Jump to content

TL1600 vm 71 moottori


Recommended Posts

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10026-sammakosta-prinssiksi/

 

Siinä on yksi ketju, josta ei nyt kovin suuria teknisiä taikoja tarjoa, mutta onpa vertaistukea :-)

 

Irrottamisen valmistelussa tulee mieleen kaasuvaijerin irroitus kaasarista, sorsien vaijerit, öljytikun letku irti alapäästä ja tikku pöydälle, bensaletku irti laatikon vierestä. Sitten virittelet jotain kattattelemaan vaihteiston takapäätä koska se tukeutuu moottoriin ja jää roikkumaan ilmaan kun moottorin irroittaa.

 

Sitte vaan pultit/mutterit koneen ja laatikon välistä auki, takakannakkeen pultit irti korista ja paketti kokonaisena tunkin avulla taakse ja alas.

 

Edit: jaajuu, on siellä johtojakin eli akusta ainakin +kenkä irti, johdot merkattuna irti laturista ja kaasareista.

Edited by NordBling
Link to comment

Jos normi manuaalilootainen, niin NB:n vinkkien lisäksi sähköt irti, kumitortut pois jäähdytyksen ja korin, ilmanputsarin ja korin välistä. Tuo jäähytyksen kumitorttu harvemmin on lähtenyt ehjänä irti, kun paksu 40+ vuotias kumi tahtoo olla aika haperoa, mut niitä saa uusia.

 

Koska '71 on IRS kantsii miettiä puottaako lodun samalla, tässä lisäksi pitää irrottaa vetarit lootasta 2x6 torx tai kuusiokolo pulttia, lootan etukannatin, kytkinvaijeri ja maakaapeli. Sillon siis jätetään kone lootaan kiinni, eikä tarvi kannatella lodjua.

Edited by -tipi-
Link to comment

Kiitoksia ohjeista ja linkistä! Kyseinen TL1600 on vuosimallia 1971ja ajettu noin 125000. Poistettu rekisteristä syksyllä 85 ja on sen jälkeen lepäillyt omakotitalon autotallissa. Pääsi noin viikko sitten haukkaamaan raitista ulkoilmaa. Moottori jumissa ja ruoste vauriota takapenkin alla molemmilla laidoilla lattiassa ja etulokareiden takayläkulmissa etenkin tankin täyttöaukon ympärillä. Mistä löytyy pelti osia (etulokarit) ja moottorin tarvittavat osat. Ajattelin säilyttää alkuperäisessä kuosissa.

Link to comment

Mulla olis lokarit. Ehkä ehjät ko. kohdista, en muista tarkkaan. Pitää tutkia huomenna tarkemmin.

Reikiä oli sittenkin täyttöluukun alueella. Muutenkin muutamasta kohtaa laikattu. Saa hakea ilmaiseksi, jos joku tarvitsee.

Edited by jazi
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Öljynpaineventtiileistä kysymys! 2 venttilinen lohko missä molemmat säätömännät samanlaiset. Uusissa vaihtosarjoissa missä uudet jouset ja männät on toinen mäntä hieman pidempi ja ns uramallinen. Voiko tällä ns. uramallilla korvata vanhan suoran säätömännän?

Link to comment
  • 3 weeks later...

T3 äänenvaimennin. Mistä mahtaa löytyä alkuperäisen kaltainen äänenvaimentaja. Näyttää olevan kiven alla näköjään. Markkinoilla on tarvike osaa jossa joutuu jättämään takimmaiset lämmönvaihtimet pois ja korvata ne väliputkella puhaltimelta etummaisiin lämmönvaihtimiin jos olen kuvista oikein ymmärtänyt. 

Onko kukaan korvannut ko. poksin millään muulla tavalla?

Link to comment

Sambassa on vain malleja missä takimmaiset lämmönvaihtimet korvattu väliputkella. 

 

Eipä löytynyt palstan myyntisivuilta. Selasin aika pitkälle taaksepäin.

 

T3HQ pönttö on aika lähellä oikeaa. Parttinumero  315 251 051 B ei täsmää. Pitäis olla 311 251 061 F. Tuossa B mallissa on ilmeisesti kiinteät lämmönvaitimet. F mallissessa pöntössä vaihtimet on kiinnitetty noilla 46 millisillä mutskuilla. 

Tämä T3HQ osoite on mielenkiintoinen sivusto, kiitos tipille!

 

Moottori on kasattu ja oikeastaan pönttöä vailla. Seuraavaksi laatikon irroitus ja tarkastus. Olisko vinkkejä tällaisen lootan joka on ollut käyttämättä vuodesta 85 tarkastukseen?

  • Like 1
Link to comment

Jatkoa ylläolevaan.

Oli onni ettei ko. mootori pyörinyt kun otin auton ulos ulkoilmaan 31 vuoden jälkeen. Tulos olisi saattanut olla kovin kehno. Kampikammio ja kaikki muut sisäosat oli pinnoiltaan kristallisoitunut ja ruostunut. Vaikka T3 1600 moottori on aika mielenkiintoinen konstruktio se on hienosti ja teknisesti toteutettu ratkaisu. Monennäköistä ratkaisua on tullut räpellettyä vuosien varrella. Vanhoista Jaguarin moottoreista lentskareiden mäntä ja suikumoottoreiden kanssa. Tää aircool motskari tuo kaiken vanhan tekniikan takaisin kiinnostuksen kohteeksi!

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vaimennin pönttö tuli eilen postiin ja noudettu aamulla. Pientä tutkistelua ja sovittelua. Näytti sopivan aika mukavasti vaikka oli valmistettu vuonna 1975. Mikäs näissä mitoissa olis vuosien varrella muuttunut. Pönttö maalattu vielä mustalla lämpö värillä ja sitten paikalleen. 

Tämä ns. häntäputki vielä puuttuu. Niitäkin on tietysti kahta eri mallia. Tai ehkä enemmänkin? Pitäis kai olla yhdellä tiivisteellä (43,5mm) varustettu putki pn 311 251 153 (?)  koska pöntön ulostulon  reijän sisämitta on noin 43 mm. Olisko kommentteja häntäputkesta, mistä löytyis?

Kiitos Lasse H.lle vinkistä mistä pönttö löytyi!

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...