Jump to content

Urhon ajot?


Recommended Posts

Kierretään niitä samoja ratoja prätkilläkin, ei ole turvallisuus ongelmana.

 

Eiköhän se ole halusta kiinni, normi ajajakokous pidetään kaikille jotka radalle menevät ja lappuun jossa kerrotaan ajon tapahtuvan omalla vastuulla ja kaiken kivan lisäksi pääsee maksamaan radalle mahdollisesti aiheuttamansa vahingot nimi alle.

 

Ahvenistollakin pääsee ajamaan oikeastaan millä vaan laitteella jonka mökä on alle 110db ja öljyt pysyvät sisällä keskiviikkojen "mökä"päivillä. Päiviä tosin vain keväällä ja syksyllä kun luonto häiriintyy muuten liikaa.

Liikennevakuutus (tai vastaava) lienee kaikessa toiminnassa pakollinen.

Link to comment

Kierretään niitä samoja ratoja prätkilläkin, ei ole turvallisuus ongelmana.

Itse olen kanssa tätä ihmetellyt; kun ajat autolla niin pitää olla kaaret "oikeanlaisesta" putkesta, hyväksytyt vyöt ja sammutusjärjestelmät. Kun istut sivuvaunumoottoripyörän kyytiin niin yhtä-äkkiä ei tartte minkäänlaisia vöitä eikä kaaria. Silti kaikkien mielestä OK.

Luulen että autourheilun kattojärjestöille on edullista pelotella turvallisuus- ja vastuuasioilla, rahat kilahtavat omaan kassaan.

Link to comment

Silloin kun nämä urhot alkoi kulkemaan, olisko pitänyt rajoittaa konekokoa ja tehoa? Jälkiviisautta mutta kunhan tuli mieleen.

Yhdessä vaiheessa mietittiin jos olis kaikilla saman tyypin kone, kuten Ruåttalaisten beedle-cupissa.

Plussana olis ollu maltillisemmat kulut ja vauhdit. Tää sai URHO-hallituksessa kannatusta joskus vuonna kirves ja kypärä;

ahtamaton, kuutiot 69x94, pensansyöttö 2x40 kaasarit nurkissa, kannet max 40/35,5 venoin.

 

Tässä vaiheessa joka tiimilla oli tavalla tai toisella tuosta poikkeava kone ja siksi jokainen tiimi olis saanu tehdä uuden. Eipä tullu kannatusta siltä suunnalta....

 

Suuri vastustuksen syy oli siis taloudellinen. Toinen se että suurella osalla tiimeistä olis tehot tippunu sen hetkisistä.

Tavoite radalla oli päästä kovempaa, eikä hiljempaa. Varsinkin kun osalla kuskeista oma siviiliauto kulki kovempaa kuin "race"-kupla radalla, mitä kilvanajoa se olis ollu? Anteeksi siis ajoharjoittelua :)

 

Jos tavoite ajaa turvallisesti peräkkäin alitehoisilla laitteilla ilman kilvanajon ajoharjoittelun tuntua, niin sitten homma olis tätä. Nou thänk juu.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Jaa mitens noissa muissa merkkikerhoissa noi ajopäivät sun muut menee. Fordilla ja saabilla muistan radalla kanttailleeni. Ja ainakin noissa se meni niin että omalla vastuulla ja liikennevakuutuksella mentiin.

Siirtokilvillä menemisestä on haittana se että mitenkä kolaritapauksessa selität vakuutusyhtiön tytöille jotta:

Miten siirtoajosi reitille osukin moottorirata ja miten se on mahdollista että suorin mahdollinen siirtoreitti tallistasi korjauspajalle sisälti +100 kierrosta kieputusta radalla ennen sitä varsinaista kolaria........

 

Mitä taas tulee ns omalla vastulla ajamisesta. Mikaa n 10v takaa lainatakseni se meni jotenki näin:

Sillä vastuuvapautuspaperilla ei ole mitään merkitystä vahinkotapauksessa. Avaa silmiä, jotta toivottavati pahimmat ylilyönnit vältetään.

Link to comment

Pitkässä juoksussa aikanaan konekoon standardisoiti plus muutamat rajoitteet olis tehnyt hyvää ja Petterin mainitsemilla specseillä olis saatu ihan ookoosti tehoa ja kun ei enää olis teholla saatu vauhtia, loput jarruilla ja alustalla.

 

Mutta, ilmeisesti urhot nykymuodossaan aikalailla historiaa!?!?

Link to comment

Ne ketkä on sitä meltä ettei URHOn hallitus tehnu aikoinaan tarpeeksi lajin elvyttämiseen, niin ohessa toimenpiteitä 2012-2015:

 

Näistä oli mun hoitamia kaikki muut, paitsi kohdassa 4 oli Hirven Masa veturina

 

1.

Koetettiin houkutella Jussin kautta Historikki väkeä viivalle. Ei nappaa, kun on lootissa liina tiuhat ralli välitykset. Joka tiimissä 1 kuski/auto. Boonuksena jarrut kuolee 100% varmuudella affella

 

2.

Sitten mietin jotta wanhoja KRC autoja jos olis ladon nurkissa, niin semmoseen kone ja radalle. Koetetiin Ralli.net - foorumin kautta tätä pariin kertaan.

2vrk aikana klikkauksia tuli 751, mutta yht ottoja tasan 0kpl (aiheeseen linkki on kuollut ralli.net sivustolle)

 

3.

Yhteis ajot FFP kanssa. Plussaa olis ollu että he olis ajanu affella suunilleen samoja kierrosaikoja kuin rivakimmat URHOt. Joten mitään pujottelukisaa ei olis tullu suuntaan tai toiseen. Tää idea kuoli siihen että vesivessat pussaili lajitoveriensa takapuolia ajon aikana sen verran, että pellin suorana pysymisen johdoista URHOT karsasti hommaa. Loppu niitti oli että kakkikset oli tehty parin minuutin pikarykäsyyn ja näinkin lyhyessä polkasussa laitteen oli lämmöt tapeissaan. Lisäksi pitkä ajo tuntui "tylsältä" toisella puolella aitaa ja joka waunuun oli vain 1 kuski

 

4.

Sitten mä ja Masa mainostetiin vääränmerkkisillä sivuila lajia.

- FI - foorumi http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.ph ... ost2035346 ................................Edit-1 3-12-2012 mennessä 169 klikkausta
Kartting Föörym http://www.kartingforum.fi/forum/index. ... 1.msg45724 ...........................Edit-1 3-12-2012 mennessä 228 klikkausta
OverDrive (Pieksämäen V8 foorumi) http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 1&t=247944 .....Edit-1 3-12-2012 mennessä 342 klikkausta

 

5.

Yksi mielenkiintoisin idea oli jos ajokuntaa laajentas. Eli olisi ollu isä-poika tiimejä. Ajaahan alle 18vuotiaat kortittomat radalla muutenkin.

Eli isän vastuulla junnu radalla ja junnulla olis oltava ratapassi. Boonuksena isä rahottas lajin ja tenava huoltas (niin laiskan isän ei tarvias itte). Ei toiminut tääkään idea....

 

6.

Suurin nillitys vanhoilla tiimeillä oli että ei pääse ajaa kun on kone paskana ja ei oo aikaa uudet tekoon. Mä lupauduin tässä vaiheessa kasaamaan koneet talkoolla, mutta sitten vasta kun koppa on 100% kisakunnossa. Ja jos ko kone menee muualle kuin URHO käyttöön lupauduin tulee käväsee pesäpallomailan kanssa kylässä. Kahden tiimin kanssa käytiin tarkentavia selvityksiä. Yhtään konetta ei tarvinnu lopulta alkaa tekee.  

 

7.

Kesken jääny homma oli että jokainen URHO tiimin jäsen käy omalla UA porukassa keskustelemassa olisko jollakin intoa parsia vanha JM tai KRC auto kasaan. Tää jäi perkaamatta, mutta en usko että yksikään henkilö kävi puhumassa kellekkään...

 

8.

Viimesin yritykseni oli saada kontakti Formula V porukkaan yhteisajojen aikaan saamiseksi

https://500kerho.wordpress.com/2015/09/ ... en-talvea/

Tääkin meni perseelleen. Tuohon linkin tutustumisajoon tuli tasan nolla Formulaa. Vaikka heidän PJ'n mukaan kiinnostusta olis ollu: Heidän kisakausi olisi ollu loppu joten, tämä olis ollu OK viimesenä testinä ennen laitteen talviunille laittoa. BTW heillä sama jäsenten / kaluston vähenemisongelma ku URHOilla

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Link to comment

Ei tuossa kovinmontaa kiveä jääny kääntämättä.

 

*

 

Täysin uusien porukoiden haaliminen oli tuloksetonta. Puhtaalta pöydältä jollakin tavalla kilpailukykyisen (lue kone kestää 6h & tuottaa 70-90hp ja jarrut ei paistu) koettiin näin pienellä ajokertojen määrällä vuositasolla mahdottomaksi yhtälöksi.

Ponnistelut olivat siksi pääsääntöisesti vanhojen elvytyksessä. No toisaalta ei siitäkään tullu mitään.

 

*

 

Yhteistyön & julkisuuden kasvattamista eritavalla ruodittiin Parjasen kanssa useampaankin kertaan.

 

 

*

 

Valitettavasti ikä oli tehnyt tehtävänsä, miehistöjen määrä oli tipunut niin alas, että yhden jäsenen pois jäänti romutti lähes jokaisen tiimin tulemisen radalle.

 

Tästä kimpaantuneena koetin saada keikkakuski juttua toimimaan;

Eli jos joku tiimi jää pois konerikon takia, ilmotus omalle foorumille. Niin nämä kuskit olis mahdollistanu toisen taas hetkellisestä kuskin vajeesta kärsivän porukan radalle tulon.

Tää taas kaatu luottamus pulaan "Mitä jos se keikkakuski ajaa meidän auton kaiteeseen, niin Valtonenko maksaa korjauskulut". 

 

Joo-pa-joo pitäkää tunkkinne =) 

  • Like 1
Link to comment

Kyllä tuossa on selvästi yritystä ollut pitää toiminta pystyssä. Ehkä tässä on vain törmätty ongelmaan, jolle ei käytännössä kukaan mitään voi... maan pienuuteen. Tämä leijonavaltion asukkaiden vähyys on vaikuttanut juuri tällä tavalla moniin harrasteisiin, väki toimintaan ei vain riitä. Niin, ja plus nämä vastuukysymykset, jotka tänäpäivänä ovat niin muodissa, ettei lapsiakaan voi päästää pihalle keinumaan.

Edited by Paavuli
Link to comment

 

Siirtokilvillä menemisestä on haittana se että mitenkä kolaritapauksessa selität vakuutusyhtiön tytöille jotta:

Miten siirtoajosi reitille osukin moottorirata ja miten se on mahdollista että suorin mahdollinen siirtoreitti tallistasi korjauspajalle sisälti +100 kierrosta kieputusta radalla ennen sitä varsinaista kolaria........

 

Mun ymmärtääkseni siirtokilpien ajoreitti ja liikennevakuutus on toisistaan erillisiä asioita. Siirtokilpien ajoreitti on Trafin juttuja. Vakuutuksen antaa vakuutusyhtiö ja uskoisimpa, että se ostetaan aina per päivä.

 

Voit siis liikennevakuuttaa auton pelkällä runkonumerolla ja silloin se on liikennevakuutettu, vaikket mitään siirtokilpiä hankkisikaan. Toki autoa ei saa käyttää silloin liikenteessä, mutta rataharjoittelussa kyllä jos osallistumisen edellytys on se liikennevakuutus.

  • Like 2
Link to comment

Suomessa ei ole yhtään "moottorirataa" joka täyttäisi lain vaateen suljetun alueen säännöistä. Joka paikassa muualla tarvitaan liikennevakuutus. Tämän typerän lain takia mm.motocross pyörien maastoliikenne vakuutukset ovat nousee järjettömiin lukuihin.

 

Mitä tulee urhoiluun. Taisi käydä se perinteinen sääntö Suomi ilmiö. Eli ensin harrastetaan hyvän idean pohjalta vapailla säännöillä. Sitten kun homma alkaa kiinnostamaan laajemmin, alettiin luomaan sääntöjä, joissa mentiin liian tarkkaa säätelyyn ja kiinnostus lopahtaa.

Link to comment

Olisko tossa ideaa lähtee kehittään tota FVWA:n kautta jos saatais motorsport jaos kasaan uudestaan ja toimiin. Vois sen motorsport jaoksen kautta saada harrastajien kans rakennettua esim. ratapäiviä missä vois ajaa omilla autoillaan rataa ja siihen yhteyteen ottaa kaikkien halukkaiden luokkien kisoja? Näin vois saada näkyvyttä ja mahdollisesti myös uusia kiinnostuneita jäseniä liittymään ajamaan luokkaa?

 

Ite FVWA PJ:nä annan tukeni motorsport jaoksen uudelleen kehittämiseen.

 

Jos halukkaita löytyy kehittään motorsport jaosta niin ottakaa rohkeesti yhteyttä puheenjohtaja@fvwa.fi tai hallitus@fvwa.fi

 

Mika Wallenius

Edited by Miwa
Link to comment

Mika ajoharjoitteluun ei kisoihin.

Kaarelliset autot,kuppipenkit,vanhallakin leimalla kun ehjät(uusia alle 200€) vyöt uudet noin 150-200€ tärkeät kapistukset,leimaa 10 v ostosta uusissa ym,ym ei kallista kun jokkis ym itse hyvin tehdyt kaaret riittää+ kypärä ehjä,hyväksytty. Renkaathan jo taitaa olla jonkun säännön alla? kiinan kumia halvalla,samoilla kumeilla tasaa eroja ym,ym ei se vaikeata ole

Link to comment

Motorsport on volkkari harrastus siinä missä muukin volkkareihin liittyvä harrastus.

 

Ite henkilökohtaisesti näen että me tarvitaan kaikenlaista harrastus pohjaa volkkariharrastukseen. Olisi todella hienoa nähdä taas motorsport jaoksena toiminnassa kun meillä on harrastajia radalla, rallissa ja kiihdyttelemässä. Miksei meillä voisi olla jaosta joka mahdollistaisi tämän toiminnan yhdistämisen harrastukseen ja harrastajat saisivat tuen yhdistykseltä niin kuin muutkin jaokset saisivat.

 

Toivottavasti saadaan lisää harrastajia innostumaan motorsportista.

 

Ainahan kaikki ei tykkää joistain harrastusmoudoista esim. Motorsportista, H2O autoista, Museoinnista, Rotta lookista ja jne.. mut kaikki mikä on merkkiin liittyvää harrastusta on mielestäni ok. FVWA on merkki kerho eikä tiettyyn malliin tai rakennustapaan erikoistunut kerho.

Link to comment

Millä se jäsenistön negatiivisuus siihen että yhdistys osallistuu rahallisesti muutamien harrastajien ajoharjoittelun kustannuksiin saadaan pois?

 

Olisiko kuitenkin paljon pienempi ongelma kuin ajoharjoittelijoiden löytäminen? Esim. Tämän ketjun kirjoittelijoista löydy yhtään viime vuonna Urhoissa mukana ollutta ja yhtä vähän taitaa löytyä vapaaehtoisia ensi kesän tapahtumien järjestäjiksi ryhtyviä (vaikka säännöt ja tuet olisivat ihan mitä vaan)...

 

Räyskälässä on tarjottu muutamaan kertaan mahdollisuutta ajaa millä vain autolla rataa ympäri ja tilaa on radalla riittänyt.

Link to comment

Millä se jäsenistön negatiivisuus siihen että yhdistys osallistuu rahallisesti muutamien harrastajien ajoharjoittelun kustannuksiin saadaan pois?

 

Helposti. 

 

Urhon ajajat ry. siirtyy FVWA Motorsport- jaoksen kautta toimimaan ja anomaan avustuksia, sekä tyytyy samoihin tapahtuma-avustus ehtoihin kuin kaikki muutkin FVWA:n jaokset.

 

PJ:ltä saa varmaan toimivan konseptin jatkaa yhteistyötä FVWA:n kanssa.

Link to comment

Edellä mainittiin mm. Räyskälä ja omalla autolla radalla ajon mahdollisuus ja se, että osallistujamäärät on olleet pieniä. Itselläni ei uskallus riitä, ja järki riittää siihen, etten lähde ajamaan strokermoottorista "Koristekuplaa" radalla rumpujarruineen ja kolmipistevöineen. Myöskään kerran vuodessa Räyskälässä tapahtuva mahdollisuus ratailuun, ei lompakkoni mukaan oikeuta hankkimaan tuohon toimintan dedikoitua ajoneuvoa. Enempään ajoon lompakkoni on jo sanonut "Yes Sir go go". No, voihan se raha hyvin pankin hoivissakin, saa valuuttakoneisto neppailurahoja omiin harrasteisiinsa.

 

Mutta enpä ensimmäisellä ketjuni kysymyksellä Urtsin aktiivisuudesta tarkoittanut, että asiasta pitäisi alkaa taistelemaan ja syyllisiä etsimään. Taitaa Suomessa mökkeily keskellä metsää olla se ainut harraste, johon vuosi vuodelta riittää harrastajia ;) Ja mitä ylipäätään tapahtumajärjestämiseen tulee, on nykyihmisen elämä kiilaamalla hakattu täyteen enemmän ja vähemmän tarpeellista toimintaa, kuten työtä ja työpaikalle ajoneuvolla siirtymistä. Tästä syytettäköön jotain korkeampia tahoja, siinä maan ja taivaan välissä kuitenkin.

 

Ja nimim. Arton kysymykseen vastaten: "Olis ollu" :)

Link to comment

Auto on kasassa, kone irrallaan. Itellä kovin into meni 5-6 kesässä ohi, kun täältä Länsi-Siperiasta on se 4-500km radoille. Eli ensin ajettiin se 6h että päästiin radalle, sit 6h ympyrää, ja sit 6h takas kotia. Siihen aikaan vielä Kemora ja Botnia oli tylsän samanlaisia lättänöitä, sittemmin Botnia on saanut lisälenkin. Eikä Suomen parhaalla radalla (IMO), eli Motoparkissa koskaan ajettu Urtsia. 

Link to comment

Colani on rullaavana kasassa. Erinäisiä arpakoneita 3-4kpl odottamassa asennusta. Sääntöihin taisi tulla kaikennäköisiä lisäyksiä sen jälkeen kun lopetimme, eli en ole varma täyttääkö "sääntöjä". Ainakin pitäisi se 80kg max.lisäpaino nyytti johonkin viritellä niin ettei se silvo kuljettajaa törmäystilanteessa, jazz turvatankki on muistaakseni 40l(pitikö olla pienempi?) ja miten tulkittiin pellitys etupyörän kotelossa? Nyt etukaaresta tulee putket paavin hattuun, riittääkö?

Tiimiinkin mahtuisi jos kiinnostaa 1-2.kuskia? Luotettavan koneen tekijät etusijalla ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...