Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Tuo 16cc tilavuustieto on iloinen asia sillä voi olla että omaankin nelosmoottoriin joutuu ostamaan monttumännät kun tuohon moottoriin kuuluvia kupumäntiä ei vain saa mistään. 412 kuitenkin on viritelty alunperinkin 8.5:1 puristuksille (juurikin toisenlaisella männällä), joten sellainen pitää saada tai ehkä vähän ylikin kun 92-oktaanistakaan ei enää saa mistään.

Link to comment

Saahan nuita tasapäisenä edelleen ja kyllä nuilla monttumännilläkin saa ruttua tarpeeksi koneeseen. Edellisen 2 litraisen just tein 8.5:1 puristuksilla, monttumännillä, tosin mulla ei ollut vakio 2 litraisen kannet. Jos en väärin nyt muista, niin edellisen koneen Mahlen mäntien syvennys oli 15cc eli pikkuisen vähemmän kuin näissä AA:n männissä. Eroja syvennyksissä siis on.

 

Tämä projektikone on tarkoitus hinkata täysin vakioksi eli puristustenkin suhteen meinasin mennä aika liki samoilla arvoilla millä bussimoottori on aikoinaan tehtaaltakin lähtenyt.

Link to comment

Harrastustunnit käyneet vähiin mutta ehti tuossa ennen saunaa vähän hiplailemaan.

 

Nokan päittäisvälyksen hinkuttelin arvoon ~0.05-0.06 (service manuaali sanoo 0.04 - 0.16mm)

 

post-1830-0-87665000-1517596549_thumb.jpg

 

Orggis nokasta irroitettua nokkapyörää sovittelin paikoilleen. Aiemmat koneet on tullut tehtyä geneerisillä uustuotantonokkapyörillä mutta nyt oli mahdollisuus kokeilla orggis hammaspyörää minkä pitäisi ainakin teoriassa mätsätä just eikä melkein kampuran hammaspyörään. Jäämme jännityksellä odottamaan miten käy...

 

post-1830-0-02076700-1517596685_thumb.jpg

 

 AC kaupan type 1 nokkapultit passasi nätisti myös nelkun nokkaan! Jahka saan öljypumpun kasaan, niin pääsee testaamaan mahtuuko pyörimään vai pitääkö tehdä temppuja.

 

 

  • Like 1
Link to comment

Eihän se nokka näillä pulteilla mahtunut sitten paikoilleen. Ottaa öljypumppuun reilusti kiinni :(

 

post-1830-0-90192600-1517653622_thumb.jpg

 

Oliskohan niin, että tää orggis nokkapyörä on paksumpi tai sitten niissä aiemmin käyttämissäni universaaleissa nokkapyörissä olisi syvennykset pulteille. Viimeksi kun tällaisilla pulteilla kasasin, niin ei tarvinnut sipaista kuin pikkuisen pois öljypumpun pulteista ja Scatin omilla kuuskolopulteilla edellisessä koneessa ei tarvinnut tehdä mitään. 

 

Tilasimpa säkillisen matalia kuuskolopultteja maailmalta, katsotaan kuinka niiden kanssa käy. Tuohon nokkapyörään kun ajaisi pienet syvennykset niille, niin vois tulla hyvä.

 

Muuten tämä alkuperäinen nokkapyörä olisi täydellinen, välykset kampuran kanssa ovat just eikä melkein.

 

post-1830-0-20801600-1517653800_thumb.jpg

Edited by KimmoH
Link to comment

Mittailin kansista palotilat. 55cc näytti olevan näissä kansissa tilavuus. 

 

post-1830-0-72001900-1517745507_thumb.jpg

 

Yksi palotila jäi sitten mittaamatta kun sytytystulppa ei suostunut enää lähtemään kierteilleen. 100 varmasti tsekkasin kierteet ennen kansien ottamista työn alle mutta nyt tuossa yhdessä reiässä oli kierteet alkupäästä rähmällään :( 

 

Nyt kun löytyisi jostain M14x1.25 kierretappi, niin vois alkuun kokeilla putsausta....

 

 

Link to comment

Miljoonalaatikossa oli vain yksi pilatuilla kierteillä varustettu pultti öljypumpun imuputken kohdalle lohkoon. Käytettyjä löytyi täältä palstalta ja samalla kun asiaan perehdyin, niin löytyi oikea varaosanumerokin pultille (N0103732). Tätä löytyikin sitten ihan orggis VW varaosana (www.mecatechnic.com) huimaan euron kappale hintaan joten ostin sitten pari uuttakin varastoon ;)

 

post-1830-0-89646500-1518173328_thumb.jpg

 

Tällainen tästä mun type 4 "bolt on" hydrauli kitistä tuli. Lohko ja venttiilijouset olivat valmiiksi oikeaa mallia joten keräilin muutamasta eri lähteestä loput osat. Hydraulinokka, nostajat, tönärit ja spacerit keinuvipujen väliin. 

 

post-1830-0-42182700-1518173540_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Töistä tullessa postilaatikossa odotteli kierretappisetti. Yhden tulpanreiän kierteet oli äkkiä korjattu, ensimmäiset pari kierrosta olivat sen verran rähmällään ettei tulppaa saanut lähtemään oikeille kierteille. Tapilla tuo putsautui äkkiä ja nyt saa tulpan paikoilleen sormin pyöritellen. Jospa tämä tästä...

 

IMG_6556.thumb.jpg.1a6ef20c4da2c5def5358ed6b631b8c3.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment

Eipä mahtunut pyörimään näilläkään pulteilla. Samoilla pulteilla meni Scatin nokka ja tarvikenokkapyörä heittämällä paikoilleen edellisessä koneessa.

 

IMG_6560.thumb.jpg.c051be3bc65b41a26be6a3e162332e60.jpg

 

Ens viikolla tulee vielä uppokantoja testiin, niillä ainakin mahtuu mutta tuumaillaan ja mittaillaan vielä ennenkuin tuota nokkapyörää aletaan enemmän koneistamaan pultteja varten. 

Link to comment

Tänään postilaatikossa odotteli uppokantapultteja. Pyöräytin nokkapyörään syvennykset ja tuulettelin jo että nyt tulee hyvä, mahtuu pyörimään ilman ongelmia. Sitten iski todellisuus. Olin epähuomiossa mennyt tilaamaan pultit UNC kierteellä, kun piti olla UNF, PRKL! 

 

IMG_6624.jpg

Link to comment

Case closed!

IMG_6674.thumb.jpg.30d499f01afafab3aa32f5d9b7a5afd6.jpg

 

ja mä varmaan paskannan tiivisteliimaa vielä viikonkin päästä. Kertaalleen piti käyttää puolikkaat irti kun yksi runkolaakereista meinasi kanittaa ja sitten olikin joka helvetin paikka liimassa. Nyt on kaikki mutterit momentissa ja perjantaina jatketaan sylinterien sovittelulla.

Link to comment

Päivä meni hiplatessa ja laskuria pyöritellen. Dekki asettui ~1.10mm hujakoille ja sillä päästiin vakio puristuksiin eli 7.3:1

 

IMG_6678.thumb.jpg.ae13c48467250226645ffcdd6b0b9eea.jpg

 

Kannet kiinni.

 

IMG_6682.thumb.jpg.893352a215ad2a5e4db3724d735d2a88.jpg

 

Muistin unohduspellit!

 

IMG_6687.thumb.jpg.57c782ec9701bb5d247d5456f9b344c0.jpg

 

Päivän päätteeksi vielä vähän nostajien ilmausta. Jos huomenna askartelisi venttiilikoneiston kasaan.

 

IMG_6683.thumb.jpg.f4777efd0e2e02470e3bb29df792c668.jpg

  • Like 1
Link to comment

Venttiilikoneiston kasaamisen piti olla läpihuutojuttu....

 

IMG_6688.thumb.jpg.add008d645fd38984f88756a6cc4e535.jpg

 

Mecatechniciltä ostetut kiinteät spacerit oli muuten OK mutta nämähän olisivat tarvinneet kaveriksi vielä jonkinmoiset jousiprikat tai jotain sellaista tuossa välissä alunperin kuuluisi olla. 

 

IMG_6689.thumb.jpg.7c54018ac51fb5d3504dc8e88c65dc68.jpg

 

Mekaanisten nostajien kanssahan näissä on ollut pelkkä jousi tuossa vippojen välissä. Jousia on kyllä hyllyt täynnä mutta kun haluan kiinteät spacerit ja sellaiset hytikkavehkeissäkin on ollut. Rustasin sitten Type4Storeen tilauksen ja siltä pitäisi tulla oikeasti hyvä setti kiinteitä spacereita vippojen väliin. Taas viikko pari odotellaan....

 

Täytyy sillä välin kasailla kaikki muu valmiiksi. Ei tuosta puuttuisi venttiilikoneiston lisäksi kuin koekäyttösähköt, lämmönvaihtimet, ilmanputsari ja joku äänenvaimennin koekäyttöä varten.

 

IMG_6691.thumb.jpg.2ef38262b34ff03915102c6766d0cac1.jpg

 

  • Like 4
Link to comment

Tähän koneeseen sain haalittua kasaan alkuperäiset tulpanjohtojen pidikkeet. Taitaa olla alunperin 7mm johtimille mutta hyvin tuo 8mm silikoni johdinkin sinne napsahti kiinni.

 

IMG_6696.thumb.jpg.86c382068deff4f67dc5e8e9a2fede41.jpg

 

Askartelin vielä sähköt ja kojelaudan paikoilleen. Tänä vuonna kojelaudasta löytyy uutuutena käyttötuntimittari :)

 

IMG_6697.thumb.jpg.1eb14285429f24ce0519e4485a9ded69.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Sama funktio kuin alunperinkin eli balanssiputki, tosin en tiedä onko tuosta kauheasti iloa. Ei ole koskaan tullut kokeiltua ilman. Itäpyörien boxereihin vastaavaa balanssiputkea myydään turbon nimellä :D Orggiksena on tosiaan pikkuisen erimoinen. Siinä tuosta imusarjojen väliputkesta lähtee vielä nousu ja menee vasemmalle kaasarille tyhjäkäyntipuolelle. Näissä uustuotanto Solex/Brosoleissa ei ole tuota alkuperäisissä Solexeissa ollutta tyhjäkäyntipiiriä joten alkuperäinen putkisto ei passaa. 

 

Sellaista kyllä olen tuumaillut, että jos nyt päädyn jättämään nämä Brosolit koneeseen, niin laitan silti orggis putken ja tulppaan siitä tyhjäkäyntipiirin putken. Alkuperäisestä putkistossa olisi lähtö ilmanputsarin termostaatillekkin ja sitä samaa lähtöä voi käyttää seosten säätämiseenkin jos ei ole mittaria käytettävissä :)

Link to comment

Mitä mä oon rassaillu niin järestään se balanssiputki on lähtenyt imareiden toiselta puolelta, tää sisäpuoli on kaikenmaailman alipaineille sekä tyhjäkäyntipiirille. Oisko mulla semmonen putkihässäkkä jossa oli peräti neljä ohutta alipainelähtöä. Se lienee ihan viimeisistä ilmajäähyistä ,huohottimessakin oli alipainekello.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään UPS kuski työnsi kouraan kiinteät spacerit mitkä tulivat TypeIVStoresta.

 IMG_6723.thumb.jpg.b1f205d8667d140be1d67f714a1d4d3c.jpg

 

Säädin spacereilla välykset Jack Rabyn ohjeiden mukaan .005" ja nyt on hyvä! Itseasiassa aivan helvetin hyvä. Sit vain sormet ristiin, että nokka ja hytikkanostajat toimivat. Ens viikolla vois ehtiä ottamaan savutkin koneesta.

 

IMG_6727.thumb.jpg.637e6b4dac5a11e61f01f2dc8feccc91.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Töistä suoraan talliin ja kone napista käyntiin. Nyt ois sisäänajo suoritettu \O/ Vaikka hytikka nostajia ilmasin ennen asennusta useammankin kerran, niin johonkin oli vain jäänyt ilmaa, hetken aikaa kuului pientä lätkytystä toisella puolen mutta sekin asettui aika pian ja käy aika smoothisti ei kilise, kolise eikä rallattele. 

 

 

10 minuutin kohdalla alkoi sitten tiputella vauhtipyörän takaa öljyä. Joko mä en osaa tai sitten mulla on vain paskaa tuuria näiden vauhtipyörän stefojen kanssa. Edellinen kone alkoi 500 kilsan jälkeen tippasta ja ei loppunut stefan vaihdollakaan. Nyt on täysin eri lohko ja vauhtipyörä joten pitää katsoa peiliin tuo stefa kourassa.

 

IMG_6734.thumb.jpg.47739c3c5cdb30f72b7316caa1c71beb.jpg

 

IMG_6736.thumb.jpg.11058d76e82aa52cd90b8a1025f5cb33.jpg

 

Onneksi kone ei ole autossa kiinni. Tästä on vielä helppo tipauttaa alas ja vaihtaa uusi stefa tai säätää nykyisen kohtaa. Sit yritetään uudestaan.

 

  • Like 2
Link to comment

Nappasin vauhtipyörän irti. Stefa oli silmin nähden ihan OK ja napakka vauhtipyörään sovitellessa. Ei teoriassa ainakaan pitäisi vuotaa tuosta välistä.

 

IMG_6743.thumb.jpg.93d38cead34fb50874b8c7223a8a3e35.jpg

 

Ennen irroitusta vaikutti siltä että ainut märkä paikka oli lohkon ja stefan väli. Stefa oli myös irroitettaessa märkä alaosastaan eli vahvin epäilys on nyt että vuoto tuli lohkon ja stefan välistä, sormen osoittamasta paikasta. Seuraava stefa menee sitten tiivisteliimalla paikoilleen.  

 

IMG_6745.thumb.jpg.33e903d8ef640b1fd8616ad8f6f653f9.jpg

Link to comment

Vauhtipyörän stefan ulkokehän tiivisteliimaus taisi auttaa, öljyt pysyivät toistaiseksi sisällä. 

 

Hetken käytin konetta mutta yksi nostaja tuntui vain lätkyttävän eikä loppua tullut, näköjään kesti sisäänajon ja se oli sitten siinä. 

 

IMG_6749.thumb.jpg.e4b4239055c1b175f046db700174f9eb.jpg

 

Nostaja ei ilmaantunut kirveelläkään. Purin osiksi ja ei siinä mitään päällepäin näkyvää vikaa osu silmään mutta ei ota eikä anna öljyä. Ei saa ilmattua, ei :( Tuon sisäisen jousensa varassa vain toimii, lätkyttää, lätkyttää ja lätkyttää. Jos täyttää öljyllä, niin sitten ei saa enää kasaan eli tukkojumissa on jotenkin.

 

IMG_6750.thumb.jpg.8c6d4685b4910a9815d5be1efcadb58d.jpg

 

Tilasin varaosiksi neljä uutta. Jatketaan ensi viikolla harjoituksia.

Edited by KimmoH
Link to comment
On 1.2.2018 at 8:49 PM, KimmoH said:

Saahan nuita tasapäisenä edelleen ja kyllä nuilla monttumännilläkin saa ruttua tarpeeksi koneeseen. Edellisen 2 litraisen just tein 8.5:1 puristuksilla, monttumännillä, tosin mulla ei ollut vakio 2 litraisen kannet. Jos en väärin nyt muista, niin edellisen koneen Mahlen mäntien syvennys oli 15cc eli pikkuisen vähemmän kuin näissä AA:n männissä. Eroja syvennyksissä siis on.

 

Tämä projektikone on tarkoitus hinkata täysin vakioksi eli puristustenkin suhteen meinasin mennä aika liki samoilla arvoilla millä bussimoottori on aikoinaan tehtaaltakin lähtenyt.

 

Jepulis. Tasapäisiä tosiaan onnistuin itsekin löytämään ja eihän se sitten ole kuin säädöstä kiinni. 412:ssa on 8.5:1 puristus joten siihen sitten tähdätään kunhan joskus pääsisi niin pitkälle, kolme muuta projektia menossa samaan aikaan ja käyttöautoakin tarvitsee rassata aina välillä, niin 412 ei oikein etene.

 

Välillä aina harrastemopo karkaa, minkäs teet.

Link to comment

Postilaatikossa odotteli uusia nostajia ja tyrkkäsin tuon vikoneen tilalle uuden. Loppui lätkytys ja nyt käy taas OK. Ajelin nostajan sisään, säädin sytkän ja synkkasin kaasarit. 

 

 

Sitten alkoi taas tippasta öljyä vauhtipyörän päästä. Tällä kertaa ihan vähäsen mutta kuitenkin, voi kele. Ei auta kuin ottaa kone alas ja jatkaa harjoittelua...

 

IMG_6769.thumb.jpg.062919e505a6c0628b8856c0851c2457.jpg

 

Öljyvuotoa katsellessa osui silmään märkää polttoainepumpun imupuolella. Tuo letkuliitinhän pyörii pumpun rungossa kuin se hullun mulukku.... ja tihkuttaa bensaa pumpun päälle. Tiivistyisiköhän locktiten hydrauliikka liimalla...

 

IMG_6770.thumb.jpg.dea91fa5f97a890a49b9498e6b94b560.jpg

 

Edited by KimmoH
Link to comment

Stefan vaihto alkaa sujua rutiinilla ;) Tällä kertaa näytti jälkien perusteella siltä, että vuoto tuli stefan ja vauhtipyörän välistä. Kävin kaupungilta hakemassa aivan muunmerkkisen stefan ja kokeillaan nyt sillä. Jostain kyllä lueskelin, että irtona myytävät Victor Reinzit ovat eritavaraa mitä tulee joidenkin tiivistesettien mukana, eivätkä pidä öljyä läheskään niin hyvin kuin pitäisi... Tänään ostamassani Eriks merkkisessä oli huomattavasi napakampi jousi huulen sisäpuolella, katsotaan kuinka käy.

 

Bensapumpun nippa oli tosiaan irti, lähti ihan vetämällä pois. Ihme että pysyi viimeiset pari kesää paikoillaan!

 

IMG_6790.thumb.jpg.6640f61849883eff24645acb89db2c79.jpg

Link to comment

Kyllä se taas kivistää. Tämä muun merkkinen tuplahuuli stefa kesti sitten tasan kaksi minuuttia ja öljyt oli lattialla. Miten musta tuntuu että tuo Etrasta hakemani stefa ei sittenkään ollut pyörivälle akselille tarkoitettu tai mihinkään akselille. Hyllyssä on vielä pari Victor Reinziä joten yritetään uudelleen. Jos seuraava Victori ei pidä, niin sitten pitää tilata Elringiä. Elringillä ei ole kertaakaan vuotanut mutta niitä ei nyt sitten sattunut olemaan lähistöllä ja Victoria on toitotettu laadukkaaksi :(

 

IMG_6794.thumb.jpg.21cc955ebc9ccc9cacb64bd23a375647.jpg

Link to comment

On tullut näiden itäboxerien kanssa jumpattua ihan yllin tuon vauhtipyörän stefan kanssa..ja niissä ei tahdo kestää kun se alkuperäinen jossa on tukihuuli rauhoittamaan painevaihtelujen tuomaa rasitusta leikkuuhuulelle ja ne wanhemmat ei taas kestä synteettisiä öljyn lisäaineita...ja mistä tietää onko sfefa aikakaudelta ennen synteettistä lisäainestusta ja toivottavasti ennen aikaa kun vastaavia alettiin valmistaa kiinassa muovista....tää on aika taitolaji...jos kampiakselin pinta oli vähääkään saaneen näköinen tai hiottu alimittaan oli kiristys jousesta lyhennettänä vahintään se 3 mm. ,, no volkkarin koneesta alkoi myös stefa  viime kesän lopulla tippaa...ja ostin siihen stefan joka oli mulle tarjotuista kallein...ja merkki sellainen jota käytetään laatumerkkinä myös itäboxeriin joten ostin sen ja on toistaiseksi muutamia tuhansia kestänyt tippaamatta...eli tuon

https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=3639&

Mutta olen sisäistänyt sen että kyseessä on tuurilaji...tein tuohon T1 koneeseen kyllä öljyn liiallista allastumista stefan eteen rajoittamaan ylimääräisen vuotokanavan kampikammioon..liekö auttaa mitään...

 

Link to comment

Tyrkkäsin just tuonne tuliterän Victorin, odottelen 4h että liimat asettuu ja sitten kokeillaan taas. Tämä vauhtipyörä oli aiemmin toisessa koneessa ja siinä mulla oli Elringin stefa, se kesti eikä vuotanut. Type 4:ssä on tollanen vuotokanava vakiona estämässä öljyn älytöntä kerääntymistä. Täytyypä tilata samantien muutama tuollainen Paruzzin stefa varastoon, jos ei muuta niin säikäyttää tuon just paikoilleen laittamani Victorin pitämään :D

 

Nyt ei tainnut mennä kymmentä minuuttiakaan, kone alas, koppa auki, vauhtipyörä irti, uus stefa ja takaisin kasaan, kone telineeseen ja napin painallusta valmis käyntiin ;) Tässä jumpassa ois järki lähtenyt jos joka kerta olis työntänyt koneen bussiin paikoilleen.  

 

 

Link to comment

eiku tuo Paruzzin versiohan taitaakin olla maks 1600:seen. Siellä kyllä lukee type 4 mutta ton varaosanumeron perusteella ei olisi oikea. 2L type 4:seen oikea on 029 105 245 B  , sitä näyttäs olevan silikooni versiona Paruzzilla. Mahtaakohan olla toimiva....

Edited by KimmoH
Link to comment

Jaa ..sitä ollaan isojen asioiden äärellä niin pieniä me ihmiset....siliconi on pehmeää ja hyvin lämmön ja kemiallisen rasituksen kestävää..mutta ei kovin tukevaa kamaa..jota taas polyuretaani keinokumit ja kumiseosteet muuten...Siliconi stefaan ei varmaan kannata jousikuormaa lisätä..kun kumi ja keinokumi (pur) stefan puristuvuutta pieni jousenkiristys ei haittaa...eihän se sun moottorin valumakanava vaan päässyt tukkeutumaan kammioliimasta??. Kyllä kunnon moottoripukki jossa säädöt ja vuototestit saa ajettua on ihan pakko olla...siinä se kynnys hoitaa asia kuntoon on sopivan pieni , verrattuna repii autosta/moposta kone ulos..

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Minä käytin omaa bussin konetta kaikkiaan varmaan pari tuntia pukissa eikä vuotanut stefa yhtään. Nyt ajettu pari tuhatta ja jo vuotaa. Mulla type1 moottori, mutta silti seuraan tätä mielenkiinnolla ja kerään samalla motivaatiota oman koneen pois repimiseen.

Link to comment

Ei faktaa mut joku viisas oli sitä mieltä että peruslaakerikauppalaatustefa ei pelaa autokäytössä ja perusteluna oli muistin mukaan pyörintänopeus joka auton koneessa on noin tuplat verrattuna esim perus sähkömoottoriin. 

  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, KimmoH said:

sitä näyttäs olevan silikooni versiona Paruzzilla. Mahtaakohan olla toimiva....

 

Mä olen noita silikonisia käyttänyt kuplan koneessa ja ainakin siinä niistä on hyvät kokemukset, suosittelen.

  • Like 1
Link to comment

Hammasta purren olen malttanut odottaa liimojen kuivumista ja huomenna vasta kone käyntiin ;) Tässä odotellessa kaivelin vielä vanhoja kuitteja ja 2014-2015 talvena kasasin samanlaisen 2L koneen Elringin stefalla, piti hakea muistikuville varmistus. Sillä ajoin 5599km ilman vuotoja. Kyseisessä koneessa oli just tämä samainen vauhtipyörä eli ainakin teoriassa tämäkin kone pitäisi saada pitäväksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...