Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Oli se mitoissaan ainakin ennen tätä viime kertaista laakerointia pari vuotta sitten. Silloin oli purettaessakin kaikki muut laakerit OK paitsi nokan päittäinen, missä taisi olla se lähes millin välys. Lohko on nyt pesureissulla ja täytyy tsekata se vielä läpi suurennuslasin kanssa. 

 

Kaverini postipoika kiikutti huijarinokan pajalle 🙂 Katsotaan mitä tästä taas syntyy...

 

IMG_2497.thumb.jpeg.9ba7ba4bad57bb26ffc98a423b6d0162.jpeg

Link to comment

Kampura kiillotettu ja mitattu. Stanumitoissa ja täysin suora. 

 

IMG_2500.thumb.jpeg.76c07040d741d9487fdd229ded8413e8.jpeg

 

Keskimmäisten laakerin puolikkaiden kulumille väittäisin nyt 99,9% varmuudella paskoja/viallisia laakereita. Näitä jo konetta purkaessa vähän ihmettelin kun tuntui että ne lopsahtavat lohkosta pois ihan itsekseen. Nyt puhdistettuun lohkoon tuo puolikas laakeri tipahtaa ilman painamista tuosta vain ja lentää puhaltamalla pois. Paikoillaan ollessaan heiluvat kuin hullun kyrpä mielettömän perseessä eli ovat aivan kuin liian väljiä lohkoon. Lohko taasen on mitoissaan kun testasin siihen muita laakereita ja ne asettuvat siihen napakasti kuten pitääkin. Laakereissa lukee kyllä STD mutta ulkomitta on liian pieni. 

 

Viime kerralla kasatessa on henkilökohtainen laaduntarkkailu nähtävästi pettänyt tuon laakerin kohdalla, kun siinä oli muitakin haasteita kasausvaiheessa joten on peiliin katsomisen paikka. Koneen tosin joutui aukaisemaan jokatapauksessa nokan takia joten yöunia en tästä virheestä menetä 😄 

Link to comment
7 minutes ago, KimmoH said:

Kampura kiillotettu ja mitattu. Stanumitoissa ja täysin suora. 

 

 

 

Keskimmäisten laakerin puolikkaiden kulumille väittäisin nyt 99,9% varmuudella paskoja/viallisia laakereita. Näitä jo konetta purkaessa vähän ihmettelin kun tuntui että ne lopsahtavat lohkosta pois ihan itsekseen. Nyt puhdistettuun lohkoon tuo puolikas laakeri tipahtaa ilman painamista tuosta vain ja lentää puhaltamalla pois. Paikoillaan ollessaan heiluvat kuin hullun kyrpä mielettömän perseessä eli ovat aivan kuin liian väljiä lohkoon. Lohko taasen on mitoissaan kun testasin siihen muita laakereita ja ne asettuvat siihen napakasti kuten pitääkin. Laakereissa lukee kyllä STD mutta ulkomitta on liian pieni. 

 

Viime kerralla kasatessa on henkilökohtainen laaduntarkkailu nähtävästi pettänyt tuon laakerin kohdalla, kun siinä oli muitakin haasteita kasausvaiheessa joten on peiliin katsomisen paikka. Koneen tosin joutui aukaisemaan jokatapauksessa nokan takia joten yöunia en tästä virheestä menetä 😄 

 

Arvuuttajan sanoja lainatakseni "osta jos löydät vanhaa kunnon kamaa, sen tuntee painossakin ku ottaa laakeriliuskan kätöseen, nämä uustuotannot ei paina mitään"

Taitaa tuossa olla vissi perä..

  • Like 2
Link to comment

Tuliko tarkoituksella matalapuristeiset männät? Neloseenhan on/oli kolmenlaisia mäntiä kun tehdas muutti puristusta männällä, oli vissiin helpompaa tehdä se niin.

 

Kupumäntiä (8,5:1, 412/914) ei tiettävästi enää saa mistään (olen etsinyt mutta nollatulos), mutta monttu- ja tasalakista saa.

Link to comment

Nää on vakio nelkku bussikoneen männät, ihan alunperin tähän koneeseen kolme vuotta sitten hankitut eli nämä tuolta lohkosta nyt purin ja putsasin. Koneenhan kasasin alunperin täysin vakio "hydrauli bussi" speksien mukaisesti. Nyt hytikka nokka lensi mäkeen ja tilalle tulee tuo cheater nokka ja katsotaan miten paljon nyt puristellaan.

 

Tasapäistä ja tätä monttumallia tosiaan saa edelleen ja ei mulla olis kupumännät mahtuneet yhteenkään näistä nelkuista mitä olen kasannut 😄 Näillä pääsee ihan hyvin haluttuihin puristuksiin, 2 litraisen kansilla vakio 7.3:1:stä -> kasin huitteille ja 1800:sen isoventtiilikansilla pääsi helposti 8.5:1 puristuksiinkin vaikka on monttu mäntä. 

Edited by KimmoH
  • Like 1
Link to comment

Nyt selittelevät ettei Mahlea enää saa. Oisivat edes kysyneet ennenkuin lähettävät jotain muuta 😞 Yhden koneen oon tainnut kyllä onnistuneesti Silverlinenkin runkolaakereilla kasata joten pitää nyt hetki tuumata. 

 

Samalla huomasin että lähettivät väärän bensapumpunkin ja sitten sytytti että kesällä tekivät saman tempun mutta silloin en sitä vielä hokannut ja ruuvasin vain kiireessä paikoilleen vaikka vähän ihmettelin kun jouduin letkujen paksuuksia muuttelemaan... On taas sellaista perseilyä että taitaa olla parempi jättää Limebugin tilauksetkin jatkossa tekemättä.

Link to comment

Joo, näyttää vahvasti siltä että silver alkaa olla ainut mitä saa. Tai no, muitakin sen verran mitä vanhoja varastoja on jäljellä. 

 

Nää uudet pumput on siitä hyviä että ovat ihan virallisestikkin tehty viinaksia tai ainakin E10:iä kestämään. Vanhoja pumppuja mullakin on hyllyssä mutta yli 40 vuotta vanhoilla kalvoilla. Se mikä tässä kaupassa närästi oli kun tilasin 021127025A mallin mikä on 5,5mm sisään ja ulos letkuille, niin lähettävät mitään ilmoittamatta 021127025B mallin missä sisääntulo on 7mm. Nyt kun perään aloin kyselemään niin ilmoittavat että valmistajalta ei saa muuta kuin 7mm tulolla olevaa. Eihän tämä nyt iso ongelma teknisesti ole mutta vituttaa kun lähetetään kysymättä/ilmoittamatta "korvaava" tuote. 

 

Pitää nyt vielä tsekata miltä nuo silverit näyttää/tuntuu.

Link to comment

Koneessahan oli nyt purettaessa runkolaakereina just Keiteleen Koneesta tulleet runkolaakerit. En tiedä minkä merkkiset olivat. Vertasin painoja. Nämä Limebugilta nyt tuleet Silverlinet olivat yli tuplaten painavammat kuin nuo aiemmin koneessa olleet eli koneessa ei ainakaan aiemmin ollut Silverlineä. Silverlinet näytti silmään ihan hyvän näköisiltä, täytyy vielä mittailla. Ei mahda maksaa vaivaa lähetellä takaisin britteihin kun kaikkialla muuallakin myydään vain Silverlineä 😞

 

IMG_2606.thumb.jpeg.5b10eb1432d9ffb26b7a759d9e16dda2.jpegIMG_2605.thumb.jpeg.7e62058e9d1f808cd6118c4442fb8057.jpeg

Edited by KimmoH
Link to comment

Nää Silverlinen runkolaakerien puolikkaat istui napakasti lohkoon. Eroa edellisiin "nimettömiin" runkolaakereihin oli enemmän kuin yöllä ja päivällä. 

 

IMG_2636.thumb.jpeg.5382d914a6d37a5de2d836fa1cebc490.jpeg

 

Iltapäivän puhteiksi nokan päittäinen olisi nyt 0.05mm ja nokka pyörii nätisti. Samalla askartelin tupla päittäis laakeroinninkin näiden Samban juttujen opastamana. Jos yhdellä pääs aikaisemmin kesän-kaksi, niin tuplalla mennään tuplamäärä 🤣

 

IMG_2637.thumb.jpeg.dbb32b713b246853068fdc4657edd2d9.jpeg

 

IMG_2634.thumb.jpeg.36474713c07370464fbe8276ff4f5741.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment

Kaikki pyörii nätisti, jakopäänrataspari on edelleen lähes täydellinen. Sit aletaankin päästä pikkuhiljaa jännän äärelle, natsaako ajoitus sinnepäinkään vai pitääkö alkaa askarrella säädettävää nokkaratasta....

 

IMG_2641.thumb.jpeg.cad1aa2ae05f0b5ed2d6ada9a73a730a.jpeg

 

jatkuu ensi numerossa....

  • Like 1
Link to comment

Nokan ajoitus tsekattu ja se oli OK. Tsekkasin deckin korkeuden, laskeskelin puristuksia ja sitten lähti homma laukalle. Tällä mäntä/kansi kombolla ei nyt näköjään saanut puristuksia vakiota (~7.3:1) kummemmaksi. Pelivara vain loppui kesken. Kuin tilauksesta eilen sattui eteen 1800:sen isoventtiilikannet joten sellaiset tuli sitten ostettua 😜 Edellinen 2 litrainen arpa tuli kasattua 1800:sen kansilla ja niistä tykkäsin ajossa. Antavat lisäksi pelivaraa puristusten suhteen vaikka onkin monttumännät mutta se kone on jo toisessa käyttökohteessa kiinni joten siitäkään ei kehdannut alkaa purkamaan kansia tähän koneeseen.

 

Kaikki alkaisi olla valmista lohkon lopullista sulkemista varten.

 

IMG_2649.thumb.jpeg.83e72d5f3154678f871cc930675ae609.jpeg

  • Like 3
Link to comment

Kansia odotellessa kaasarijumppaa. Koneen kaveriksi tulee vähän tuunatut orggis Solexit. Läppäakselit puslattu, venturit sorvattu pari milliä isommiksi ja sitten haarukoidaan sopivia suuttimia. Jos jollain sattuu pyörimään nurkissa toimivia tai käyttämättömiä PDSIT 32-34:sien kiihdytyspumpun termostaatteja, niin saa tarjota. Nyt porasin jumissa olevat pysyvästi auki asentoon.

 

IMG_2696.thumb.jpeg.73e130029d0a794f4432bfc0277e27dd.jpeg

 

IMG_2707.thumb.jpeg.fec4d5b228e9d437f46c240b82144cfd.jpeg

Link to comment
On 10/15/2020 at 10:08 PM, KimmoH said:

. Jos jollain sattuu pyörimään nurkissa toimivia tai käyttämättömiä PDSIT 32-34:sien kiihdytyspumpun termostaatteja

 

Hmm? Minkäsnäköinen mokkula se on? Hyllyssä on nippu PDSIT32 -raatoja ja jos noissa moinen on, niin kyllähän se joutaa, ei noista hyllyssä ole muuta iloa kuin että ovatpahan varalla.

Link to comment
On 10/20/2020 at 8:30 AM, KimmoH said:

Näitä. Alle 21C asteen on sulki ja kun lämpiää, niin aukeaa. Pääsääntöisesti ovat umpi jumissa mutta muutamia toimivia olen silloin tällöin löytänyt.

 

Minäpä koitan etsiä kun käyn tallilla. En uskalla luvata että löytyy, laatikoissa olevat on saatu perintötavarana joskus >10v sitten ja muistikuvat kunnosta ovat hiukka hämäriä. Mutta moisia kaasuttimia on.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...