Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

Jos tämä olis mun projekti niin mä hitsaisin noi takavalotelineet nyt ympäriasti, esim. tigillä. Nyt siinä on erittäin otolliset paikat mistä ruostuminen alkaa..

 

Ja niin olin tekemässäkin, mutta kun olin heftannut yhden kulman ni visio muuttui ja keveämpi vaihtoehto oli silmissä selvästi parempi. Eiköhän tuo kestäne kun nyt on sinkillä pohjustettu ja sitten tulee parit maalikerrokset

Link to comment

Tänään irtosi himmeli alustasta.

 

wcr2KKe7zxDp2bo7bM4UtnCvQpydxXvuUBr2rMnv

 

Tuosta alkaa pohjan siistiminen

xqk5Y1ZEErwLq_YiR3nR-Nx0OrS1gUj5OiGYLjD9

 

Ja sitten itteäni askarrattanu kysymys, kuinka paljon tuo himmelikori painaa?

MYhLWW7lQK3U6mvUvYNqyNCbiTrkIuTjK1GuSy5m

Tuolla tavalla mittaamalla tulos on 180 kg. Onko se paljon vai vähän? Pohjalevy painaa ehkä puolet tuosta, moottori ja vaihdelaatikko reilu sata kiloo ja sitten jouset, jarrut, pyörät, ym:t - taitaa mennä yli 500 kilon kuitenkin

 

Täytyy yrittää pitää nää loput varusteet keveinä, kuten tää jalkatuki ;-)

DSCF1323v01_20copy2_logo.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Maalaamo on osoittautunu ihan toimivaksi. Välineetkin pelaa hienosti, mutta miehellä on vielä oppimista. Sen verran ymmärsin jo tuon takatuen kanssa, että putkia maalatessa tulee helposti hiki. Elikkä tällä hetkellä ne on jo purettu ja odottavat uusintakäsittelyä kattoon ripustettuna.

 

O58M3Nit5JQwrUuBBIe4oSF4EIsJj4kea5La8K0n

  • Like 3
Link to comment

Onneksi oli maanantai aamu sopivasti vapaa ja maalaamossa taas tapahtui.

 

4i_5eeDDfAgATblPyGyFXzU5TCbJoCYlPdLb0KOk

 

Alakuvan oikeasta laidasta löytyy harmittava kämmi, nimittäin maski alkoi olla jo niin huurteessa, että tuo tolpan pää sitten jäi pohjaväriin - damn...

 

SPQQLBHAqH5rbJ_ox7HzGHIkuMu5Etx14f-tCPpF

 

Pitäis löytää tiivis maski silmille ja silmälasit tekee siihen vähän haastetta. Ehkä olis taas kaivettava piilarit kaapista

  • Like 5
Link to comment

Mä ostin tommosen http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_catalog.php?c=27

 

Ja kuului sarjaan ostoksia tämä olisi pitänyt ostaa kauan sitten. 

 

Niin ja virtaa kintaisiin, maalauttamalla auton maalarilla säästää rahaa, mutta menettää hienoja hetkiä harrastuksen parissa :)

 

Meilläpäin tuo auton maalautus on sen verran arvokasta lystiä että mieluummin etsii semmoisen projektin jota ei tarvitse paljoa maalautella tai sitten maalaa itse...

  • Like 1
Link to comment

Kiitos kannustuksesta, Ketsa! Mulla edellinen maalarikokemus aiheutti 9 kk:n odottelun eikä silti ollu lähellekään 100 pisteen työsuoritus 7+k hinnasta huolimatta pelkän korin osalta.

Kattelin jo eilen noita parempia maskeja ja täytyy tilata.

Link to comment

Tänään testasin Temrexiltä ostettua kokonaamaria piilareiden kanssa ja jopas helpotti. Pähkäilin, että en halua tuoda silikonia maalaustilaan ja valitsin tuon luonnonkumisen. Putkien maalaaminen on todella paljon työläämpää kuin kuvittelin - ja tosiaan luulinkin hommaa vaativaksi. Tänään harmaan värin saivat takaraudat ja -tuet, rattiakseli ja penkkien alustat. Viimemainitut tosin menee vielä uusintamaalaukseen, kun päättivät kaatuilla omia aikojaan maalaustelineellä. Tuo kuva on usvainen sopivasti heijastaneen lampun takia. Maalisumu poistuu imurilla aika hyvin.

 

K1K5cXFk8a0oDxM6oQZY5lfbY5_YkBnrkxlymbnG

 

Kohta pohjalevyn voikin siirtää odottelemaan toisaalle talliin ja aloittaa varsinaisen korin kanssa painimisen.

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Päätinkin luoda alumiinivärillä keveyden illuusiota

 

iOogSVG35rftoJL-wwmO-q_gdzkVTFqWpoVSoAM1

 

Tallissa grillikausi jatkuu. Kuvassa haetaan painopistettä ja lopullinen korkeus nousee vielä kymmenisen senttiä.

Mitäs kokeneet automaalarit antais neuvoksi tollaisen putkiristikon maalaamiseen? Joo, tiedän että pulverimaalauksella ei olisi näitä kysymyksiä...

 

4DOl88woOxU0Iemz7_deAyDMURYtaAdztZinXwNI

Link to comment

2 maalaria tai hidas kovete. Paljon extra maalia kun menee suurin osa ohi ruiskuttaessa. Tuleeks metalliväri? Sillonhan ei oo kiirettä. Varmaan aika ylös olis saatava toi kori,

 

Ei tuu metalliväriä vaan ihan perus RAL 7012 Basalt Grey akryyli.

Kori olis hyvä saada ylös, mutta tommosilla moottoripukeilla en haluais tehdä kovin yläpainoista, jota on hankalampaa yksin kallistella työn edetessä

Link to comment

Harrasteautomaalarina lähtisin yrittämään pienellä yläkannuruiskulla ohuina kerroksina, mutta huomattavasti useampi kerros kuin normaali pintoja maalatessa. Eli tavoitteena välttää suurin hatutus, mikä lienee tässä tapauksessa laikkupaikat ilman maalia tai suuret valumat.

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Pienen tauon jälkeen alkoi taas tapahtua. Kävin Noveroxilla läpi kaikki sellaiset paikat läpi, joihin ei pääse harjalla tai muulla putsaajalla. Tiedän, moni suosittelisi esim POR15:aa, mutta mulla on riittävän hyviä kokemuksia myös Noveroxista. Puhaltamista en enää pysty tai haluakaan teettää.

Pari patruunaa meni myös harmaata Sikan koriliima-tiivistemassaa. Ainakin näyttää paremmalta ja yritin vedellä vähän niinkuin alunperinkin saumat on peitetty.

 

GJwpJFEIhMlQGKBbh3I6rMxOSn7fwTMEARZj715o

 

Ehkäpä sikamassa on jo ens viikon puoliväliin mennessä kuivunu sen verran, että voi ruveta kittaus-hiominen-kittaus-hiominen talkoisiin ja sitten vaan yllä olevien vinkkien mukaan maalaus.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tää kittaus ja pohjien teko ei oo mulle sopiva laji. Ehkä mulla on unelmat liian korkeella tai väärät kitit, mutta vaikeeta on.Tää maalikerros menee vielä osin hiottavaksi, mutta jos ei kokeile kunnolla peittävällä maalilla, ni ei pysty kaikkia rikamia näkemään. Onneks työmaa on vain tää keula tällä kertaa.

 

8CR2EwOmEDM7enJ6mjn89HlVkf4VZJAnOrlw199I

 

Rattikin saapui monen mutkan kautta tänään oikeaan kaupunkiin, mutta maksuja tuli, eikä kukaan kuljettajafirmoista tunnusta kämmänneensä tuota Lintuvaaran Alepaa mun osoitteeksi. Ei saata tulla toista samanlaista ohjauspyörää heti näiltä main vastaan ;-)

 

q_L12rMw-GmAQKhX8TbnGxAsmFBsT7ldFMvxQlvN

  • Like 2
Link to comment

Juu äkkiähän 3D laseri polttelee reikiä. Mut oiva ruori projektiin.

Kittailut on kieltämättä hitaita ja aikaa vievää hommaa. Hiontavärit jeesaa kyllä. Halpa kikka ruiskutta harso kilikalia ja vesihioo sen pois, niin silloin tullut ainakin käytyä kaikki paikat läpi ja näkyy isoimmat naarmut. Sit lopuksi hiontaväri. Kyllä se siitä ja hiplailee pintaa vaan tarpeeksi.

Link to comment

Ainakn mulle kittaus on homma joka on pakko tehdä ”urakalla”, eli ei onnistu tyylillä hion viikonloppuna ja vetäisen uudet kitit odottamaan seuraavaa viikonlppua, vaan on pakko painaa samalla viikolla yhteen soittoon valmiiksi, että ajatus siitä miksi kittiä tuli levitettyä on kirkkaana mielessä.

 

Itse teen pohjat aina kesälomalla, jotta on aikaa, voi hioa ulkona, voi pestä auton kunnolla vesihionnan jälkeen ja voi helposti ruiskuttaa hiomaväriä vaikka ulkosalla.

 

Ja käsi ”näkee” paremmin kuin silmä... :)

  • Like 2
Link to comment

Ainakn mulle kittaus on homma joka on pakko tehdä ”urakalla”, eli ei onnistu tyylillä hion viikonloppuna ja vetäisen uudet kitit odottamaan seuraavaa viikonlppua, vaan on pakko painaa samalla viikolla yhteen soittoon valmiiksi, että ajatus siitä miksi kittiä tuli levitettyä on kirkkaana mielessä.

Itse teen pohjat aina kesälomalla, jotta on aikaa, voi hioa ulkona, voi pestä auton kunnolla vesihionnan jälkeen ja voi helposti ruiskuttaa hiomaväriä vaikka ulkosalla.

Ja käsi ”näkee” paremmin kuin silmä... :)

Niin ja kittiähän ei muutenkaan kannata jättää kovin kauaksi aikaa odottelemaan hiontaa, aika moni kitti menee todella työlääksi hiottavaksi kun kuivuu liikaa. Helpoin lienee hioa heti kun vaan kovettuu. Voi toki olla kittejä, jotka säilyy pidemmän aikaa "pehmeänä".

Link to comment

 

Ainakn mulle kittaus on homma joka on pakko tehdä ”urakalla”, eli ei onnistu tyylillä hion viikonloppuna ja vetäisen uudet kitit odottamaan seuraavaa viikonlppua, vaan on pakko painaa samalla viikolla yhteen soittoon valmiiksi, että ajatus siitä miksi kittiä tuli levitettyä on kirkkaana mielessä.

Itse teen pohjat aina kesälomalla, jotta on aikaa, voi hioa ulkona, voi pestä auton kunnolla vesihionnan jälkeen ja voi helposti ruiskuttaa hiomaväriä vaikka ulkosalla.

Ja käsi ”näkee” paremmin kuin silmä... :)

Niin ja kittiähän ei muutenkaan kannata jättää kovin kauaksi aikaa odottelemaan hiontaa, aika moni kitti menee todella työlääksi hiottavaksi kun kuivuu liikaa. Helpoin lienee hioa heti kun vaan kovettuu. Voi toki olla kittejä, jotka säilyy pidemmän aikaa "pehmeänä".

 

Yhden auton ylikittauskokemuksella olen huomannut pari asiaa, kittiä tulee levitettyä turhan paksusti mutta liian pienelle alalle. 

Alkuun tuli käytettyä myös liian hienoja papereita muotojen hakemiseen, lisäksi kiteissä on huomattavia eroja työstettävyyden suhteen.

Halpahallien betonipakkelit kannattaa siis jättää suosiolla hyllyyn, minkä hinnassa voittaa sen hiessä häviää.

 

Ketsaa komppaan kyllä 100% että käsi näkee enemmän kuin silmä, kun muoto tuntui hyvältä niin jätin turhan hieromisen sikseen.

Pintaan ruiskutettiin korkean kuiva-ainepitoisuuden omaava hiomaväriä/filleriä pienten epätasaisuuksien ja naarmujen peittämiseksi,

kontrolliväriharson avulla oli helppo hioa pinta virheettömäksi

  • Like 1
Link to comment

 

Ja käsi ”näkee” paremmin kuin silmä... :)

Muistan kyllä kun pakua käsin vesihion aikanaan :) Sormenpäät hellänä hinkkaat ja samalla "tihrustat" herkillä sormilla. Meni kyllä jokunen viikko tehdessä.

Karkealla tosiaan muoto ensin ja sit hionompaa paprua.

Oikeaa pakkelia maaliputiikista ihan hakee, eikä paljon sen kallimpaa. Ja tosiaan aikaa säästää ja hikeä.

Ja onhan tuo väri pysynyt 18 vuotta. Tais olla ensimmäinen iso maalausurakka.

Link to comment

Onneks mun pakkelointityömaa on vain kolmanneksen normi autosta, eikä oikeesti isoja määriä kittiä tarvita missään. Itse asiassa sellaiseen hifistelyyn, jossa vaikkapa nuo iskaritolppien kiinnikkeet sulautetaan muihin muotoihin menee eniten aikaa. Nyt oon käyttäny Soudalin metallikittiä. Varmaan olis parempia ja helpompiakin kun lukee nettipalstoja, mutta tuollakin tuntuu sitkeydellä pärjäävän. Ruiskukittiä on tulossa viimeistelyyn postikuljetuksena ja mihinkäs tässä nyt on kiire kun lämminhenkistä talliaikaa on tarjolla.

Mulla olis epäkesko hiomalaite, mutta vanha kunnon suorakulmainen hiomavehje tuntui toimivan mun käsissä ja tossa kohteessa paremmin. 80:stä alkuun, sitten 120:stä ja sen hienompaa en oo vielä edes kokeillu. Pyörökone toimii varmaan etupellin kanssa paremmin, nyt on haettu suoria linjoja pitkillä kaarilla. Niin, ja se kasikymppinen taiteltuna lappuna pelkillä sormilla on ehdoton perustyökalu.

Luen edelleen nöyränä neuvojanne; jostainhan tämänkin taide-elämyksen ja kuvanveiston on minunkin alettava näillä taidoilla ja tässä iässä

 

images?q=tbn:ANd9GcSGyPcMAI8Z8KMgSWFFXR3

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ehkä toisaalta on hyvä, että töiden takia ei voi olla joka ilta tallissa pölyä nielemässä. Mutta nyt on jälkimmäinenkin poski loppusuoralla. Mun on pakko alkukittausten jälkeen laittaa ruiskukitti ja sitten merkata tussilla kohdat, jotka vaativat vielä työtä. Tossakin vielä monta kohtaa, johon tulee tasotetta. Sitten taas testi kuinka tulee ruiskukitin jälkeen näkyviin. Jne... Arvostan nyt alan ammattilaisia aivan toisella lailla

Ec5H-u2p9-9WfyixjVNWdlDKgWwhOjOlkvndEp-3

Link to comment
  • 2 weeks later...

Juu, ei ollenkaan niin paha kuin luulin --- vaan ihan törkeen hankala saada maalatuksi tollainen himmeli, jonka "sisään" ei kunnolla pääse itse, käsi ei yletä tai ruisku mahdu. Nyt en yhtään hämmästele täkäläisen automaalaamoiden "kiireitä" kun kuulivat mistä oli kyse. Mutta pikkuhiljaa valmistuu!

 

Cb_VZmdI8qrUnk5Lr8Ieuk7g-i8Cxo2FfOP-DfBO

 

uebmMxV2TYSMz7gkTFDRHdB13dcRHWm2STtjhFK3

  • Like 3
Link to comment
2 hours ago, Tanhis said:

Ja sit hiomaan :)

 

Näyttää vähän siltä että ilmanvaihtoa voisi sun kopissa parantaa.

 

Ja voin vain kuvitella kuinka vittumaista tuollaista on maalata kun putkissa puolet menee ohi ja laskeutuu muille pinnoille.

 

Jeps, nyt oli hankala yhtälö kun tossa tallissa ei oo ihan riittävästi tuloilmaventtiileitä ja olis täytyny pitää vielä ovea raollaan et kanavapuhallin sais pölyt ja sumut kunnolla ulos. Tuohon etupäähän meni ehkä neljäs osa yhteensä noin viidestä litrasta pohjamaalia. Pölyä saa tosiaan kohta imuroida aika lailla. Pintamaali pölyää huomattavasti vähemmän. Ei tää oo kyllä herkkua mun hermoilla ja taidoilla, mutta periksi en anna

  • Like 2
Link to comment

Juu tuo korvausilma oli itsellänikin ongelmana kun paransin puhallusta ja tosiaan piti pitää tallinovea raollaan että puhallin sai paskat imettyä ulos. Tietty erona oli että maalasin syksyllä niin ei ollut suurta ongelmaa pitää ovea raollaan. Ja ei enää tuossa vaiheessa kannata miettiä luovuttamista olet kumminkin jo paskimmat hommat saanut selätettyä. Mutta oikomaankaan ei kannata ruveta kun oikomisia on todella vittumainen korjata jälkikäteen ja mikään ei ole pysyvämpää kuin väliaikainen.

 

Ja seuraavaksi tuleekin ongelmaksi tallin lämmitys kun ilmastointia rupeaa parantamaan.

Link to comment

Positiivista kuitenkin on, että näin pakkasilla on ilmassa hyvin vähän kosteutta. Jotkut on kuulemma onnistuneesti tehnyt pieniä maalauksia ulkona. Auto tallista ulos ja väriä pintaan. En tosin ole ollut näkemässä, että kuinka menestyksekkäästi tuo on onnistunut. :-)   Luulis, että pelti kylmenee ulkona ja sitten kun työntää takaisin sisälle, niin kerää kosteutta pintaan?

 

t. Mika

Link to comment

Mä laitoin ton pohjalevyn maalauksen aikoihin lämmityksen tallissa vitoseen ja yllättäen mittari näytti yli 30 astetta. Muuten mukava tietysti, mutta haalarin ja hupun kanssa työskennellessä hikeä pukkasi. Ja sähkölaskussa tietty piikki, mutta sen verran tulee säästöä itte tehdessä, että ei kirpassu pahasti.

 

Tänään posti toi melkein viimeiset toimitukset ulkomailta: AeroCatchin lukot etupeltiin ja pienen tuen kytkinjalalle. Meinasin luopua varsinaisesta vaijerivetoisesta lukituksesta etupellissä ja jättää vaan tuulihaan. Liekö laillista?

 

5-czvEu3UnEv2BtyLDK_EHe0nNfnkqOjuVqTba9T

Link to comment
4 hours ago, SePi said:

Meinasin luopua varsinaisesta vaijerivetoisesta lukituksesta etupellissä ja jättää vaan tuulihaan. Liekö laillista?

 

Laillisuudesta en mene takuuseen, mutta ainakin mulla on aina katsastuksessa kelvannut useammassakin autossa. Kerran perustelin että toinen korvaa lukituksen ja toinen tuulihaan :)

Link to comment
6 minutes ago, metake said:

 

Laillisuudesta en mene takuuseen, mutta ainakin mulla on aina katsastuksessa kelvannut useammassakin autossa. Kerran perustelin että toinen korvaa lukituksen ja toinen tuulihaan :)

Minulla oli myös yhdessä autossa pelkät lukot ilman tuulihakaa. Kerran hajamielisenä kokeilin ajaa lukot auki -> konepelti kuopalla ja tuulilasi halki. Mitä opin tuosta? en taaskaan mitään

Link to comment

Saattaapi tuntua turhalta laittaa joka työvaiheesta kuvia, mutta teen sen siitä syystä, että tällä kerralla hionta/pohjamaali (Troton) oli niin paljon mukavampaa ruiskuttaa. Tuo punainen (Poradur) jotenkin pöllysi hirveesti ja joitain kohtia jäi sen takia jopa kunnolla maalaamatta kun ei voinu tietää mitä sen "maalikerroksen" alla oikeasti oli. Ja punainen maali myös valui raivostuttavan helposti. Jotain en osannu varmaan tehdä oikein. Mutta valumat on hiottu ja 000 teräsvillalla kävin läpi koko himmelin. Kun pölyt oli harjalla imuroitu ja ksyleenillä kostutetulla rätillä poistettu, ruiskuttelin samoilla säädöillä ja paksuuksilla kuin tuo punainen, mutta tällä kertaa harmaana. Väri tuntui asettuvan kerrasta hyvin ja ehkä edellisestä kerrasta oli jotain jo opittu, koska nyt homma oli paljon helpompaa

NbFr-PR2qhvsgBlQ9RVRbKcVl09dOCUwUYo20BIH

 

lelrHY_flwtnSKqcMbOLmT7Em_1cbaNf1dbhxEww

 

Huomenna taitais olla tuon etuklosterin ja sen pohjapuolen maalaus

  • Like 5
Link to comment

Joo, ei oo mun hommaa -ainakaan vielä- tämä maalaus. Jotenkin sentään sain kaikenlaisten akrobaatti-jooga-vääntelyjen jälkeen ruiskutettua siedettävään kuntoon ja pesin työkalut odottelemaan paikkamaalausta. Varmaan jostain ohuempia läikkiä löytyy, vaikkei nyt tinnerin käryssä enää näkynykkään. Lattialle levitetty suojapahvikin mureni kasteluvedestä siihen kuntoon, että huomenna se joutaa jätesäkkiin. Nimittäin kunhan ne pienet virheet ja valumat on saatu siistittyä, niin tässähän alkaa projektin kokoonpano!

Kun tarkkasilmäisesti katselette kuvia, niin muistakaahan, että tää on mun ensimmäinen automaalausprojekti.

BRwIIruKrLnnrTLE683vdfDJyf2JobKjlyqIDF7f

 

tGSSuu98zZjMwFbQFMcJRlsLdazgCpAHNG090m1l

 

z_nR5sAYzEjEgWJY0WcA5gjHFwI7oOJ0Xb7gXjr9

  • Like 10
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...