Jump to content

Automaattinen palonsammutus konehuoneeseen


Recommended Posts

Toimii varmasti monessa tilanteessa tuollaisenaankin, mutta jos bensaa valuu kuuman pakosarjan päälle niin tuli on sammutuksen jälkeen taas hetken päästä valloillaan. Noihin sammutusputkiin sai tilatessa valittua myös painekytkintä, jonka avulla saa vaikka pysäytettyä polttoineen syötön sammuttimen lauetessa, jolloin edellä mainitun skenaarion mahdollisuus vähenee oleellisesti.

Link to comment

Mahtava tuo Mabo. Ei kait juniksen tai pallon konetila voi mennä yli 84 asteen? Koska silloin ampulli pamahtaa.. Taajaman ulkopuolella ei varmasttikkaan mutta onko kukaan mitannut konehuoneen lämpötilaa esim kesällä ruuhkassa?

Eiköhän se kuumimmillaan ole heti kohta koneen sammuttamisen jälkeen (puhallin ja moottori eivät enää vedä ilmaa konehuoneeseen). Kesällä kun pysäköi maantieajon jälkeen bensa-aseman asvaltille niin konehuoneen lämpötila nousee hetkellisesti 85 C asteeseen suurin piirtein tasan.

  • Like 1
Link to comment

Jaa, ja mikä siellä tarkalleen ottaen on noin kuumaa? Pinnat, ilma? Mittaus vai ajatus?

 

Näin itse olen ajatellut tämän:

 

- Pallokeula on varmaan konetilastaan yksi viileimpiä ajoneuvoja ihan tuon ilmajäähykonstruktion takia, junis vähän huonompi pienemmän ilmanoton takia.

- Moottorin kuumimmat osat ei ole käytännössä missään kunnollisessa kontaktissa moottoritilan kanssa -> ainoa vaikuttava tekijä on oikeastaan säteilylämpö noiden osien kannalta.

- Jenkkipalstalla on esim. mainittu pallokeulasta, että Kuolemanlaakson rapsakassa 50 C kesäkelissä moottoritilan sivujen lämpö moottoritieajon jälkeen pysähdyksissä ei ole noussut yli 60 C.

- Tuo ampulli on tarkoitettu räjähtämään kun sen sisältämän nesteen lämpötila saavuttaa 84 C.

- Menemättä tarkemmin fysiikkaan, mutta tilannetta voi mielestäni verrata saunaan. Ilma on lämmönjohtavuudeltaan käytännössä eriste ja sen ominaislämpökapasiteetti on 4 kertaa pienempi kuin veden (jonka pohjalle tuo sammutusaine perustuu selosteen mukaan). Kuutiossa vettä on 1000kg, kuutiossa ilmaa 1kg. Saa siis iskeä aika paljon ilmaa/säteilyä tuollaiseen patruunaan, että sen lämpö nousee noin radikaalisti. Ei ole taitanut kuumimmassa saunassa löylyvesi vielä kiehua ja taitaa lämmöntunne sielläkin tulla enemmänkin vesihöyrystä.

 

En siis ainakaan itse usko, että tuo noin vain spontaanisti räjähtää kesäajon jälkeen. Kun ei tuo oma pallo vielä tällä hetkellä ole ajossa, niin mielelläni lainaan vaikka mittausvälineet sille joka teippaa litran maitopurkin pallokeulan vasempaan "akkukoteloon", anturoidaan se, menee vetämään kunnon vauhtiajon sen kanssa ja katsotaan missä lämpötilassa setti menee.

 

Kun taas palstalla ollaan niin ei tälläkään kertaa ole tarkoitus imeä palkokasvin osia hengityselimistöön). 

  • Like 4
Link to comment

Saunavertaus oli oikein hyvä. Kiuaskivien lämpötila on ~300 astetta johon moottori ei lämpiä sitten millään muuten kuin ehkä pakosarjan alkupätkät. Pysäyttäessä lämpöä luovuttavaa massaakin on aika vähän ja vaikka konetila on suht pieni tilavuudeltaan niin on se verrattain avoinkin ja tuulettuu nopeasti. Herkimmin syttyviä (tai oikeastaan ainoita) paikkoja on bensaletkut joten jos tuon mabon virittäisi vaikka puhallinkoppaan puolan yläpuolelle niin se nopeasti reagoisi liekkeihin. Kun vaan sitten älyäis moottorin sammuttaa että bensapumppu pysähtyy.

Link to comment

Jaa, ja mikä siellä tarkalleen ottaen on noin kuumaa? Pinnat, ilma? Mittaus vai ajatus?

Veikkaan että ilman palliksen kaasarin tienoilla kuvaamassani tilanteessa voisi olla esim. 85 astetta jonkin aikaa (mittasin aiemmin monta vuotta lämpötiloja ammatikseni ja olen aika hyvä arvaamaan... joskus menee pieleenkin tietysti).

Voi olla ongelmakin tuollainen ampullin lämpiämisnopeus, autopalo saisi sammua melko nopeasti. Tuo avausviestin Blazecut on ainakin sopivan nopea (jos se nyt toimi automaattisesti).

 

 

EDIT: Ai niin tuo lämpötila-arvaus koski T1 konetta kun mulla on palliksessa sellainen. Nelkussa ehkä jonkun verran eri tilanne, ainakin eri paikkaan tulee lämpimin kohta.

Edited by multanen
Link to comment

Veikkaan että ilman palliksen kaasarin tienoilla kuvaamassani tilanteessa voisi olla esim. 85 astetta jonkin aikaa (mittasin aiemmin monta vuotta lämpötiloja ammatikseni ja olen aika hyvä arvaamaan... joskus menee pieleenkin tietysti).

Voi olla ongelmakin tuollainen ampullin lämpiämisnopeus, autopalo saisi sammua melko nopeasti. Tuo avausviestin Blazecut on ainakin sopivan nopea (jos se nyt toimi automaattisesti).

 

 

EDIT: Ai niin tuo lämpötila-arvaus koski T1 konetta kun mulla on palliksessa sellainen. Nelkussa ehkä jonkun verran eri tilanne, ainakin eri paikkaan tulee lämpimin kohta.

 

Jep, eli käytännössä viittaus oli siihen mihin ajattelinkin. Oma viestini pointti ainakin piti olla, miksei tuo ole oikeasti mikään ongelma näiden automaattijärjestelmien kannalta.

 

Mielestäni nuo lämpiämisnopeusasiat ovat juuri sopivat tällaiseen. Itse olen tuon systeemin ajatellut suojaavan täystuholta vrt. palo-ovet. Jos moottoriluukun saa hyvin auki pikkupalon aikana, normaali sammutin sopii hommaan paremmin kuin hyvin. Siinä vaiheessa kun palo on jo vähän reilumpi, niin siinä vaiheessa ampulli on jo aivan varmasti räjähtänyt.

Link to comment

Oletteko ajatelleet mitä tapahtuu jos kunnolla palavan konehuoneen luukun aukaisee. Eli yksi hyvä lisä sammuttimen lisäksi olisi sammutusaukko mitä nyt on jo melkein jokaisen linja-auton koneluukkuun jo asennettu.

Link to comment

Blazecut:lta Sloveniasta suoraan kyseltynä ohjaavat suomalaiselle jälleenmyyjälle: kaha.fi

Ja sieltä tuli tietoa että melkein jokaiselta varaosamyyjältä, jolla on sopimus heidän kanssa saa kyseistä Blazeut sammutussysteemiä.

 

Ja se kiinnostavin eli se hinta: kahden metrin pätkä kustantaa 183€

Link to comment

Onkos kukaan kysäissyt mitä ne Just Kamperssin automaatti sammuttimet maksais suomeen tuotuna ? Listahintahan ei englannissa taida olla kuin jotain 50 puntaa. 

No ei ole näköjään hinnan kiroissa Epsanjasta tilattuna, alle 50 euroa toimitettuna ebaysta:

http://www.ebay.com/itm/Automatic-shooting-ABC-powder-extinguisher-1kg-/111648521017

 

Toivottavasti eivät laukeile turhaan, jauhe ikävää siivottavaa.

Noissa on näköjään 79 C asteen laukaisin, varmaan sopiva Volkkariinkin kun kerran Justcampers uskaltaa myydä samanlaista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...