Jump to content

Koneistukseen?


Guest Henqqaa-

Recommended Posts

Guest Henqqaa-

Nyt täältä tulee tyhmiä kysymyksiä mutta itsellä nyt ei ole kokemusta kerenny kertyä. Elikkä mulla on tollasen kuplan moottori joka on purettuna ollut vuodenpäivät. As41 lohko ja Kait vakio sisukset mutta sylinterit ja männät oli 88x69. Ja nyt pitäis sitä kasailla ja mäntä sylinteri sarjaa tilailla sekä myös laakerit. Mut nyt se kyssäri. Onko lohko sun muut vietävä koneistukseen ja mitä kaikkee sinne pitää viedä ? Ja mistä vois tälleen tyhmänä aloittelijana kattoo onko koneistuksen tarve vai ei. Ja onko Ouluun vietävä täältä kainuun perämetistä koneistukseen vai onko lähempänäkin olemassa. Ja mitähän perus koneistus sitten maksaisi vaikka siellä Oulun suunnalla.

 

Tyhmä olen sen tiedän mut eipä tuota parinkympin ikävuoteen oo kerenny paljoo mualimaa nähdäkkään.

 

Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Tuo lohkon kertakäyttöisyys kannattaa normaalikäytössä ottaa ihan vaan trollina.

 

Koneistamolle mukaan lohkon puolikkaan ja mutteri, prikat ja pultit millä puolikkaan on yhteen vedetty. Jos omaa osaamista ei vielä pahemmin ole, niin ei kannata vetää itse momenttiin, vaan antaa koneistamon tarkistaa lohkon kunto ennen koneistusta.

 

Lohkon kuntoa kannattaa alkaa tarkastelemaan sieltä vauhtipyörän puoleleisimmasta laakeripukista (esim. päittäisiä hakkaumajälkiä). Jos sattuu löytymään oikean kokoinen laakeri, niin sillä voi myös tulkkailla pukin kuntoa. 

 

Jos kyse ei ole museoautosta, niin saattaisi tulla halvimmaksi ottaa yhteyttä tämän foorumin p_valtoseen ja kysäistä sopivaa valmiiksi koneistettua lohkoa ja tarjota vanhaa vaihdossa...

  • Like 1
Link to comment

Niin, on hyvin inhimillistä torjua tieto, joka ei ole omien käsitysten mukainen.

 

Volkswagen määritteli omalta kohdaltaan lohkot kertakäyttöisiksi osiksi 1960-luvun keskivaiheilla, jolloin lopetti käytettyjen lohkojen käyttämisen peruskorjaamiinsa, 'tehdaskorjattuihin', moottoreihin. Tuolloin Volkswagen alkoi käyttämään uusia lohkoja kuplan koneiden peruskorjaamisessa. Haluttiin mm. välttää se riski, että lohko olisi joskus aikaisemmin ylikuumennut kunnolla, jolloin sen kiinteys olisi ratkaisevasti huonontunut. Missään tapauksessa käytetty lohko ei ole uuden veroinen koneistettunakaan. Suunnitellessaan samoihin aikoihin uuden ilmajäähdytteisen moottorin, Volkswagen päätyi käyttämään 'tyyppi nelosessa' alumiinia, jossa ei ole tällaisia pulmia.

 

Luin linkatun Gene Bergin artikkelin ensimmäisen kerran noin 15 vuotta sitten, ja olen sen jälkeen ihmetellyt kuinka paljon harrastajat koneistuttavat lohkoja, joita sitten käytetään koneen peruskorjaamiseen. Monet varmaan toivovat, että niin suuren työn jälkeen moottori olisi suurin piirtein uuden veroinen. Niin ei käy, varsinkaan siinä tapauksessa että lohko on joskus ylikuumentunut perusteellisesti. Tämä on aikamoista arpapeliä. Kuka voi sanoa toteavansa lohkosta, että onko vai eikö se ole joskus ylikuumentunut?

 

Toki jokainen harrastaa omalla tavallaan ja käyttää osia omien arvioidensa perusteella. Mulla on kokemusta kahdesta käytetylle lohkolle peruskorjatusta moottorista. Ekalla olen ajanut noin 90.000 km, ja se toimii hyväksyttävästi vieläkin. Tosin maltilliset ajotavat ja paperiöljynsuodatin ovat auttaneet. Toinen hajosi 18.000 km jälkeen. Jos joskus tulevaisuudessa pitää moottori rakentaa, niin se kyllä rakennetaan uuteen lohkoon.

Link to comment

Mielestäni fiksumpia juttuja kuplan koneseen kehitellyt Bob Hoover myös vannoi uusien lohkojen nimeen ja lentokoneen moottoreissa se varmasti on erilailla ymmärrettävääkin, kuin muutamien tonnien kesäautoissa. 

 

Helposti voi myös ymmärtää miksi Volkkari on alkanut tuohon aikaan luomaan mielikuvaa "oikeaoppisesta" moottoriremontista, kun merkittävä osa vaihtomoottorien jälkimarkkinasta on alkanut karkaamaan paikallisille pajoille. 

 

Itsellä ei ole ollut ongelmia käytettyjen lohkojen kanssa, mutta otanta jää niin pieneksi kokonaisuuden kannalta, että jätän analyysin väliin ja jään funtsimaan, että montakohan ilmajäähyä Suomessa olisi jäljellä, jos moottorien lohkot olisivat olleet pääsäntöisesti kertakäyttöisiä...

  • Like 2
Link to comment

Oon kans näitä bergin ajatuksia lukenut aarporaamisesta, onhan siinä totuuden poikasta vähäsen, mutta kyllä käytetystä vanhasta lohkostakin saa hyvän jos on hyvä aihio, ei tosin uudenveroista välttämättä.

 

Totta, aarporaus on budjettiratkaisu usein...

 

En ole aarporaamiseen perehtynyt vähäänaikaan, mutta saadaanko poraustangon sijasta käyttämällä ns. oikeaa aarporaus kalustoa parempaa jälkeä?

 

80294p.jpg

 

hqdefault.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Keskustelu on jatkunut ketjun ulkopuolellakin... Tänä iltana pitkän linjan tunnetut harrastajat kertoivat, että Suomen Volkswagen organisaatio jatkoi käytettyjen lohkojen käyttämistä peruskorjaukseen vielä 1970-luvullakin. Joten Gene Bergin kertoma vain uusien lohkojen käyttämisestä peruskorjaukseen pitänee rajoittaa koskemaan varmasti vain USA:ta.

Link to comment

Saako noilla porakonekäyttöisillä poraustanko vehkeillä aina suoran runkolaakerilinjan sylintereihin ja nokka-akselilinjaan nähden?

Keskittää ittesä toisesta päästä stefan pintaan ja toisesta päästä taas hihniksen koloon. Molemmat tarkkoja tehtaalta lähtiessä. Hihniksen pää on joskus ollu ruvella, stefa taas ei ikuna.

Link to comment

Keskittää ittesä toisesta päästä stefan pintaan ja toisesta päästä taas hihniksen koloon. Molemmat tarkkoja tehtaalta lähtiessä. Hihniksen pää on joskus ollu ruvella, stefa taas ei ikuna.

Petteri piirtää norttitopan kanteen kuvan niin mä värkkäilen duunissa konjeksen niin ruvetaan koneistamaan urakalla tai porukalla tai jotain.

  • Like 1
Link to comment

Petteri piirtää norttitopan kanteen kuvan niin mä värkkäilen duunissa konjeksen niin ruvetaan koneistamaan urakalla tai porukalla tai jotain.

Jep... Tuollaselle olis kyllä käyttöä kun vaan tekee sitten terät sillai että saa koneistettua tarpeeks isoille laakereille.

Link to comment

Petteri piirtää norttitopan kanteen kuvan niin mä värkkäilen duunissa konjeksen niin ruvetaan koneistamaan urakalla tai porukalla tai jotain.

Kaikkea ei kannata tehdä itte. Täällä runkolinjan täydellinen kunnostus (AAR poraus + päittäistilan laipaan oikasu) laippa maksaa 50e / lohko.

Lohko vietämä momentissa paikanpäälle. Jos koneistamo joutuu putsaa & momentoimaan (ompas kaunis sana), niin se oli 60€/h

 

Tuo AAR olis Ok itte tehdyllä laitteella, mutta laippa taas on eri juttu. Tuntuu olevan vattumaisen haastava juttu. (referenssi vain kahdelta koneistamolta)..

Toki sen vois keirtää sillä että olis sorvi jolla sipasis lagrun oikeaan hahlomittaan, mutta puuttu se sorvi :)

 

Eikös Jussilla ollu tommonen VWn oma poraus laite myynnissä? Tais hinta olla jossakin puolen ja puolentoista tonnin välissä?

Link to comment

No hitto.

 

Jos tommosen laitteen tekis, niin ongelmia / haasteita olis:

 

- Kokeistmolla saa huokeasti tehtyä. Toki jos polkasisin kerralla kertavuoteen oman lohkovaraston ja laittas ylimääräset lohkot myyntiin + samalla talkoolla vetäs 100km säteellä paikalliseten hurjien lohkot. No olis siinä jo volyymiä jonkin verran. Ja samalla teräasettelulla menis useampi lohko.

 

- Lainavehkeenä puolitutuille kuollu idea, kun joka toiselta tulis laite enemmän tai vähemmän kolhittuna takasin (tahallaan / tahattomasti, ihan sama loppu tulos). Toki ne ketkä tuntisin hyvin ja tietäsin että järki on mukana hommissa, niin sitten uskaltas lainata.

 

- Teriä pitäs olla 0,50 /  1,00 / 1,50 / 2,00. Riittääkö 2,0, kun tuolla on vain sinne asti laakereita http://aircooled.fi/kategoria/191/runkolaakerit. Joka teräsetissä oli kiinteinä 4 terää, eli tuohon master akselille laitettavia renkaita aseteltuineen terineen pitäs olla 4x4 = 16kpl. Miten varmennus että nuo on oikeasti parin satkun tarkkuudella oikeassa leikkuu kohdassa? Terien säätö? Entä mahdollinen terotus / huolto?

 

- Päittäislaipan koneistamiseen pitä olla oma koje. Plus sorvi kotona laipan ajoon laakerista oikeaan mittaan

 

Eli onko sittenkin viisaampaa kiikuttaa lohkot koneistamolle suoraan? :)

Edited by P_Valtonen
Link to comment
Guest Skipi_

Eli onko sittenkin viisaampaa kiikuttaa lohkot koneistamolle suoraan? :)

KYLLÄ. Mielestäni 50€ ei ole tuosta paljon. Itse tuen paikallista pikkupajaa aina tilausuuden tullen, koska jos/kun ne häviää jää vaan nuo isommat pajat joilla hinnat pilvissä ja toimitusaika saatana vuoden.

 

Tämä oma mielipide :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...