Jump to content

Junan Olkatappien pystyvälys, alennusvaihteiden poisto ynnä muuta pähkäilyä


Recommended Posts

Ihan kai tyhmät kyssärit mutta tällaista.

 

1. On lievää välystä niin riittääkö sidepulttisarja ja laakerit?
Ja jos vaihtaa koko etuakseliston niin minkäslainen puuha siinä on. Kun on yksi etuakselisto vapaana ja jos sen kokonaiskunnostaisi ja vaihtaisi toisen paikalle, ei siinäkään nyt vikaa ole kun tuo väljä. Vaseliinia tiukkaan kun laittaa niin ei ole väljää mutta 100 km ajon jälkeen on.

 

2. Toinen juttu, alennusvaihteista eroon niin mites tommosen 71 kuplan palikat riittää. En tarvitse irssejä, tajusin kun en aio hulluja madalluksia. Mutta joutuu kai madaltamaan että renkaat menee suoraan? Entä late pallon taka-akselistokilkkeet?

 

Tällasta tällä kertaa raadin mietittäväksi.

 

Edited by pas2
Selvennnys
Link to comment

Perän madallukseen voit käyttää kuplan laatikkoa, juniksen nokkakappaleella.

Vetarit pitää olla pitkät, 71 kuplan vetarit taitaa ollakin. Lisäksi tarvitset lyhyet vetarin suojaputket joita jatketaan. Juniksen jousilatat pitää vaihtaa muokattuihin tai valmiisiin säätölattoihin koska suojaputkien kiinnitys lattoihin muuttuu.

 

Jarruiksi joko 62 tai vanhemman juniksen kamat(rummuissa sopiva boori) tai 3-tyypin tai kuplan jarrut(ei virallisesti riitä jarruteho/kantavuus.

 

Irssihommat erikseen joita voi hakea googlesta volkkaripalsta+IRS tai sen tyylistä.

Link to comment

Sidepultit on vaakasuunnassa ja olkatapit pystysuunnassa. Sidepulttien päittäis-, eli vaakasuuntaisen välyksen voi säätää ja kiristää pois. Mikäli välystä on vielä sidepulttien kiristämisen jälkeenkin niin pitää uusia olkatapit ja/tai sidepultit. Välys voi tulla myös löysällä olevasta pyöränlaakerista joten sekin on hyvä tarkastaa.

Link to comment

Jos joku maallikko tätä lukee niin sidepulttehin kannattaa tehtaan ohjeiden mukainen välys jättää, ei ne muuten toimi halutulla tavalla. Olkatapeissa kaiketi eniten kuluu sen puslat olkatuessa, jotka nekin uusitaan olkatappeja uusittaessa. Halvoissa sarjoissa nämä ovat olleet hauraita, ja lohkeilleet rotsattaessa niihin oikeaa välystä. Made in Germany lienee laadun tae.

Link to comment
Guest Toheltaja

Olkatappien puslia (uutta ja vanhaa mallia) ja rasvatiivisteitä löytyy iso pussillinen jos tarvetta. Kumit wolfsburg westin & VW/NOS ja puslat WW. Tuskin noita enää tulen tarvitsemaan. Myös VW/NOS akseliputken bakeliittilaakereita löytyy. Tarvittaessa 7 paria purettuja ja puhallettuja olkiakin osineen.

Edited by Toheltaja
Link to comment
  • 3 years later...

Olka-akseleihin uusittu puslat ja pari tappia. 30kN voimalla piti vetää, että sai purettua. Nippuun meni nätisti. Autoon kiinnitys vaiheessa.

Huomioitavia asioita:

Jos olet uusimassa olkatappeja, niin älä suotta poista vanhoja laakereita ennen sovitusta. Osina tuli yksi VW vanhaa varastoa ja se olisi varmaan mennyt jommalle kummalle puolelle vanhan laakerin kanssa. Tai sitten ei.

 

IMG_20210315_221817.jpg

IMG_20210317_200917.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Kysmys: miten tuo pystyvälys?

Osat on paikoillaan, mitkä pitää olla, mutta nyt kun rasvailin ja tutkailin, niin noissa on pysty väljää minusta liikaa. Olisiko tämä pitänyt huomioida asennuksessa ja jos olisi niin miten?

Nimim. Taasko puretaan auto toukokuussa? 

Link to comment

Niin Bussin kuin Kuplankin olkatappien pystyvälys säädetään voidaan säätää normaaleissa talliolosuhteissa bakeliittilevyn paksuudella. Jos uusi on liian tiukka, sitä hiotaan tasoa vasten ohuemmaksi.

Edited by -tipi-
virheellinen tieto korjattu
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...