Jump to content

lisälämppärin asennus


Recommended Posts

Mutta siis fiksua olisi imeä ilma auton ulkopuolelta jota sitten lämmitetään. Mutta esim vanhoissa kolkeissa oli aikapaljon sellaisia ratkaisuja missä ilma imettiin auton sisältä ja puhallettiin lämmitettynä takaisin. Mutta ilmeisesti tämän kanssa on ongelma kosteuden kanssa.

Link to comment

Jos alkuperäinen lämmitys säilytetään ja on toimintakunnossa, niin sitten voi asentaa niin kuin noita pensalämmittimiä on aikoinaan asennettu. Ottaa ilman sisältä ja puhaltaa pelkästään jalkatilaan. Jolloin pensalämmitin toimii lisälämmittimenä ja alkuperäinen huolehtii ilmanvaihdosta ja lasien huurteenpoistosta.

Jos on tarkoitus korvata alkuperäinen, niin sitten pitäisi saada puhalluskin alkuperäisiin paikkoihin ja ottaa ilma ulkoa.

  • Like 1
Link to comment

1980-luvun puolivälin kupliin asennettiin maahantuonnin yhteydessä eberit site, että ottaa ilman etuluukun tavaratilan etureunasta renkaan läheltä ja pukkaa sen sitten jalkatilaan. On lähinnä mukavuuslämpöä tuottamaan. Joskus 90-luvun alussa ajelin parina talvena tuollaisella, ja ihan passeli se

noinkin oli.

Link to comment

Vanhojen Eberien ohjeissa on myös että itse polttimen imuilma pitäisi ottaa samasta paikasta (paineesta) kuin minne sen pakokaasut johdetaan. Esim. Kolkeissa pakari kun menee etupyöräkoteloon, polttimen imuilmaputki koukkaa tankin alle. 

 

Timmy!yn meinasin eberin laittaa ja kun ei orkkislämmitystä ole, x-pjn vinkki sisäilmankierrätyksestä on paikallaan. Joudun siis ottamaan ilman etukontista. Onkos meillä täällä fyysikoita joukossa, miksi se sisältä otettu ilma huurruttaa enemmän, kastepiste?

post-34-0-54637000-1482229063_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Onkos meillä täällä fyysikoita joukossa, miksi se sisältä otettu ilma huurruttaa enemmän, kastepiste?

No minähän olen lähes vyysikko (peruskoulua 9 luokkaa) joten: Ikkunat on kylmempiä kuin sisätilat joten kastepiste on saatava aika alas ettei kosteus tiivisty ikkunoihin. Jos samaa ilmaa vaan pyöritellään niin ihmisistä ja sulavista lumesta jne. haihtuva kosteus muuraa äkkiä ikkunat umpeen. Kun otetaan "kuivaa" ilmaa ulkoa ja poistetaan sama määrä kosteaa sisäilmaa niin vettä poistuu kabiinista. Ulkoilmahan on aina kuivaa lämmityksen jälkeen, eli esim. 100% suhteellinen kosteus nollassa asteessa laskee 40C:hen lämmitettynä 8.3 prosenttiin suurin piirtein tasan.

  • Like 1
Link to comment

Hyvä keskusteluketju, kummasti oppii lisää. Tää oli erinomainen artikkeli: http://www.tekeville.fi/ilmankosteus

TLDR; lämpimämpi ilma voi sisältää absoluuttisesti huomattavan paljon suuremman vesimäärän kuin kylmä ilma. Vasta kun ilman suhteellinen vesipitoisuus ylittää 100%, tapahtuu tiivistymistä esim. ikkunoiden huurtumisen merkeissä.

 

"Huurteisuus johtuu siitä, että kylmän lasin pinnan lähellä oleva ilma jäähtyy ja sen suhteellinen kosteus saavuttaa 100% kyllästyspisteen. Tästä vielä edelleen jäähtyessään ilman kosteus ei voi ylittää 100% rajaa jolloin kosteus alkaa tiivistyä lasin pinnalle huurteeksi."

 

Eli lämmin ilma pystyy absorboimaan itseensä paljon enemmän kosteutta, mutta kun ilma jäähtyy kylmän lasin lähellä, vesi tiivistyy lasiin. "ajossa lämmityslaite lämmittää sisäilman, joka imee kosteutta sekä matkustajien hengitysilmasta että sulavasta lumesta."

  • Like 1
Link to comment

Kokeilin tuota sisäilman kierrätystä ja huurekaappihan siitä tuli. En suosittele. Paras tulos tuli kunnon raitisilmapuhallin tuulilasille ja eberi hönkii sitten suoraan kintuille. Joo pää jäässä mutta jalat sentään sulat.

 

Koitin viritellä lämmityst tuulilasillekin, mutta sinne menevät orkkisputket ovat niin pieniä, että vastus lämmittimelle kasvoi ja lämpimän ilman tuotto väheni. Yksinkertainen oli paras. Toinen tilanne olisi jos noita putkia tullilasille saisi kasvatettua.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kerranköskinnii joskus ruosteisella 80-luvulla laitoin kuplan takajalkatilan lämppärireiistä muoviputkella puhalluksen toisen putken tuulilasille ja toisen pilkkihaalarin vetskarin välistä (polaroid kuvaa ei valitettavasti ole). poliisit pysäytti, ilmeet oli nevö foget...

Edited by eturauhanen
  • Like 3
Link to comment

Eberi bn2 ongelma. En tajuu mitään sähköistä niin mihin tuo mustaharmaa piuha pitää laittaa? Lämmittimen mukana tuli piirretty kaavio ruotsiksi jossa tolle lukee till pump, mutta mihin sinne. Tuohon ainoaan joka on vapaa kohta lämpökytkimessä keltaisen piuhan alla?

post-185-0-55227200-1484910053_thumb.jpg

post-185-0-31454400-1484910098_thumb.jpg

Link to comment

Jaa juu nythän tajusin et tuo koneen päällä oleva mötikkä on vaan paineentasaaja. Elikkä multa puuttuu erillinen pumppan.Käykö tohon mikä tahansa pulssipumppu mitä myydään ebereihin?

 

Puhallin ja hehku ainakin jo toimii se on varma..

Link to comment

Hieman epäilen saako noita vanhojen Eberin pumppuja mistään, ei ainakaan uusina?
Itselläkin pari eberiä on ja toisessa pumppu toimii epävarmasti.

Kalvot pumppuun on vaihdettu, mutta ongelma on siinä pumpun toisessa päässä olevassa "katkojassa" eli ei

oikein virta kulje.

Olen koittanut etsiä korvaavia uusio pumppuja, mutta en ole löytänyt.

Jos jollain on tietoo mistä noita pumppuja saa tai mikä olisi mahdollisesti korvaava pumppu, niin laittakaa tietoo.
Paineentasaajan kalvot kannattanee vaihtaa, mikäli ei ala kunnolla toimimaan ne ovat varmaan kovettuneet ajan saatossa.

 

 

Muutama vuosi sitten eberin toimintaan perehdyin lämmitintä korjatessani ja tuonne netti sivulleni jotain ohjeita kirjoittelin.

Jospa niistä jotain apuja saisi.

 

http://veewee.net/Eber/index.htm

Edited by VolksMachine
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Siinä joutuu hiukka poraileen koska paloilma ja pakoputki pitää saada ulos. Jos puhalluksen laittaa lämpökanavien kautta vastus nousee liian suureksi ja pöhötin kuumenee. Näin ainakin jos on jotain kyseessä b1l

Mites,onkos jollain kokemuksia B1L lämmittimestä palliksessa,ja niin että liitettynä orkkis lämmitysputkeen?

Kuumeneeko liikaa? Ohjeissa kuitenkin sallitaan max 4metriä 50mm putkella ja isommalla putkella pidempään.

Link to comment

B1L on nimenomaan lisälämmitin teholtaan n.1,5kw ei ainakaan kuplan ainoana lämmittimenä riitä kun pikkupakkasilla ja silloinkin täytyy välillä pysähtyä muutamaksi minuutiksi että lakkaa henki höyryämästä.

Nuo Bn2/4/6 lämppärit on huomattavasti tehokkaampia kuten numerokin jo sanoo.

Link to comment

Itsellä pallokeula kesäautona,eli maks nolla kelillä ajellaan. Tarkoitus olis laittaa lisäämään lämpöä ajossa ja pienissä nopeuksissa lisäisi puhallusta.

Ja kun on retkiauto niin paikallaan ollessa toimisi lämmittimenä. Ajatus oli laittaa haara vielä takapenkin alle jollain säätö läpällä.

Mutta lähinnä meinasin onko turhaa veistelyä jos laite kuumenee liikaa eikä toimi?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...