Jump to content

Urhon ajot?


Recommended Posts

  • 6 months later...

Harmillista kuulla, tässä täytyykin sitten vakavammin miettiä koko asiaa. Oli hieman toiveena päästä ilmajäähyllä rata-ajelemaan, mutta kerta toiminta on hidastunut liki pysähdystilaan... voi idea ratakuplasta olla hieman huonompi.

 

Mikähän mahtaa homman hiipumisen syynä olla? Youtubea esim. selaten ja asioista kuullen voi nähdä, miten joskus autoja oli paljonkin.

Edited by Paavuli
Link to comment

Ahaa... Itse olen kuitenkin aktiivisesti pyrkinyt välttämään aikuistumista, ja vapaa-aikakin on vain priorisointikysymys.

 

Mutta näinhän näissä usein käy, ihmisille tulee muuta. Sama uhkaa kaikkia tapahtumia juuri Volkkaristipiireissäkin. Tarvitaan uutta verta pitämään innostus yllä.

Link to comment

Osaltaa se että ei aika riitä niin kuin Ketsa sanoikin, osaltaa myös se että turva varusteet ja vaatimukset autoille kasvoi aikoinaan lähes kilpaluokan vaatimuksiksi.

 

Toki tämä oli ihan syystäkin.

 

Moni olisi tullut ns. ajelemaan rataa vähän piristetyllä autolla, vastuu kysymykset taisi vaan langeta ajopäivien järjestäjälle, ja siitä syystä turvallisuus nousi isoon osaan. Luulisin että tulioita voisi olla edelleen enemmänkin, jos turvallisuus kysymyksistä ja vastuista päästäisiin hyvään sopuun. Turvallisuudesta tinkiminen rata-ajossa toki, en tiedä onko se kaikista fiksuinta.

Link to comment

Turvakaarille, penkille ja vöille oli tosiaan ihan "oikeat" vaatimukset juurikin vastuuasioiden takia. Mutta ne nyt on oikeastaan vaan kertaalleen rakennettavia asioita, joten en usko että ne olisivat olleet kovin monelle tiimille se lopullinen este osallistumiselle. Sen sijaan tekniikkaan sai kyllä menemään aikaa niin paljon kuin halusi - ja vastaavasti esim. Moose pärjäsi kohtuullisen vakiolla tekniikalla aivan erinomaisesti kun siinä ei ollut niin paljoa ongelmia kun korkeaviritteisimmissä laitteissa. Meillä kutistui innostuksen puutteessa tiimi liian pieneksi nimenomaan auton huollon osalta, kuskeja olisi vielä ollut riittävästi.

 

Myös melujen kuristaminen oli vähän ongelmallista mutta se oli lähinnä Ahveniston kanssa tai Motoparkin harjoituspäivien.

 

Parhaimmillaan tuo oli kyllä erittäin halpaa motorsporttia - ongelmitta menneeseen 6h settiin (oli niitäkin!) meni meillä matkoineen majoituksineen jne noin 500 euroa viidelle hengelle jaettuna, ja auto oli sellaisenaan valmis seuraavaan tapahtumaan.

Link to comment

Aivan ymmärrettäviä syitä. Ehkä tekniikkaan olisi pitänyt olla rajoituksia, toisaalta se vie hauskuuden.

 

Pitää siis pohtia, täytyykö vetästä mutkat suoriksi ja siirtyä suunnittelemaan lyhyen matkan taittoa mahdollisimman nopeasti. Jotain motorsporttia kohtuuhintaan tässä tekisi mielenterveden edistämiseksi keksiä.

Link to comment

Timpalle tiedoksi, että Urhot eivät koskaan olleet kilpailu, vaan ajoharjoittelu, jossa ahkerin harjoittelija palkittiin.

 

Turvavarusteiden pakolliseksi tulo ei lopettanut Urhoilua (varmaan about 20 turvavarusteltua autoa osallistunut vuosien varrella Urhoihin). Minun mielestäni autojen väheneminen alkoi juurikin noista vähän viritetyistä 1600:sta, joten ehkäpä pidemmän päälle mielekkääseen rata-ajeluun kuitenkin tarvitaan jonkinlaista vauhdin huumaa...

Link to comment

Vähäisimpänä asiaan vaikuttavana tekijänä ei toki ollu parina peräkkäisenä vuonna sattunut yhdistyksen juupas-eipäs köydenveto Urhon (rahallisen) tukemisen puolesta. Tuon aiheuttama epävarmuus Urhojen tulevaisuudesta sai ainakin allekirjoittaneen lyömään oman Urho-projektin jäihin ja niissä jäissä se makaa edelleen.

Link to comment

Meidän porukalla vaan vapaa-aika kortilla, kun muitakin harrasteita on kuin Volkkarit. Perheellistyminen ja siinä ohessa muut lisääntyneet aktiviteetit muksujen kanssa, sekä muut harrasteet.

Ei tuo budjetti nyt esteenä ole useamman ukon kanssa. Autokin olisi tuossa liki valmis, konetta vaille. Tosin osat tallissa valmiina odottelemassa aikaa parempaa.

Samaten kaverien toinen tiimiauto ajokuntoinen liki. Kone kans liki valmis, mutta ukoilla ei vaan aikaa ja innostusta lähteä. Yhdellä olisi kyllä, mutta ei yksin kukaan jaksa lähteä.

 

Itseä isoin häiritsevin muutos oli autojen rakennemuutoksien tiukentaminen. Mut jos sitä viidenkympin villityksenä taas alkais ajeleen. Siihen hetki aikaa vielä onneksi, mikä menee äkkiä.

Link to comment

Itseä isoin häiritsevin muutos oli autojen rakennemuutoksien tiukentaminen. .

Vähän sama vika. Meidän Colaniin olisi pitänyt ruveta max.lisäpainoja virittelemään. Ei se himmeli niillä lisäpainoilla yhtään turvallisemmaksi ainakaan muutu....

 

Perjaatteessa meilläkin olisi taas mahdollisuus aloittaa urhoilu vuosien hiljais elon jälkeen. Meillä suurin puute on ollut hyvä koneen tekijä tiimissä ja raha. Koneita olisi taas eksynyt nurkkiin ja kaaritettu vakio kuplakin "kakkosautoksi". 

Link to comment

kyllähän yhdistys on tukenut joka kausi urhoilua,pähkäily johtunut varmaan siitä kun muutama auto vain ollut aktiivinen harjoittelun suhteen viime aikoina. Tuesta se ei varmaan ole ollut kiinni vasn aktiivisuudesta ajajien/tiimien suhteen. Hienoa hommaa yleisökin tykkää Autoja vaan tallin periltä ajamaan. Onhan niitä pro vehkeitä ja vauhdin huumaa tiimejäkin ,mutta mitä sitten? kierrokset lasketaan ja eniten ajanut on harjoittelunsa tehnyt kunnolla.Maalissa ne vasta lasketaan. Rallissakin ei auta vaikka oisit ykköspätkän nopein jos seuraavalla ulkoilet tai vehkeet hajoaa

Link to comment

Itseä ei olisi kiinnostanut pro-hommailu yhtään, vaan ajelu omaan tahtiin. Tässä vain, niinkuin usein muutoinkin lienee kyse siitä, että jonkun pitäisi järjestää tapahtumia. Tapahtumien järjestäminen taasen vaatii aikaa ja voimavaroja. Itse kannattaisin myös sopivien motorsport tapahtumien yhdistämistä "mies, teltta ja grilli" tapahtumiin. Tulisi ehkä enemmän kaikille kaikkea. Ei tarvitse sijaita metrin päässä toisistaan hommat kuitenkaan (makkara ei kaikille maistu kun pakoröörit huutaa).

 

Ainahan se harmi on kun jokin toiminta hiipuu pois. 

 

Ja Tipi: Rallissa loppuu minulla kyllä pelimerkit aivan ensimmäiseen EKhon. Urhoilu olisi tarjolla olevalla semivalmiilla autolla ollut niin halpaa, että sen olisi pystynyt maksamaan vaikka omasta lompakosta yksin (haluamallani vauhtitasolla) :)

Link to comment

Boxeri 2016, kiihdytystä,urhoilua samassa tspahtumassa,sinne vaan ja omaan tahtiin kiertämään. Eeva,olli,ketsa,Valtonen ne puuhaavat joka vuosi ajoja ym urhoilemaan haluaville,sitkeästi vuodesta toiseen. Nyt tiimit ryhtiliike ja radalle sankoin joukoin

 

 

Paikalla on oltu, todisteena tallin seinällä TOP3 palkinto vuodelta 2015, ja hei nyt on jo 2017 vuosi ;)

 

Ei vaan uskalla tuolla Mummonpunaisella lähteä edes kiihdyttelemään ettei ryökäle hajoa. Pitää olla eri härveli sitten kaasutteluun.

Link to comment

kyllähän yhdistys on tukenut joka kausi urhoilua

Kyllä, sitä en väittänytkään, ja siitä yhdistykselle suuri kiitos. Mutta se parina vuonna tapahtunut jahkailu ja juupas-eipäs vääntö yhdistyksessä motorsport- ja anti-motorsport-henkisten ihmisten välillä sai aikaan sen että aina ei ollut keväällä Urhojen vuosikokousten aikaan vielä tiedossa että tuleeko tukea vai ei. Ja kun tilanne jatkui sen pari vuotta sellaisena ettei tiennyt että jatkuuko tuki vai ei, niin ei ollut intoa ruveta rakentamaan autoa tuon epävarmuuden alla.

 

Mutta jätettäköön tämä asia tällä kertaa tähän, ainakin osaltani, ja nauretaan menneille vääntämisille taas yhdessä :)

 

 

 

Boxeri 2016, kiihdytystä,urhoilua samassa tspahtumassa,sinne vaan ja omaan tahtiin kiertämään.

Mikähän kumma juttu siinä on, että täällä Suomessa ei osata yhtään tapahtumaa järjestää sen vaatimalla tasolla. Norskit ja svedut vie tapahtumat maan parhaille radoille Gardermoeniin ja Tierpiin ja Suomessa vastaavan tasoiset tapahtumat järjestetään Kiikalassa tai Räyskälässä?

 

Räyskälän radalla saatavien ajokokemusten vuoksi ei ainakaan kannata Urho-autoa aloittaa rakentamaan.. :)

  • Like 2
Link to comment

kyllähän yhdistys on tukenut joka kausi urhoilua,pähkäily johtunut varmaan siitä kun muutama auto vain ollut aktiivinen harjoittelun suhteen viime aikoina. Tuesta se ei varmaan ole ollut kiinni vasn aktiivisuudesta ajajien/tiimien suhteen.

Juu, viime ja toissa vuonna Urhot pääsi ilmaiseksi ajamaan Räyskälän rataa ympäri sitä vastaan, että järjestivät rata-ajon kaikille muillekkin. Hyvä diili ainakin Volkkariyhdistykselle

Tapahtuma tuki on luvattu noillekkin kesille, mutta lehtijutun tekeminen on ollut liian suuri ponnistus ja sen välttämiseksi on Urhoilijat maksaneet parina kesänä ratavuokrat omistaan. Eli ei ole siitäkään jäänyt kiinni.

 

Jos jotain haluatte potkia, niin patistakaa Ollia kutsumaan Urhojen vuosikokous kasaan, jotta saadaan innostuneet taassa kasaan.

Viimeksi väkeä oli paikalla niin paljon, että väkeä ei riittänyt edes täyttämään kaikkia hallitusjakkaroita... :(

Link to comment

Mikähän kumma juttu siinä on, että täällä Suomessa ei osata yhtään tapahtumaa järjestää sen vaatimalla tasolla.

 

Olisiko ihan vain se perinteinen, eli tekijöiden ja talkooväen puute..? Rahasta se ei liene niinkään kiinni... tai muistan ainakin kuulleeni yhden BSD:tä järjestäneen henkilön sanoneen että Räyskälän lentokeskuksen viikonloppuvuokralla hangaareineen saisi melkein vuokrattua yhden Alastaron moottoriradan...??

 

2013 Boxer Speed Day: sta (eka kolmen päivän BSD) jäi sellainen "Tällaisia kotimaisien VW-tapahtumien pitäisi olla!"- fiilis (kiitos ja kummarrus sitä järjestämässä olleille tahoille!).

'14 oli paljon edellisvuotta laimeampi, samoin '15. Toivoin kovasti että 2016 BSD olisi ollut '13 kaltainen (koska 10-vuotis Boxer Speed Day)... mutta ei. :(

 

Tämä em. tapahtumissa kävijän (vähän on tullut talkoiltuakin) näkökulmasta kerrottuna. Joku varmaan tietää paremmin syyt miksi myöhemmin ei päästy vastaaviin tunnelmiin kuin 2013..?

 

 

Koska menin aika paljon ohi alkuperäisestä aiheesta, laitan tähän loppuun kuvan Urhon Ajoista ajalta kun ajoharjoiteltiin moottoriradalla. Oli se vaan hienoa!

 

32721084-6380-4ac5-ab34-0689e9d08064_zps

Edited by Jiibee
  • Like 3
Link to comment

Kyllä, sitä en väittänytkään, ja siitä yhdistykselle suuri kiitos. Mutta se parina vuonna tapahtunut jahkailu ja juupas-eipäs vääntö yhdistyksessä motorsport- ja anti-motorsport-henkisten ihmisten välillä sai aikaan sen että aina ei ollut keväällä Urhojen vuosikokousten aikaan vielä tiedossa että tuleeko tukea vai ei. Ja kun tilanne jatkui sen pari vuotta sellaisena ettei tiennyt että jatkuuko tuki vai ei, niin ei ollut intoa ruveta rakentamaan autoa tuon epävarmuuden alla.

 

Mutta jätettäköön tämä asia tällä kertaa tähän, ainakin osaltani, ja nauretaan menneille vääntämisille taas yhdessä :)

 

 

 

 

Mikähän kumma juttu siinä on, että täällä Suomessa ei osata yhtään tapahtumaa järjestää sen vaatimalla tasolla. Norskit ja svedut vie tapahtumat maan parhaille radoille Gardermoeniin ja Tierpiin ja Suomessa vastaavan tasoiset tapahtumat järjestetään Kiikalassa tai Räyskälässä?

 

Räyskälän radalla saatavien ajokokemusten vuoksi ei ainakaan kannata Urho-autoa aloittaa rakentamaan.. :)

 

Tähän voitais koittaa saada muutosta ja kaudelle 2018 voitais miettiä Boxeria jollekin oikeelle radalle.. Katotaan mitä tuleva kesä tuo tullessaan.

  • Like 1
Link to comment

Sillä miten tapahtumia markkinoidaan, on vaikutuksensa siihen kuinka paljon osallistujia, ja sitä myöten miten paljon rahaa, tulee. Riittävällä rahalla voidaan vuokrata parempia ratoja.

 

Norjan SCC:n sivut ovat ainoastaan englanniksi:

http://www.sccevent.com

 

Ruotsin Bug Run Classicin sivut ovat ruotsiksi, jota useimmat Pohjoismaissa ymmärtävät:

http://www.bugrun.com/bugrunclassic

 

Boxer Speeddayn sivut ovat vain suomeksi, jolla todetaan tapahtuman olevan kansainvälinen vw-harrasteautotapahtuma:

http://www.speedday.fi

Link to comment

Kannattaako yhistyksen satsata yksistään urhoon jos hyvällä tuurilla saadaan 5 autoa rataa kiertämään, mutta jos satsataan isoon/isoihin tapahtumaan jossa säpinää ja ohjelmaa laidasta laitaan ja lisukkeena sinne sitten tulee yksi tai 10 urhoilijaa jos tulee, toimis paremmin.

 

Virtasalmi suomessa tälläistä tapahtumaa ajatellen liian kaukana kun kuitenkin se isompi harrastejoukko asuu etelämpänä.

  • Like 1
Link to comment

Kymi...........

En jaksa uskoa että hinnottelu on mitenkään harrastelija ystävällinen, valitettavasti.

 

Alastaro.....

Korvessa BSD areenaksi, kun suurin maksava volymi tulee kuitenkin vieraista pääkaupunkiseudulta

(joiden lipputulkoilla koko juttu rahotetaan). Se minkä Hki suunnalta hävittäs ei Turgusesta korvaantus

 

Malmi..........

Selvitetty jo vuosia sitten, jotta tuonne ei oo Klonswaageneilla asiaa.

 

***

 

Variksen kommenttiin: Eeva,olli,ketsa,Valtonen ne puuhaavat joka vuosi ajoja ym urhoilemaan haluaville,sitkeästi vuodesta toiseen

Olli o vetäny jo viimevuonna URHO PJn ominaisuudessa BSD. Aikansa kutakin, nyt tähtäimessä mulla muut jutut :) 

 

***

 

Ja niille tiedoksi ketkä haaveilee ei-kilpurilla rata-ajosta.

 

Niin kauan aikaa kun mitään havereita ei tapahdu, on kaikki toki OK.

Mutta kun auto on kaiteessa ja kaiteen pää syvällä ohjaamossa, niin sitten ei ole kivaa kellään radalla.

Kaikista vähiten toki vammautuneella henkilöllä, mutta hyvänä kakkosena järjestäjät, jotka pääsee käräjille aiheesta.

Kenen luulette ottavan vastuun ajamisen järjestelyistä, jos seassa kaartelee turvatonta kalustoa?

 

***

 

Siinä mun mielipiteet aiheesta

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...