Jump to content

moottori öljyn lämpö ongelma


Guest Jmr83

Recommended Posts

Guest Jmr83

 Elikkäs ongelmana on öljyn lämpöjen karkaaminen... Ajeltaessa normaalia tie nopeutta  80-100km/h öljyn lämmöt pysyy noin 90c siirryttäessä ajamaan taajamaan tai hiekkatielle köröttelemään alkaa öljyn lämmöt nousta n.120c jolloin jo kiire takaisin isolle tielle jossa lämmöt hiljalleen laskee 100 asteen tienoille. öljyn painemittari ja lämpömittarit haaralla vakio painemittarin paikalla,kuvattu myös lämpökameralla todettu mittarin näyttävän oikein, öljynpainetta 120c öljyllä tyhjäkäynnillä 0.2bar ja kierroksilla n.3bar. Öljynä valvoline  VR1 racing 10W60 (kokeiltu myös 20w50) moottorin öljytilavuus n.5litraa. Kaasarit säädetty laajakaista lamdan kanssa ajellessa pysyy seoksella tyhjäkäynniltä - 7000rpm asti aavistuksen menee rikkaalle täyskaasu kiihdytyksessä.

 

Moottorin tietoja

 

isku 73

hot cars 94 takosarja

engle 120 nokka

jonkun virtuoosin tekemät kannet muistaakseni 42/35 venttiileillä

puristukset 9

ennakkoa 30

nurkka tuplat drla 36

45mm käärmeenpesä

Doghouse puhallin koppa jossa orkkis lauhdutin paikallaan

32mm suodattimellinen öljypumppu josta suodattimen ja pumpun välistä otettu sandwitsilla öljyn kierto erilliselle lauhduttimelle, lauhdutin vaihdelaatikon päällä, jossa myös öljyn kierto toimii :)

kaikki moottorin ympäryspellit on paikallaan.

 

 

sekavaa selitystä mutta toivottavasti jollain olisi ideoita tähän ongelmaan.

Edited by Jmr83
Link to comment

Onko tässä lisäöljypohjaa, se auttaisi vähän jäähtymisessäkin. Ja tosiaan puhallinta lisäjäähdyttimelle. Mahdollisesti kokeilemisen väärti on myös vähän normaalia suurempi ala-hihnapyörä, vakio-peltisiäkin on ainakin kaksi kokoa jolloin isommalla alapyörällä normipituinen hihna kiristyy vielä yläpäästäänkin hieman pienemmälle.

...sitten tosin lienee syytä toivoa että on hitsattu puhallinpyörä doghousessa jos 7000rpm kiertää :)

Link to comment
Guest Jmr83

Kiitos vinkeistä. Ei ole puhallinta lisä jäähyttimelle,joten ruvettava sellaista asentamaan ja tosiaan laitettava tilaukseen se hitsattu puhallinpyörä (onneksi vielä kestänyt tuo vakio

Link to comment

Saakos jostain niitä lisäöljy jotka pystyy asentamaan ilman lohkon pulttien vaihtoa?

Nyt ei ihan aukea mikä öljyyn liittyvä tarvitsee lohkon pulttien vaihtoa. Jos lisäöljypohjan pinnpultit niin lienee niin pieni homma vaihtaa, ettei siitä kannata pahemmin harmaita hiuksia hankkia, vaihtaa vain.

Link to comment

Jos öljynpaine kuumana on 0.2bar, niin jotain häikkää on joko pumpussa tai paineventtiileissä jne..

Ilmasitko / täytitkö jäähdyttimelle lähtevän letkun?

 

Itse ajoin tänään 5h / 220km kestotestilenkin, suurimmaks osaks stadin tajuttomassa ruuhkassa= max 95c / 1bar tyhjäkäynnillä

Maantiellä 80c / 2.5bar

 

Schadek 30mm / 36rivinen Setrab

Fk89/91 IDA 48 ruttu 12,5 v-power pensa ja pelaa kuin buikki :)

 

-Pete-

Link to comment

Jos öljynpaine kuumana on 0.2bar, niin jotain häikkää on joko pumpussa tai paineventtiileissä jne..

Ilmasitko / täytitkö jäähdyttimelle lähtevän letkun?

 

Itse ajoin tänään 5h / 220km kestotestilenkin, suurimmaks osaks stadin tajuttomassa ruuhkassa= max 95c / 1bar tyhjäkäynnillä

Maantiellä 80c / 2.5bar

 

Schadek 30mm / 36rivinen Setrab

Fk89/91 IDA 48 ruttu 12,5 v-power pensa ja pelaa kuin buikki :)

 

-Pete-

Mihin sulla on asennettu jäähdytin?
Link to comment

Nyt ei ihan aukea mikä öljyyn liittyvä tarvitsee lohkon pulttien vaihtoa. Jos lisäöljypohjan pinnpultit niin lienee niin pieni homma vaihtaa, ettei siitä kannata pahemmin harmaita hiuksia hankkia, vaihtaa vain.

Öljyn imuputki on mutterilla kiinni yhdessä pinnapultissa ja sen vaihtaminen vaatii jonkin verran kikkailua alakautta tehtynä. Imuputkea pitäisi myös jatkaa eikä lemmarijatkokset tunnu oikei luotettavilta.

Onhan tossa koneessa öljytilavuutta aika paljon ilman lisäöljypohjaakin.

Link to comment
Guest Jmr83

Juu ja kyllä tässäkin pysyy öljyn paine 1bar jos öljy 95c tyhjäkäynnillä. täytyy laittaa puhallin siihen lisäjäähdyttimeen niin saa pysymään lämmöt kohdallaan

Link to comment

Ei se klemmariliitos nykyisyydestä asiaa miksikään muuta. Kun täyttää tikun mukaan, on öljynpinta samalla tasolla pohjan kanssa tai ilman -> öljyä pitäisi olla imettäväksi vuotavallakin liitoksella. Hyvin sillä pohjalla vain saa lisää pinta-alaa josta lämpöä voi sitten siirtyä.

Link to comment
Guest Kalsuto

Onko tässä lisäöljypohjaa, se auttaisi vähän jäähtymisessäkin. Ja tosiaan puhallinta lisäjäähdyttimelle. Mahdollisesti kokeilemisen väärti on myös vähän normaalia suurempi ala-hihnapyörä, vakio-peltisiäkin on ainakin kaksi kokoa jolloin isommalla alapyörällä normipituinen hihna kiristyy vielä yläpäästäänkin hieman pienemmälle.

 

...sitten tosin lienee syytä toivoa että on hitsattu puhallinpyörä doghousessa jos 7000rpm kiertää :)

Mistä löytyy normaalia isompia alahihnapyöriä?

 

Edit: vakio on kait 170mm. Pienempiä on tarjolla paljonkin erilaisia.

Edited by Kalsuto
Link to comment

Pikkasen saa lisää vauhtia propeliin, kun hommaa hiukan lyhkäsemmän hihnan jolloin laturin hihnapyörän joutuu shimmaamaan pieneksi.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturin hihnapyörä porche 356:sta, joka on selvästi pienempi halkaisijaltaan.

 

Link to comment

En mikään kauhea expertti ole näissä öljyhommissa mutta olisiko mahdollista että toisessa öp venassa olisi jotain häikkää ja öljy ei kiertäisi ollenkaan vakiojäähdyttimen kautta. Josta johtuisi juurikin tuo että lisäjäähdytin hoitaa hommansa kun jäähtyy ajoviimassa mutta kaupungissa viima pienenee ja näin ollen vakiopuhallin joka normaalisti hoitaisi homman ei pääse toimimaan.

 

Täältä lisää juttua öljyjärjestelmän toiminnasta.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Link to comment

Komppaan tässä Tanhista.

 

Noilla jäähdytyskamppeilla pitäisi kyllä lämpöjen pysytellä kuplassa 90 asteessa, ajoi sitten maantiellä tai kaupungissa mikäli säädöt on ok ja öljy kiertää kuten kuuluukin.

Äkkiseltään tuntuu että öljyn jäähdytys on nyt kokonaan ulkoisen jäähyn varassa joten suuntaisin katseen mitä tapahtuu dog housessa ja omassa jäähyssä.

 

Onko tässä puhallinkopan termari paikallaan ja oletko tarkastanut että puhallinkopan läpät aukeaa/on auki kuten kuuluukin ?

 

Jos edellä mainitut kunnossa niin oma jäähdytin siis doghouse koppaan tarkoitettu ja jokseenkin tiiviisti koppaa vasten ? Lisäksi dog housesta pellit paikallaan jotka puhaltaa kuuman ilman auton alle eikä konehuoneeseen ?

Link to comment

Viisaammat valistakoon mutta mä testaisin hotcarssin sivuilta poimitun mainosteksin perusteella toisia öp venttiilejä.

 

Öljynpaineen venttiilitÖljynpaineen säätöventtiilit nostavat maksimipaineen ja se on suositeltavaa viritettyihinmoottoreihin. Tärkeät varsinkin moottoreissa, joissa erillinen öljynkierto lisäjäähdyttimellaja suodattimella. "pakolliset" asennettaessa suodatin alkuperäisen lauhduttimen kautta.Toimitetaan vahvemmilla jousilla ja uusilla männillä. Männät ovat erikoismuotoiltuja jaohjaavat öljyn menemään alkuperäisen jäähdyttimen kautta riippumatta öljyn lämpötilasta.

 

Tollainen setti mitä mainostavat maksaa alle kympin ja taisi saada kivasti asennettua vaikka kone autossa kiinni.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Itse pelaan pääsääntöisesti vakiokoneiden kanssa mutta siitä huolimatta olen viime aikoina herkistellyt nämä venttiilit tai venttiilin...

 

Mielestäni tämänkin järjestelmän tulee toimia niin kuin sen kuuluukin jotta kone toimii kunnolla...

Link to comment
Guest Jmr83

Joo tosiaan venttiileiden kanssa jumppailtu, laitoin aluks uuden sarjan jolloin öljyn paineet karkas tyhjäkäynnillä 6bar ja yhtään kierroksia niin nousi 7bar enempää ei viitsinyt kokeilla

Link to comment

Takimmainen (hihnapyörän puoleisessa päässä) oleva mäntä ohjaa öljyn jäähdyttimelle tai sen ohi. Jos paine on kova, mäntä väistää ja laskee öljyn jäähdyttimen ohi suoraan laakereille. Kylmänä öljy on jäykkää ja ohjautuu ohi jäähdyttimen kunnes lämpenee. Tämän jousen jäykentäminen johtaa siihen, että öljy ohjautuu jäähdyttimelle vaikka öljynpaine on korkeampi.

 

Etummaisen (vauhtipyörän puoleisessa päässä) olevan männän tehtävä on estää öljynpaineen nouseminen liian korkeaksi. Korkealla paineella mäntä avautuu ja laskee öljyä voitelukanavasta suoraan kampikammion pohjalle. Jousen jäykentäminen nostaa öljyn painetta kovilla kierroksilla.

 

Takimmainen mäntä ei siis vaikuta millään lailla moottorin öljynpaineeseen. Etummainen oikein toimiessaan vaikuttaa pelkästään maksimipaineeseen ei tyhjäkäynnin öljynpaineeseen.

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...