Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

Pitkät kaaret tilattu Keravalta. Laserleikkeet laitettu alakulmiin ja varmistettu, että "kori" on edelleen suora. Tulokset näkyvät alla, myös ristimitta riittää tarkkuudeksi:

 

L_NHd2JZ0NIERcqmTiJ42WR-sQgD87114ffF3C_i

Moottorin palikat haettu koneistajalta ja ilman omaa kämmiä laakereiden tilauksessa homma olisi kampuran tasapainoitusta vaille valmis niputettavaksi. Kannet ST Motors V-P Kuuranteella viimeisteltävänä. Projekti etenee, paitsi että kaasu loppui juuri kun loman pitäisi alkaa ja Woikoski täyttää omia pulloja nykyisin kovin nihkeästi...

  • Like 1
Link to comment

Onneksi ystävän apu saapui paikalle ja hitsaukset jatkui.

Jos ajattelit hitsailla möhkön lokarisivut ja muut palaset kasaan ensin ja viimeiseksi sovitella vaakatasoon varapyörän pellin, niin joutuupi kikkailemaan osat paikoilleen kahdessa erässä. No nyt on sekin opittu ja aika siististi kuitenkin meni.

4Hd-aIu5Fn0_pY2qnC3Tq1Jw-nHSGGwoGpj-SSnI

 

Nyt on alahelma tehty. Koritinaa ja viimeistelyä, niin menee täydestä. Tuo profiilipalkin ja pohjalevyn sivu saa sopivan alumiini siivun koko matkalle poistamaan terävät reunat ja kohentamaan ulkonäköä

h0rLynrqCLdS-6jOAJE2Nq_0gZLFxgKoGE_T3NWS

 

Ja sitten löytyi paikka, josta hommasin lokasuojat pyörille

  • Like 1
Link to comment

Pitkät kaaret asettuivat paikoilleen. On vaan hankala saada pienessä tallissa kuvia, miltä tuo oikeesti näyttää, muttei nyt hassummalta ainakaan. Sovittiin kaarimiehen kanssa, että minä teen nämä taiteelliset osuudet, ja hän rupee tekemään sitten ne mutkat ja ristikot, joiden avulla tuossa häkissä saattaa selvitä hengissä.

 

UwC8EBS7HXmm1TbFV_SeZJNwIbYLfOLimhHu_JOm

 

Hartialeveyttä on nyt normi kuplan verran ja perään jää riittävä leveys sekä korkeus moottoripaketille. Vielä kun osais tehdä noille kaarille kauniin liitoksen - damn, pakko varmaan tehdä muutama pahvimalli ennen kuin laittaa rälläkän laulamaan

 

5Ab0Ak_CVFh1QC2fPLDALTngRkgCEz2hhHYxObvs

 

MkqyyiZoq9qcnC40S5S-If6Tmoo0R0EvuJEl1dgq

  • Like 3
Link to comment

Kyl tästä on tulossa hauska häkkyrä :)

 

Toi penkki on kyllä härskin korkealla jos tuohon korkeuteen jää? Samaten ihmettelin tota 3-pistevyö pakkoa luvissa? Onhan noita E-hyväksyttyjä nelipistevöitä vaikka kuinka paljon. Lisäksi eikös alle -81 saanut tehdä melko vapaasti kiinnikkeitä yms., kun ei tarvitse mitään e-merkintöjä? Näin ainakin oli aikanaan tuhnus-cobrien kanssa. Voi olla ovat tiukentaneet kantojaan sitten 90-luvun lopun, kun viimeksi olin noiden kanssa tekemisissä?

Link to comment

Kyl tästä on tulossa hauska häkkyrä :)

 

Toi penkki on kyllä härskin korkealla jos tuohon korkeuteen jää? Samaten ihmettelin tota 3-pistevyö pakkoa luvissa? Onhan noita E-hyväksyttyjä nelipistevöitä vaikka kuinka paljon. Lisäksi eikös alle -81 saanut tehdä melko vapaasti kiinnikkeitä yms., kun ei tarvitse mitään e-merkintöjä? Näin ainakin oli aikanaan tuhnus-cobrien kanssa. Voi olla ovat tiukentaneet kantojaan sitten 90-luvun lopun, kun viimeksi olin noiden kanssa tekemisissä?

Tiijätkö, jos penkin laittaa alemmaksi niin mun mittainen ei nää enää kojelaudan yli maantietä. Hämmästelin ittekin, koska nyt ollaan jo normi kuplan penkin asennuskorkeudessa - mutta tossa jakkarassa kun ei oo resoreita, niin laskeutuu yllättävän alas. Mä teen kyllä metallista kunnollisen kokeilujalustan ja pitää sovittaa vaikka ratti ja jotain poljinta mitaksi.

 

Trafin insinööri lateli jostain sääntökirjasta, että "avoauton reunimmaisilla/ulommaisilla istuimilla pitää olla kolmipistevyöt - piste". Ei auttanut vaikka hämmästelin. Mitäpä tuosta - eikös jossain viime aikojen ärjyporssessakin ole molemmat vyöt tarpeen mukaan?

 

Kiitos Matille putkitulkkivihjeestä. Oma nuhainen pää ei jaksanut tänään miettiä enempää.

Link to comment

Tiijätkö, jos penkin laittaa alemmaksi niin mun mittainen ei nää enää kojelaudan yli maantietä. Hämmästelin ittekin, koska nyt ollaan jo normi kuplan penkin asennuskorkeudessa - mutta tossa jakkarassa kun ei oo resoreita, niin laskeutuu yllättävän alas. Mä teen kyllä metallista kunnollisen kokeilujalustan ja pitää sovittaa vaikka ratti ja jotain poljinta mitaksi.

 

Trafin insinööri lateli jostain sääntökirjasta, että "avoauton reunimmaisilla/ulommaisilla istuimilla pitää olla kolmipistevyöt - piste". Ei auttanut vaikka hämmästelin.

Joo voi se olla noinkin. Itellä on "jäärata" kuplassa asennettu kuppipenkki lattiaan ja kyllä siinä vielä näkee, tosin onhan noissa normikupeissa vähän fylliäkin.

 

Eikös tuo vyö vaade ole vähimmäisvaatimus? Eli aikaisemmin sai laittaa parempia 4/6-pistevöitä jos niin halusi.

Edited by Tonii73
Link to comment

tämähän on kolmipistevyö http://www.autoracing.fi/schroth-turvavyo-asm-autocontrol-ii-kokomusta-oikea

ja tämäkin http://www.autoracing.fi/sparco-3-piste-turvavyo-punainen-41794  vai oliko vaatimuksena että 2 kiinnityspistettä pitää olla yhdellä sivulla?

Mun piti tehdä yks piirustus, jossa oli selvitetty normi kolmipistevöiden kiinnitykset. Mutta ei huolia, mä laitan tollaiset Roopen linkkaamat vyöt joka tapauksessa ja käytän niitä. Katsastaja saa kokeilla, toimiiko "vaadittu" vyö hyvin. Ei se yks rulla ja nauha turvakaaressa kauheita tiloja vie ja naurattaa kyselijää tästä sääntöviidakosta ja sen tulkinnasta.

Link to comment

Kyllä netti on ihmeellinen! Lukuisten pipe notching juutuubbien lisäksi sieltä löytyy tällainen laskin. Printattavilla mallineilla suorat putket saakin 20 - 90 asteisiin kulmiin ja vaikka mitä kivaa, mutta kaarevien putkien loivat liitokset taitaa kuulua pikkuhiljaa kärsivällisesti viilattaviin. Varmaan Alexilla olis tähän cad-klik-klik, mutta mun täytyy ottaa talliin mukaan pari hyvää tussia, mittavehkeitä ja aikaa yks aamupäivä...

Link to comment

Muutamaa rälläkän laikkaa myöhemmin taiteellinen osuuteni tässä himmelissä alkoi olla valmis. Kokeilu - rälläköinti - kokeilu toistoja varmaan parikymmentä kummallekin puolelle ja vain milli kerrassaan rautaa pois. Näyttää olevan amatöörillekin mahdollista.

 

68SIRHJYt9bE0S7Yhk6iPckrhluSX8wYT0_nYoq9

 

Kyllä se vaan on meikäläisen kokoiselle kääpiölle laitettava melko korkeelle tuo istuin. Tällä hätäseen kasatulla prototyypillä päästään mittasuhteiden jäljille, mutta toisaalta jos löytyis kiinnityksistään ehjät normikuplan istuin kiinnitykset, niin saattais osua kohdalleen.

 

qSU3k0dSuLb91wTdC49dG0Hr_30nMCG7rcqRTJK5

Edited by SePi
  • Like 5
Link to comment

Hyvältä näyttää :)  Olisi pitänyt itsekin hommata putkitulkit kun kaaria aloin korjaileen / uusiksi tekeen, olis säästynyt aikaa.  Oma hommansa tehdä kyllä tehdä sellaiset liitokset ettei ole millitolkulla rakoa, rälläkkä lamellilaikalla sekä vinku hiomarullalla ollut ahkerassa käytössä.

Link to comment

Hyvältä näyttää :)  Olisi pitänyt itsekin hommata putkitulkit kun kaaria aloin korjaileen / uusiksi tekeen, olis säästynyt aikaa.  Oma hommansa tehdä kyllä tehdä sellaiset liitokset ettei ole millitolkulla rakoa, rälläkkä lamellilaikalla sekä vinku hiomarullalla ollut ahkerassa käytössä.

Ootko kokeillu pylväsporakonetta ja reikäsahoja? Joku tällainen kulmamitta olis hyvä apuväline

Link to comment

Hienolta näyttää!

 

Kirkeyn selkänoja näyttäisi tulevan yli tuulilasin yläreunan..? Selkänojaa joutunee choppaamaan vähäsen tai sitten laskemaan jakkaraa saman verran alaspäin..?

 

Totta, selkänoja on tuulilasin korkeuteen verrattuna pitkä. Mut mä luulen, että kun tohon tulee kaaret niskatukien taakse ja nehän jatkuu perään asti, ni se hävittää tota liian korkeeta läppää. Voi olla, että parin ajokerran jälkeen tilaan jo pehmikkeet...

Link to comment

Harmi vaan kun ei tuota keulapalaa saanu madaltaa 5cm..

Aika akrobatiaa vaatii tuon putken ylittäminen. :) Kun jo ajattelen että tuntuu jo tuota mun X:ää oviaukossa. Tosin mulla on rattikin 10cm alempana.... :)

Hieno tulee. Keskeneräistä ei sais kritisoida. ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tuo penkin kiinnitys vähän huutelee samansorttista putki/trussikehikkoa kuin mitä, no, koko muukin auto jo on! Noita putkiliitoksia aikoinaan urtsikilpuriin kymmeniä tehneenä, suurin synti oli tehdä niistä lähes aina aivan liian syviä, etenkin kun putki oli aika paksuseinäistä. Sapluunaprintit olis varmaan silloinkin ollut olemassa mutta rälläkässä oli vissiin enemmän virtaa kun printterissä :D Tästä tulee kyllä hieno ja etenkin erilainen!

Link to comment

Onko kylällä enää muutettujen autojen katsastajaa?Ennen ainakin opasti hyvin tarkasti.

Trafille riitti, että nimesin (luvalla) vw henkisen paikallisen katsastajan valvojaksi. Hitsaustöiden valmistuttua tapahtuu kanta-auto syynin jälkeen ensimmäinen kontrolli

Link to comment

Kolme viikkoa odottelin Woikosken kaasun täyttöä, mutta tänään annoin periksi ja tein sopimuksen AWOcyl pullosta. Nyt pitäis pärjätä ja uuden pullon saa samalla kun tyhjän palauttaa.

Mutta eipä tuo kaasuton aika ihan turhaan mennyt, mm nuo talleissa tapahtuu palstalla kuvatut nutikat tuli tehtyä. Tänään aloin työstää raudanhakureissulla hommatusta 3 mm, kanteista pokatusta teräslevystä istuinten alustoja. No sen paksuisen teräslevyn taivuttelu kotikonstein ei oo helppoa. Onneksi pieni kantin ohennus rälläkällä ja omat kilot riittivät.

 

rzp5cVw3qTasx0li6uNi1wJVegNnhS66gnmLIdJN

 

Sitten muutama reikä kevennyksen ja ulkonäön takia

 

TZ6dxmzEDbqZa2MntjuAeYLD4qbSa9UfwyU1tz_e

 

Ja lopulta paikoilleen kokeilu.

 

pduEomGxMh6pMq_XJMvWuwx-fQ4rr3O7UQ_kgoDh

 

Tunnelin puolelle vielä muutama reikä, liukujen teko ja pientä säätöä korkeuteen, eiköhän tuo ole silloin tehty.

Link to comment

Putkihommat taitaa olla kohta tehty...? Muutamat laipat turvavöille sekä korvakkeita alumiinilevyille ja sitten pääseekin viimeistelyyn. Korihitsaukset on nyt virallisesti katsastettu ja taidan hifistellä ne vielä koritinalla

Piakkoin alkaa myös maalarin ettiminen - vai pitäiskö talli siivota, muuttaa metalliverstas maalaamoksi ja tehdäkin itte! Ehkä pohja vois jopa onnistua...

 

TvL8HP-Qn_1w3CdoEiHkKwgWANuzqLZLx--G9qFE

  • Like 1
Link to comment

Putkihommat taitaa olla kohta tehty...? Muutamat laipat turvavöille sekä korvakkeita alumiinilevyille ja sitten pääseekin viimeistelyyn. Korihitsaukset on nyt virallisesti katsastettu ja taidan hifistellä ne vielä koritinalla

Piakkoin alkaa myös maalarin ettiminen - vai pitäiskö talli siivota, muuttaa metalliverstas maalaamoksi ja tehdäkin itte! Ehkä pohja vois jopa onnistua...

 

Miten olis kopan/kehikon galvanointi? ;-)

 

Rättäri porukka on galvanoinut omia projektikoreja, jossain päin Suomea. 

Link to comment

Oikeesti mua kiinnostais eniten pulverimaalauttaa tuo laite ja Kangasniemellä se taitais jopa onnistua. Tuon kuluvimman kiipeilyputken voi suojata läpinäkyvällä kalvolla. Pohja/lattia tekis mieli ensin pohjustaa jollain sileällä ja siistillä massalla, että vähenis pellin räminä. Mutta sitten se pulverointi onkin jo ongelma. Kertokaahan vaihtoehtoja!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...