Jump to content

1300 moottorin kutitus vanhan ajan hengessä.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Morjens!

 

Tarkoituksena talven aikana piristellä -66 kuplan 1300 moottoria old speed hengessä niin että koneesta tulisi mahdollisimman lähelle sellainen mitä se olisi voinut vuonna 1966 olla.

Mitään ihmeitähän tällaisesta ulos tuskin saa mutta se nyt ei ole niin tarkoituskaan, pääasia että jotain rähinää saadaan aikaiseksi.

 

Ajatuksia:

 

- Vanhaa moottoria hyödynnetään niin paljon kuin mahdollista.

- 6 voltin latausjännite säilyy.

- 2 yksikurkkuista kaasutinta

- Omat kannet joita hieman mahdollisesti parannellaan, imusarjat sovitetaan jne.

- Vw sport putkisto

- 1641 kuutioiset sylinterit

- Engle w-100 nokka akseli

- Vakio jäähdytys ja öljypumppu.

- Kupariset polttoaine linjat

- Peltiset ilmanputsarit

- Puola?

- Jakaja?

- Tehotavoite noin 65hp

 

Tässähän näitä. Tehoa tuskin tuota enempää tulee ja jos se jollain tasolla on mahdollista niin vinkkejä otetaan vastaan.

 

Kysymyksiä:

 

Onko tuollainen VW sport putkisto ollut olemassa ja saatavissa kuplaan vuonna 1966?

Onko 1 kurkkuisia kaasuttimia ollut ostettavissa / asennettavissa kuplaan vuonna 1966?

Mikä kaasutin sarja olisi lähinnä sen aikaisia ja mikä niistä olisi helpoin asennettava alkuperäisen puhallinkotelon kanssa koska se jää moottoriin?

 

Jussi

Edited by Jussinbussi
Link to comment

Tässä on varmastikin 1-reikäkannet, saa niistäkin tuon tehon irti mutta työläämpää on. Niihin hyvä aihio olisi isompivenainen kuin vakio-1300 -yksireikäkansi. 2-reikäkansiakin (esim. Okrasa) ja erilaisia kaasareita on ollut, Solex PDSIT:it tuli saataville jo vissiin 1963 joka olisi varmaan lähimpänä OEM lookkia. Jakajaksi paras olisi varmaan 1964 Type3 1500s:n jakaja kun siinä olisi sekä alipaine- että keskipakoennakko, ja se varmaan sopisi noiden PDSIT:ien kanssa suoraan.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kiitos Tipille linkistä!

Tuo selvitti jo aika paljon. Näköjään 2 reikä kannetkaan ei ole pois suljettu vaihtoehto.

Tuolta löytyi Empin valmistama "sport putkiston" kaltainen pakosarja, eli rohkenen sellaisen tähän laittaa.

 

Mielenkiintoisia nuo Okrasan paketit. mikähän niissä on ollut tarkempi sisältö, 2 reikä kannet ainakin.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Näissä koneissa lähes järjestään tuo pyöreä koppa. Oliko niin ettei edes nämä Okrasa setit sopineet suoraan tuon alkuperäisen puhallin kotelon kanssa?

 

Jussi

Link to comment
Guest Jussinbussi

Jatketaan ähinää.

Jos kuitenkin mennään niin että käytetään vanhoja 1300 kansia ja laitetaan vaan suuremmat sylinterit 1600.

Puristus nokalle voisi jopa olla aika lähellä. Onko mitään ajatusta?

Kaasuttimiksi 2 kpl air classikin 30 pict 1:stä?

Pystyisi hyödyntämään tuon olemassa olevan uuden kaasarin.

Link to comment

Perus-solexeja ei ole helppo saada toimimaan nurkissa kun niissä on läppäakseli 90 astetta pielessä. Jonkunlaisella vaijerivivustolla lie mahdollista mutta en tiedä onko se sitten enää oldspeediä.

 

1300 kannet joutuu koneistamaan 1600 pytyille joten lie halvempaa ostaa jostain valmiiksi isompivenaiset 1500/1600 1-reikäkannet joista Petterikin mainitsi. Niitä varmaan löytyy aika helposti, ollut aika usein myynnissä.

 

Ne PDSIT:it olis sopiva vaihtoehto oldspeed-kaasareiksi kyllä, niitäkin usein myynnissä 100-200e/sarja ja lähes aina vuotavat läppäakselilta :)

Link to comment

Kahden kaasarin kanssa touhutessa  muistaakseni Fiat 600 kaasari on oikein päin, noita olisi mulla muutama kappale.

 

Muistaakseni Webereitä, tms. Tutkin tuota joskus ja oli mielessä ajatus niiden istuttamisesta kuplaan nurkkakaasareiksi...

 

Sitten jos halutaan pelata yhdellä kaasarilla niin mites olisi Holley Bugspray?

Link to comment

Perus-solexeja ei ole helppo saada toimimaan nurkissa kun niissä on läppäakseli 90 astetta pielessä.

Miten niin läppäakseli on 90 astetta pielessä? Kaasutintahan ei noin voi asentaa vaan imusarja pitää muokata siten että läppäakseli on auton pituussuuntaan, muuten läppä ohjaa enemmän seosta toiseen sylinteriin, etenkin jos olisi 2-reikäkannet.

 

 

EDIT: Ja nyt kun kaivoin netistä kolkin 1-reikäkansien imusarjoista kuvan, niin noillahan läppäakseli on juurikin oikeassa asennossa:

 

180402842_vw-type-3-single-port-intake-m

Link to comment
Guest Jussinbussi

Hebsterin ratkaisu vaikuttaa helpoimmalta toteuttaa eikä puhallin koteloa tarvitse silpoa. Mitkä kaasarit tässä koneessa on? Onko nuo teollisuuskoneen putsarit?

Link to comment

Miten niin läppäakseli on 90 astetta pielessä? Kaasutintahan ei noin voi asentaa vaan imusarja pitää muokata siten että läppäakseli on auton pituussuuntaan, muuten läppä ohjaa enemmän seosta toiseen sylinteriin, etenkin jos olisi 2-reikäkannet.

 

 

EDIT: Ja nyt kun kaivoin netistä kolkin 1-reikäkansien imusarjoista kuvan, niin noillahan läppäakseli on juurikin oikeassa asennossa:

 

180402842_vw-type-3-single-port-intake-m

PDSIT kaasarien kanssa luonnoillisesti ne on oikein kun ovat oikean ja vasemman kätisiä. Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle tai sitten täytyy olla aika mielenkiintoinen vivusto tai kaasuläpän vipu saada käännettua kaasarin toiselle puolelle.

Link to comment

Hebsterin ratkaisu vaikuttaa helpoimmalta toteuttaa eikä puhallin koteloa tarvitse silpoa. Mitkä kaasarit tässä koneessa on? Onko nuo teollisuuskoneen putsarit?

 

Kolkin uudemmilta pdsit kaasareilta näyttäisi.

 

Ja eikös nuo suotimet ole ihan 50-luvun kuplan putsarit.

Link to comment

Yhteen vehkeeseen ostin tällaisen setin; Speedperformancen imusarja - vivusto - suppilokombinaatio, johon kaasareiksi 2 x 28 PCI rempattuina omasta hyllystä. Tanskan pojat ovat tehneet varsin hyvää jälkeä rosterista. Samalla rahalla olisi tosin saanut täydellisen Kiinan kura - tuplakaasarisetin.

post-263-0-17502000-1471413310_thumb.jpg

Link to comment

Kiitos Tipille linkistä!

Tuo selvitti jo aika paljon. Näköjään 2 reikä kannetkaan ei ole pois suljettu vaihtoehto.

Tuolta löytyi Empin valmistama "sport putkiston" kaltainen pakosarja, eli rohkenen sellaisen tähän laittaa.

 

Mielenkiintoisia nuo Okrasan paketit. mikähän niissä on ollut tarkempi sisältö, 2 reikä kannet ainakin.

Tuosta valmista settiä pellin alle http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,26210.0.html 

Link to comment

Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle.

Tällä ei ole suurempaa merkitystä tällaisessa moottorissa, näinhän aukeaa myös mm. Brosolit ja Weberin ICT:t.

Link to comment

PDSIT kaasarien kanssa luonnoillisesti ne on oikein kun ovat oikean ja vasemman kätisiä. Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle tai sitten täytyy olla aika mielenkiintoinen vivusto tai kaasuläpän vipu saada käännettua kaasarin toiselle puolelle.

 

Tämmöinen vastaava käy kun on samankätiset kaasarit.

 

20090827.jpg

DSC_0337.jpg

Link to comment

Ongelmana kaikilla näillä vivustoilla jotka menee poikittain on että koneen leveys hieman muuttuu lämmetessä joka voi vaikuttaa säätöihin hieman. Siks noi systemit missä pitkä akseli vaakatasossa poikittain joka liikuttaa vivustoja ylös-alas on tarkempi.

Link to comment

Tuossa vakio-solex-tupla-hommassa olisin voinut olla tarkempi - ongelma ei oo kääntää kaasareita imareilla eikä välttämättä nyt niin se vivustokaan vaan kohokammion viemä tila. Jos vakio-solexin kääntää 90 astetta (jolloin läppäakseli auton suuntaisesti) niin kohokammiot tulisivat sivuillepäin. Jos vaikka kohokammiot saisikin mahtumaan molemmat osoittamaan ulospäin (...ja sitten joku tosi mielenkiintoinen vivusto kun toinen kaasuvipu menee keulan puolelle puhallinkoppaa) niin lisäksi tarvittaisiin varmaan joku offset imareihin tai muu modifikaatio kaasuvipuun. Kaasuvivun pitkä osa tulee aika ulos kaasarin ulkomitoista ja em. konfiguraatiolla se todennäköisesti osuisi puhallinkoppaan ellei imarit tosiaan siirrä kaasarin paikkaa jonkun verran.

 

Enkä nyt väitä etteikö tuota pystyisi tekemään mutta tilan puolesta voi joutua muokkaamaan sitten konehuonetta leveämmäksi kaasarien kohdalta tai muuttamaan puhallinkoppaa.

Link to comment

Ei se kohokammion ja läppäakselin suunta ole pelkästään asennustekninen juttu,vaan myös toiminnallinen,kohokammion pitää olla aina auton pituussuunnassa,muuten loppuu bensa tiukoissa mutkissa.

Läppäakselin pitää bokserin yksikaasutinasennuksessa olla poikittain ja kaksikaasutinasennossa pitkittäin.Tiedän kyllä että kaasuttimia on asennettu vaikka mitenpäin(ei tehtaalla mutta noissa"parannelluissa"asennuksissa),ja ne toimivatkin,joskus jopa melko hyvin.

Tästä syystä VW:kin joutui käyttämään sekä PICT että PDSIT kaasuttimia ilmajäähdytteisissä ja vielä ensimmäisen polven vesijäähdytteisissäkin,esimerkiksi muuten aivan samassa moottorissa on PICT Golfin poikittaismoottorissa ja PDSIT Passatin pitkittäisessä.

Ne Fiat 600 kaasuttimet olisivat muuten kyllä sopivat mutta turhan pienet,26 mm?

Okrasankin käyttämiä PBIC/PICB solexeja on runsaasti suomessakin rompetoreilla tarjolla,niitä kun käytettiin Okrasan ja Porschen lisäksi kymmenissä muissakin autoissa 50-60 luvulla ja valmistettiin saksan lisäksi ainakin ranskassa ja englannissa,32 ja 34 millinen ovat yleisiä,40 harvinainen.

  • Like 1
Link to comment

Onko tässä ajatuksena rakentaa autoa muutenkin Vanhan Liiton hengessä vai ainoastaan yrittää huijata museostatusta muka aikakauden mukaisilla virityksillä? 

 

Minä sekavassa mielessäni ajattelen, että ensin mainitussa yrityksessä toki Old Speed -moottori kaikilla sen ajan herkuilla olisi hieno juttu, mutta jos halutaan vain saada museoautoon lisää mukavaa voimaa, niin pyrkisin pitämään moottorin ulkoasultaan noin suunnilleen alkuperäisenä ja keskittyisin sisäisiin muutoksiin. 

Esim. pieni 78x90,5 rookeri, CB 044 tms. kannet hiukan isommilla venttiileillä, lisää puristusta, mieto virinokka, välitetyt keinut, yksi 34PICT-3 kaasari isommilla suuttimilla, 123 jakaja (sen kiiltävä runko naamioituna), vakio pakari, full-flow, pieni lisäöljypohja, dog house jne. Orkkistyyliin maalattuna pannu menee täydestä pikaisella konehuoneeseen vilkaisulla, mutta kulkee ihan eri tavalla. Tähän toki isommilla kaasareilla ja pakarilla saisi voimaa vielä lisääkin, jos tulee myöhemmin sellaisia tuntemuksia. 

Mahdollisesti rahaa jää vielä 3,88 perävälitykseenkin, jolloin alkaa olemaan mukavaa kyytiä isommillakin teillä. 

  • Like 1
Link to comment
Guest Jussinbussi

Onko tässä ajatuksena rakentaa autoa muutenkin Vanhan Liiton hengessä vai ainoastaan yrittää huijata museostatusta muka aikakauden mukaisilla virityksillä? 

 

Minä sekavassa mielessäni ajattelen, että ensin mainitussa yrityksessä toki Old Speed -moottori kaikilla sen ajan herkuilla olisi hieno juttu, mutta jos halutaan vain saada museoautoon lisää mukavaa voimaa, niin pyrkisin pitämään moottorin ulkoasultaan noin suunnilleen alkuperäisenä ja keskittyisin sisäisiin muutoksiin. 

Esim. pieni 78x90,5 rookeri, CB 044 tms. kannet hiukan isommilla venttiileillä, lisää puristusta, mieto virinokka, välitetyt keinut, yksi 34PICT-3 kaasari isommilla suuttimilla, 123 jakaja (sen kiiltävä runko naamioituna), vakio pakari, full-flow, pieni lisäöljypohja, dog house jne. Orkkistyyliin maalattuna pannu menee täydestä pikaisella konehuoneeseen vilkaisulla, mutta kulkee ihan eri tavalla. Tähän toki isommilla kaasareilla ja pakarilla saisi voimaa vielä lisääkin, jos tulee myöhemmin sellaisia tuntemuksia. 

Mahdollisesti rahaa jää vielä 3,88 perävälitykseenkin, jolloin alkaa olemaan mukavaa kyytiä isommillakin teillä. 

 

Ihan hyvä idea mutta ei tähän autoon. Tarkoitus juurikin saada sellaista vanhan ajan henkeä mahdollisimman originaalin näköisesti toteutettuna. Mahdollinen pieni tehonlisäys on tässä lähinnä extraa.

Link to comment

http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=1621779

 

Optische eli Mach 1 tyyppinen viritys tai sitten

 

Oikea

 

Volkswagen Typ 11 Oettinger 1295cc GT luokiteltu kilpa-auto, tällainen ollut oikeasti Suomessa rallikäytössä.

 

Noista näkee ulkonäön mihin voi pyrkiä, ja osista tulee lisää tehovoimaa. Museotarkastajia turha yrittää petkuttaa, tietää ne kuitenkin, kun lukevat tätä palstaa.

Edited by hpa
Link to comment
Guest Jussinbussi

Juu ei tässä yritetä ketään sen enempää petkuttaa. Kyllä tällä ihan MR-katsastajn siunaus on. Aikansa osia kun ovat. Tässäkään tapauksessa ei välttämättä ole sitä yhtä ja oikeaa. Suunnitellaan.

Link to comment

Ongelmana kaikilla näillä vivustoilla jotka menee poikittain on että koneen leveys hieman muuttuu lämmetessä joka voi vaikuttaa säätöihin hieman. Siks noi systemit missä pitkä akseli vaakatasossa poikittain joka liikuttaa vivustoja ylös-alas on tarkempi.

Kone levenee millitolkulla. Jos koneen säätää niin että on lämpimänä OK, niin vajaalämpösen toimivuus peffasta. 

  • Like 1
Link to comment

Hetken mietin että osapuilleen saman verranhan se poikittaisakselisen vivuston keskipisteestä leviää suuntaan ja toiseen. Tällöin toimivuus on hyvä jos molemmat vivut työntää tai vastaavasti vetää, mutta jos toinen työntää ja toinen vetää niin sittenhän se menee.

 

Turolla oli myös erittäin hyviä pointteja ylempänä pitkittäis/poikittais/kohokammio -hommassa, nämä kaikki kun yhteenlaskee niin vakio-solexit nurkkiin ei tosiaan ole mitenkään toimiva idea.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tähän projektiin parhaat kaasarit tietty noi orkkis PDSI:t jos sattuis sitten jostain hyvät löytämään.

Uusista sitten varmaankin 35mm Brosolit ryypyillä voisi olla aika lähellä.

Imarit saisi olla nuo pidemmät Okrasa tyyliset.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...