Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

Nuo ns. Bedcoatit ovat ainakin uskomattoman kestäviä, kaverilla oli moottoripyörän tankki pinnattu tuolla u-polilla tms ja siihen sai lyödä puukollakin eikä jäänyt jälkeä. Muistaakseni jossain myytinmurtajien jaksossakin testasivat noita ja hämmästelivät kestävyyttä.

Link to comment

Nuo ns. Bedcoatit ovat ainakin uskomattoman kestäviä, kaverilla oli moottoripyörän tankki pinnattu tuolla u-polilla tms ja siihen sai lyödä puukollakin eikä jäänyt jälkeä. Muistaakseni jossain myytinmurtajien jaksossakin testasivat noita ja hämmästelivät kestävyyttä.

Joo, mulla on omaakin kokemusta ilmeisesti vastaavasta. Peräkärrin sisus pinnoitettiin ja se kesti ihmeen hyvin jopa hiekan lapioimista lavalta kun ei ollut kippiä. Tossa pohjassa olis jonkin verran suojattavia paikkoja, kuten poljin asetelman, vaihdekepin, käsijarrun ja penkin liukujen kohdat. Sekä tietysti runkonumero ja huoltoluukku. Ne varmaan saa suojattua. Täytyypäs pohtia ja katsella budjettia

Link to comment

Ai ai kun mä tykkään tosta tinauksesta! Toinenkin ruma rantti lähti kyljestä ja lamellilaikalla kynnöspelto tasottuu kummasti. BTW, kuinkahan moni täällä palstalla tinaa peltisaumat?

Jätin bensaluukun vähän modattuna odottelemaan päävirtakytkintä. Akku tulee eteen ja kaapelointi taakse menee tota luukun takaista yläputkea pitkin.

 

J2nqH2JqO1SyuUtBNhkJx8GHGu_s_NUJ0qXhJ3KR

Link to comment

Tarviiko lamellilaikkaan sulattaa kynttillää, kuten alumiinia räläköidessä ettei laikka tukkeudu tinasta?

Kyllä nuo laikat vähän tukkeentuu tai saa väriä, mutta ainakin hitusen karkeemmat toimii riittävän hyvin ilman kikkailuja. Vaaleeta tinapölyä riittää myös imuroitavaksi, eli taitaa suurin osa lentää muualle.

Link to comment

Eikös noi pahimmat tinat kannata aluksi vedellä raspilla pois. Näin olen nähnyt peltiseppien tekevän ja itsekin aloittanut tinan tasoituksen niinä kertoina kun olen tinaillut.

Ei jää niin paljoa enää laikalla ajettavaa ja saa myös jo valmiiksi muotoakin haettua.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment

Raspilla nimenomaan jos on jääny isompia kökkyröitä tai reilu kerros. Oon viimeaikoina pyrkiny sellaiseen millin - parin ylimääräiseen paksuuteen, jonka saa alkaa suoraan laikkaamaan. Tai sähköraspilla. Pelkään rouhaisevani noilla perinnetyökaluilla liikaa tai jopa peltiä

Link to comment

Nämä koritinat on aika myrkyllistä hengitettäväksi. Siksi en pöllyttäisi sitä laikalla hienoksi pölyksi ympäri tallia.

Muutenkin tulee sählättyä liuottimien ja kemikaalien kanssa ihan tarpeeksi ison projektin kuluessa.

Pienellä tietoisella? Riskillä mennään kohti unelmia.

 

Toi raspaaminen irroittaa ylijäämä koritinan vahan isompana puruna.

Helpompi kerätä talteen ilman että harrastaa itsensä hautaan asti.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on lain kirjain matkustamon ja moottoritilan välisestä tulipellistä täytetty. Vielä on pohdinnassa, tuleeko nuo pystypellit korvakkeiden etu- vai takapuolelle. 4 mm alumiinilevyt saavat vielä pintaansa koristelun wanhaan tyyliin, kunhan tärkeemmät näpertelyt on tehty. Moottorin osia tässä odotellaan...

F4J2B3VLhfDfRkCPkpdHBJIP3zr-KsIHYIS1AI3O

 

YNhI7hnXgq6tLw95tpU68vATjUffOEBE-dFJRtD9

  • Like 4
Link to comment

Monet ukot käyneet tallilla ihmettelemässä mites se moottori tohon sitten tulee ja sopiiko kopat ym osat miten hyvin. No samaa aloin jo ittekin pohtia, koska mitään faktatietoo mitoista ei ollu kun putkia väännettiin ja käännettiin. Se oli tiedossa, että kilpiin tuo saatetaan alkuperäisen kaltaisella kaasarilla ja puhallinkopaksi tuli hommattua brassimalli. Mutta kun kammion puolikkaan, puhkukopan, imusarjan ja kaasarin laittoi mallaamaan paikoilleen, niin tuohan on perfect!

rYCpLlmMWFr8U8VUmZbmRYJkIRE91ElOx0PJiKZJ

 

puhallinkopasta lähtee vielä ilmatötteröt pois ja bajaputkista kiertää yläkautta, joten moottoripaketti lienee hyväksyttävissä

 

IR3QmkOuIxX9WyDjl29phoPsBA5TzA4Y_BwjCWRa

 

 

i_NIq1axE5gLV7nYn79229XEbNkDDVN-cFbJhGxe

 

Editoitu paremmat kuvat...

Edited by SePi
  • Like 1
Link to comment

Mika, tällaisella viemäriputkella ja kuormaliinalla tutkiskelin kaarevuuksia. Viisysistä mittasin, että kone sopii 90 x 90 x 90 tilaan. Muu on todellakin vain vaistolla laitettuja putkia. No eipä tuo nyt pohjoiskorealaisten ohjusten rakentelua kummempaa ollu muuten - joskus onnistuu.

 

Bh9u3IzDtKeSjc7NKNtcSoUOWeyOic0M3tyv7gfX

 

Oon jotenkin pinttyny ajatukseen tästä alumiinin koristamisesta ja tänään käytin aamupäivän luovaan toimintaan. Motonetista kaheksan pyörää, K-raudasta pätkä rimaa ja varastosta muut tarpeet. Voilá, hiomakone alkaa olla valmis:

 

uPCCSE5SzTC4Ldlozmiie8eCYLx6mlr_EsY0pMxs

 

j93nW4_ZIu2DyoVsD18bz5vBZz0gCtScjnG84QSz

 

Tuolla hionnalla häviää lähes kaikki varastoinnissa tms huolettomassa kuljetuksessa tulleet alumiinin naarmut - ja ehkä ne tulevatkaan ei niin helpolla näy. Vielä muutama tovi treeniä ja sitten osien kimppuun!

Edited by SePi
  • Like 5
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tämän vempeleen kimpussa on muutama päivä menny. Katotaan sitten joskus, tuliko soiva peli - täältä olen koittanu oppeja ja viisautta ammentaa, mutta takaako se mitään.

Puhallinkoppa on vielä puhallettavana ja laturi huollossa. Moottorin alapuoliset pellit oli kuvien ottamisen aikoihin vielä tuoreessa maalissa, joten ne kiinnittyy esimerkiksi huomenna. Moottorin peltiosien väriksi tulikin himmeä, hiukan titaaniin vivahtava sävy, vaikka purkissa lukee RST pinnoite. Ja miten lie ollut, että silmä mieltyi heti kun tuota väriä kokeilin aikaisemmin joihinkin peltiosiin.

 

FHgUiMUGWqoJcaiX_oFNP8WIXL9jmswMEehS7cap

 

SKrZTnjm4sdzxYT1-1ydo-K9GWqWmMI3FO_E6y94

 

Enkä mä voinu vastustaa kiusausta jatkaa tolla rei'itetyllä ohjaamolinjalla, vaan tilasin tyyliin sopivan kässärin. Saattaapi mennä kuukausi-puolitoista, ennen kuin saapuu, mutta eipä tässä vielä kiire minnekään. Siksi vielä the sambasta kaapattu kuva...

 

4011666.jpg

  • Like 4
Link to comment

Lasikuituiset lokarit oli sitten turha kulu ja ne lähti kiertoon. Mutta sitten Sloveniasta löytyi seppä, joka tekee tilauksesta vaikka alumiiniset lokarit mittojen mukaan. Yhdestä pitkästä kaaresta syntyy molemmille puolille lain vaatimat pätkät ja reunojen syvyyden voi viimeistellä itse.

 

v2psTw1AzpSre24MsMfl4KMvN8djV0hlgpf3Qdgb

 

En kehtaa laittaa tuonne DIY tools - osastoon tätä, mutta menköön täällä. Oli tarve pikku nippelien puhallukseen. Oikeaa laatikkoa ei ollu tähän hätään, joten vahva pahvilaatikko teipattuna ilmatiiviiksi, kylkeen ilmansuodatin paineen poistoon ja pleksi (huono valinta, koska sumeni) kanteen, sekä vanhoista kalsareista käsille läpiviennit Tehokkaalla lediroikalla valoa ja homma hoituu! -> edelleen naapurusto ystäviä, ja kuluja nolla euroa...

 

AfhC0-NeEhzSez8snKCNMQCHlf8qKXqtfqFq4gdj

  • Like 10
Link to comment
  • 2 weeks later...

Lokareiden laatu ja malli vastasi odotuksia ja pitkänäkin kaari on varsin kevyt. Tommoisesta puolikas ei juuri lisää jousittamatonta painoa ja kiinnikkeetkin täytyy toteuttaa samalla ajatuksella. Reunakanttausta täytyy ainakin ulkoreunasta viimeistellä kapeammaksi.

 

eIo9kN17HlDIfEV5ginyqJ_z1YPl79ZeZAeVN6w6

 

Olin jo asennoitunut kikkailemaan etuluukkuun jotain uutta saranasysteemiä ja hitsaamaan kaasujousille korvakkeita, mutta nuo putket ovat juuri sopivassa paikassa alkuperäisille systeemeille. Jopa originaalit avausjouset olisivat saattaneet toimia, mutta ne tuli laikattua pois ja nyt mennään pikkasen liian jäykillä kaasupumpuilla. Motonetin hyllyn ääressä tarvittavat kilot olivat vain arvauksia

 

PNCIp-z6EnSkfsaqk0YTSBhXgKZcDbW0iy67obEY

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt on hommattu vilkut ja parkit eteen, takavalot sekä etuvalot. Kromi tai musta poistetaan ja alumiini harjataan nätiksi.

 

Sopiviin yksityiskohtiin on jo laitettu tehosteväriä:

 

Yry_6wPwIBsRc2IMdMv1zO-avGGnN7G29gJXIZQn

 

Tuulilasitolpat on sekä tulpattu että turvallistettu

 

05ACin_WZWDpLWVCXxtE_3yLBw7ePAFey7cVjxDk

 

Mutta kaikkein vaikein osa projektissa taitaa olla oikean värin valinta! Nyt on vahvimmilla tuo samankaltainen tumma laivaston sininen hiukan himmeänä kuin tossa Volkkaripalsta -tekstin taustalla. Pohja ja alustan liikkuvat osat tulee vaaleella gun metallilla vanteiden puolien mukaisesti ja sopiviin kohtii sitten harjattua alumiinia ja keltaista

  • Like 1
Link to comment

Tää on kyllä ihan kunkku projekti.

 

Onko koelaudasta vielä näkemystä?

 

Kojelauta perustuu prosenttien takia alkuperäiseen, mutta siitä on siivottu kaikki katkaisijat ja luukut pois. Kait se riittää, että alkuperäinen on jossain sopivien muotojen sisällä...

Link to comment

tuliks noihin tuulilasn tolppiin sisälle jotain vahvikkeita?

Meinasin juntata sisään ovaaliksi taottua putkea, mutta kun nuo tolpat on vaan reilun vaaksan korkuiset, niin päättelin niiden olevan riittävän tukevat. Lasihan liimataan paikoilleen ja niskan takana olevat korkeat kaaret sekä 4-piste vyöt saattavat riittää. Trafi ei yllättäen vaatinu. Jos jollain on jo satavarma tieto, että lisätuentaa pitää olla, niin vielä ei oo paha rasti laittaa

Link to comment

Meinasin juntata sisään ovaaliksi taottua putkea, mutta kun nuo tolpat on vaan reilun vaaksan korkuiset, niin päättelin niiden olevan riittävän tukevat. Lasihan liimataan paikoilleen ja niskan takana olevat korkeat kaaret sekä 4-piste vyöt saattavat riittää. Trafi ei yllättäen vaatinu. Jos jollain on jo satavarma tieto, että lisätuentaa pitää olla, niin vielä ei oo paha rasti laittaa

Lupaehtojen mukaan menee. Ei malibucobrissakaan ole kuin ohut alumiinilista lasin ympärillä.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Pieniä juttuja ennättää sentään tehdä, tai ainakin hankkia. Tänään tuli Juhannuksen aikoihin ostettu kässäri kiinan takaa. Onneksi se ei oo ton isompi ja alkuperäisen kässärin kiinnityksiä taitaa saada aika mukavasti muokattua tollekin sopiviksi.

 

Fdpr_7cWB_-QLgO7db00ZqLE0y1fi8HEHgHiaDnj

 

3r3Ateq-eTN1pz9cR7PUqIRV7kCbNOmUeCSwRov8

 

Highsiderin lamput odottelevat sopivia asennussiivekkeitä edessä ja Car Buildersin ledilamput sijoittuvat perään, kunhan moottorin tarkka sijainti varmistuu. Täytyypä kysäistä, josko Antilta milloin saisi kapean etuluukun, ni pääsis siitä muokkaamaan moottorille virtaviivaisia katteita. Malli on vasta korvien välissä ja toive, että se yleensä onnistuu. Schrothilta löytyi vyöt. Enää on vaikein edessä, eli värivalinta joka edelleen on auki. Nyt suunta hapuilee VW:n omille sävyille yhdistettynä jo oleviin päätöksiin.

  • Like 2
Link to comment

Tuo jarrukahva tarvii lisää reikiä... ;)

Ja tuo penkkien säätövipstaaki tuossa jarrukahva ja vaihdekepin välissä jää vissiin käyttämättä?

No jos noilla rei'illä nyt pärjäis. Ne vivuston kiinnikkeet poistuu kunhan puran penkit pois ja paloittelen korin irti alustasta. Trafi määräsi käyttämään alkuperäisiä kiskoja ja tota möykkyä penkkien kiinnityksessä. Tosta möykystä penkkiin tulee taittuva ja lukittava linkku jotta myös vaadittu etäisyyssäätö olisi mahdollista. Tää on byrokratian nuolemista...

Link to comment

Tää yksityiskohtien hierominen ilman kunnollista visiota tuottaa monenlaista prototyyppiä ja kokeilua.Tossa 1303 keulassa on kummalliset siiven profiilin muotoiset pullistukset valojohtojen läpivienneille ym:lle. Päätin kokeilla siipiteemaa kannattimiinkin ja noissa "lamppu kiinnitettynä" - kuvissa etukulma on vielä pyöristämättä, mutta pöydälle tehdyn parin kulmat seuraa etupellin sivulinjaa. Tollaisella ontolla rakenteella sais johdot piiloon ja katotaan, tuleeko noista irtokappaleet, vai hitsataanko keulaan kiinni. Päädyt täytyy jättää avautuviksi lampun kiinnittämisen takia.

 

kGtRPBKuq5IYo71IhuRs61jZFGskStNMxxEYyMSo

 

CV4-23liNdNgrii0zO54UYcOTp4xd5GQI_fdmalJ

 

197UbucV8b347oUS6lOHbBknD0xmEsbpF5X6I2SC

 

Se mun värivalinta menee lopulta slate grey/pure grey ym ym -maailmaan. Koska paikalliset ammattimaalarit näyttää kavahtavat tollaisen putkihäkkyrän maalaamista - ehkä syystäkin, maalien tulisi olla liuotin pohjaisia. Muuten tuo +20 asteisessa tallissa maalaaminen on liian haasteellista. Minun tuurilla maalikaupoissa törmää värikoodia sanoessaan vastaukseen, että totahan ei sitten saa kuin vesivärinä... Niinpä taitaa olla aika lailla pakko mennä raskaan kaluston maalivalikoimiin. No sieltä ei heti löytynykkään ihan yllä mainittyja sävyjä, mutta sinne päin sentään. Eli silmällä valitaan. Nuo harmaat värit ilman mitään hileitä ja helmiäistä on jotenkin seksikkäitä. Keltainen ja harjattu alumiini sopivat ainakin mun silmissä hyvin teemaan. Mutta ehkä pyöröharjattu alumiini jää seuraavaan projektiin...

Edited by SePi
  • Like 1
Link to comment

Metallihohtovärejä ei saa liuotinpohjaisina, muuten saa. Kunnon automaali nostaa onnestumisen mahdollisuutta, ainakin omien kokemusten pohjalta.

 

Automaalit.net:stä ole itse saanut tarvittavan tuen ja maalit yms. Yleensä päivässä matkikseen.

Link to comment

Eihän tuota valosiiven päätyä tarvitse auki jättää jos hitsaa valolle kiinnikkeen suoraan siipeen. Sitten tekee vain johdolle putken tms sisälle että johdon saa vedettyä helposti.

Edited by Tanhis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...