Jump to content

Puutarhuri minussa utelee


Recommended Posts

Koska tallissa olevien autojen takia saan turata aivan tarpeeksi toimivien/toimimattomien polttomoottorien kanssa, niin ajattelin päivittää ruohonleikkurimme johonkin huolettomampaan. Onko näistä halvemman pään laitteista mihinkään? Vai pitääkö heti lyödä 600 tiskiin, vaikka nurmikkoa olisi vajaa parisataa neliöö leikattavana? Robottileikkurit jäävät hintansa lisäksi myös sen takia laskusta pois, että jonkun toisen tekemän työn jälkeen en voisi palkita itseäni oluella ja saunalla. Sama koskee myös lampaan hankintaa, tai postimiehen värväämistä kesätöihin ;-)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Jos sulla on nurmikkoa vajaan 200 neliötä niin on jokseenkin sama vaikka työntelisit kelaleikkuria. Hyvä vaihtoehto sulle

voisi olla vaikka Husqvarna lb 146. Hintaluokka noin 300,- kevyt kuin mikä ja toimii.

Edited by Jussinbussi
Link to comment

Itse käyttäisin jotain 70-luvun laatuleikkuria. Sellaista, jolla kunnat ja muut ammattilaiset ajelivat ruohikkonsa silloin, kun minä olin pieni. Työnnettäviä Klippoja ja Beloksen sarvitraktoreita. Ja käytänkin. 

  • Like 1
Link to comment

Ostin oman nurmikon ajoon (noin 400m2) jonkun muka Espanjalaisen IKHn maahantuoman koneen viime syksyllä 200 eurolla. Heti alko tekemää mieli ajettavaa. Ja tuon uuden laatu ei hurmaa, no lähtee se käyntiin helposti nelarina.

 

Semmonen Klippan o kova sana mut nii o hintakin.

Link to comment

Nykyinen on Fiskarsin moderni työnnettävä kelaleikkuri uuden kylvetyn nurmikon takia ja se on hyvä, mutta puiden ja pensaiden alta leikkaaminen on hankalaa kun kela ei juuri pyöri. Tota akkukäyttöistä nyt kuitenkin hommaisin juuri siitä syystä että sen luulisi riittävän näille neliöille. On vaan niin isot erot volteissa ja hinnoissa että tekis mielellään kerralla hyvän valinnan

Link to comment

Kolmesataa maksoin tuosta Vikingin leikkurista kymmenen vuotta sitten. Mitään muuta en ole sille tehnyt kuin tankannut, vetänyt käymään ja leikannut. Kerran katoin öljyt. Vielä oli. Nyt kylmänä savuttaa ihan sairaasti, mutta loppuu kun lämpiää. Katotaan onko kuolinmarssi meneillään tällä....

Link to comment

Itse käyttäisin jotain 70-luvun laatuleikkuria. Sellaista, jolla kunnat ja muut ammattilaiset ajelivat ruohikkonsa silloin, kun minä olin pieni. Työnnettäviä Klippoja ja Beloksen sarvitraktoreita. Ja käytänkin.

 

Ääni klipolle, itellä ollut leikkuri käytössä kesällä viikoittain ja menty samalla,

Jo 15 vuotta, välillä käytetyt huollossa tai ite tehty.

 

Niin ja Klippossa on runko jotakin valumetallia, joten ei ole ainakaan

ruoste ongelmia.

Edited by sleepercooler
  • Like 1
Link to comment

Ääni klipolle, itellä ollut leikkuri käytössä kesällä viikoittain ja menty samalla,

Jo 15 vuotta, välillä käytetyt huollossa tai ite tehty.

 

Niin ja Klippossa on runko jotakin valumetallia, joten ei ole ainakaan

ruoste ongelmia.

 

Jep. Vanha Klippo on parempi, kuin pussillinen uusia. 

Jaa mistäkö tiedän? Pari vuotta vanha kiinalainen kuluttaa kaasarin kalvoja ja bensaa ihan eri tahtiin ja pitää vielä pahempaa ääntäkin.  post-128-0-74114400-1467385363.jpg

 

Isommat nurmialueet pyyhkäistään ensin Beloksella. Se tosin on jo 80-luvun alkupuolelta, mutta noin uudeksi silti ihan ok. 

post-128-0-56046700-1467385410_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
Guest Jussinbussi

Jep. Vanha Klippo on parempi, kuin pussillinen uusia. 

Jaa mistäkö tiedän? Pari vuotta vanha kiinalainen kuluttaa kaasarin kalvoja ja bensaa ihan eri tahtiin ja pitää vielä pahempaa ääntäkin.  attachicon.gif13226740_10153795764144164_2891179343188825751_n.jpg

 

Isommat nurmialueet pyyhkäistään ensin Beloksella. Se tosin on jo 80-luvun alkupuolelta, mutta noin uudeksi silti ihan ok. 

attachicon.gif156230_10151100453969164_1691855328_n.jpg

Melko jäätävää on tuo leikkuujälki mutta pisteet kalustolle!

Link to comment

Klipolle multa ääni. Noi akkukoneet varmasti toimii mutta en usko että akut kestäisi kolmea vuotta kauempaa. Sitten jos ajattelee että kolmen vuoden päästä vaan menisi ja ostaisi uuden akun niin on muutama vaihtari. Luultavasti se uusi akku jos on vielä saatavilla maksaisi puolet uuden koneen hinnasta. Tai sitten ei uusia akkuja jotka koneeseen sopisi ole enää saatavissa.

Link to comment

Uutta työnnettävää Stigaa EN suosittele kenellekään. Liikaa irtoavaa muovia. Esim. ilmansuodattimen kansi on muoviklipseillä kiinni ja tipahti koneen alle ensimmäisessä puskassa. Samoin bensasäiliön muovikorkissa on siivet, jotka tarttuvat helposti oksiin. Korkki auki ja roskat tankkiin; 3 kertaa olen joutunut tyhjentämään tankin ja putsaamaan kaasarin. Uusi kone ja on päältä vuorattu jesarilla ...

Link to comment

Tanhis oikeassa siinä että halvoissa akkuvehkeissä käy helposti niin että on järkevämpi ostaa uusi takuulla kun maksaa puolet uuden hinnasta akussa.

 

Nyt ku näitä sähköautoja niin hehkutetaan niin olen miettinyt et sehä o loistohomma tehtaalle: ensiksi saadaa porukka ostamaa näitä ja 5 vuode välei vaihdetaa moottori a 5000 euroa akkujen muodossa. Siinä saa ajaa veekasilla äkkiä että ylläpitokulut samat...

Link to comment

Meillä on ollu keräävä Bosch Rotak Li43 muistaakseni jotain 5-6 vuotta.

Pirun kevyt (10kg) ja näppärä, 2kpl 36V litium akkuja tuli mukana.

Akut on tottakai ruvennu hiipumaan vuosien saatossa mutta on kyllä ollu makia kampe leikata tämä n. 150-200 neliöö.

Alussa leikkas yhellä akulla melkeen koko pihan.

Kevyt ja näppärä kone!

 

Nyt sitten ajoin sen johonki kiveen ja moottorista hajos 2kpl mgneetteja eikä käynnisty enään.

Pirun hyfä leikkuri on kyllä ja jos joltain löytyy moottoriin apuja niin mulle kusoja kehiin.

 

Uus moottori maksaa halvimmillaan Puolassa n. 150e, akut on jotain 90e alkaen kpl

Edited by Geronimo
Link to comment

Jos tontti on tasainen niin kela- taisähkö leikkuri toimii, mutta jos tontilla on epätasasuuksia - puun juuria ja sen semmoista joihin terä joskus ottaa - polttomoottorikäyttöinen kestää paremmin (kiinteä viikateterä, ei mitään taipuvia teriä).

 

Jos päädyt polttomoottorikäyttöiseen, niin Brig&Stratton ohuen peltikopan päällä on kovaääninen ja pelti ruostuu nopeasti. Kannattaa valita ABS muovinen kotelo, se on merkittävästi hiljaisempi eikä ruostu.

 

Polttoaineen kulutus on minusta niin naurettavan pieni (15v vanha keltainen Partner B&S ABS rungolla), tankillinen riittää pääsääntöisesti koko tontin ajamiseen. Kaljaan, jota nautin työn suoritettuani, menee heti enemmän rahaa kun leikkurin bensiiniin. Öljyt olen vaihtanut joka toinen vuosi ja kerran kaasarin kalvon jokunen vuosi sitten, terät hiottu joka kevät.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kävin tänään hakee klipon korjauksesta, niin putkanpitäjä kehuzskeli klippoani, on aito ruotsalainen ja maksaa reilun 1KG:n verran,mitä vastaavat uudet maksaa, mutta ovat kuulemma

made in china laatua.

 

Klippoja myyty Husqvarna:lle ja laatu huonontunut kuulemma huimasti,joten ei voi verrata keskenään.....

Link to comment

Niimmuttakun nyt erinomaiset klipot ja päältäajettavat saa jäädä oikeille puutarhoille ja pörinästä tykkääville.

Lähinnä tuo IKH:n myymä greenworks ja tänään oli naamakirjassa mainos jostain EGO merkkisestä isommasta leikkurista, jotka kiinnostais nimenomaan akkukäytön takia. Näyttäis olevan, että akkua vois käyttää myös trimmerissä ja pensasleikkurissakin, joka kuulostaa jo paremmalta kuin todellisuus - vai kuulostaako? Toimiihan ne akkuporakoneetkin nykyään jo verkkovirtaisia paremmin, joten en usko että sen suhteen pitäisi valita jotain lättäpäämoottorista briggs strattonia 30 luvun moottoridesignilla. Haluaisin vaan kerralla ostaa oikean kokoluokan tai laatuluokan pelin, ettei tarviis olla kohta uutta kyselemässä.

Link to comment

Minä luotan nurtsin leikkaamisessa työnnettävään / keräävään Hondaan, ja nurmikon siirtämisessä työntävään

Honda CR 480 & 500:een, ja perunavakoa voi tehdä Husqvarna 680 TC:llä :)

 

post-725-0-82058800-1469350956_thumb.jpg

 

post-725-0-80276000-1469350992_thumb.jpg

 

-Pete-

Edited by PZQ
  • Like 1
Link to comment

Meitsikin innostui sähkökäytöstä ruohonleikkurissa ja tilasin enklannista Corsan sähköisen ohjaustehostimen ja portukalista siihen potikka säädön. Josko vaikka Stiga muuttuisi ensi talvena ohjaustehostetuksi :-)

Link to comment
  • 2 months later...

Kokeiles Tanhis piruttaas joskus vaikka Makitan akku pensasleikkuria. Esim. DUH523. Saatat hämmästyä..

Juu olen testannut akkukonetta ja tiedän että toimii on vaan tuo hinta ollut esteenä mutta kun tulee uuden hankinta eteen niin päivitän johdottomaan.

Link to comment

2-T reppupuhallin on hyvä... Sähköjohdon perässään vetelyyn kyllästyy noin vartissa...

Reppupuhaltimet on kyllä huippuja mutta aivan turhan tehokkaita perus ok talon lehtien puhaltamiseen ja toiseksi vie hitonmoisen tilan sielä tallin tai varaston puolelta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...