Jump to content

Tästä se alkoi


Recommended Posts

Ensimmäinen aivopesulehti volkkarien virtuaalimaailmaan vuodelta miekka ja kirves.

 

Bad Company nimisestä puljusta tuli tilattua, olis sieltä saanut oppia kirkkovenekuviinkin, mutta en ymmärtänyt niiden päälle silloinkaan.

 

Yhä paisuvaa lehtivuorta järjestellessä tuli esiin ja muistikuvat palautui maitopartaviiksiaikaan.

 

Mites muilla?

post-536-0-77160000-1486945594_thumb.jpg

Edited by ARTO
  • Like 2
Link to comment

Tais jäädä ruottalaisen Wheels lehden varaan toi aivopesu aikanaan. Ameriikan lehtiä löyty joskus antikvariaateista tuurilla.

Enempi tais vaikuttaa aivoihin samalla kerrostaloalueella asuneet veljekset, joilla molemmilla oli cal looker kuplat 80-luvun alussa.

Muistan että moottoritkin olivat monsterimaiset 1,8 litraiset.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ensimmäisen kuplani sain kun olin alle 10v, eli reilut 40v sitten. Siitä asti niitä on ollu markilla enemmän tai vähemmän ajokuntoisina.

 

Tilannetta ei varmaan yhtään parantanut kun kaverini toi mulle ekan hot vw:n saksasta kun olin n. 18v. Sehän piti sitten heti tilata..

Link to comment

Kaverin isoveli rakensi 90-luvun alussa punaisen lookerin Tekniikan Maailmaan innoittamana ja me kaverin kanssa ihailtiin luomusta sivusta. Samalla selattiin Kokkolan keltaista varaosaraamattua. Sen vaikutus mahtoi olla vähintäänkin yhtä iso kuin tuon lookerinkin.

Link to comment

Kaikki alkoi Datsun 100A:sta, jonka sain vaariltani ja enoltani 7v-synttärilahjaksi. Se sudittiin mustaksi Miranonilla, puskurit pois ja asennettiin muutamia pakollisia lisävarusteita. Samana vuonna alkoi myös V8-magazinen kestotilaus, joka toki jatkuu edelleen. 

post-128-0-81824800-1488033372_thumb.jpg

 

Siitä tehtiin iskän avustuksella avolava paria vuotta myöhemmin.

post-128-0-47497200-1488033412_thumb.jpg

 

14-vuotiaana alkoi olemaan selvää, että harrastelaitteita pitää olla yhtäaikaa useampia - ja samalla linjalla on jatkettu. Tuona kesänä sain vanhemmiltani isän vanhan Kuplan, eli VW 1200A '70, jonka ähtäröin ensimmäiseksi ajoautokseni seuraavien kolmen vuoden aikana. 

post-128-0-82069200-1488033797_thumb.jpg

post-128-0-43910400-1488033813_thumb.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Minun autoihin tutustuminen alkoi varmaankin kylän taksikuskin Popedasta ja Volgasta. Naapurin Skoda Octaviassa tuli matkustettua  silloin tällöin, joskus myös toisen naapurin Kuplassa. Perheen ja myös oma autoilu alkoi Fiat 600:lla. Ensimmäinen autokirja varmaankin 50-luvulla oli tämmöinen (kunniapaikalla hyllyssä...):

 

post-2182-0-49999500-1488059074_thumb.jpg

Link to comment

Kaikki alkoi vaihtokaupoilla yhden vanhan asiakkani kanssa 2005 jolloin mulle siirtyi 2 kpl kuplia enkä niistä tienny

sillon paljoa mittään.

Tästä se sitten lähti lapasesta koko homma. Hyvä niin.
Kauheesti on tullu kavereita ja tuttuja vuosien saatossa, kiitos Teille.

 

O se vaan niin kaunis jo tossa kuvassa kun ensikerran tavattiin ;-)

 

 

post-251-0-16339400-1488129937_thumb.jpg

Edited by Geronimo
Link to comment

Setä toi Ranskasta kuplavolkkarin vuonna 61, siitä kai se tartunta tuli.Ennen kouluikää asuin Radiotuotteen yläkerrassa, pihalla oli myös autokorjaamo. Liikkeen käytössä oli hieno pakettivolkkari, joskus siihen pääsi kyytiinkin.Ensimmäinen muisto lehdistä on joku ihmeellinen wihurin? julkaisema "Kuplakopla".

Link to comment

Mummolan naapurissa asuvalla pari vuotta vanhemmalla kaverilla oli joutilaana vuonna -86 vuoden -63 Kupla, jonka hän oli ostanut ja "tutkinut" - siis käyttänyt moottorin auki jne., muttei ollut oikeastaan mitään muuta tehnyt. Minulle 14-vuotiaalle sitten isä ehdotti, että ostaisimme tuon Kuplan pois, että minäkin saisin tutkia ihan itse, miltä auto näyttää sisältä. Mopoa minulle ei ollut luvassa... Joulupäivänä -86 tehtiin kaupat, kuva on samalta päivältä.

post-594-0-71897400-1488142488_thumb.jpg

 

Isän tuolloisista ajatuksista en ole ihan varma, mutta tuskin hän ajatteli, että minä autoa ajoon tekisin, kunhan vain käyttäisin aikaani johonkin "järkevään". Minä taas ajattelin, että tekisin siitä itselleni auton ennen 18-vuotiaaksi tuloa. Isä opetti hitsaamaan, ja ensimmäisenä kesänä korjattiin osin yhdessä helmakotelot ja vähän muutakin. Sitten chopattiin katto ja... no, se projekti karkasi vähän käsistä, eikä tuo Kupla ole ajossa vieläkään, vaikka pian on itsellä 50 lähempänä kuin 40. Työn alla se on edelleenkin. Välissä oli tosin aika pitkä tauko, kun kuuskolmonen seisoi pressujen alla vanhempien luona. Sitten kun tuli sopiva tilanne, hommasin itselle kimppatallipaikan pääkaupunkiseudulta ja hain projektin etelään ja otin uudelleen työn alle. Kuuskolmosesta ei kyllä ole enää jäljellä kuin jotain akselien väliltä, peltiosia on itse tekemieni lisäksi kai jo viidestä muusta autosta. Joitakin kohtia olen kai tehnyt jo ainakin neljään kertaan, kun taitojen karttuessa ei ole enää aiemmin tekemäni riittänyt omaan silmään. Laitetaan nyt samaan syssyyn kuva siitä, miltä projekti näytti tammikuun loppupuolella.

post-594-0-72338300-1488144825_thumb.jpg

 

Yhdessä välissä on tullut tehtyä n. puolessatoista vuodessa toinen Kupla (-67), joka on ollut jo kolme kesää ajossa.

 

Tuskin tästä taudista eroon pääsee koskaan, sen verran hyvää terapiaa tallissa yksin ja välillä porukallakin puuhailu on viime vuosina ollut. Jotenkin tuntuu, että tallissa värkkäily on tärkeämpää kuin tämän projektin ajokuntoon saaminen.

  • Like 6
Link to comment

Eka auto oli punanen Toyota Corona RT40 1967 1968 about 12-13 vuotiaana. Edit: Googlen kuvista päätellen, olikin mallia '68, koska näkyy olevan erilaiset etupuskurit, alla kuva samanlaisesta. Sen sai ilmaseks konevikaisena faijan kaverilta. Kansipahvin vaihdolla tokeni, pari vuotta se kesti mulla hiekkamonttu rallia. Myytiin eteenkin päin, mutta sällit oli hyppyyttäny siitä korin poikki.

 

VWirus tarttu muutamaa vuotta myöhemmin yläastella kaverilta lainatuista TM:stä ja kun tädinmiehelle laiteltiin faijan kanssa '69 Kuplaa, sain ruikutettua itelle pari kuplan raatoa.

post-34-0-55521700-1488181072_thumb.gif

post-34-0-21288000-1488184082_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...