Jump to content

Vinkkejä maalareista vastaanotetaan


Guest Kike

Recommended Posts

Kupla vm 74 kaipaisi ehostusta. Mätää ei juurikaan ole, ruostetta urissa, lokareissa, ovien alaosassa ja kiveniskemää etupellissä. Maalarilta tilaisin sekä pohjatyöt että maalauksen. Tavoitteena on ehostaa ulkonäköä että lisätä "elinikää". Näyttelyyn en ole viemässä. Ottaisin mieluusti vastaan vinkkejä  hyviksi koetuista maalareista. Auto etelä-Suomessa.    

 

Ja mitä kokemuksenne mukaan tulisi budjetoida tällaisen projektin teettämiseen?

Link to comment
Guest Jussinbussi

Onni on se hyvä ja halpa maalari. :) Hyvänä vinkkinä neuvoisin etsimään jostain automaalarin kuka mahdollisesti maalailee virkkuuhommina näitä myös työnsä ohella omissa tiloissaan.

Link to comment

Tonnilla saa varmaan "teippiylimaalauksen" jos vanha maali ei ole lohkeillut mistään ja hioutuu hyvin alas eikä lommoja tarvitse juurikaan oikoa. Kuitillisena ei kukaan tee pohjia ja maalausta tonnilla jos vähänkin enemmän pohjatyötä vaatii tai yhtään purkamista.

 

Mutta tosiaan - jos purkaa kaiken itse ja tekee itse kaikki ruostehommat kuntoon niin pintamaalauksen saanee kahdella tonnilla jos ei ole hirveästi oikomista. Mie ainakin olen siinä ymmärryksessä että auton maalauksessa 98% työstä muodostuu pohjatöistä, kustannuksista ehkä 90% kun maksaa ne maalitkin ja maalaamokin jotain eikä kukaan ehkä veloita pohjien tekemisestä samalla tuntihinnalla kun varsinaisesta ammattitaitoa tarvitsevasta maalauksesta.

Link to comment

Jos laadukkaan maalauksen saa 1000€ hintaan niin sinne ilman muuta kannattaa auto viedä, jos mahdollista niin Jussinbussi laittaisitko mullekkin tietoa sellaisesta maalarista. Lähinnä mielenkiinnosta, koska jos joku tuon maalaushomman tonnilla tekee laadukkaasti, niin en viitsi omia haalareita liata. Sen mitä itse noiden maalaushommien parissa päivittäin touhuan niin tuntuu oudolta jos joku laadusta tinkimättä saa polkaistua hinnat tuohon tonniin.. Noissa kuitenkin lähes poikkeuksetta jotain ruostehommia tulee vastaan. Ja niinkuin aloittaja sanoi, mätää ei juurikaan ole, mutta sekin mielipide monesti muuttuu kun autoa puretaan ja kaikki ns piilovauriot löytyy.

 

Aloittajalle sen verran, että tosiaan kannattaa varautua useampaan tuhanteen. Tuo 2000- 4000 on ihan linjassaan oleva hinta tänäpäivänä. Tottakai riippuu mitä haluaa ja kuinkapaljon valmis itse tekemään. Jos purat ja kasaat auton itse, eikä tarvitse maalata kuin ulkopinta niin hinta silloin edullisempi. Jos taas purun ja kasauksen hoitaa maalari ja ruoste hommia löytyy enemmän, ja haluat kaikki sisäosat myös väriin niin silloin ei välttämättä tuo 4000 ole kaukana. Tottakai vaikuttaa myös mitä maalia haluat pintaan. Tonniin en saa maalausta kuplallesi, mutta jos normaali markkinahinta maksukyvyn rajoissa niin laita viestiä.

Link to comment

Kait sen maalauksen saa tonniin jos maalarille ei jää muuta tekemistä kuin pinnan putsaus ja pintamaalin ruiskutus. Mutta yleensä jos auton itse saat tehtyä tähän vaiheeseen niin samalla vedät sitten myös sen pintavärinkin. Omia vehkeitä kun on maalaillut niin tosiaan suurin osa työstä ja ajasta menee pohjiin puhumattakaan jos maalari joutuu vielä ruosteitakin hoitamaan.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Joo on aika poikkeustapaus enkä häntä ala täällä sen kummemmin mainostelemaan lupaa kysymättä. Mulle maksoi hänellä teetettynä pallikseen puskurien irroitus, hiekkapuhallus, maalaus, kasaus + hantin etulokasuojan maalaus + pieni ruostekorjaus + takimmaisten kylkipeltien maalaus ja helmojen oikominen (oli molemmin puolin ajettu kantoon) + ne irroitettavat listat ikkunoiden alla irroitus, maalaus, kiinnitys. Kotelosuojat joka paikkaan. 220,-

 

Kirjoitin höpöjä. Laitoin itse puskurit paikalleen.

Edited by Jussinbussi
Link to comment
Guest Jussinbussi

Auto maalattiin vielä kahteen kertaan. Ensin numerolla, sitten sävykoneen avulla. Tulos ei vieläkään vastaa alkuperäistä 42 vuotta vanhaa oranssia (sävy muuttuu vuosien saatossa). Auto olisi maalattu "niin monta kertaa että se vastaa sitä alkuperäistä" samaan hintaan. Päätin että mulle kelpaa...

Edited by Jussinbussi
Link to comment
Guest Jussinbussi

Tämä auton myllytys maksoi 120e jos jollakulla tarvetta niin voin viisata. Pinnassa siis alkuperäinen maali vuodelta 1974 lukuunottamatta puskureita + noita takimmaisia kylkiosia.

Link to comment

Kyllä kupla pitää saada 1000e maalattua. Hullukaan maksa mitään 4000e.

Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot.

 

Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista.

 

Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan.

Link to comment
Guest Jussinbussi

No se on jokaisen oma valinta missä näitä maalauttelee ja mihin hintaan. Jos haluaa viedä liikkeeseen niin siitä vaan. Mulla ei ole koskaan rahat eikä järki riittänyt siihen että 3000 euron autoon tehdään 3000 euron maalaus. Kukin tyylillään.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kait sen maalauksen saa tonniin jos maalarille ei jää muuta tekemistä kuin pinnan putsaus ja pintamaalin ruiskutus. Mutta yleensä jos auton itse saat tehtyä tähän vaiheeseen niin samalla vedät sitten myös sen pintavärinkin. Omia vehkeitä kun on maalaillut niin tosiaan suurin osa työstä ja ajasta menee pohjiin puhumattakaan jos maalari joutuu vielä ruosteitakin hoitamaan.

 

Kohtuu tuntipalkka jää ruiskutuksesta.

Link to comment

Kohtuu tuntipalkka jää ruiskutuksesta.

Niin ja tietenkin tila on ilmainen kuten myös uunin sähkö ja kuivuminen jona aikana et voi maalata muita autoja kun kerran kopissa on auto märässä maalissa.

 

Näin niinkuin esimerkkinä miksi auton maalaus on niin kallista.

Link to comment

Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot.

 

Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista.

 

Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan.

 

Toi on ihan totta, ei tälläisellä foorumilla oikein voi vertalla hintoja "kaveri/ työsuhde" eduilla. Jos aloittaja kysyy hintaa hänen auton maalaukselle, niin eikat sillä ole silloin merkitystä mihin hintaan tai minkälaisilla vaihtokauppoina kukakin saa omansa maalattua? Sen takia en itsekkään kertonut mihin hintaan omani saan väriin, vaan heitin markkinahintoja pk-seudulla. Mutta kaiketi kannattaa suositella tätä ainoaa tässä keskutelussa tullutta maalaria, jos kaikille ihmisille maksaa tuon max 1000€ per kupla kunnosta riippumatta. 

Link to comment

Kerro paikka missä saa laadukkaan maalauksen laadukkailla aineilla tonnilla ja kuitin taskuun. Tuollaiselle paikalle luulis olevan kysyntää taikka pitkät jonot.

 

Tiedän toki että ns kotitallimaalarit maalailee näitä muutamalla satasella, mutta jälkikin sen mukaista.

 

Unohdetaan samalla ne kaverimaalaukset, niitähän saa vaikka ilmaiseksi sopivaa vastapalvelusta vastaan.

 

Niin tosiaan kuitti, se onkin tärkeä tässä harrastaessa, jää kiva muisto ja silleen. Ainoa mihin 

tuossakin kuittia voi kaivata ni kuluttajan suoja jos maalari ruiskii mitä sattuu ja mihin sattuu

tai pohjat porsii heti samana tei seuraavana vuonna.

 

Suhteillahan tää koko maailma pyörii joten miksi pitää unohtaa suhteilla saadut maalaukset?

 

Mäkin tiedän kotimaalareita mutta ne osaa oikeasti maalata, kumpaakaan ei vaan kiinnosta

tehä sitä työkseen kun muissa hommissa tienaa paremmin.

Edited by Paadre
Link to comment

Eikö montaakaan ammatikseen maalaavaa kiinnosta ruosteisia paskoja talkoilla hinkata, kun vakuutusyhtiöltä saa sen 350-500€ tarvikelokarin maalaamisesta. Saa vaan paskan maalarin maineen, kun asiakkaan itse tekemät pohjat korkkaa parin kuukauden päästä.

  • Like 5
Link to comment

Niin tosiaan kuitti, se onkin tärkeä tässä harrastaessa, jää kiva muisto ja silleen. Ainoa mihin 

tuossakin kuittia voi kaivata ni kuluttajan suoja jos maalari ruiskii mitä sattuu ja mihin sattuu

tai ohjat porsii heti samana tei seuraavana vuonna.

 

Suhteillahan tää koko maailma pyörii joten miksi pitää unohtaa suhteilla saadut maalaukset?

 

Mäkin tiedän kotimaalareita mutta ne osaa oikeasti maalata, kumpaakaan ei vaan kiinnosta

tehä sitä työkseen kun muissa hommissa tienaa paremmin.

Miksi puhua suhteilla saaduista oman auton maalauksista jos keskutelun aloittaja tiedustelee hintaa omalle kulkineelleen? Nehän on kaksi täysin eriasiaa. Mutta totta tuo, että maailma pyörii suhteiden avulla, se ei vain tässä kohdalla auta aloittajaa. Jos hänellä hyvät suhteet olisi maalaamoihin ja/ tai maalareihin joiden kanssa vaihtokauppoja ja/tai edullisia kaverihintoja hyödyntäisi, hän tuskin asiaa täältä kyselisi. Esimerkkinä, oman käyttikseni maalaus kattoa lukuunottamatta maksoi 100€. Tämä oli MINUN hinta sille ja koostui puhtaasti lämmityskuluista, mutta en voi järjestää esim keskutelun aloittajalle tuohon rahaan sitä. Mitä aloittaja hyötyy oman autonsa kohdalla siitä, että porukka kertoo millä hinnalla kukakin on vaihdellut kaverin palveluksia?? 

Yhtäkaikki, ehdotelkaa niitä maalauspalveluiden tarjoajia nimillä tai muilla yhteystiedoilla niin aloittajalla eniten etua asiassa. 

Link to comment
Guest Jussinbussi

Eiköhän tässä tarkoiteta niillä suhteilla ylipäänsä sitä että osaa olla yhteyksissä oikeisiin ihmisiin. Ei tässä kai mitään oravannahkoja tarvi kenenkään vaihdella. Minä en maksa maalauksistani yhtään vähempää kuin kukaan muukaan. Eikä mene ketunnahkoja välissä. :)

Link to comment

Eikö montaakaan ammatikseen maalaavaa kiinnosta ruosteisia paskoja talkoilla hinkata, kun vakuutusyhtiöltä saa sen 350-500€ tarvikelokarin maalaamisesta. Saa vaan paskan maalarin maineen, kun asiakkaan itse tekemät pohjat korkkaa parin kuukauden päästä.

Aika moni maalari ei muuten maalaa asiakkaan omille pohjille juurikin tuosta syystä. 

 

Jussinbussi osasi suomentaa ton mun aatokseni suhteista, eli kun kyselee kuten nyt ketjun aloittaja kyselee täällä

niin varmasti löytyy asialliseen hintaan maalaava kaveri.

 

Mielestäni toikin on hyvä tuoda esille, että mihin hintaan on saanut omat maalauksensa vaikka ne olisivatkin

selvästi keskiarvoa alhaisempia. Tällöin asiaan perehtymätön osaa hahmottaa paljon paremmin mitä voi

saada ja mihin rahan.

 

Meidän kaksi kuplaa maalattu selkeästi alle tonnin/kpl sis. maalit (siis ihan automaalit). Palloon aattelin sijoittaa sellasen

viitisen sataa maaleineen (värin vaihto tulossa). Toki, molempiin olen tehnyt paljon valmistelevaa työtä ja vaimon autonkin välihioin

joten kyllä omaakin panosta kaivattiin. Maalari teki pohjat vaimon kuplaan silti.

Link to comment

Höpö höpö... tässäkään harrastaja porukassa ei ole kuin muutama jolla on pinkassa voimaa niin paljon että maksaa 3-4 tonttua maalauksesta... näkeehän tästäkin keskustelusta sen että jos et maksa kuplan maalauksesta kun tonnin niin paska jätkä oot, kusetat verottajaa, vokkaria ja kanssa autoilijaa.

Link to comment

Ehkä kannattaa ottaa järki käteen tässäkin asiassa, varmaankin alle tonnin saa tuon homman teetettyä, mutta sitten pitää olla jo aika hyviä suhteita tai busineksesta ymmärtämätön maalari (laskutaidoton). Realistista on budjetoida luokkaa 2000 +- jotakin tähän, riippuen mitä sovitaan että asiakas itse tekee.. Ja toisaalta kyllä hyvästä työstä ja kauniista pinnasta jotai voi maksaakin.

Link to comment

En onneksi pidä kirjaa harrastekuluista, mutta jäin tätä lukiessa miettimään, että mahtoiko tonttu riittää talvipystärissä puhallushiekkaan, hiomatarvikkeisiin, epoksiin, kitteihin, hiomaväriin, värimassaan, lakkaan, puolikiiltävään mustaan pintaväriin, ruostesuojausaineisiin, teippeihin ja peittelypapereihin, kun kuplasta veti kaiken pellille ja maalasi kaikki osat sisältä ja ulkoa ja lopuksi hioi appelsiinit pois ja veti Autoglymit pintaan :-)

  • Like 2
Link to comment

Maalit on kalliita aineita nykyään. Ei kannata paskoille pohjalle vetää. Kauanko ammattimiehellä mene e Kuplan pohjiin? Jokunen tunti kumminkin. Sitten suojaukset. Ja ennen koko hoitoa purut. Kyllä siinä aikaa palaa.

 

Halvimmat ei tutunkauppa-ylivedot on ollut siinä kahden tonnin molemmin puolin. Ruiskutus viisataa aineiden kanssa.

 

Mutta jos joku tonnilla tekee niin jonoa on oven takana ja verotarkastaja viimeisenä siinä jonossa.

 

Mohairtelaa Suosittelisin. Paljon parempi kun pensseli.

Edited by Lasse
Link to comment

Kännissä pensselillä lienee halvin. Olen yhden auton näin maalannut (wartburg 353 tourist). Ja tuli niin perkeleen hyvä!

Vielä 20 luvulla autot maalattiin pensselillä , ensin levitettiin paksulla hyvin maalia ottavalla siveltimellä maali pintaan ja sitten nopeasti tasoitettiin litikalla , noin 10 - 20 cm leveällä siveltimellä . Kun auto oli maalattu sellumaalilla, niin sen annettiin kuivua sävystä riippuen 1- 3 kuukautta (käytössähän ei ollut vielä 2k maaleja ym.). Sen jälkeen pinta hiottiin vesihionnalla sileäksi kauttaaltaan ja kiilloitettiin räteillä ja säämisköillä . Hyvää jälkee tuli silloinkin :)  Pinta oli kiiltävä ja sileä , mutta nopeasti muuttui himmeämmäksi . Nykyään on hiukan helpompaa auton maalaaminen :) .. Vaatimattomat talli olosuhteet tietysti luovat lisää haasteita peliin ( ilmanvaihto/lämpötila/riittämätön paineilmamäärä kompurassa ym). 

Link to comment

Huononkin maalipinnan saa ehostettua, mutta v-käyrä on sit melko korkealla jos siitä on maksanut vielä jotain. Sanoisin aloittajan kysymykseen että muutama tonni niin saa melkein siedettävää jälkeä. Tonni pari lisää niin saa hyvän, joten 3500 - 4500 kun varaa niin ei vituta, jos on tuuria. Maalarin pohjat on pääsääntöisesti paskemmat kuin ite tehdyt, siis ruosteen poiston osalta. Ei niillä oo aikaa hiplata niitä.

Link to comment

On tämä kyllä yks helevetin Suomi24 koko palsta :)

Väärin vaan just kertoo tän totuuden mitä varsinkin vanhan auton maalaaminen on. Jokainen maalaus ja mitä ja miten maalataan on yksilöllistä ja samaten hinnat yksilöllisiä. Tämän johdosta jokainen vastaus ja mielipide yksilöllinen.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Muistupa mieleeni että olen maalannut toisenkin auton kännissä pensselillä. Tämä tapahtui Puolassa vuonna 2001. Oltiin kaverin kanssa "paska-automatkalla". Poliisit pysäytteli jatkuvasti ja sakkoja ropsui vähän tästä. Autona ihan jäätävän paska Toyota Corolla dx -80. Viimeisistä sakoista suivaantuneina päätimme että hämäämme virkavallan maalaamalla auton. Siitä paikalliseen rautakauppaan (oli kioskin kokoinen tiskirautakauppa).

Myyjä ei osannut sanaakaan Lontoota niin sitten pantomiimi esityksin saimme puljusta ulos 3 litran maalipurkin (jotain sisälateksia), teräsharjoja, hiekkapaperia, kittiä (jotain sisäkamaa luonnollisesti) + muuta oheismateriaalia.

Ei muuta kun hotellin pihaan autoa värjäämään. Ensin teräsharja käsittely samalla kun kaveri alkoi muotoilla uusia lokarin kaaria. Edelliset kun putosi siinä hässäkässä kun ei virkavallan kanssa löytynyt yhteistä kieltä. Paikallinen poliisi veteli pitkin autoa joka paikkaan mikä olivat hänen mielestään viallisia.

Sitten kun "pohjat" oli tehty niin ei muuta kuin lateksit selkään ja kyllä tuli hyvä, vielä kun malttoi tehdä hyvin ja maalaa myös auton sisäpuoliset peltipinnat raikkaan vihreäksi.

Ainoana harmina kotimatkalla huomattiin ettei uusi loistokas maalipintamme tykännyt sateesta vaan alkoi irrota ärsyttävästi riekaleina irti niin että välilä joutui tuulilasia pyyhkimään puhtaaksi niistä riekaleista. Lisäksi vitutti se kun se sisäkäyttöön tarkoitettu kittikin alkoi korkkailla pahemman kerran.

 

Mutta ei ollut kallis maalaus.

Edited by Jussinbussi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...