Jump to content

Kuplan kone kolmostyyppiin?


Recommended Posts

Muutama vuosi pidetty vapaata ilmavaivoista mutta nyt yksi rojekti hommattu tontille. Ajatus olisi seuraavanlainen...

Löytyisi yksi kuplaan tehty rookeri, mitä pitää ottaa huomioon kun ajatuksena olisi asentaa se type kolmoseen..? Fastya olen himoinnut jo pitkään. Type kolmosen konehuonetta en ole ikinä lähemmin päässyt tutkimaan joten siksi kyselen tyhmiä. Jos kerrankin säästyisi siltä "perse edellä puuhun" tavalla toimia

Link to comment

Ei sovi varsinaiseen moottoritilaan. Jos ottaa yläpuolisen tavaratilan konehuonekäyttöön niin sitten saa sopimaan.

Tällä palstalla suosittu aihe jäähdytys tulee myös ongelmaksi, sillä kolkki ottaa jäähdytysilman ulkopuolelta kanavaa

pitkin eikä siinä ole peltejä ja tiivisteitä koneen ympärillä katkaisemassa alhaalta nousevaa ilmaa, jotka kuplakoneinen

moottoritila tarvitsisi.

Link to comment

Kolkin jäähdytys taitaa olla parempi kuin kuplassa. Kampikammio on kutakuinkin sama, Öljyntäyttö ja mittatikku ovat eri paikassa kuin kuplassa. Konetta voi kasvattaa aivan samoin kuin kuplassa.  Matalassa moottoritilassa imusarjat ja kaasarit tulevat ongelmaksi, koska niille ei tila riitä, jos haluaa säilyttää alkuperäisen moottoritilan kannen.

Link to comment

Tarkistapa onko kuplan lohkossasi takakannake paikat, kuten palliksen lohkossa

Ja takaa katsottuna oikeassa alanurkassa reikä (kuvan lohkossa tulpattu mustalla lätkällä),

niin tuon saa suoraan kolkkiin sopivaksi lisäämällä kolkin jäähdytys rojut niskaan.

 

Nämä on ns universal lohkoja, eli sopii kaikkiin VW boxer laiteisiin sama tyyppi.

 

 

s-l225.jpg

Link to comment

Ruiskun vois saada rakennettua matalemmaksi kuin kaasarit. Mutta voihan sen takakontin uhrata Kuplan koneelle, ellei ole perheauto. Nostaa vaikka TL:ssä takaluukkua etureunastaan niin luulis riittävän ilmaa vaikkei kuplatyyppistä tiivistystä saisikaan. 

Link to comment

Kampikammio on aftermarket, on käypänen kolkkiin. Tuo kaasari asia jäi mietityttään, onko joku mitannut kuinka paljon jää tilaa kansi kiinni? Kantta voisi toki hieman korottaa mutta mieluiten koittaisi saada kaikki rojut mahtumaan sisään... Entäs putkisto, mulla on cspn python. Meneekö kolkkiin heittämällä?

Edited by Tero87
Link to comment

Eipä taida toimia Kuplan Pythoni Kolkin jäähdytyksen kanssa. Joku Belgialainen oli korottanu kaasarit takakontin puolelle, niin ei tarvinnu silpoa. Mutta tulee aika korkeet imarit.

Edited by -tipi-
Link to comment

Elikkä imarit ja putkisto vaihtoon, kolkin omalla jäähdytyksellä pitäisi sopia? Keksiikö joku vielä jotain mitä tässä ei ole tullut jo esille?

Jakajan sopiminen voi olla myös millipeliä ylöspäin lähtevillä johdoilla. Ja alipaineellisen jakajan kanssa voi mahdollisesti käyttörattaan joutua kääntämään toiseen asentoon. Nämä olisi hyvä tehdä kone penkissä kiinni väärinpäin että ei tarvitsisi pelätä että ne rattaan alla olevat prikat löytyy kampikammion sisältä. Ja tietenkin tarvitset jäähdytyspeltien lisäksi myös kolkin laturin.

Link to comment

Timmy!ssä oli Kuplan tasavirtalaturi Kolkin koneessa, jonka tilalle vaihdoin tuo Bilailukaupan vaihtovirtasen. Kuplan vaihtovirtanen ei varmaankaan mahdu. Ylöspäin lähtevät piuhat ei ole ongelma. Tanhiksen tekstistä ei käy ilmi, että kolkeissa oli alunperinkin jakajan käyttöakseli eriasennossa kuin Kuplissa ja Pakuissa.

Link to comment

Kampikammio on aftermarket, on käypänen kolkkiin. Tuo kaasari asia jäi mietityttään, onko joku mitannut kuinka paljon jää tilaa kansi kiinni? Kantta voisi toki hieman korottaa mutta mieluiten koittaisi saada kaikki rojut mahtumaan sisään... Entäs putkisto, mulla on cspn python. Meneekö kolkkiin heittämällä?

 

Mulla on yksi kolkkiin sopiva putkisto myynnissä, nyt vaan en muista putken kokoa. Tarkastan koon, jos se kiinnostaa.

Link to comment

Tässä vaiheessa en ole vielä ostamassa. Ei ole autoakaan vielä hommattu. Mutta jos ei paha ole tarkistaa niin tarkista vaan. Tuo jakaja asia oli hyvä tieto. Mulla nyt paikallaan 009 jakaja, ottaako se laturin kiinni vai mihin?

Link to comment
Guest Toheltaja

Alipaineeton jakaja ei tuota vaivaa. Ei kyllä alipaineellinenkaan, se on tehtaalta eri asennossa että ap-kello mahtuu olemaan. (Jakajan käyttöakseli myös eri asennossa)

Link to comment

 

 

Alipaineeton jakaja ei tuota vaivaa. Ei kyllä alipaineellinenkaan, se on tehtaalta eri asennossa että ap-kello mahtuu olemaan.

Ja tokihan ongelman saa ratkaistua myös 123:lla kun siinä ei ole alipainekelloa harmina.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Ei ole alatakakannaketta vanhemmissa nyt kun tipi kävi tarkaksi. Ja itsellä otti 034 jakajalla tulpanjohdot kanteen kiinni. Eli joo toimii sellaisenaankin mutta tosiaan ei välttämättä se paras vaihtoehto.

Link to comment

Ei ole alatakakannaketta vanhemmissa nyt kun tipi kävi tarkaksi. Ja itsellä otti 034 jakajalla tulpanjohdot kanteen kiinni. Eli joo toimii sellaisenaankin mutta tosiaan ei välttämättä se paras vaihtoehto.

Minulla on 62 notcback ja siinä on tuollainen kuvissa näkyvä tukirauta, siinä ei ole mitään kiinni kun konehuoneessa näyttää olevan CA tyypin kone ( onkohan se pakun moottori ? ). koneesta ei ole tietoa onko se koskaan toiminut, imusarjat ja pakosarjat puuttuvat. Kestääkö se pelkällä kiinnityksellä vaihdelaatikkoon vai tarvitaanko muitakin tuentoja ?

Link to comment

Minulla on 62 notcback ja siinä on tuollainen kuvissa näkyvä tukirauta, siinä ei ole mitään kiinni kun konehuoneessa näyttää olevan CA tyypin kone ( onkohan se pakun moottori ? ). koneesta ei ole tietoa onko se koskaan toiminut, imusarjat ja pakosarjat puuttuvat. Kestääkö se pelkällä kiinnityksellä vaihdelaatikkoon vai tarvitaanko muitakin tuentoja ?

Ihan samanlainen varhaiskolkissa se koneen ja laatikon kiinnitys on kuin kuplassakin eli se sohlo yläpusla on vain joku extra tuki kuplaan verrattuna jonka tarkoitus on varmaankin tasoittaa koneen heilumista niin ettei imuhaitari irtoa koneesta/korista.

Link to comment

Kuinkas full-flow -hommelit mahtuvat kolkin puhallinkopan kanssa? Oliko niissä jotain kikkailua Kuplaan verrattuna vai onko siellä hyvin tilaa letkuille ja liittimille?

 

Ei ole hyvin tilaa. Ahdasta mutta mahdollista, liittimistä riippuen voi vaatia pientä koneistustyötä.

Link to comment

Ei tuossa nyt mitään ylitsepääsemätöntä tullut vielä esille. Mahtaako silti suurin ongelma olla löytää hyvä aihio joka olisi osiltaan kutakuinkin täydellinen

Ei kai mikään ole mahdotonta,siis tuon tekniikan suhteen mielenkiinnolla seuraan tekniikka projektiasi..mutta tuo oikeasti hyvän aihion löytäminen voi olla..pari vuotta sitten seurailin palstoja niin oli tarjontaa mut nyt näyttää olevan aika hiljaista..

Link to comment
Guest Toheltaja

Full flow mahtuu, joutuu askartelemaan takakannakerautaan kolosia, pumpin kansi pitää olla extramatala ja kanavaan tuleva kulmaliitin extralyhyt. Aikanaan askartelin 3/8 jengoilla omaani, pumpun kannen tein itse jyrsimellä

Link to comment

Tällaisella asetuksella sain mahtumaan liittimet ja letkut, peukalonpään kokoisen koneistuksen vaati puhallinkoppaan 'lähes mutta ei ihan puhki'. Auto siis '65 ilman taka/alarautaa, käärmeenpesä ja pohjapanssari, suodatin ja termostaatti moottoritilan reunassa, lisäjäähy vaihteiston vieressä (eräässä rakenneversiossa).

post-259-0-98380100-1491030837_thumb.jpg

Edited by -AP-
Link to comment

Tässä alkanut pikkuhiljaa lämmetä ajatukselle että voisihan sen toki kuplan jäähykopallakin tehdä. Siten säästyisi aika monelta ongelmalta. Tavaratilalle ei ole tarvetta joten rontin voisi uhrata konehuoneeksi. Eikös silloin sovi kuplan pythoni heittämällä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...