukanava paremmin ja hitsata uudestaan myös imukanavien ulkopuolinen täyttäminen vielä tekemättä.

 

Kannet lämmitettiin toholla yli +200C ja kun kansi alkoi jäähtyä niin apumies alkoi lämmittää toholla ja hitsari hitsas toista kantta sen välissä....projekti viivästynyt kun löyty toiset kannet ko projektiin...

 

Niin istukkarenkaat  poistettiin mutta ohjarit toistaseksi paikoillaan jotta seetien paikat voi helpommin uudetaan koneistaa..

Edited by Kassu oulusta
Link to comment

Saisiko tarkempaa ohjetta siitä kuinka olette tigillä korjanneet tulpankierteen ja pakoseetin välisen halkeaman? Halkeama auki ja koko tulpanreikä umpeen vai jotenkin muuten...

Juu, halkeama auki ja koko tulpanreikä umpeen. Reiän avaus kaksoiskartioksi, siis molemmista suunnista. Ja seeti ensin pois.

 

Hitsauksen jälkeinen lämmitys on käytännössä aivan joutavaa, koska halkeaminen alkaa käytännössä samantien kun valokaari sammuu. Jos siis on halkeakseen. Mutta siihenkin on konstinsa..

Link to comment

Saisiko tarkempaa ohjetta siitä kuinka olette tigillä korjanneet tulpankierteen ja pakoseetin välisen halkeaman? Halkeama auki ja koko tulpanreikä umpeen vai jotenkin muuten...

Mulla on tiedossa kansikoneistaja joka tekee noita ja jolla on valmis jigi hitsaa kuplan tulpat reijät ja muuttaa pitkälle 14mm tulpalle. Ja kansi on siltä osin valmis käyttöön. Hinta oli viimeksi todella ok samoin työnjälki. Jos halkeama on seetin alle, seeti menee irrotettavaksi ja uusiksi.

Link to comment

Seetit pois, töhöllä kuumaksi ja sitte hitsaamaan. Mä hitsaan tigillä, joku muu voinee hitsata migilläkin. Mutta kuten yllä on mainittu, niin uudet kannet on sen verran halpoja että vakio kansia ei juuri kannata hitsata ja korjailla. Kilpavehkeet on sitte eri asia..

Mitä tig-lankaa sinä olet noissa hitsauksissa käyttänyt??

Link to comment

Monta VW:n sylinterikantta on tullut hitsattua, lähinnä kilpakansia ja muutamia vakioita. Tärkeintä kansihitsauksessa on se, että perusaine pitää saada sulamaan ennen kuin lankaa aletaan syöttää hitsauskohteeseen. Puikon materiaalilla on merkitystä, väärä ainemateriaali pilaa koko hitsaustyön. Kaikki hitsaustyöt ovat onnistuneet eikä mitään jälkiongelmia ole ollut. Työ on ollut kannattavaa koska olen ITSE irroittanut seetirenkaat ja koneistanut uudet pesät sekä asentanut uudet seetit ja koneistanut ne Miralla. Jyrsinkoneella olen koneistanut myös palotilat ja avartanut ne myös isommille sylinteriputkille TS: Itse tehtynä se vielä kannattaa, esim. muualla teetettynä ei välttämättä kannata koska esim. Keiteleen Koneessa uusi 40x35,5 mm. valmiiksi työstetyillä seeteillä tehty M12 pitkällä s.tulpan reiällä oleva sylinterikansi maksaa 240 euroa / kpl. 

  • Like 1
Link to comment

Juu, halkeama auki ja koko tulpanreikä umpeen. Reiän avaus kaksoiskartioksi, siis molemmista suunnista. Ja seeti ensin pois.

 

Hitsauksen jälkeinen lämmitys on käytännössä aivan joutavaa, koska halkeaminen alkaa käytännössä samantien kun valokaari sammuu. Jos siis on halkeakseen. Mutta siihenkin on konstinsa..

Mitä konsteja, hitsauslangan valinta tms.??

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...