Jump to content

'74 Kistenwagen


Guest Lista

Recommended Posts

Kesäloman ratoksi raivasin viime vuodet pihan perällä rakennustarvikevarastona seisseen pallokeula Kastenwagenin. Perimätiedon mukaan 1800 kone on remontoitu 90-luvulla mutta sisäänajossa öljyt ovat tulleet pihalle ja kottero on jäänyt seisomaan.

 

Tikun nokassa näkyi vielä tippa joten akku kiinni ja elvyttämään, lupaavin tuloksin. Kipinä oli kuitenkin hukassa. Erinäisten osien vaihtelun jälkeen juurisyy taisi löytyä kierrosrajoitin pyörijästä, josta liikkuvat olivat hävinneet omille teilleen.

 

Kipinä löytyi mutta tyhjäkäynti loisti poissaolollaan. Paikkailin alipainevuotoja mutta vasta, kun tiputin koneen autosta huomasin, että kaasarin tyhjäkäyntipiiristä oli irronnut messinkinen lätkä ja virtauksia sotki 11 millinen ylimääräinen reikä. Tyhjäkäynti teki näyttävän paluun, kun smilglasin reikään kartiotulpan, jonka kiristin paikalleen letkuklemmarilla.

 

Koekäyttö kuormalavan päällä sujui hyvin mutta päättyi lopulta massiiviseen öljyvuotoon. Täytyy tutkia lähemmin mutta ainakin työtötankojen suojaputket on näköjään kitattu umpeen ja kitin seasta harottaa tiivisteen kappaleita.

 

Kone kävi nätisti ilman asiaan kuulumattomia ääniä tai savuja, joten paluu rekistereihin ensi kesänä on edelleen haaveissa. Koppa tosin vaatii kohtalaista ruosteremonttia, joten ehkä Miljoonativoliin joutuu vielä ensi vuonna suuntaamaan arkiautolla.

Link to comment

Moottoria ja erityisesti jäähdytysjärjestelmää tutkiessa täytyy todeta, että taisi Kettering vetää oikeat johtopäätökset 20-luvulla. Yksinkertaisuus oli vuoteen 74 mennessä ohitettu ja melkoinen määrä peltilä ja kumitiivistettä on vajaan 70 hevosvoiman eteen kasaan pakerrettu. 

 

Tämä kaikki siinä määrin, että edellinen asentaja on ratsannut koneesta termostaatin ja kiilannut säätöpellit asentoon x. Esim. Ratwelliä lukiessa saa toki kuvan, ettei minulla ole ainoa 4 tyypin kone, josta termari on ilmeisen turhana poistettu. Asennuksissa samaa linjaa jatkaa myös 32/34 PDSIT kaasareiden tyhjäkäyntisolenoidi, josta mäntä on siististi nipsaistu pois ja työntötankojen suojaputkien kiinnityslangat, jotka nekin on korvattu tiivisteliimalla ja kitillä(?). Taisi öljyvuodoille löytyä ainakin yksi selitys.

 

Kiinnityslankojen uupuminen on todella hämmästyttävää, sillä ehdin jo pelätä, että putket on jotenkin runtattu paikalleen kansien asennuksen yhteydessä. Irroitettaessa putket kuitenkin lähtivät kansien läpi vetämällä nätisti, eikä kansissa tai lohkossa ole nähtävissä vaurioita. Yksikään o-renkaista ei ollut ehjä, joten toivottavasti uudet putket, o-renkaat ja langat hoitaisivat suurimmat tiiveysongelmat.

post-3489-0-43051300-1474707780_thumb.jpg

post-3489-0-06532000-1474707786_thumb.jpg

post-3489-0-42154900-1474707793_thumb.jpg

post-3489-0-69796400-1474707800_thumb.jpg

Link to comment

Samaa mieltä, että tavallisessa käytössä kannattaa termostaatti säilyttää moottorissa; ei Volkswagen niitä sinne asentanut vain kuluja lisääkseen.

Mutta ei kannata väheksyä työntötankojen lisätiivistystä esim. kuumuutta kestävällä silikonilla. Kun itse tiivistän tyyppi nelosen työntötangot, on lisätiivistys vakio. Toki tärkeintä ovat o-renkaat, ja että ne ovat oikein hyvää laatua.

  • Like 2
Link to comment

Ehkä minäkin nöyrryn laittamaan lisätiivistystä. Tuo kiristyslankojen uupuminen minua edelleen jaksaa ihmetyttää. Voiko tälle olla jonkinlainen järjellinen selitys vai onko vain unohtunut? Mitään muutakaan mekaanista stopparia ei putkilla lankojen lisäksi ole, joten melkoista luottamusta liimaan on täytynyt olla. 

 

Termostaatinkin sain paikallistettua, joten säädöt on tarkoitus ennallistaa, kunhan saan ilmapellit käsiteltyä. Mitään museowagenia en ole ole entisöimässä mutta, kun nyt tulee roplattua niin yritän aluksi palauttaa auton mahdollisimman lähelle alkuperäistä toimintakuntoa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ehdin jo optimistina suunnitella koneen kasausta kunnes muistin, että pakosarjan/lämmönvaihdinten pinnapultit ovat surkeassa kunnossa. Pinnapulttien poisto sujui leppoisasti kuin hammaslääkärissä käynti. Kierteistä ei juuri jäänyt jälkipolville kerrottavaa, joten ajattelin laittaa helicoilit kaikkiin reikiin. 

 

Ehdin jo ostaa uudet pultit N0146841 ennen kuin tajusin, että niissä on M9 kierre kannen päässä. Onko M9 alkuperäinen kierre? Minusta reijän pohjalla vaikuttaa olevan pätkä M8 kierrettä. Classic parts katalogi antaa 66PS koneelle osanumeron N 14 427 6 Stiftschraube M8x53. Google ei tunne tuolla numerolla mitään eikä liioin paikallinen VW Centerkään. Kun hyllystä löytyy valmiina M8 helicoilit niin tekisi mieli yrittää ehostaa kierteet M8iin.

Link to comment

Tuossa mainitsemassani varaosassa on toinen pää M8x1,25 ja kanteen menevä pää M9x1,25. Siksi juuri ihmettelen oliko tuo alun perin M9.

 

Kannessa oleva ilmapellin ruuvikin on kaikista muista ilmapeltiruuveista poiketen M5, joten voihan olla, että kansimiehillä on ollut ihan omat tapit.

Link to comment

Kyllä siellä pakopuolella on M8/M9x56 pultit alunperin. Niitä löytyy uutena esim. VWHeritagelta ja varmaan mistä vaan osakauppiaalta missä on type 4 koneisiin rojuja. Mullakin olis varmaan hyllyssä mutta etäisyyttä taitaa olla aika paljon Jyväskylään. Unohduspeltien ruuvit on M5 eli ihan oikein sulla ne reiät on ;)

 

EDIT: niin ja nuista tönäriputkien "kiristyslangoista" puheenollen. Kyllä ne tönäriputket pysyvät nätisti paikallaan ihan lisätiivistyksenkin kanssa mutta kannattaa ne langat sinne viritellä silti paikoilleen. Ja ne kannattaa muistaa asentaa oikein. Yllättävän moni tuntuu asentavan ne väärin joko tahallaan tai vahingossa eli lanka ei saa mennä putken sisään vaan sen pitää painaa putken alareunaa. 

Edited by KimmoH
Link to comment

? En oo ikuna törmänny m9 kierteisiin... no ei se sitä tarkota ettei niitä vois olla :)

 

 

Joo, se M9 menee sinne kannen puolelle ja M8 on sitten mihin vaihtimen mutteri tulee kiinni. Ja siinä ei kannata käyttää normi M8 8.8 mutteria vaan niitä pakosarjalle tarkoitettuja kupari/messinki(vai mikä *ittu se metalli onkaan)? muttereita mihin sopii 11mm hylsy.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Viikonlopun nimiin sain vedettyä helicoilit lämmönvaihtimien pinnapulteille. Pinnapulttimysteeri tuli ratkottua tällä erää konsernin tuotteella N90188902. M8 molemmissa päissä ja mittaa kokonaisuudessaan 53mm. Muuten tuntuu onnistuneen ihan ok mutta uusi tarvike lämmönvaihdin ei yllä puhallinkopan yli. Vahna vaihdin menee heittämällä paikoilleen. 

 

Samalla höyryllä tuli niputettua venttiilikoneistot. Uudet putket ovat nyt paikoillaan, ilman liimaa, ja odottavat koeponnistusta. 

 

Ilmapeltejä on tullut putsailtua. Täytyy koittaa maltaa mieli, kun niin kovasti tekisi mieli purkaa kotteroa joka nurkasta. Kunhan ilmapellit saisi käytyä läpi voisi koneen koota ja vasta sitten käynnistellä hylsyn ruostesavottaa. 

post-3489-0-77036900-1477932900_thumb.jpg

post-3489-0-46942500-1477932977_thumb.jpg

post-3489-0-23975400-1477933009_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Pitkälti KimmoH:n innoittamana Wagen on ripustettu grilliin. Nyt olisi tarkoitus kaapia pohjasta enimmät massat ennen puhallusta ja pikku hiljaa päästä peltien kimppuun.

 

Ilmeisesti takaluukun tiiviste on falskannut ja päästänyt vedet varapyöräkoteloon. Astinlaudoista ja etupyöräkoteloiden takanurkista paistaa päivä läpi ja eberin edestä ja takaa poikkipalkit ovat varisseet jonnekin. Muuten pellit vaikuttavat alkuperäisiltä ja esim ohjaamon ja tavaratilan lattiat ovat aika hyvässä maalissa. A-Katsastus meisselillä hakattaessa tunkkauskorvakkeet ja helmat vaikuttavat kovilta joten ikäviä yllätyksiä odottaessa. Tällä hetkellä varovainen optimismi hiipii väkisin puseroon.

 

Kattoverhoilun pesin homeesta puhtaaksi ja verhoilu on häkellyttävän hyvässä kunnossa. 

post-3489-0-58380200-1485541834_thumb.jpg

post-3489-0-83062400-1485542011_thumb.jpg

post-3489-0-72517500-1485542228_thumb.jpg

post-3489-0-05853700-1485543432_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vähälle on jäänyt askartelu viime aikoina. Tässä sohvan pohjalla mietin tuota peräluukun ympärystää. Onko tuo peräluukun tiivisteen ura oheisen JK kuvan osassa 21? Vai onko ura takakulman ulkopellissä 19? Tiivisteura on hapan molemmin puolin peräluukun yläkulmista alaspäin ja ruuvari menee läpi useammasta kohdasta. Ehdotuksia miten tuo kannattaisi korjata?

post-3489-0-84998100-1486411162_thumb.png

post-3489-0-98209600-1486411608_thumb.jpg

Link to comment

Väittäisin, että ura on osassa 21. Osa 19 eli kokonainen takakulma on pelkkä kulma missä on kiinnityspaikat tuolle osalle 21/tiivisteuralle. Mutta mahtaako tuota osaa 21 saada mistään ? JK:lla näytti olevan vain nuita takakulmia saatavilla. Jos takakulmat ei muuten ole vaihtokunnossa, niin itse tekisin "metritavarasta" tuon tiivisteuran. Jos siinä vain on vanhaa edes sen verran tallella mistä saa mitat otettua/apinoitua muodot.

Link to comment

Periaatteessa kai kyllä on 224 Kombiwagen. Rekisteriotteessa tämä on kuitenkin selvällä Suomen kielellä VW Kastenwagen 1800 (ei esim Transporter tms) ja kaksipaikkainen verovapaa pakettiauto. Eli ota näistä nyt selvää.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Viikon urotekona sain tankin purettua. Pantojen kanssa olin henkisesti varautunut taistelemaan mutta ne irtosivat ilman vastarintaa. Syykin selvisi. Tankki on vaihdettu, Auto Hellbergilla. Kyseistä pajaa ei taida olla enää olemassa mutta osaako joku sanoa milloin toiminta loppui? Vai näkeekö joku kuvista muuta vihjettä milloin vaihto on tehty?

post-3489-0-14091200-1487347492_thumb.jpg

post-3489-0-61121000-1487347586_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...