Jump to content
Sign in to follow this  
Dnepr-pilot

Moottorin päinvastainen ongelma öljyn lämmön kanssa moottoripyörässä

Recommended Posts

Elikkä volkkarin moottori ja laatikko asetettu pyörän runkoon. Kone käy kylmänä. Öljypohjaan asennettu lämpöanturi-testattu ennen ja ajojen jälkeen. Toimi ja heitto vaan muutaman asteen verrattuna toiseen mittariin jossa skaala -10 -> +110°C. Anturin kanssa tullut mittarin skaala oli 50-120 astetta.

 

Moottorin tietoja:

isku 69

poraus 92

32mm öljypumppu

öljysyyläri Suzuki V-Storm

Erillinen öljyfiltteri

Nurkkakaasarit tupla Delortot 40mm

 

Moottorista riisuttu kaikki ylimääräiset pelli ja rensselit pois.

 

Moottori on vähäsen kallelaan niin että hihnapyörä on muutaman asteen ehkä noin 5->10° korkeammalla kuin vauhtipyörän pää.

 

Tänään testasin (ulkona lämpötila noin +15°C) ensin öljysyylärin kanssa. Moottorissa 2,5 litraa Motonetin Classic oil 20W-50.

Ei sitten lämmenyt millään. Ensin köröttelyä 30min noin 50km/h sitten 100km/h 20min, ja hiljaista ajoa 60-80km/h noin 20min. Mittari ehkä värhteli vähäsen siinä 50°.

Viiden minutin stopin jälkeen vertailumittari näytti 40°. Sitten otin öljysyylärin pois.

 

Uusi testiajo ilman öljysyyläri. Puolen tunnin köröttelyä 40-50km/h ja takaisin talliin (tuli sade).Mittari ei liikahtanutkaan. Heti tuli mitattua öljyn lämpötila toisella mittarilla ja näytti +45°.......

 

Tämä ongelma ei ole uusi-jatkuvasti menee huohotusputki tukkoon öljyn/kosteuden muodostamasta limasta. Se vanha huohotus kohti auton ilmanputsari on pelkkä avonainen letku tankin alla. Alaspäin menevä putki on jatkettu kumiletkun 90° käyrällä moottorin alle.

 

Ongelma on pahentunut sen jälkeen kun etupää tuli vaihdettua. Vanhalla etupäällä moottorin asento oli enemmän vaakasuorassa mutta silloinkin se kävi kylmänä. Kuva vanhalla etupäällä.

 

post-895-0-31994400-1471113854_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Lait joku yyberkuul windjammer katesysteemi koneen ja kuskin eteen, tiiä sit mitä tekis 21 tai 26 millinen öljypumppu ja 10w30 ölpät mut kantsisi testata sitäkin.

Share this post


Link to post

Öljypohjan alle voisi taivuttaa jonkun pellin ettei ajoviima pääse edestä öljypohjan ripoihin.

Share this post


Link to post

Jos lämpöjä haluaa nostaa niin suurempaa pumpoua vaan kehiin ja paineet ylös.

Share this post


Link to post

Jos lämpöjä haluaa nostaa niin suurempaa pumpoua vaan kehiin ja paineet ylös.

No aika älytön tapa tuottaa lämpöä. Tässähän ei öljynjäähdytintäkään ohiteta isommalla paineella niin kuin vakiossa-

Share this post


Link to post

Joo kyllä syylärikierto on otettu laipalla sieltä orkkispaikalta.

Tolvanan kommentti öljypumpusta taitaa  olla oikea tie. Paikalla oleva suurtehopumppu yhdessä öljyfiltterin kanssa mitä on sijoitettu moottorin päälle taitaa jo sinänsä hoitaa öljyn jäähdyttäminen liian tehokkaasti. Myös se että öljypohja sinänsä siinä asennossa mitä se nyt on varmasti lisää jäähdytystä aikamoisella tavalla verrattuna jos se olisi autossa kiinni.

Koitan ensin vaihtaa öljypumppua orkkispumppuun (lohko on vm -72) ja eliminoin sen erillisen öljyfiltterin. Jos sekään ei riitä laitan pellin moottorin alle niinkun Multanen ehdotti.

Share this post


Link to post

Siis huom: Tolvana ehdotti öljypumpun isontamista (en kannattanut ideaa).

 

Eläkä nyt sitä suodatintakaan pois ota, se on hyvä olemassa. Öljy ei jäähdy muuten kuin ajoviimasta. Jos jäähdytin on poistettu niin seuraavaksi eniten jäähdyttää öljypohja ripoineen. Sitten ehkä venttiilikopat, suodatin jne.

Eli jollain jos vähän ilmavirtaa estää niin öljyt alkaa lämmetä.

Edited by multanen

Share this post


Link to post

Liian suuri öljyn paine aiheuttaa juuri sen, että paineventtiili sulkee jäähdytyskierron. Siksi paineen nosto lisää periaatteessa öljynlämpöä.

 

Tässä tapauksessa taitaa olla niin että ajoviimajäähdytys toimii liian hyvin. Ja koneella ei ole kuomitists niin paljoa, että kone lämpenisi enemmän kuin tuo ajoviima jäähdyttää. Toisaalta öljyn jäähdytystä ei kokonaan kannattaisi sulkea ainakaan pysyvästi jos vaikka tulee semmoinen tilanne että kyytiin tulee iso lasti, on vastatuulta, helle ja ylämäki?

Share this post


Link to post

Hellepäivinä pitkin kesää ongelma oli se ja sama. Vaikka kesällä oli pieni kärry perässä ja sivuvaunussa oli painoa arvaten noin 110 kiloa ja matkanopeutta keskimäärin noin 100km/h. Kombinaatio täysin lastattuna painaa kuitenkin alle 700 kiloa henkilöt ja kärry mukaanlukien. Ei hyydy ylämäessäkään - ei tarvi vaihtaa kolmoselle.Toisalta en oo käyny Lapissa vielä tämän pyörän kanssa

Ajoviimajäähdytys on todella tehokasta. Kuvasta poiketen moottori sai kesällä kromatut venttiilikopat jäähdytysrivoilla-ulkonäkösyistä-ehkei niin fiksu veto...

 

Öljypumpun vaihdolla pienempään orkkispumppuun ajattelin ettei öljyn läpivirtausta olisi niin tehokasta. Että öljy kerkisi lämpiämään enemmän. Jos ulkopuolisen filtterin ottaisi pois jäisi kuitenkin öljypohjan sihti paikalleen. Moottorilla on ajettu noin 15000 km viimeisen remontin jälkeen. Eiköhän isommat roskat jo on jäänyt filttereihin-niitä vaihdettu kaks tai kolme kertaa.

 

Toisaalta olet Multanen oikeassa siinä että kannattaisi ensin suojata öljypohjaa pellillä. Ei maksa kun vaivan kiinnitää pellin sinne.

Share this post


Link to post

Öljypumpun vaihdolla pienempään orkkispumppuun ajattelin ettei öljyn läpivirtausta olisi niin tehokasta. Että öljy kerkisi lämpiämään enemmän.

Joo tuo ei toimi noin, öljypumpun vaihtaminen vakioon laskee öljylämpötilaa muutaman asteen lisää.

En tiedä mahtuuko tuohon runkoon mutta paras olisi pelti öljypohjan alapinnassa ja edestä päin taivutus ylös silleen että ajoviima ei pääse väliin. Tai laita palovillalevy pellin ja öljypohjan väliin. Ja villasukka öljysuodattimen päälle   :D

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tänään illalla tuli testattua ilman öljysyyläriä ja alumiinipellillä moottorin alla. Taivutin pellin etupää ylöspäin että se peitti noin kolmasosan hihnapyörän alapuolta. 10 km ajoa 60 ja 80 km/h ennen kuin pääsin moottoritielle. Öljyn lämpö nousi hivenen alle 70°C(ulkolämpötila +14°C). Sitten motarille, 120km/h tauluun ja lämpötila ei noussut. 10 km jälkeen pikkuteille ja vauhtia 80-100km/h ja lämmöt nousi ensin kaheksankymmeneen. 50 km köröttelyä 80-100km/h ja lämmöt 70°C molemmin puolin. Takaisin kaupunkiin ja liikennevalo-ajoa ja sitten vasta lämmöt nousi siihen 85-90°C. Ulos kaupungista ja lämmöt laski heti 75->70°C kun vauhti taas nousi 70km/h yläpuolelle. Elikkä kesti ensin semmosta 15 minuuttia kylmästä konesta 70 asteelle -ei paha mutta vaatii varmasti toiset 15 minuuttia lisää hiljaista ajoa että pääsis 80 asteen paremmalle puolelle.

Villasukan reiät pitää ensin ommella ennen kun laitan semmosen öljysuodattimen päälle :D
Talviajoa varten laitan jonkinmoisen vanhanajan "syyläriverho"-systeemin moottorin eteen. Muuten en taida saada mottorin lämpötila nousemaan edes viteenkymmenen asteseen talvipakkasilla.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...