Jump to content

pallis -72 westy ranskatar


Recommended Posts

Jos itsekin uskaltaisi alkaa esitellä pallista, joka on vielä rojekti vaiheessa, mutta hyvällä mallilla. No kuvat kertoo enemmän myöhemmin, mutta ensin vähän historiaa: 

2011 päätettiin hankkia pallista retkeilykäyttöön ja paikallinen tori.fi ranskassa tarjosi 1972 pallista, johin omistajan mukaan joku oli vaihtanut sisustaa... No ulkokuori oli mitä oli, kun omistaja oli vaihtanut kukkaverhoja 90-luvulla ja "korjannut" ruosteita ( jotka on nyt korjattu). Kaupat tehtiin ja lähempi tarkastelu paljasti autosta seuraavaa: tilattu uutena ranskaan ( meitä edellinen omistaja oli omistanut auton 20 vuoden ajan), sisustana huippukuntoinen westyn sisusta, siis auto on orkkis westfalia! 

 

Autohan on tälläinen välimalli T2ab ( keulasta a ja perästä b:tä, levyjarrut ja pikku jako vanteissa...)

 

2011

Auton ostokunto: Autoa oli pidetty talvet tallissa, joka kyllä näkyy yleiskunnossa. harmaat osat oli korjattu 90- luvun puolivälissä ( siis ruostetta hiottu ja pohjamaali) Samaan aikaan isäntä oli maalannut ulkoa osia mustiksi ja rouva "sisustanut" sisältä...

west2.jpg

 

Samana keväänä autoon uusittiin penkkien kankaat ja korjailin sisäpuolelta latian ruosteita ja maalasin ulkokuoren osia valkoisiksi ja kesällä 2011 tällä oltiin BIF:ssä :) 

DSC_0181.jpg

DSC_0231.jpg

 

2011 ja 2012 tehtiin pieniä retkiä ilman suurempia remontteja, kun ei ollut tallia missä puuhailla. Syksyllä 2011 käytiin myös Sveitsissä http://www.coccinelle.ch/meeting/chateau-doex/ tapahtumassa...

 

2013 ja 2014 auto oli käytännössä huilaamassa, luukunottamatta pieniä ajoja ja pikku remppoja.

 

Nyt päästään sitten tähän isompaan remonttiin: 

 

2015 syksyllä sitten sain tallin käyttöön ja ekaksi palliksen kimppuun: Tavoitteena korjata ruosteet ja maalata auto.

Tuosta kaikki kuvat rempasta ruosteiden hitsauksesta maalaushommiin... Kuvat käänteisessä aika järjestyksessä... Hitaasti on edetty :)

http://s85.photobucket.com/user/snowman-scf/library/T2a%20westfalia/Renovation%202015?sort=3&page=1

 

Korista alaosat oli aika lahot, mutta ei lattia. Kuskin puolella edessä oli joku kolarikorjaus, joka teetti vähän enemmän työtä. 

 

Tällähetkellä ollaan tässä tilanteessa: Maalattu sisältä ja ulkoa.

DSC_0717.jpg

Katto tulee orkkis valkoiseksi, kuten puskurit ja vanteiden keskiöt on jo.

 

Tekniikaksi tulee typ4 kone 2056cc koossa tuplilla ) kone rakennettu jo 2013 ja osat lähtöjään savosta ja oulun suunnalta) ;) 

Koneesta enemmän kuvia täältä: http://s85.photobucket.com/user/snowman-scf/library/T2a%20westfalia/typ4%20engine?sort=3&page=1

 

Tällä hetkellä takaa on pudotettu 2 booria ja edessä akselissa on säätö ja dropit on tulossa.

 

Vanteina 17" BBS, joissa keskiöt ulkopuolella, vanteet kauttaaltaan 8" leveät.

 

Muuten auto on tarkoitus toimia perheen retkeilyautona ja hauskuutta muita ihmisiä. 

 

Mitä on tulossa vielä:

- Alustan käyn vielä läpi ja maalaan korin väriin ja sisustasta poistetaan korkea kaluste kuskin takaa. 

 

Auto on tehty täysin omin käsin hitsauksesta maalaukseen, joten virheistä voi vaan syyttää itseään ja ottaa palautteen nöyränä vastaan :)  Autoa ei ole tehty myyntiä varten vaan tarkoitus säilyttää piiitkään meidän omistuksessa! 

 

Perään tulee combi camp, jotta saadaan koko perheelle nukkumistilaa (2 aikuista ja 3 lasta), jota varten pitään rakentaa vetokoukku, johon kaipaisin vähän vinkkejä.

 

Tämä on tälläinen esittely ja kommentit on tervetulleita! Päivitellään kun on päivitettävää...

  • Like 8
Link to comment

Hieno!! Mikä on vanteiden et tällä hetkellä?

Orkkiksena ET on 20, mutta keskiön siirrolla muuttui melkein pari cm, eli lähellä ET40. Ilman keskiön siirtoa vanne olisi tullut takakaaren ulkopuolelle. Ja samalla sain vähemmän lippaa ja enemmän valkoista pintaa vanteeseen ;)DSC_0405.jpg

Edited by snowman
  • Like 1
Link to comment

Koria kampes! Mää on kans tuon tyylisiä vanteita suunnitellu mut ei varmaan ihan vielä tälle

kesää anna budjetti periksi. 

 

Mikäs sen korkean kaapin kanssa? Muuta kun näkyvyys sivulle aivan olematon kun vaihtaa kaistaa.. 

Siksi ajankin motarila vasenta kaistaa niin kovaa, että muut ei saa kii. Mä modaan ton meidän korkeen kaapin sellaseks,

että sinne tulee hyllylevyt ja kaasupullon paikalle saa vaikka työkaluja yms. 

 

Ootkos kesällä Suomeen tällä tulossa?

Link to comment

Koria kampes! Mää on kans tuon tyylisiä vanteita suunnitellu mut ei varmaan ihan vielä tälle

kesää anna budjetti periksi. 

 

Mikäs sen korkean kaapin kanssa? Muuta kun näkyvyys sivulle aivan olematon kun vaihtaa kaistaa.. 

Siksi ajankin motarila vasenta kaistaa niin kovaa, että muut ei saa kii. Mä modaan ton meidän korkeen kaapin sellaseks,

että sinne tulee hyllylevyt ja kaasupullon paikalle saa vaikka työkaluja yms. 

 

Ootkos kesällä Suomeen tällä tulossa?

 Kiitos.

 

Nuo vanteet on ollut melkoinen rojekti, kiillottaa ja maalata ja sovittaa pallikseen sopiviksi ;) 

Korkea kaappi mitä tarkoitan on kuskin tankana oleva. Se lähtee näkyyvyyden takia, koska takana istuessa ei eteen kovin hyvin näe. Kaasuliesi lähtee samalla, mutta sitä varten on kannettaa taso mukana ja combicamppiin tulee laatikko sitä varten. Kaapin tilalle rakennan semmosen vanhemman sisustan mallin penkin ja pöytä tulee seinästä nostettavaksi. Näin saadaan istumapaikkoja yksi lisää ja mahtuu kaikki tarvittaessa syömään pöydän ääressä.

Orkkis kaappi jää säilöön.

 

Tänä kesänä ei tulla palliksella suomeen, luulen että ennen kuin uskaltaa lähteä isompia reissuja tekemään pitää sisään ajaa konetta rauhassa. Ja löytää pikkuviat autosta. Saa nähdä olisi auto "valmiina" Sveitsiin elokuun lopussa! 

 

Nyt alkaa sisusta kasaus takaisin ja jokaosan putsaus/maalaus ennen kasausta. Yritetään nysvätä, kun vielä intoa on jäljellä. :)

Link to comment
  • 1 month later...

Pikkasen edistyy rojekti, viime päivityksen jälkeen on tullut asenneltua dropit, jonka jälkeen saikin purkaa akselin pois, kun oli säätöpalat vähän jumissa. No nyt on akseli putsattu ja maalattu ja dropit alla.

Kun säätöpalat on ala-asennossa, ottaa renkaat kaariin kiinni. Akseli on vakio levyinen, joten aika tarkoilla ollaan kaaren reunalla. 

Iskareiksi olen ajatellut ilma-iskareita ja niiden suhteen  saa kertoa kokemuksia, mitä kannattaa huomioida niiden suhteen.

P_20170507_173304.jpg

P_20170507_172759.jpg

 

Etu ja takapyörän kaaret on tullut putsattua vanhoista massoista, hiottua, massattua ja maalattua uudestaan, tässä kuvia etukaarista.20170602_120744.jpg

20170609_111301.jpg

Viimeisimpänä on tullut maalattua puskurit ja kattoteline ( nostokatto odottaa vielä vuoroaan)

20170609_110349.jpg

Vaihdelaatikkoon uusin stefat ja tuli todettua, että vanhojen vetareiden kunnostus ei kannata, joten tilasin ihan pränikät :) 

 

Sisustaan ei ole vielä koskettu, koska pitää sahailla uuden verhouspaneelit, kun edellinen omistaja oli piiloitellut tummaa levyä tapetilla ...

Edited by snowman
  • Like 5
Link to comment

Tuli mieleen kun tota kuskin puolen ulkokuvaa kuvaa katsoin, niin miksei tällaisissa isommissa projekteissa poisteta tota liukuovioption liukukiskon peittävää irtopeltiä ja tehdä siihen vastaava peltipokkaus kuin risulaseissa on?

Siis ei mikään haukku, hieno projekti!

Edited by Jorrma
Link to comment

Liukukiskon irtopeltiä en ole edes ajatellut muuttaa, mutta jos hakee kliiniä ilmettä niin varmasti kannattaisi tehdä.

 

Pari kuvaa kattotelineestä, kun se on nyt valmis. Myös isompi katto on nyt maalattu.

 

Kattotelineen metalliosat sai sitruunahappo kylpyä ja maalia päälle ja niistä tuli ihan hyvät. 

 

DSC_1010.jpg

DSC_1012.jpg

Link to comment

Pari päivää tuusattu aukeevien takaosan pikku-ikkunoiden kanssa, takaosan tupakki-ikkunat.. ( mikähän lie oikea nimi ? )

Lähtökohta oli aika huono, alaosasta ihan lahot, pysyi kasassa lähinnä tiivisteen kanssa. Tiiviste oli hyvässä kunnossa ja se tuli käyttöön uudestaan.

 

Tässähän oli alkujaan liukuovessa tämä ikkuna, mutta joskus ostin lamelli-ikkunat, joka asennettiin liukuoveen ja orkkis-ikkuna jäi varastoon. Nyt lamelli-ikkuna asennetaan kuskin puolelle, joten saadaan enemmän aukeevia ruutuja. Eteen olisi tarkoitus hommata myös aukeevat tupakki-ikkunat, mutta mistä kannattaa hankkia? 

Tai olisiko kellään ylimääräisenä ( karmi + lasi )

 

DSC_0002_1.jpg

DSC_0001.jpg

 

Taittelin pellistä profiilin, kuten alkuperäisessä ja hitsailin kasaan. Ulkonäkö ei ole ihan tehtaan välkeä, mutta korjattu osa jää tiivisteen alle piiloon.

DSC_0008.jpg

 

Alasarana piti rakentaa ja päädyin käyttämään pultti-mutteri yhdistelmää. Ainakin oli helppo asentaa alasarana paikalleen, kun lasi oli karmissa :)

 

DSC_0010.jpg

 

Sit vähän pohjamaalia ja pintamaalia ja tulos oli tämä:

Oli hyvä maalata ulkona, kun aurinko kuivatti maali tosi nopeaan. Pohjamaalin jälkeen taisin vetää pinnan 3 tunnin jälkeen. Ulko tosin oli auringossa liki 30 astetta...

 

DSC_0022.jpg

 

Nyt on kuin uudet ikkunat, eikä maksanut kuin omaa aikaa paripäivää...

 

DSC_0023.jpg

DSC_0031.jpg

 

Sitten piti vähän ottaa fiilistä miltä keula näytää puskurin kera. No, hyvältähän se näyttää :)

Perä on vähän korkealla, mutta katsotaan minkä verran painuu, kunhan kone  ja sisusta on paikallaan... Pikkuhiljaa etenee tämäkin rojekti ;)

 

DSC_0039.jpg

DSC_0047.jpg

  • Like 6
Link to comment
  • 3 weeks later...

Maalaustouhut vähän jatkunut alustan osalta: Takakaaret ja ohjaamon alusta on maalailtu.

 

Lisätään, että taka-akselin osat ja rummut tulee maalaukseen vasta myöhemmin...

 

DSC_0058.jpg

DSC_0144.jpg

 

Sitten vähän jarrutehostimen putsasta ja maalailua:

DSC_0134.jpg

Tuoretta öljyä laatikkoon ja paikalleen

DSC_0154.jpg

 

Seraavaksi pitäisi alkaa päättämään lopullisesti alustan osat sekä ihmettelemään onko typ1 ja typ4 koneiden sähköissä eroja... + porailla alipaineelle imusarjaan lähtö. 

 

Hitaasti edetään...

 

Välillä piti 181 jarrut uusia ja valmistella ex avo mk1 myyntikuntoon ja nyt sekin on myyty, niin ajellaan vanhemmalla avolla ;)

Edited by snowman
  • Like 1
Link to comment
  • 9 months later...

jaaha, vuosi vierähtänyt ja pallis on saanut ekan tapahtuma kasteen, eli ekat ajot suoritettiin vappuna. Toki pieniä ongelmia tuli, mutta ei vakavaa.

 

Alusta on nyt ilmaiskareilla ja kyllä ne on mukavat ajossa. Tuli myös varmistettua ,että ilman ilmaa pystyy myös ajamaan, kun kompura temppuili  :)

 

Vuoden aikana on tehty paljon ja moneen kertaan, mutta rauhallisesti.

 

Kone toimii toimii hienosti, mutta vähän hakusessa nuo kaasarien säädöt. Vauhtipyörä + laatikko akselilla on jotain häikkää, kun startti ei meinaa passata... 

Sisälle pitää vielä askarrella yksi kaluste.

Ja takapäätä pitää saada alemmaksi. 

Kuvan asennossa keulassa lattiaa ei ole leikattu ja renkaat mahtuu pyörimään :) Takana on tilaa kaarissa vaikka kuinka paljon, mutta tähän välimalliin tuntuu olevan hankalempi löytää säätölattoja, joten olisko hevosenkengät paras ratkaisu?

 

Näkyy muille nuo alkupään kuvat ollenkaan? Voisin tehdä uuden topicin, jos ei kuvat pelaa...

 

Saa kommentoida muutakin kun että merkki on väärässä kohdassa... ;)

 

 

31775989_786244991566993_2202114871795908608_o.jpg

DSC_0270.JPG

  • Like 5
Link to comment
  • 3 weeks later...

Toinen tapahtuma jo koettu palliksella :) Viikonloppuna oli Molsheim:ssä isohko ilmaVW tapahtuma, viikonlopun aikana paikalla oli ~700 autoa. Jokainen autokunta sai tarrat ja t-paidat, jotka tarjosi Molsheim:in kylä. 

Me käytiin paikanpäällä molemmilla harrasteilla :) Nyt reissu tehtiin ilman vikoja ja yllätyksiä.

 

Pallis sai myös tälläviikolla leiman ja nyt saa olla rauhassa seuraavat 5 vuotta. Näin ranskassa "museo"autojen leimaus toimii, ei rajoitteita ajamisen suhteen.

 

Takapään madallukseen hommasin hevosenkengät, joten kokeillaan noita ennen säätölattoja.

Sisälle pitää vielä tehdä yksi kaluste/penkki kuskin taakse, tehdä ovipahvit, viritellä turvavyöt kaikille, säätää vähän kaikkea... :) Muuten auto alkaa olemaan "valmis" .

DSC_0294.JPG

DSC_0369.JPG

  • Like 5
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jotain on taas saatu aikaan mm. "kaveripenkki" kuskin taakse laminoituna orkkiskuosilla. Siitä puuttuu vaan vielä pehmusteet. Samalla laitoin puujäljitelmää myös jääkaapin oveen, kun se ei ole orkkis. Meillä oli alunperin kuskin takana korkea kaluste, joka jää nyt varastoon odottelemaan.

Ovipahvit tein vanerista, kuten kaikki muutkin ovien pahvit. Oviin aattelin laittaa semmoset tavaraverkot, kun kaiuttimia tähän ei tule. 

Taakse hommasin hevosenkengät ja nyt sitten pudotin vielä yhden boorin alaspäin. No nyt sit ottaa vetari kiinni ala-asennossa. Tottakai pohjaanlöyntikumit on leikattu matalemmiksi, joten pitää tehdä koriin tilaa...

Nyt ei ole enää semmonen persepystyssä-lookki.

Tuli myös mitattua, että ilmaiskareilla auto nousee max 5cm edessä ja takaa, silloin painetta on 8 bar.

DSC_0436.JPG

DSC_0437.JPG

DSC_0458.JPG

DSC_0460.JPG

  • Like 4
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...