Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Laitetaampa taas projektia tulille ja jälleen kerran aiheena type nelonen ja kaksi litraa. Ekasta koneesta tuli hyvä, toisesta parempi ja nälkä kun kasvaa syödessä, niin tehdään tästä vielä parempi. Harjoitus tekee mestarin.

 

Viime syksynä käytin rouvaa etelässä, yllätysmatka Ikeaan. Sieltä olikin hyvä kurvata Kirkkonummelle VW swappiin, oho mitenkä se sattuikin samalle päivälle :D Etelästä poimittiin peräkonttiin hedelmiä.

 

post-1830-0-24298700-1490720373_thumb.jpg

 

Kone sai seisoa rauhassa tallin nurkassa talven mutta tuossa viikko pari sitten aloin hissukseen tutkimaan hankintaa tarkemmin.

 

Solex pariskuntaa aukoessa paljastui ylläri, tässä onkin kyseessä täysin neitseelinen kaksikko. Yksikään kyläseppä ei ollut näitä vielä aukonut tai muutenkaan räplännyt pilalle. Joskus käy tuuri.

 

post-1830-0-69659400-1490720542_thumb.jpg

 

Kaipaavat vain putsauksen ja uusilla tiivisteillä kasaan.

 

post-1830-0-66945500-1490721038_thumb.jpg

 

Lohkoa tutkiessa sekin osoittautui täysin räpläämättömäksi, vaikuttaisi siltä ettei sitäkään ole tehtaalta lähdön jälkeen availtu kertaakaan.

 

post-1830-0-46692500-1490721161_thumb.jpg

 

Lohko olisi nyt puolikkaiden irroitusta vaille. Jännityksellä odotamme miltä sisuskalut näyttävät.

 

post-1830-0-08615200-1490721372_thumb.jpg

 

 

Kaasarit taidan laittaa bussin vakion varakoneen kaveriksi, ovat niin hyväkuntoiset ja sopivat pari vuotta sitten tehdyn koneen kaveriksi kuin nenä päähän. Tästä "uudesta" lohkosta meinasin rakennella jotain vähän vakiota tymäkämpää.

 

Bussissa on nyt paikoillaan edellinen kahden litran arpa, hieman kutiteltuna se kuskaa vaunua ihan kivasti mutta ainahan sitä voimaa voisi olla enemmän. Mahtaisikohan mennä kauheasti metsään, jos alkaisi viritellä jotain big bore kittiä, lisää litroja tai jotain ???

 

  • Like 4
Link to comment

Bussissa on nyt paikoillaan edellinen kahden litran arpa, hieman kutiteltuna se kuskaa vaunua ihan kivasti mutta ainahan sitä voimaa voisi olla enemmän. Mahtaisikohan mennä kauheasti metsään, jos alkaisi viritellä jotain big bore kittiä, lisää litroja tai jotain ???

 

Woimaahan ei ole koskaan liikaa...;)

Edited by sleepercooler
  • Like 1
Link to comment

Hyvältä siellä lohkon sisälläkin näytti. Laakerit oli hyvässä kunnossa. Seuraavaksi pesuun ja tarkempaan syynäykseen!

 

post-1830-0-32725200-1490805262_thumb.jpg

 

Nokka oli kaput, sitä osasin odottaakkin ja korvaaja on jo vahvasti mielessä. Kampura oli hyvässä kunnossa, täysin mitoissaan, kiillotus ja tasapainotus tälle.

 

post-1830-0-25304700-1490805531_thumb.jpg

 

Veivit pitää vielä lähemmin tarkastella. Pikaisesti testasin painot ja 6 grammaa oli kevyimmän ja painavimman ero. 

 

 

Link to comment

Ikean "kamat" kulki mahassa ei sieltä tainnut muuta lähteä matkaan kuin lihapullia, eli samalla tuli kuitattua ulkona syöminenkin :D Suksiboxi oli katolla mutta sekin oli täynnä jäähypeltejä + yksi mp:n tankki. 

 

Niin ja käsittääkseni rouva oli tyytyväinen retkipäivään!

  • Like 3
Link to comment

Itse en ole näihin törmännyt kuin arpoina, tosin hyvinä sellaisina. Joka arpa voittaa ;) 

 

Tarjontaa ei tosin kauheasti tunnu olevan, en tiedä onko koneita vain niin vähän liikenteessä ja jos jollain on toimiva kone, niin siitä ei haluta luopua.

Link to comment

Nelkun koneen täysremppa maksaa 2-3x sen mitä kuplan, siksi rempatut ei mee kaupaksi. Mullakin noita on pari työn alla ja valmiina on 1.7ruisku. Käytännössä jos kuplan koneen remppaan sijoittaa 1000€ niin sen saa myytyä 2000€ hintaan. Typ4 koneeseen teet 1000€ remontin niin siitä saa 500€ eli noita ei kannata ainakaan ns.varastoon tehdä.

Link to comment

Myyntiin ei kannata mitään tehdä, vain omaan käyttöön. Harrastamisen ilosta tätä itse touhuan. Ilokin on suhteellista, välillä tallissa huudetaan aika suoraa huutoa, kun mikään ei onnistu ;)

 

Harrastajat on suomessa pääsääntöisesti persaukisia ja ainakaan työstä ei olla valmiita maksamaan mitään :D

  • Like 2
Link to comment
  • 6 months later...

Nostellaampa tätäkin. Projekti seisonut kun bussin käyttökone toimii ja muut harrasteet ovat syöneet työajan. Alunperin piti vain soodapuhaltaa lohko ja uittaa oksaalihapossa mutta eihän tuo lohko pelkällä soodalla puhdistunut niin paljon kuin halusin. Palattiin siis lähtöruutuun ja lasikuulaa pintaan.

 

post-1830-0-19394800-1508015497_thumb.jpg

 

Lasikuulalla saan lohkon siihen kuntoon päällepäin kuin haluan. Eihän se sieltä peltien alta näy mutta tärkeintä on se fiilis ;) Toinen puoli puhtaaksi ja sitten hajosi kompura joten nyt odotellaan uuden kompuran käyttöönottoa... Ostin tänään vähän aiempaa isomman mörön pörisemaan tallin nurkkaan, ny riittää ilma.

 

post-1830-0-19042200-1508016042_thumb.jpg

 

Projektin suuntaviivat ovat selkiytyneet sen verran, että nyt tehdään täysin vakio, tehtaan speksien mukainen säätöpäästökone mikä läpäisee päästötestit vaikka rikkinäisenäkin :D Sen verran hitsasi kiinni viime keväinen päästöjen ja nokan overlapin kanssa leikkiminen joten nyt ei yritetä virittää mihinkään suuntaan.

 

Sen verran "vakio" setupista harrastuksen vuoksi poiketaan, että koneesta tulee hytikka nostimilla varustettu versio minkä venttiileitä ei enää ikinä tarvitse säätää ;) Lontoosta saapui hiljattain hydraulinostimille tarkoitetut tönärit.

 

post-1830-0-22769200-1508015967_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Nyppäsin öljykanavien tulpat irti. Pari lähti ihan käsin vetämällä ja muihin askartelin tällaisen ulosvetäjän. M5 kierre tulppaan ja mutteria vääntäen tulppa irti.

 

post-1830-0-05825300-1508075555_thumb.jpg

 

Syytä olikin irroittaa, muutamassa kanavassa oli ihan kunnolla savea. 

 

post-1830-0-99450100-1508075619_thumb.jpg

 

Seuraavaksi sopivien kierretappien etsintää että saa öljykanaviin ruuvattavat tulpat. Pitää varmaan pari tulppaakin hommata lisää, type 1:sen setin taannoin hommasin ja siinä ei näköjään ollut tarpeeksi tulppia type neloseen.

 

post-1830-0-97911000-1508075718_thumb.jpg

 

 

Osaako kukaan sanoa miten tämä anturi pitäisi irrota ? 

 

post-1830-0-80321300-1508075666_thumb.jpg

 

 

Link to comment

Ei ole taidettu tätä öljypohjaa ja sihtiä käyttää koskaan irti :D Aikamoinen läjä savea tuolla öljypohjan ja sihdin välissä. 

 

post-1830-0-06717500-1508346008_thumb.jpg

 

Ilmeisesti öljynsuodatin hoitaa kuitenkin tehtävänsä hyvin kun purettaessa laakerit olivat hyvässä kunnossa, samoin kampi. Ei ole päässyt paska sinne saakka kiertämään.

 

Tänään nuoleskelin joutessani hiluja puhtaaksi ja pussitin odottamaan kasausta. Öljypumppukin osoittautui priimakuntoiseksi \o/

 

post-1830-0-04760400-1508346162_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Otin arpakoneen kannetkin tutkintaan. Tänään tajusin, että eihän mulla ole irrallaan yksiäkään vakio kansia. Varamoottoria ei kehtaisi purkaa ja bussissa olevassa koneessa on 1800:sen isoventtiilikannet ja niille on jo jatkosuunnitelmat valmiina. Jos saisi ruostuneet pinnapultit pakopuolelta irti ilman suurempia vaurioita ja pari jäähypellin kierrettä korjattua, niin näistä voisi alkaa työstämään ajokansia.

 

post-1830-0-61941200-1508782438_thumb.jpg

Link to comment

Pakosarjan ruostuneet pultit irtosivat ilman ongelmia. Puhalsin kannet puhtaaksi ja tässä vaiheessa näytti vielä ihan hyvälle.

 

post-1830-0-12468800-1508956726_thumb.jpg

 

post-1830-0-24056400-1508956777_thumb.jpg

 

Sitten katse osui syvemmälle imu- ja pakokanaviin ja siellähän oli pieniä murtumia :(

 

post-1830-0-73773400-1508956828_thumb.jpg

 

Wilsonin Tomi taisi kirjassaan sanoa että vaakasuuntaisista ei tuolla olisi sinänsä haittaa vaikka pahalta näyttäisikin. Mutta on tuossa vähän pystysuuntaisiakin tai sitten ne ovat vain valujälkiä kun aivan samanmuotoiset jäljet oli useammassakin kansiparissa mitä varastosta kollasin läpi. 

 

Note to self: jatkossa puhalla eka kanavat puhtaaksi, tsekkaa ja vasta sitten hinkuta muualta puhtaaksi

Link to comment

Vinguttelin ja siistin kanavista valupurseita, samalla katosi lähes kaikki murtumalta näyttäneet kohdat. Jos ei parempia aihioita tule vastaan, niin tehdään näihin venttiilityöt ja kokeillaan käytännössä.

 

 

post-1830-0-41162200-1509188711_thumb.jpg

 

post-1830-0-54127900-1509188725_thumb.jpg

 

Imukanavista en löytänyt vinguttelun jälkeen enää mitään moitittavaa. Pakopuolelle jäi vielä yhteen kanavaan silmään osuva hiuksenhieno murtumakohta. En tiedä kannattaako tuosta hengästyä, sanokaa nyt kansigurut mielipiteenne.

 

post-1830-0-86027800-1509188927_thumb.jpg 

 

Muut pakokanavissa aluksi näkyneet murtumat näyttäisivät olleen vain valupurseiden pinnassa. Katosivat pienellä vinguttelulla. 

 

post-1830-0-86615200-1509188993_thumb.jpg

 

post-1830-0-74375600-1509189019_thumb.jpg

 

post-1830-0-15185600-1509189039_thumb.jpg

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Palan matkaa eteenpäin, eilen sain kampuran takaisin koneistamolta. Kauloille riitti kiillotus ja samalla tehtiin tasapainotus, pikkuisen oli heittoa ollut.

 

post-1830-0-36591800-1510155946_thumb.jpg

 

Öljykanavien tulppaus on edennyt töksähdellen. Maailmalta tilatut halpis kierretapit oli aika roskaa. Eivät meinaa edes alumiiniin purra ja kaiken lisäksi ovat pirun pitkiä. Useimmissa kohteissa tulee tapin pituus vastaan. Halpoja kun olivat, niin kehtasi tapin pätkäistä jotta saa kierrettyä ahtaampaankin paikkaan kierteet. Tänään tilasin muutaman vähän laadukkaamman tapin millä hommaa jatketaan.

 

post-1830-0-65944400-1510156102_thumb.jpg

 

Sinne ne tulpat alkavat asettua. 

 

post-1830-0-21389800-1510156167_thumb.jpg

Link to comment

Öljykanavien kierresavotta olisi ohi. Vauhtipyörän päässä meni kikkailuksi kun ei pystynyt poraamaan tarpeeksi syviä reikiä. Vähän kerrallaan ja aina kierretapista pätkä pois ja sit taas uudestaan ;)

 

post-1830-0-55060600-1510510548_thumb.jpg

 

Yksi type 1:sen setti tulppia mulla oli mutta eihän siinä ollut tarpeeksi 1/4 ja 3/8 tulppia type neloseen :( 

 

Mistäs näitä sais irtotavarana ? 3/8 tulppia tartteis vielä kaksi ja 1/4 tulppia kolme kipaletta. 

 

post-1830-0-75521100-1510510625_thumb.jpg

Link to comment

Mikäs lukite/tiivisteliima tuonne öljykanavien tulpille olisi passeli ? 

 

Oisko tämä ok https://www.ikh.fi/fi/putkikierretiiv-542-10ml-542--hk54228

 

vai ajaako tämä saman asian http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tiivisteet/Suoja--ja-tiivisteaineet/Kierretiiviste-2000031437/

 

Tuota Biltsun ainetta on tullut käytettyä bensa ja öljy liitännöissä moottoripyörässä ja on ollut siinä ihan OK tavaraa.

Edited by KimmoH
Link to comment

Minä olen käytänyt tuota loctite 542:sta kaikkiin tiivistettäviin kierteisiin. Veikkaisin, että aika samanlaista kuin tuo pilateeman aine. Joskus minulla oli jotain muistaakseni kotimaista kierretiivistettä, joka oli ihan saman oloista kuin tuo loctite. Asiansa ajoi sekin.

Link to comment

Parina iltana hinkuttelin vielä kanavia puhtaaksi, biltsun springfield kaliiperin rassi oli just sopivan kokoinen.

 

post-1830-0-47166600-1510761829_thumb.jpg

 

Tuli myös opittua että 1/4 NPT ja 1/4 NPT on eri asia, kele. Tilasin Autoracingilta nipun tulppia ja sieltä tulleet 1/4 NPT tulpat olivat lyhempiä ja noin puoli milliä kapoisemmat kierteen harjalta kuin Empin 1/4 tulpat. Arvatkaa vain upposiko nämä violetit sitten parissa kohteessa liian syvälle. Ei auttanut kuin tilata vielä yksi setti Empin tulppia. 3/8 tulpat taasen natsasivat ilman ongelmia Empin 3/8 tulpille tehtyihin kierteisiin.

 

post-1830-0-55629500-1510761992_thumb.jpg

 

Jatkossa marssijärjestys niin, että ensin kaupasta tarpeeksi tulppia ja sitten tehdään niille sopivat kierteet.

 

Pelasin varmanpäälle ja hain tuoreen putelin Locktiten 542 tiivistettä. Ei enää tässä konkurssissa tuntunut missään ;)

 

post-1830-0-84865400-1510762214_thumb.jpg

 

Nyt odotellaan Empin tulpat saapuvaksi ja sitten tulppaillaan loputkin reiät umpeen.

Link to comment

Postipoika olikin nopea ja tulpat saapuivat aamupäivällä. Malttamaton kun olin, niin lounastauolla kävin pyöräyttämässä loputkin tulpat paikoilleen. 

 

post-1830-0-04332900-1510831772_thumb.jpg

 

Bensapumpun käyttöakselin kohdalla piti tulppaa lyhentää karvan verran. Tarkoitus on edetä mekaanisella pumpulla jatkossakin joten kierteet piti tehdä sen mukaan. 

 

Tulppia meni lopulta seuraavasti

 

1/8 1kpl. 

1/4 5kpl.

3/8 5kpl.

 

Tämän opettelun jäljiltä tulppia on nyt sitten varastossa seuraavaankin koneeseen.

 

Aikaa ja rahaa tähän paloi mutta oli tuolla kanavissa niin paljon paskaakin, että loppupeleissä muitakaan vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut. Nyt voi nukkua yönsä rauhassa ;)

Link to comment
Guest Toheltaja

NPT on kartiokierre ja tosiaan siihen saa samaan kierrekokoon muutamaa eri halkaisijaa tulppaa. Ajatuksena lienee ollut että ensin vetästään tapin alkupäällä jenga ja liitin kii. Sitten ku se väljistyy niin saa putsata kierteen tapilla pidemmälle ja isompi tulppa perään. Hankalaa vaan tuo lohkohomma kun pitäs aika jämptiin syvyyteen saada ettei peitä kanavia jne. Aikanaan hommasin kasan noita eri halkaisijan tulppia juuri tuon takia että sai passelisti paikalleen

Link to comment
  • 4 weeks later...

Löytyi sopiva 228mm vauhtipyörä. Pinnoille annettiin vähän sorvia + vauhtipyörän ja asetelman tasapainotus.

 

post-1830-0-84881300-1513353646_thumb.jpg

 

Vielä veivien & mäntien painot hinkattava kohdalleen ja sitten alkaisi olla kaikki pyörivät osat tasapainotettu. 

 

Jospa joulupukki toisi läjän uutta osaa, niin pääsisi tammikuussa niputtamaan kasaan. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Jos vielä pulverois arpakoneen mukana tulleet venakopatkin kun vauhtiin päästiin. Yhdet uustuotanto kopat ja pannat on tullut hankittua mutta nämä vanhat tuntuvat huomattavasti laadukkaammilta vaikka ovatkin vähän ruostepeikon puraisemia.

 

post-1830-0-20545300-1513431601_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Tänään UPS kuski karautti pihaan mäntä + sylinterisetin kanssa. Setti oli matkan varrella tainnut saada vähän sikaa. Jäähdytykseen tällä ei ole vaikutusta ja tästä vauriosta tarjottiin niin reilu hyvitys että en jaksanut alkaa kinaamaan asiasta. "One day only" tarjouksesta napattu setti oli jo alunperinkin edullinen.

 

post-1830-0-88178400-1513614662_thumb.jpg

 

Muuten setti osoittautui erittäin hyväkuntoiseksi, kun pikaisesti mittailin ja tarkastin tavarat. Liikkuvien osien painotkin oli kaikki grammalleen saman painoisia. Tämä on nyt taas vaihteeksi AA:n setti, edelliseen koneeseen kun tuli Mahlen setti niin siinä painotkin heittelivät mäntien kesken aika paljon. Mikä aiheutti päänvaivaa tasapainotuksen kanssa. Enkä keksinyt mitään hyvää syytä maksaa tuplahintaa Mahlen nimestä joten mennään näillä.

 

Samassa paketissa tuli myös Elringin hydraulinostajat. Käytännössä alkuperäisen tarjouksen alennuksen ja tämän nyt luvatun hyvityksen jälkeen nostajat tulivat ilmaiseksi :) 

 

post-1830-0-28939500-1513614976_thumb.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 3
Link to comment
  • 4 weeks later...

Arpa ei ole oikein edennyt. Black Friday kiimassa tilatut osat ovat vieläkin Englannissa. Kävi sitten niin, että pari juttua ei ollut silloin varastossa eikä ole edelleenkään joten koko lähetys seisoo sitten siellä jossain :( Onneksi kesään on vielä aikaa...

 

Vanhat venakopat + pannat saivat kokeeksi pulverin ja lakan päällensä. 

 

post-1830-0-68212000-1516126795_thumb.jpg

 

Viimeinen jäähypellin palanen sai pulverit niskaansa, hihnapyörä myös.

 

post-1830-0-46890700-1516126891_thumb.jpg

 

Sohvalla makoilu ja osien odottelu alkoi hiljakseen vituttamaan joten otin eilen työn alle kuvassa näkyvän Boschin 55A laturin. Puhaltelin puhtaaksi. Laakerit, liukupyörät ja hiilet vielä vaihtoon ja hyllyssä seisoo hyvä varalaturi. 

Edited by KimmoH
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jospa tämä taas lähtisi etenemään, ens viikolla pitäisi alkaa lopultakin osia valumaan maailmalta.

 

Veivit saivat kuluneella viikolla uudet helat yläpäähän, alapäät olivat mitoissaan ja vielä hinkkasin painot grammalleen samaksi. Lähtötilanne oli 813g - 819g ja lopulta sain kaikki tuon kevyimmän 813 gramman sisään.

 

post-1830-0-36557200-1516982208_thumb.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 3
Link to comment

Kannet valmistuivat eilen.

 

post-1830-0-30892100-1517493311_thumb.jpg

 

Silloin tällöin joku on aina kysellyt mitä maksaa nelkun rakentelu. Tällä kertaa laitoin kuitteja talteen, yleensä todistusaineisto tulee tuhottua välittömästi ;) Tässä hieman suuntaa-antavia lukuja, mitä tähän projektikoneeseen on nyt uponnut koneistamokäynneillä. Kaiken muun pystyy itse tekemään mutta nämä hommat joutuu vieraalla teettämään.

 

- kiertokankien helojen vaihto/hoonaus ja mittojen tarkastus 76€

- kansien koneistustyöt ja kasaus 245€

- vauhtipyörän/kytkinasetelman tasapainotus + vauhtipyörän kytkinpinnan sorvaus 154€

- kampiakselin tasapainotus, mittaus, kiillotus 160€

 

Muuten sisään tulevia osia voikin sitten vertailla eri nettikaupoista. 

 

Arpakone taisi maksaa joitain kymppejä + lounaat IKEAssa. Hydraulitönärit piti metsästää eBaystä, samoin keinuvippojen uudenveroiset akselit (vanhat kun eivät läpäisseet vaatimustasoani ja sattui "NOS" osia nenän eteen). Näihin "ei kaupoista" löytyviin hankintoihin paloi jotain satasen verran. 

 

Vanhasta koneesta hyödynsin jäähypellit ja termostaatin (ameriikanjenkeistä tilattuna uusi type 4:sen termostaatti ~140€). Niin ja vanhasta koneesta tulee myös uudet kaasarit + 123 jakaja. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...