Jump to content

akun napajännite


Recommended Posts

mulla on tuossa traktorin akku pöydällä. tällä akulla ei starttaa, uusi on hommattu ja traktori pelaa.

Koitin tuota vanhaa latailla, ja ei mene kun 5 amperia max ja nopeasti tippuu yhteen amp. 

Mittailin napajännitettä ja se on 14.7V josta pudonnut nyt akun pöydällä ollessa 13,5 volttiin

Mistäs moinen korkea napajännite johtuu? 

Link to comment

Juttelin viime viikonloppuna akkuspecialistin kanssa, mulla kun on yksi samanlainen akku joka käyttäytyy melkein samalla lailla.

 

Lataamisen jälkeen akkutesterillä näyttää ookoota mutta kun sen laittaa autoon niin starttaa korkeintaan kerran, kuplalla kaksi ja sitten se on stau...

 

Kertoi että näillä akkutestereillä ei kuulemma tee mitään ja että parhaimman tiedon saa akun kunnosta niin että testaa sillä auton käyntiin saamista... Esim. tuo minun akku on ihan loppu, vaikka siis napajännite ok ja latautuukin.

Link to comment

Niin siis kyllähän akkutestereillä saa kohtuu luotettavia tuloksia mutta niitä testereitä ei osteta parilla kympillä biltemasta.

 

Joo... Oli kyseessä nämä tämmöiset, c-tekit, co-tekit ja mitä niitä nyt on... Itsekin yhteen tuommoiseen sortuneena.... :-/

 

Sen verran noista juteltiin että jos tuommoisella elektronisella vehkeellä tekee kuormitustestiä on se hyvin suuntaa antava...

Edited by NO H2O
Link to comment

mulla on tuossa traktorin akku pöydällä. tällä akulla ei starttaa, uusi on hommattu ja traktori pelaa.

Koitin tuota vanhaa latailla, ja ei mene kun 5 amperia max ja nopeasti tippuu yhteen amp. 

Mittailin napajännitettä ja se on 14.7V josta pudonnut nyt akun pöydällä ollessa 13,5 volttiin

Mistäs moinen korkea napajännite johtuu? 

Se akku on niin huono että ei ota juurikaan virtaa vastaan. Laturi nostaa jännitettä ja akku ei jaksa vastustaa tätä pyrkimystä.

Kovalla pakkasella kunnossa olevatkin akut saattavat käyttäytyä samantapaisesti joten pitää ensin antaa akun lämmetä ennen kuin tietää meneekö virtaa.

Jos on vanhanaikainen muuntajaan perustuva laturi niin tuosta jännitteen käyttäytymisestä voi opetella päättelemään monenlaisia asioita. Muutenkin hyviä laitteita kun eivät ala viisastelemaan eivätkä koskaan kieltäydy lataamasta. Vaativat tietysti osallistumista ja valvontaa.

Link to comment

Rikki mikä rikki, mutta hämäs toi jännite. En tosin ole mittaillut uusien akkujen napajännitteitä varmaan koskaan, en myöskään juuri ladattujen akkujen jännitteitä.

Varmaan on niin että kun lataat, niin jännite jää hetkeksi sommaksi kun 12,7V

nyt kun mittasin niin jännite on 12,8. 

Käytin tuon akun testerissä, ja näytti testeri että akku ois ehjä :) ei ole kun ei sillä starttaa, mutta uusi akku pyörittää hyvin.

 

Ois vaan pitänyt heittää akku kierrätykseen ilman mittaamisia, tieto lisää tuskaa.

Link to comment

Mie oon arponut akkujen kuntoa latauksen jälkeen kytkemällä siihen kuormaksi parikymmentä ampeeria lisävaloja. Hyväkuntoisessa akussa jännite laskee suht nopeasti vähän reiluun 12 volttiin eikä siitä juurikaan tipu tunninkaan päästä.

 

Huonokuntoisempi akku tyypillisesti laskee selvästi alle 12 voltin jo muutamassa minuutissa ja tunnin päästä harvemmin enempää kuin max. 10 volttia.

 

Tähänhän ne uudet starttiboosteritkin perustuu - kun akun jännite laskee niin voima ei vaan riitä startille. Sen sijaan kun imee siitä akusta mitä siitä nyt vaan irti saa, hakkurilla nostaa jännitteen oikeaksi ja tallentaa superkonkkiin tms. niin sillä lisävirralla autot yleensä starttaavat helposti.

Link to comment

Niin siis kyllähän akkutestereillä saa kohtuu luotettavia tuloksia mutta niitä testereitä ei osteta parilla kympillä biltemasta.

Juuei, siitä joutuu maksaan 34,90 eur. Hyvä laite, tän kanssa ei ole enää tarvinnut arpoa että onko akku oikeesti rikki vai muuten vaan tyhjentynny.

 

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkutesteri-612-V-2000017819/

  • Like 1
Link to comment

Mulla on samanlainen testerin kuin tuo metaken linkkaama. Puntaroisin digitaalisen ja ns mekaanisen välillä ja päädyin mekaaniseen. Toimii, ja olen ollut tyytyväinen. Mitattu EN-arvo ratkaisee onko akku ehyt vai ei.

Edited by mite^
Link to comment

Siihen aikaan, kun vielä töissä olin, ni sällit hallissa mittas akut sellasella helvetinkoneella.

Tais olla jostain 60-70 luvulta se kampes, savu nousi vastuksista kun teki akkutestiä mut

tulos oli kyllä melkosen tarkka. 

 

Oli niillä siellä hallissa hiton hienot rigitaaliset koneetkin akkujen mittaukseen, mut ei niitä kukaan käyttäny

kun ei niillä saanu luotettavia tuloksia. 

 

Toi biltsun mittari on varsin hyvä hintaansa nähden. Tollasella aikonaan enemmänkin mittaillu

ja kyllä sellasen akun kans pärjäs vielä pitkään josta toi mittarikin sano, että hyvä on. Sama kyllä

päti toistekin päin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Akun napajännitehän voi hyvinki olla 12.8V eikä auto starttaa, me mittaillaan testerillä akun CCA (cold crank amps) arvo se kertoo missä kunnossa akku on. Akku voi olla täyteen ladattu mutta cca on jotakin muuta. Omassa autossa just vaihdoin joku aika sit uuden akun ja uuden akun cca arvo on 730 ja paskassa oli hiukan yli sata, kuitenkin napajännite oli normaalilla tasolla 12.6V.

 

Tollanen on käytössä mulla

 

https://www.dhctesters.com/cars-light-trucks

Edited by Marko
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...